Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

-Du har vært i isolasjon fram til nå, hvordan har det vært for deg?

-Digg! Eg er jo vestlending  så det er godt å få litt fred og...

:rulle:

Johan-Olav Botn :fnise: Skiskyttere fortsetter å gruse stort sett alle andre idrettsutøvere på rappkjeftethet og sjarm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spionasje var jo morsommere før. I en dokumentar om Concorde og overlydsfly fortelles det om en spion som skjulte mikrofilmer i tannpastatuber og gjemte dem på toalettet på tog (første klasse, selvfølgelig...). Digitalisering og internett har ødelagt så mangt...

Skrevet

Jeg synes det er unødvendig av posten å sende mase-melding om henting av pakke på en søndag, når de faktisk har stengt (noe jeg allerede hadde sjekket, fordi det var min plan A i dag...).

• Liker 1
Skrevet

Håndskrevet lapp hengt opp på nabolagets røde postkasse:

Kjære postmann, jeg har postet et brev uten adresse! Kan du skrive på *navn og adresse*

La oss håpe postmannen er i godt humør og kassa ikke for full...

Skrevet

-Du stiller så mange spørsmål!

...klager mannen som blir stoppet av tollvesenet på en øde skogsvei på Finnskogen en sen kveld, uten førerkort, ID, eller noen god forklaring på hva han gjør der. Pussig det... Andre nærliggende spørsmål er hvorfor jeg plutselig er på min tredje episode av Toll på Tv2 Zebra, og hvorfor naboungene får bruke korridoren som lekeplass, tilsynelatende helt uten voksen tilstedeværelse...

Skrevet

Jeg har en gammel ytterdør med avisluke - i natt var første gang jeg faktisk har fått avisen levert gjennom den... Det har vært veldig mye rot med leveringen i høst, og tilsvarende mye klager fra meg  så jeg lurer jo litt på om det var et litt demonstrativt "se, jeg fant riktig dør" fra budet eller om han bare så luken og ville prøve :fnise:

Skrevet

Jeg har endelig snublet over en etsy-selger med fine hårspenner - det er mulig jeg vil komme tilbake til dette (mellom 13. desember og 5. januar.... :plystre:).

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg har endelig snublet over en etsy-selger med fine hårspenner - det er mulig jeg vil komme tilbake til dette (mellom 13. desember og 5. januar.... :plystre:).

:hoho:

Skrevet

Du synes ikke den latteren var en anelse ufin (og potensielt glass-knusende)...? I det minste har jeg selvinnsikt - og en relativt klar forståelse for de faktiske forhold :fnise:

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Du synes ikke den latteren var en anelse ufin (og potensielt glass-knusende)...? I det minste har jeg selvinnsikt - og en relativt klar forståelse for de faktiske forhold :fnise:

:plystre:

Skrevet

De blir ikke mer overbevisende med årene...

Skrevet
Daria skrev (58 minutter siden):

De blir ikke mer overbevisende med årene...

:snurt:

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 5.12.2025 den 18.04):

05.12: Ingen lest, to kjøpt.

Hva skal jeg kalle det i dag? Lettlurt? Svak? Mangende viljestyrke? Intrikate konspirasjonsteorier? Jeg begynte på en bok om barn og skjønnlitteratur, og den oppfordret leseren til å mimre om sine tidlige lesefavoritter. Ruffen dukket opp i hodet veldig raskt, ikke minst den om den flyvende hollender, Det er den som særlig har festet seg, sikkert både fordi vi så den som dukketeater med barnehagen og for den voksne operaelskerens kobling til Wagner. Da jeg satt i operaen og hørte Lise Davidsen i fjor, lurte jo Ruffen i bakgrunnen... Så når det dagen etter dukket opp en antikvariatkatalog i inboksen, og akkurat den Ruffen-boken sto øverst på listen over barnebøker, hadde jeg jo tapt umiddelbart. Men gjensynet var vakkert og verdt det - ikke bare er det egentlig enganske heftig historie for små barn (selv om både slutten og moralen er litt mer barnevennlig her enn hos Wagner), men bildene er jo så fantastiske. Jeg blir sittende og se på detaljer og farger - og de mest kreative sidetallene.. 

09.12: To lest, to kjøpt.

Jeg tror vi har årets lengste forfatter/tittel-kombinasjon - Signy Marie Kværneng Stoltenberg og Barn, litteratur og livsmestring : Den skjønnlitterære fortellingens betydning for barns utvikling. Stoltenberg er barnepsykolog og ser på lesing og skjønnlitteratur med støtte i utviklingspsykologien (også kjent som nerdelesing på flere områder i samme bok...). Veldig interessant og gjenkjennbart på både det personlig og det mer profesjonelle planet - selv om boka primært omhandler barn i barnehage og barneskole, er mye relavant også for de eldre. Mitt ene store irritasjonsmoment er kildehenvisningene - årstall skal referere til verkets utvgivelsesår, ikke når akkurat det eksemplaret forfatteren holder i hånda er utgitt. Jeg vet at hverken Jules Verne, Tove Jansson eller AA Milne utga bøker på 2000-tallet - og da blir jeg usikker på de øvrige årstallene det vises til også, særlig faglitteraturen.

Where the line bleeds av Jesmyn Ward handler om tvillingene Christophe og Joshua - oppvokst hos bestemor i en småby ved kysten i Mississippi, og nå ferdige med high school og klare for voksenlivet. Først og fremst gjelder det å finne jobb, og aller helst en av det lovlige slaget. Synsvinkelen er tredelt og glir sømløst mellom de to brødrene og bestemor - ikke bare hva de tenker og føler, men også hva de ser, lukter, sanser. Det er elegant og overbevisende gjort, både personene og sørstatsvarmen blir levende for meg. Fordi jeg har lest Ward før, venter jeg på at noe skal skje - og det gjør det jo, men det er likevel en av de "snillere"bøkene hennes. Litt av forklaringen på det kan nok være at dette er debuten hennes - hun har blitt tøffere og skarpere med årene, men det er jo en imponerende førsteroman.

Endret av Daria
Skrevet
Skravla skrev (1 time siden):

:snurt:

Siv Jensen kunne ikke gjort det bedre :fnise:

Skrevet

:vinke:

Bare innom og hilser på en onsdag formiddag. To dager på reise, full fart i helgen som var, og sen kveld i går. #vrak

:kaklehone:

Skrevet (endret)

Jeg drikker te fra min nye julekopp, som jeg på ingen måte trengte og som var et helt nødvendig innkjøp... Det har vært en tung høst - først og fremst på grunn av formen, som så påvirker det aller meste annet, inkludert overskudd, humør og energi - og julestemning og entusiasme lar vente på seg. Når jeg da, etter å ha luftet et utvalg av dette hos rogalendingen (og fått noen nye perspektiver, samt lagt gjen noen kleenex), kommer inn på Søstrene Grene og noe av det første jeg får øye på er en julekopp som umiddelbart får meg til å smile og tenke Åh, den var fin! - da trenger jeg faktisk den koppen... Lykke kan ikke kjøpes, men glede kan være overraskende billig, konkret og lett tilgengelig. 

Endret av Daria
Skrevet
Roadrunner skrev (5 timer siden):

:vinke:

Bare innom og hilser på en onsdag formiddag. To dager på reise, full fart i helgen som var, og sen kveld i går. #vrak

:kaklehone:

#flyfille :fnise: 

Skrevet

-Hon är också kemist, även om hon har haft andra uppdrag vid siden av, kan man säga...

Nobelbankett-kommentator om Angela Merkel.. :fnise:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...