Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og så går alle varme tanker til skiskytterlandslaget og ikke minst Sivert Guttorm Bakkens pårørende ♥️Noen dødsfall blir man genuint sjokkert og berørt av, selv når det gjelder mennesker man ikke kjenner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er julepyntet - og valgte å ignorere strykejernets bruksanvisning, som advarer mot å stryke klærne mens man har dem på... Når det aktuelle plagget er en lang, sid kjole og man bare skal stryke falden, går det helt fint (med unntak av det lille stykket midt bak) :opplyser:

Skrevet

Billettkontroll kl 16 på julaften føles litt smålig...

• Hjerte 1
Skrevet

Gledelig jul! Tilbake på egen sofa med te, pledd, sjokolade og Sound of music på skjermen. Hyggelig feiring i går og kirkegang og brunsj i dag. Bøker, julete og ferrero rocher hadde selskap under treet med eplemost, strikketøy (fra søster, med Skravla som konsulent :fnise: ) og litt ymse annet (inkludert den uunngåelige håndkremen :ler:) - og denne. Muligens noe Bake-off-inspirert... :plystrer:

Skrevet
Daria skrev (På 9.12.2025 den 13.27):

Jeg har endelig snublet over en etsy-selger med fine hårspenner - det er mulig jeg vil komme tilbake til dette (mellom 13. desember og 5. januar.... :plystre:).

Det er jo alltid passende med pakker på julaften - til meg, fra meg. Den ene var litt mindre enn jeg trodde (det var sikkert oppgitt mål...), men de så ut til å være skikkelig kvalitet og vil nok bli brukt. 

Skrevet

From all of me to all of my hair - men alt henger jo sammen :ler:

-Haven't you ever heard of a delightful thing callled boarding school?

Jeg vet at baronessen er ment å være skurken i paradiset i Salzburg (sammen med nazistene, men alt til sitt bruk), men jo eldre jeg blir jo mer forståelse får jeg for hennes side av saken...

Skrevet
Daria skrev (6 timer siden):

Gledelig jul! Tilbake på egen sofa med te, pledd, sjokolade og Sound of music på skjermen. Hyggelig feiring i går og kirkegang og brunsj i dag. Bøker, julete og ferrero rocher hadde selskap under treet med eplemost, strikketøy (fra søster, med Skravla som konsulent :fnise: ) og litt ymse annet (inkludert den uunngåelige håndkremen :ler:) - og denne. Muligens noe Bake-off-inspirert... :plystrer:

Gledelig jul! :tree:

Håndkrem ✔️ (ble det tre stk totalt?)

Ellers tøfler, treningstights, dusjsåpe, rens, sengetøy, hårbørste, penger og litt annet. Finfin julefeiring med nærmeste familie (manglet et par av tantebarna, ellers fulltallig), ganske stille og rolig. 

Hjemme igjen til sofa, strikketøy og litt rolige dager før hjemmekontor i mellomdagene. :jepp:

Takknemlig fuggel! 

Skrevet

En rolig jul er omme. Mye mat og fine gaver har det også blitt. 

I dag har jeg kommet ut av dvalen og fått meg en tur ut i solskinnet. Godt å bevege seg litt etter noen innesitterdager. Var slett ikke i form på lille juleaften så da fryktet jeg en jul med sykdom igjen, men det slapp heldigvis. 

Resten av julen blir jobbing i romjulen, lunsj med niese i morgen og besøk av Daria på nyttårsaften "same procedure.. ". Har fri fredag 2. januar så da blir det en dag for å rydde vekk julen og legge "planer" for 2026. Første uken i januar blir både psykolog, osteopat, sykehusoppfølging og tannlege - så da starter året brått. :ler:

Skrevet

Da møter du jo det nye året vel forberedt på alle måter :ler: Jeg starter året med fysio, psykolog og rørarbeid... De har jobbet seg gjennom gården i november og desember og avslutter i min ende i januar. Jeg var glad for å slippe å måtte forholde meg til det rett før jul, men nå er jeg jo litt misunnelig på alle som er ferdige :ler:

Jeg har luftet meg litt i sol og minusgrader og sett passiv-agressiv oppdragelse på sitt beste, eventuelt verste (-Well, if you want to be selfish... Hva er vel mer egoistisk enn barn som vil leke ute heller enn å gå tur...) og har lunsjplaner i morgen og fanilieplaner søndag - og selvsentrerte planer mandag og tirsdag  sånn apropos selfish. Men jeg er voksen, så da gjelder jo helt andre regler...

Skrevet

Her er det heldigvis ikke så mye helserelatert i kalenderen i begynnelsen av neste år. En hjertekontroll i begynnelsen av februar er det eneste jeg vet om foreløpig. 

Skrevet

Jeg vil jo helst ha helserutinene mine raskt tilbake og minnes fortsatt med lengsel jula for to år siden da dagene falt sånn at det bare forsvant én psykologtime, ikke to. Jeg unner jo både ham og fysio ferie, sånn egentlig, men...

I dag har jeg kompensert med alternativ sjelevrenging over et kafébord med en venninne, fulgt av alternativ trening - byvandring i sola :sol:

Skrevet

Titanic surrer i bakgrunnen (det var ikke noe annet å se på, og jeg kan jo ikke slå av Jack og Rose, hvertfall ikke så lenge skipet flyter...) mens jeg holder på med andre ting,  men akkurat når de flyr inn i solnedgangen må jeg ha fullt fokus på skjermen. Jeg får fortsatt frysninger - en av 90-tallets mest ikoniske filmscener.

Skrevet

-I can't imagine monsigneur Monet blushing...

-He does landacapes...!

IYKYK :fnise:

Skrevet
Daria skrev (På 16.12.2025 den 11.37):

15.12; Fem lest, fire kjøpt.

Balansen er på riktig side :fnise:

1899: Preludium er som navnet antyder en forløper til Gunner Staalesens Bergens-trilogi fra 90-tallet. Jeg var skuffet over oppfølgeren - 2020: Post festum - som kom for et par år siden, men denne var bedre. Hvertfall hvis man ikke forventer en krimfortelling, men er godt fornøyd med å få en detaljer og underholdende innføring i Bergens geografi, historie og befolkning, både den faktiske og (primært) den fiktive... Det er et romanplott her, det er lik og politietterforskere og relasjoner, men byen er bokas stjerne. Som tittelen sier foregår det meste i 1899, men samtidig er det åpenbart en bok av i dag - litt som at Dirty Dancing utvilsomt er en 80-tallsfilm, selv om handlingen ikke er derfra...

29.12: Åtte lest, fire køpt.

Ukesoppsummering...

Våren av Sissel Lange-Nielsen handler om Lorenzo de'Medici - Lorenzo den storslagne. Poet, kjøpmann, aristokrat og en av Firenzes store menn i andre halvdel av 14-00-tallet. Det er renessanse - kunst og litteratur og filosofi og skjønnhet, men også ontriger og maktkamp og krigshandlinger, og Lorenzo må fylle tollen han er født til. Ekte personer og hendelser, men absolutt en roman - og jeg setter pris på etterordet hvor forfatteren redegjør litt for egen tankegang og valg. Samtidig er det mye enklere å dikte fritt rundt personer som har vært døde i 500 år - det er uansett begrenset hva vi vet og for sent å sverte noen...

Odd Vegard Paulsens Heimkomst er på mange måter en litt typisk norsk roman - utflyttet ung mann vender hjem til bygda for å begrave sin far som han ikke har snakket med på lenge, og mengden hemmeligheter, dårlige familierelasjoner og ditto minner er uten ende. Her har far vært alvorlig psykisk syk, forholdet til mor er anstrengt, til søsteren og hennes partner komplisert og det er mange og mørke dyp i både fortid og nåtid. Men debutant Paulsen håndterer sitt stoff godt, ikke minst kan han antydningens og begrensningens kunst. Det syder, men bikker ikke over i det overtydelige eller melodramatiske. 

Noen bøker ender man opp med å lese fordi planetene står på linje på det akkurat rette tidspunktet. Som når Jan Eriks Volds samling essays om diktere og dikting har fått navn etter bokas siste - God jul med Gertrude Stein - og jeg tilfeldigvis kommer over den i desember. En annet tittel eller en annen tid på året og jeg ville oversett den på bibliotekshylla... Essayene er opprinnelig skrevet for Morgenbladet og omhandler mer eller mindre kjente diktere som ikke har annet felles enn Volds interesse, fra Alf Prøysen til Nelly Sachs. Jeg blir innimellom minnet på den gangen jeg så og hørte Vold på Litteraturhuset - det gikk litt i alle retninger og ordstyrer mer eller mindre resignerte - også her mister jeg den røde tråden og sammenhengene litt av syne. Men det er interessant nettopp fordi det så åpenbart er personlig.

Skrevet

Romjul - når Ferrero Rocher er en helt akseptabel lunsj... :ler: En kombinasjon av sen frokost og at jeg skal bort til relativt tidlig familiemiddag, det ble aldri rom for så mye mat i mellomtiden (men jeg skal slenge på en mandarin for et sunt alibi :fnise:). 

Skrevet

Bokrapport herfra: jeg har lest 100(!) bøker i år! Det er uvanlig mange til meg å være. Det er riktignok en god del lydbøker av det lettleste slaget (hørt på kvelds- og nattestid når jeg ikke får sove, jeg er som kjent en voksen dame med de søvnutfordringene som melder seg med årene), men likevel. Det skal også innrømmes at jeg de siste ukene har valgt bøker fra bokhylla basert på tykkelse og omfang. Det har også blitt et par diktsamlinger. 

Bok nr 100 var en fornøyelig sak: Letters from Father Christmas av J.R.R. Tolkien. Brev han skrev fra nissen til sine barn på 1930-tallet. For en skatt! 🥰

Nå mangler jeg 12 bøker før jeg kan erklære bokteppet for ferdig. Da er det stort nok til å dekke en enkeltseng, nærmere bestemt enkeltsengen på gjesterommet. Det rekker jeg nok ikke i år, men det bør iallfall være ferdig til neste gang sønnen kommer heim, hvilket forhåpentligvis er til påske. 

Skrevet

Tynne bøker i desember tror jeg er et utbredt fenomen :fnise: Jeg har ikke tatt den endelige opptelling, men tror totalen blir lavere enn i fjor (og likevel over 150).

Skrevet

Planløs dagen derpå, med pepperkaker og te til første frokost. Både Tour de Ski og Hoppuka er i gang - og begge går på betalingskanaler jeg ikke har tilgang til :sur: Jeg tror at det er en av grunnene til at sjakk har blitt så stort som tv-sport i romjula - det er tilgjengelig. For mange handler sportssendinger på fridager mer om å samle seg om og engasjere seg i noe enn om akkurat hva man ser på. Selv ikke jeg, som er genuint interessert i skisport (og har null interesse av å se sjakk - jeg har prøvd...) gidder å betale ekstra for flere kanalpakker for å få med meg alt. Går det ikke på kanaler jeg har, får det heller være.

Skrevet

Sånn er det her også. Vi gidder ikke betale ekstra for å få med oss sportssendinger… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...