Daria Skrevet 8. september Forfatter #41141 Skrevet 8. september Høyre gjorde det bedre i Bodø enn i Tromsø - og Bodøs Høyre-ordfører finner litt trøst i det
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41142 Skrevet 8. september -Politikk hander ikke om valgresultater, men om faktiske resultater. Slik snakker en partileder som har gjort et dårlig valg - et dårlig valgresultatet gjør det tross alt ganske mye vanskeligere å oppnå politiske resultater etterpå...
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41143 Skrevet 8. september Daria skrev (58 minutter siden): Ingen snakker fortere enn Abid Raja... ...selv om Trond Giske gjør det han kan for å gi ham kamp også på det området...
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41144 Skrevet 8. september Det er jo interessant å høre Mellby og Vedum jobbe hardt for å framheve de positive sidene ved elendige resultater (men pluss til Vedum for å takke de andre partilederne og framheve folkestyret). Det blir spennende å høre hvordan Erna håndterer den øvelsen...
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41145 Skrevet 8. september Erna kaller en spade for en spade - Høyre har gjort et dårlig valg. Men hun viser igjen hvorfor jeg har respekt for henne som politiker - det er en god-taper-tale. Jeg tror jeg skal legge meg nå - det er snart tid for Listhaugs tale, og den klarer jeg meg uten... 1
Daria Skrevet 9. september Forfatter #41146 Skrevet 9. september Det kom litt brått på både fysio og meg at jeg hadde nådd "gråter hvis noen snakker til meg"-nivået av slitenhet (helt bokstavelig) etter tre øvelser. I det minste satt jeg allerede trygt på en matte på gulvet da det skjedde... -Du får ikke lov til å gjøre mer i dag, slo hun fast, og det hadde jeg vel egentlig heller ikke tenkt. Selv om jeg kan slite litt med å se grensen i tide, vet jeg å gi meg når jeg helt åpenbart har krysset den...
Daria Skrevet 9. september Forfatter #41147 Skrevet 9. september MDG, gjerne avfeid som et parti utelukkende for den urbane, syklende kulturklassen fra Ullevål Hageby, har fått en stortingsrepresentant fra Finnmark. Utjevningsmandat, men likevel... Jeg synes også det er veldig positivt av valgdeltakelsen er så høy - den høyeste på mange år. Det viser at vi virkelig har et levende demokrati og et reellt folkestyre, hvor det store flertallet bryr seg nok til å stemme. Jeg vil jo faktisk heller at unge menn skal stemme FrP enn at de skal sitte hjemme og ikke gidde eller ikke se poenget med å stemme.
Daria Skrevet 9. september Forfatter #41148 Skrevet 9. september 5-0 til pause, nå snakker vi landskamp NRKs kommentator mimrer om San Marino-kampen i '93 og har funnet fram skjema til 10-0
Daria Skrevet 9. september Forfatter #41149 Skrevet 9. september 11-1 er jo helt vanvittig Ørlite surt med det unødvendige selvmålet, da...
Daria Skrevet 10. september Forfatter #41150 Skrevet 10. september Jeg åpnet utgangsdøra, og på fortauet på andre siden av veien vandret det en flokk matroser, en av dem bærende på en blomsteroppsats, fulgt/gjetet av to offiserer. MIn beste teori er at det har sammenheng med kongeskipet, som la til land for sesongen i går - de gikk jo i retning slottet... Jeg hadde en tanke om kafélesing etter dagens sjelevrenging, men rett hjem virket som en bedre idé - kombinasjonen heftig økt og dårlig formperiode medførte litt svimling ved avslutning av timen. Men vi har begge lært av tidligere nærkontakt med gulvet - når jeg begynner å vakle litt redder jeg meg kjapt ned i sofaen heller enn å prve å finne igjen balansen, og jeg hører bak meg at han gjør seg klar til å gripe inn om nødvendig. Jeg føler jo til tider at jeg har et blinkende fragile-skilt hengende over meg, (stort sett) bare synlig for de invidde...
Daria Skrevet 11. september Forfatter #41151 Skrevet 11. september Jeg trodde greia med elevaksjoner var at elevene skulle gjøre en faktisk innsats for å samle inn penger. Innsatsen til KG-elevene jeg traff i dag besto i å dele ut en brosjyre med et vippsnummer og noen ord om hva pengene gikk til. Jeg vet at de ikke samler inn penger til seg selv, men det er jo likevel deres innsats jeg støtter, og da forventer jeg at de gjør noe for det. Ukas plikter er fullført, helt uten drama og vakling. Lista ligger ikke så høyt for tiden
Daria Skrevet 13. september Forfatter #41152 Skrevet 13. september Sesongstart for vinter-morgenkåpen. Det er striregn ute, ekstra svimmelt hode og vm i friidrett inne (og alt vil nok vare en stund) - det er jo ikke sikkert jeg må ut i dag...
Daria Skrevet 13. september Forfatter #41153 Skrevet 13. september Han kom, han så, han falt - og så kom han seg umiddelbart på beina igjen og kom på annenplass i løpet. -Not ideal, but job done... Min teori er at det er håret - George Beamish er VMs Samson...
Daria Skrevet 13. september Forfatter #41154 Skrevet 13. september -Han tok med seg kone, tre unger, en hund og 15 høner og flyttet til Utah i sommer... NRK vet som vanlig alt om alle, inkludert at alle ungene var under 5 - men de lurer litt på hvor stor bil han trengte...
Daria Skrevet 15. september Forfatter #41155 Skrevet 15. september Det dukket opp litt sol og lokket meg ut en tur På dårlige dager er hovedprioriteringene å komme meg ut og å lage skikkelig (et tøyelig begrep...) middag. Å få gjort noe med oppvasken burde også være et mål for dagen... Friidrett surrer og går på skjermen, vi er vel fortsatt på repriser fra i natt. Selv med planløse dager er det ikke så aktuelt å sitte oppe om natten - det var forbeholdt hopprenn da jeg var tenåring Dagens navn så langt er Granat - men jeg vet ikkee om det var en bombe at hun tapte sitt heat...
Daria Skrevet 15. september Forfatter #41156 Skrevet 15. september Daria skrev (På 8.9.2025 den 20.02): 08.09: Fire lest, ingen kjøpt. Spuria av Johan B. Mjønes er et bevis på at det ikke er grunnhistorien som skiller god og dårlig litteratur, men hvordan man behandler den. 87 år gamle Kristin ga for 70 år siden fra seg et nyfødt barn til adopsjon, og har båret på hemmeligheten siden. Som nybakt enke får hun behov for å fortelle - og ikke minst for å finne igjen barnet. Det kunne blitt så sentimentalt og klissete, og det har blitt så bra. Det glir hee veien sømløst mellom den unge Kristin og nåtidens Kristin, som slett ikke bare er enkel og medgjørlig - og den begravelsestalen er minneverdig, i likhet med barnebarnet Birger. Jeg kjemper mot tårene flere ganger underveis - ikke av lettvint sentimentalitet, men fordi den genuint berører. 14.09: Seks lest, ingen kjøpt. Det er ikke bare tittelen som er lang i Joyce Carol Oates' Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. - den er på nesten 800 sider. En mann - eldre, hvit, velstående, respektert - dør etter det som ser ut til å være et tilfelle av politivold - og for kona og de fem voksne barna blir verden rystet i sine grunnvoller, med varierende grad av livsendrende følger. I kjent Oates-stil pirkes det i mange store temaer som klasse, rasisme, kjønn og samfunn, i tillegg til alle formene familierelasjoner kan få. Noe blir så amerikansk at det nesten blir litt merkelig sett med norske øyne - som når alle blir dypt sjokkert over at far har testamentert samme sum til alle sine barn... Fortellerstemmen, i utgangspunktet en upersonlig tredjeperson, er uvant tilstedeværende, full av innskutte ord og kommetarer i parentes. Det kunne blirr irrterende og masete, men det fungerer godt. Stina Hammers Elsa Beskow-biografi er fra 1958, bare noen år etter at hun døde. Den er i stor grad basert på brev, både til, fra og om Beskow selv. I tråd med tiden er det etterrettelig, informativt og respektfullt - og hun var sikkert et godt og respektabelt menneske, men jeg ønsker meg litt mindre solskinn innimellom. Derimot setter jeg pris på at liv og verk holdes litt fra hverandre - sammenhengene er der og pekes på, men primært henvises forfatterskapet til egne kapitler. Jeg forkastet nylig en annen forfatterbiografi fordi hver eneste bagatell måtte få sin henvisning til hvor det potensielt kunne finnes en parallell i en bok, og det sllpper jeg heldigvis her.
Daria Skrevet 15. september Forfatter #41157 Skrevet 15. september (endret) Jeg hadde ikke fått med meg hekkeløperen som tydeligvis gikk viralt i sommer fordi shortsen revnet og viste ting han nok egentlig ville holdt skjult. Men Vebjørn Rodal slår fast at han ikke hadde noe å skamme seg over, så jeg tror ham på det - NRKs eksperter pleier jo å ha oversikt og vite alt Endret 15. september av Daria
Roadrunner Skrevet 15. september #41158 Skrevet 15. september Daria skrev (54 minutter siden): Dagens navn så langt er Granat - men jeg vet ikkee om det var en bombe at hun tapte sitt heat...
Daria Skrevet 15. september Forfatter #41159 Skrevet 15. september Den finske sleggekasteren som lykkes i kvalifiseringen, hyler vilt og ukontrollert så det høres over hele stadioen i glede og lettelse og så holder seg for munnen, før hun slipper ut et litt lattermildt beskjemmet Ai, ai ai....
Daria Skrevet 15. september Forfatter #41160 Skrevet 15. september Daria skrev (På 13.9.2025 den 11.36): Han kom, han så, han falt - og så kom han seg umiddelbart på beina igjen og kom på annenplass i løpet. -Not ideal, but job done... Min teori er at det er håret - George Beamish er VMs Samson... Og så tok han gull... Det oppløpet var vanvittig - og jeg tror fortsatt håret spiler inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå