Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi var på ferie i London i 2013 kjøpte jeg et glass med tørkede limeblader fra krydderhyllen, fordi jeg kom på at jeg en gang forgjeves hadde lett etter det hjemme. I dag har jeg åpnet glasset og tatt dem i bruk :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*lander i sofaen med et brak*

Ukas plikter, planer og avtaler er gjennomført, og planen for helga er å gjøre bare det jeg føler for, helt i eget tempo. Det har skjedd mye den siste måneden - stort sett bare hyggelige, sosiale og ønskede ting (mot en bakgrunn av litt skranglende krystaller), men de tar også krefter og energi. I går var jeg på årets andre tur utenfor bygrensa, den inkluderte både tog, tantebarn og hunder, og skal ha det meste av skylda for at å gå uten staver var et ikke-tema i dag. At jeg likevel leverte en av de beste fysiotimene på lenge, sier mye om en fysisk form på opptur. Ett ekstra minutt på sykkel og et par repetisjoner til i en øvelse høres nokså bagatellmessig ut, men med mitt utgangspunkt er det en helt reell forskjell.

Skrevet

Prince Charming er tilbake i MasterChef :fnise: Jeg har veldig klare preferanser på hvem som skal ryke ut i kveld, så da blir det vel en av de andre...

Skrevet

Hadde jeg stått på det kjøkkenet med stress til hårfestet og kjempet med absurde oppskrifter for å komme videre, ville jeg sannsynligvis vært i stand til - eller i det minste hatt et svært ektefølt ønske om - å kverke gjengen på galleriet med mine egne hender. Så. Lite. Hjelpsomt. 

Skrevet

:sur:

Skrevet (endret)

En drøy halvtime inn i kampen leder Norge 2-0 over Italia :dåne::ball:Jeg er litt bekymret for om NRKs kommentator holder en hel time til - han må jo puste på et tidspunkt :fnise:

Endret av Daria
Skrevet

3-0 over Italia, det er jo vanvittig :ball:

Skrevet

Darias opplysningstjeneste, kjøkkenavdelingen, kan meddele at tørrgjær som har gått bittelittegrann over datostemplingen (best før oktober 22, for å være nøyaktig. Pakke var uåpnet, hvilket sier det meste om når jeg bakte gjærbakst sist... :fnise: ) helt fint kan brukes - jeg nyter nå svært selvtilfreds nybakt og luftig tekake. :sikle:

Det jeg ikke nyter er at noen tydeligvis har en klasseavslutning eller liknende i gata rett utenfor balkongen. Jeg hadde vært mer tolerant og forståelsesfull hvis de ikke hadde stilt med musikk, mikrofon og høyttaler - det er igjen dette med at man tar seg til rette i svært tett befolket område. Men regnet ser ut til å ta seg opp... :nigo:*ond*

Skrevet

Regn er også ofte en velsignelse. 

Skrevet

På så mange måter :ler:

Skrevet

Fordelen ved å være lokalkjent er at når turisthordene og barnehagene inntar festningen, og min vanligvis så skjermede benk er fjernet pga rehabiliteringsarbeider, vet jeg fortsatt hvor det er godt å sitte utenom benker og åpenbare sitteplasser (og har sitteunderlag i sekken...) og får min planlagte utelesingsøkt etter å ha vært hos rogalendingen og fått saltflekker på brillene igjen. Dessuten oppdaget jeg mindfullness-effekten av å stå ved dammen og se karpene svømme...

Skrevet

Mennesker som har overfylte frysere kan godt tenke på det før de bestiller frysevarer fra Oda. Ikke minst kan de dobbeltsjekke hva de faktisk bestiller og om det faktisk er nyttig. Det jeg trodde var frosne pizzabunner viste seg å være baller av frossen pizzadeig - som må tines og formes før de kan brukes. Sikkert godt, men ikke den hurtigløsningen med å ta en bunn fra fryseren, klaske på litt fyll og slenge den ret i ovnen som jeg hadde sett for meg...

Jeg startet dagen med å kontemplere den gamle klassikeren om å komme seg opp om morran. Når jeg, takket være en kropp som er ekstra maurende, verkende og urolig for tiden, ikke sovner før 4 (og ikke for første gang denne uka), klarer jeg ikke med min beste vilje å se at det at jeg sover til klokka ti (og ikke har det veldig travelt med å stå opp) heller enn å komme meg opp til 8, på en dag jeg ikke har noen planer eller avtaler, har betydning for noen eller noe som helst, annet enn meg, min dagsform og generelle velvære...

Skrevet
Daria skrev (På 4.6.2025 den 14.24):

04.06: Tre lest, tre kjøpt. Bokklubben hadde 25% på alt nylig... :plystre: 

To oppfølgere, inkludert en ny teaterroman fra Michale Ball, og en kritikerrost oppfølgerroman av en ukjent forfatter. Jeg har kjøpt relativt mye bøker i år. primært pocketbøker som jeg stort sett leser utenfor huset. På tide å øke utelesingsfrekvensen...  

12.06: Fire lest, tre kjøpt.

Göran Rosenbergs Det förlorade landet er historien om sionismen og om Israel - som ide og tanke, som ideal og utopi, som det historiske og religiøse lovede land og som moderne nasjon, fra de første nybygger-pionerene til okkupant og militærmakt. Rosenberg er svensk-jødisk, tilbrakte deler av oppveksten i Israel på 60-tallet, ble senere aktiv i Palestina-bevegelsen og har et sjeldent utgangspunkt for å se temaet fra flere sider. Og de sidene er mange og kompliserte, selv før man trekker inn Palestina - sionismens mange retnnger og ledere og de mange synene - med varierende grad av idealisme, teologi og pragmatisme - på hva Israel som jødenes land skal og bør og kan være, strekker seg over århundrer, kontinenter og hele det politiske spektrum. Jeg er ike overbevst om at jeg har skjønt alt og har full oversikt (og be meg ikke redegjøre...), men jeg er definitivt mer opplyst. Boka kom ut første gang i 1996, da Oslo-avtalen en kort stund ga grunnlag for optimisme; denne reviderte utgaven kom sist høst og har to tilleggskapitler, et fra 2007 og et skrevet etter Hamas' angrep i oktober i fjor. Det er ikke så mye optimisme å framheve lenger...

Skrevet

Noen morgener må man ta slike valg. Min morgen besto i å ta smertestillende, booke meg av treningsøkt, og sove videre et par timer til. Jeg har vært en tur i byen på jakt etter den perfekte kaste-over-bikinien-kjolen, men som så ofte før så viser det seg at enkelte plagg som finnes i hodet mitt ikke er å oppdrive i butikk. 

Ellers har jeg vist meg å være fullstendig ubrukelig til å gjøre en innsats på båten, og nå teller jeg ned til det er innafor å gå og legge seg. Hvilket det faktisk er nå. Alt etter kl 21 er lov. 

Skrevet

Min kaste-over-badedrakt-kjole (siden jeg ikke bruker bikini) er batikkmønstret og kjøpt på loppemarked på 90-tallet...

Ut fra insta å dømme så det ikke så ille ut å være ubrukelig på båt :fnise:

Skrevet

Det var absolutt greit å være ubrukelig på båt helt til solen forsvant bak den svære båten som ligger ved vår og det ble kaldt. 

Skrevet

Været kastet seg på ubrukelig-trenden? :ler:

Warholm dro fra på oppløpssiden, og noen skrudde opp volumet på Bislett :fnise:

Skrevet

Nettopp!

Men helt ubrukelig er jeg ikke sånn alt i alt! Jeg er i dag den heldige vinner av fast inntekt i overskuelig framtid, selv om det innebærer litt mer bilkjøring enn jeg helst hadde sett. Aldri så galt at det ikke er godt for noe: bilkjøring = podcaster og lydbøker. 

Skrevet

Gratulerer :roser: Fast inntekt skal man ikke kimse av...

Skrevet

-God jobbet, du har stått her i mange timer,  sier Karsten Warholm og gir Ida Rasch på indre bane blomstene sine. Dagens søteste :fnise: Selvtilliten er nå farlig høy, men han satser på å lande i løpet av natten :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...