Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41661 Skrevet 14. januar Det ble tur ut, om enn litt kortere enn jeg hadde tenkt. Fordi bruktbutikken ikke åpnet før 12, fordi døren til Ark (stor, tung skyvedør) måtte åpnes manuelt og jeg orket ikke prøve, fordo kroppen sa fra om at de siste dagene har vært litt ekstra slitsomme. Men jeg har vært på Kiwi og sikret forsyninger, så med mindre lysten på skikkelig middag blir påtrengende, må jeg ikke gjøre noe mer i dag...
Sauen Shaun Skrevet 14. januar #41662 Skrevet 14. januar Da har du slått meg ned i støvlene når det gjelder aktivitet i dag. Jeg har stått opp, smurt meg en brødskive, fylt kaffekoppen tre ganger og ellers bare holdt godstolen varm. Godt det er NM å se på. Og det har kommet seg med å presentere hvor løperne kommer fra. 😁
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41663 Skrevet 14. januar Jeg kom tilbake akkurat i tide til kvartfinalene... Det er brutalt for enkel i dag - OL eller ikke OL er jo på linje med å være eller Ikke være når man er toppidrettsutøver.
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41665 Skrevet 14. januar Jeg lurer litt,når jeg ser oppslag om at en fugl er sett i Norge for første gang - hvor mange ganger kan den ha blitt sett før av noen som ikke har kunnskap og interesse og dermed bare tenker "den fuglen kjenner jeg ikke igjen" og går videre uten å gjøre noe? Det ville jeg gjort - nettopp fordi jeg ikke vet om en fugl er sjelden eller bare ukjent for meg, ville jeg heller ikke sagt fra til noen. I beste fall lagt et eventuelt bilde på insta. Jeg kommenterte en gang til en venninne i Frognerparken at en av fuglene vi så var ukjent for meg, og en entusiastsk og kunnskapsrik mann ved min side kunne informere om at den var sjelden å se på disse kanter. Hadde jeg slått den opp i fugleboka og sett det, ville jeg konkludert med at jeg hadde sett feil, ikke at jeg hadde sett noe uvanlig... 1
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41666 Skrevet 14. januar Sauen Shaun skrev (7 minutter siden): Huff ja, det er mye å tape i dag… Og mye å vinne. Den enes tap, den andres vinning...
Roadrunner Skrevet 14. januar #41667 Skrevet 14. januar Daria skrev (9 minutter siden): Jeg lurer litt,når jeg ser oppslag om at en fugl er sett i Norge for første gang - hvor mange ganger kan den ha blitt sett før av noen som ikke har kunnskap og interesse og dermed bare tenker "den fuglen kjenner jeg ikke igjen" og går videre uten å gjøre noe? Det ville jeg gjort - nettopp fordi jeg ikke vet om en fugl er sjelden eller bare ukjent for meg, ville jeg heller ikke sagt fra til noen. I beste fall lagt et eventuelt bilde på insta. Jeg kommenterte en gang til en venninne i Frognerparken at en av fuglene vi så var ukjent for meg, og en entusiastsk og kunnskapsrik mann ved min side kunne informere om at den var sjelden å se på disse kanter. Hadde jeg slått den opp i fugleboka og sett det, ville jeg konkludert med at jeg hadde sett feil, ikke at jeg hadde sett noe uvanlig... Enig, jeg hadde også konkludert med at jeg hadde sett feil siden den fuglen jeg slo opp var sjelden eller aldri på disse trakter - hadde ikke tenkt på å melde inn. Og når småfuglkjennskapen er ganske begrenset, så skal det ikke mye til før jeg ser noe sjeldent eller ukjent for meg. Var en mandarinand på disse trakter for noen år siden da, det var jo litt stas, for de har jo en helt fantastisk fjærdrakt!
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41668 Skrevet 14. januar -Jeg vil ikke gråte på tv - men det er gledestårer Herlig
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41669 Skrevet 14. januar Roadrunner skrev (2 minutter siden): Var en mandarinand på disse trakter for noen år siden da, det var jo litt stas, for de har jo en helt fantastisk fjærdrakt! De er jo flotte.
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41670 Skrevet 14. januar Daria skrev (23 timer siden): Jeg skal ikke ha badekar igjen før jeg har stort nok bad til å også ha separat dusj ...men det er jo deilig med det karet, da... Nå har jeg ligget en liten halvtime i lavendelfarget, velduftende varmtvann og blitt avslappet og skrukkete - jeg kunne levd med å gjøre det oftere...
Dallandra Skrevet 14. januar #41671 Skrevet 14. januar Jeg har ikke sett annet av NM enn det som har dukket opp av overskrifter i nyhetsfeed og på fb, men kan informere om at jeg for et par vintre siden var fast inventar på stadion to-tre kvelder i uka, og at jeg elsker den siste nedoverbakken før stadion. Ellers har jeg ingenting å rapportere om annet enn at januar er kjip, kroppen er kjip, og at jeg leser kindle-bøker som foregår på øde øyer i Skottland hvor alle er venner og blir forelsket og alt blir bra til slutt. Lesetempo er høyt. En travel periode på jobb er avsluttet for et par dager siden. Søvnbehovet er høyt. Bokteppet mangler 7 lapper. Og før eller senere må jeg vel begynne å fungere som forventet og normalt igjen?
Daria Skrevet 14. januar Forfatter #41672 Skrevet 14. januar Helg blir bra? Jeg leser primært bøker (både fag og skjønn) som foregår ved europeiske hoff på 1500-tallet, hvor ingen er venner og svært lite går bra til slutt...
Daria Skrevet 15. januar Forfatter #41673 Skrevet 15. januar (endret) Hjemme i et uventet stille hus - jeg trodde de skulle jobbe i dag også. Deilig nå, men det betyr jo mer støy neste uke... Endret 15. januar av Daria
Daria Skrevet 15. januar Forfatter #41675 Skrevet 15. januar Helg blir definitivt bra. Jeg har altfor mange biblioteksbøker (derfor har jeg prioritert å lese fra egen bokhylle i det siste...), inkudert en nett liten sak på 780 sider, det lå fire pakker te i postkassen i dag, det er fortsatt ferrero rocher igjen fra jula og jeg har ingen planer mellom fysio i morgen tidlig og fysio tirsdag...
Daria Skrevet 15. januar Forfatter #41676 Skrevet 15. januar Daria skrev (På 3.1.2026 den 19.28): Og etter en avslutning følger jo en ny start... 02.01: To lest, ingen kjøpt. Noen bøker lever ikke opp til de forventningene man har på forhånd - og det kan være en overrakende god ting. Når den navnløse fortelleren i Even Teistungs Endestasjoner kommer over en gammelt bilde av sin avdøde tyske morfar i uniform - en morfar han bare kjente overfladisk som barn og som moren ugerne snakker om, annet enn å uttrykke misnøye - og vil benytte en særdeles beileilig konferanse i Tyskland til å grave i familiens fortid, har jeg jo en anelse om hva som vil komme. Det gjør det ikke, i stedet er det et deilig litterært møte med det helt vanlige menneskets kompleksitet, med gode formuleringer og hint av humor. Fullstendig ukjent forfatter, som jeg håper vil skrive mer. Neonskrift av Leif Bull har undertttelen Essays om litteratur, natten og New York - og det er akkurat det det er. Den litterære NY-natten, både i klokketro og mer overført betydning, og dens innbyggere, fra sent 1800-tall og til aids-epidemien forandret nattelivet for alltid et lite århundre senere, med både kjente og ukjente forfatternavn. Han skriver i forordet at han underveis fikk kommentarer på om det egentlig var interesse for en bok om det temaet i Norge og det er sånne spørsmål jeg ikke helt skjønner - det er jo litteraturens store fortrinn at den kan ta deg steder du ikke vil komme til ellers. Jeg vil aldri oppleve New Yorks natteliv i virkeligheten, men jeg koser meg desto mer med en guidet rundtur i bokform. 15.01: Fem lest, ingen kjøpt. Tre bøker har blitt fullført i løpet av de to siste ukene, men det var så naturlig å skrive om dem samlet. Det dreier seg om tre av de fire bindene i Sissel Lange-Nielsens tetralogi om Medici-slekten (jeg leste den første før jul). Laokoon handler om Giulio de Medici, som ble pave Clemens VII. Han var grandonkelen til Caterina de Medici, som ble dronning av Frankrike og er hovedpersonen i tredje bind, Guds død. Hennes yngste datter Margots historie fortelles i det siste bindet, KJærlighetshoffet. Det er en tid for intriger, død og religionskriger, både ved pavestolen og det franske hoff, og det krever innsats å henge med - dette er en historisk periode hvor det meste av min kunnskap skriver seg fra tantsnusk-bøkene til Bertrice Small (hvilket man forsåvidt ikke skal kimse av. Mens forfatteren i etterordet kommenterer at de færreste nordmenn nok har hørt om Margot, vet jeg takket være Small både at hun ble gift med Henri de Navarra og at det var deres bryllup som var bakgrunnen for Bartholomeusnattens massakre - og at det egentlig var hertugen de Guise hun foretrakk. Så det. Men jeg jobber med å utvide min kunnskap og vil komme tilbake til dette når den boka også er ferdiglest...). I Store Noske Leksikons artikkel om Lange-Nilsen står det at dette verket burde fått en sentral plass i samtidslitteraturen - jeg vet ikke om jeg synes det var så fantastisk, men det er definitivt ambisiøst og interessant.
Daria Skrevet 16. januar Forfatter #41677 Skrevet 16. januar Jeg innså etter dagens økt at jeg har femårsjubjleum på fysikalske i dag. Ikke helt på datoen, men det var fredag andre uke i januar. Man kan jo si at ting ikke utviklet seg helt som forventet... Annen nostalgi da jeg var innom Kiwi på hjemveien, så to bokser Banos på en hylle og husket at den går jo ut sv produksjon. Leser, jeg kjøpte en boks... 🍌
Skravla Skrevet 16. januar #41678 Skrevet 16. januar Jeg ble overrasket når jeg så at Banos skulle ut av produksjon. Det er så lenge siden jeg har sett den i butikken at jeg trodde den var ute for lenge siden. Her er formen på bedringens vei. Klarer å holde meg våken og jeg har gått over til mer forkjølelse. Nyser som om det var jobben min for tiden. Fem år siden oppstart hos fysio. Det er egentlig litt vilt - jeg har ikke tenkt på at det var så lenge siden. Men det var jo fire år siden min søster fikk diagnosen hjernesvulst også nå i julen. Tenker på at det i dag er en måned siden begravelsen.
Skravla Skrevet 16. januar #41679 Skrevet 16. januar Dallandra skrev (På 14.1.2026 den 20.28): Ellers har jeg ingenting å rapportere om annet enn at januar er kjip, kroppen er kjip, og at jeg leser kindle-bøker som foregår på øde øyer i Skottland hvor alle er venner og blir forelsket og alt blir bra til slutt. De bøkene høres kjent ut. Har vært gjennom noen romansebøker fra skotske øyer. 1
Daria Skrevet 16. januar Forfatter #41680 Skrevet 16. januar Nydusjet og iført hjemmekjole (mer behagelig enn presentabel...) under pleddet på sofaen med full tekanne, fjernkontroller og bøker i umiddelbar nærhet - helgen er i gang. Den ligger an til å bli av det rolige, hjemmesentrerte slaget - ingenting jeg skal, ingenting jeg må (og burde kan ta seg en bolle (men ikke kanelbollen min!)) og vær og føre som ikke gir dårlig samvittighet om man ikke benytter seg av det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå