Daria Skrevet 16. mai Forfatter #40742 Skrevet 16. mai Man går jo alltid glipp av noe når man ikke ser ESC, på den ene eller andre måten - gleder, traumer, nye referanser og varige mén... Det var vært litt mer aktivitet enn valig denne uka - noe uplanlagt, det aller meste lystbetont - og det merkes; kroppen gråter ikke over at fysio har fri i dag, for å si det sånn... Men jeg har kake i ovnen og det eneste som gjenstår på dagsplanen er å samle noen nødvendigheter i en sekk og bevege meg opp til Skravla, en gang etter arbeidstid (det virket som en mye bedre plan enn å skulle reise kollektivt i morgen...).
Daria Skrevet 16. mai Forfatter #40743 Skrevet 16. mai Daria skrev (På 12.5.2025 den 20.03): 12.05: Syv lest, ingen kjøpt. På nynorskdagen har jeg lest ut en nynorsk novellesamling - og jeg vil påstå at den er en av de beste av det slaget jeg har lest. Ane Barmens Sitka : Pøbelgrannoveller inneholder en håndfull fortellinger om ting som ikke går etter planen - gitaristen som må ta med lillebror på svartmetall-audition, hun som aldri slutter å tro på kjærligheten (eller i det minste et nytt forhold), den nybakte moren hvis fødselsykose personifiseres av Ingvild Bryn. Det er sårt og vondt, det treffer meg på overraskende steder (plutselig satt jeg på balkongen og gråt...), men det er også håp og varme. Ikke minst er det novellesjangeren på sitt beste, hvor masse fortelles indirekte og kompakt og mellom linjene, men samtidig såpass direkte at man ikke trenger å grave etter det, og fortellingene føles avsluttet og komplette. 15.05: Ni lest, tre kjøpt. Særdeles passende lesestoff på St Hallvards dag – Sigrid Undsets lille bok Sankt Halvards liv, død og jærtegn om Oslos skytshelgen. Hun forteller en mer detaljert og utfyllende versjon av både selve hendelsen som gjorde ham til helgen og om det som skjedde både før og etter enn jeg har hørt før – hvor mye som er basert på tidligere kilder og hvor mye som er forfatterens fantasifulle dramatisering aner jeg ikke, men kombinasjonen av katolikken, historienerden og den nobelprisvinnende forfatteren er jo ideell for dette. Sjøkuer og andre utryddelser av IIda Turpeinen er en roman om den utdøde Stellers sjøku og om hvordan et skjelett av en av dem endte opp på universitetet i Helsinki. Historien fortelles gjennom menneskene (faktiske historiske personer, så vidt jeg kan skjønne) som var involvert underveis – vitenskapsmenn, diplomater, fangstfolk (og en og annen kvinne) – gjennom drøyt 200 år. Samtidig er det en bok om menneskets utryddelse av arter, særlig de som var så uheldige å smake godt, og sånn sett et innlegg i miljø- og klimadebatten. En adskillig mer fascinerende bok enn man kunne tro, jeg skjønner godt at den er en krtikerfavoritt – den vil nok være på min toppliste når året er omme. Platekompaniet hadde med avisbudets hjelp plassert tre romaner på dørstokken min i nattens mulm og mørke – en irsk koronaroman, en fortelling om noen av de første kvinnene som studerte i Cambridge og en 700 siders roman i verseform om Lehmanbrødrenes vekst og fall...
Daria Skrevet 17. mai Forfatter #40744 Skrevet 17. mai Hurra! Flagget vaier i vind, potensielt tidenes største is har blitt fortært og motepolitiet har tilbragt et par underholdende timer i sola med å kritisere synlig undertøy og dårlig skovalg, hylle menn i dress og kjolekledde småjenter (jeg var litt misunnelig på en seilbåtmønstret strikkekjole, men den hadde nok ikke kledd meg...) og artsdefinere bunader. God oppladning til kveldens store finale...
Daria Skrevet 18. mai Forfatter #40746 Skrevet 18. mai (endret) Hjemme på sofaen, som jeg ikke har planer om å forlate i utrengsmål før fysio venter på tirsdag... Det har vært en veldig hyggelig og innholdsrik helg og uke, og i det ligger også at den har vært mer enn vanlig krevende. I det minste har jeg nå fått unna ukeshandelen, Meny kommer med en rekordstor bestilling i morgen. Jeg blir innimellom litt satt ut når jeg ser hvor mye jeg kan handle for i slengen, men en levering tilsvarer jo fort 3-4 turer i butikken. Dagens bestilling inneholder kjøtt og fisk som vil dekke rundt 15 middager, samt det meste annet jeg trenger for en uke og et utvalg basisvarer, det vil jo nødvendigvis bli mer enn en vanlig runde på Kiwi... Endret 18. mai av Daria
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40747 Skrevet 19. mai (endret) Unødvendig tidlig start på dagen - jeg våknet 4, og alle forsøk på å lokke søvnen tilbake, inkludert å stå opp og spise litt frokost i 6-tiden for så å finne senga igjen, var resultatløse. Da kan man like gjerne kaste inn håndkleet og stå opp... Men jeg sovnet rundt 22 i går og har hatt nesten seks timers god og uavbrutt søvn og har ingen planer for dagen, så det er jo til å leve med - det kunne vært adskillig verre. Endret 19. mai av Daria
Roadrunner Skrevet 19. mai #40748 Skrevet 19. mai Sjeldne takter å se livstegn fra den kanten såpass tidlig ja!
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40750 Skrevet 19. mai Jeg er av de som helt fint kunne klart seg med er mindre velfylte klesskap og færre nye kjøp, og skiller i større grad på hjemme- og uteklær enn før. Primært av komfortgrunner, men jeg ser jo fordelene også når det gjelder slitasje og mengde klesvask. Jeg forbeholder meg likevel retten, helt uten samvittighetskvaler, til å gå med hele og noenlunde respektable klær selv når jeg er hjemme alene - jeg koser meg ikke når jeg ser ut som en fillehaug. Jeg stopper og lapper og reparerer der det går, men det kommer faktisk et tidspunkt når et klesplagg er utslitt...
Roadrunner Skrevet 19. mai #40751 Skrevet 19. mai Helt enig, @Daria! Jeg må få tatt en real opprydning i klesskapet, for der er vitterlig ganske mye som aldri blir brukt. Hjemme kan det godt være "kosetøy", men det er rent, relativt helt og ganske presentabelt. Sorte, enkle joggebukser, pysjbukse eller Devold ullgenser eksempelvis. Ja, det hender at ullgenseren har hull på armen, og den kan bære preg av å være forsøkt reparert, men når hullene eskalerer går den rett i søpla. Men at kosetøyet kanskje er det mest bærekraftige kan jeg være enig i, for mine Røhnisch-joggebukser fra tidlig 2000-tall lever i beste velgående ennå. Måtte de ALDRI ta kvelden!
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40752 Skrevet 19. mai Jeg pensjonerte en hjemmekjole (den startet som utekjole for 15 år siden) nylig - tynnslitt, med økende antall småhull og falmet og skjoldet i fargen (som jeg har frisket opp med tekstilfarge en gang tidligere). Den hang fortsatt på, men jeg vegret meg for å åpne for Oda-budet i den... Men jeg fant en bærekraftig erstatning på Fretex Dessuten får jeg, som den kverulanten jeg er, alltid litt lyst til å spørre folk som setter seg på sin høye hest på et område om hvordan de ligger an på andre. Altså, det er flott med folk som tar gode valg, formidler kunnskap og viser muligheter og alternativer, men det er en balansegang å ikke bli for belærende og bessserwisser og gjøre mer skade enn gavn. Jeg er ikke overbevist om at det fremmer miljøsaken å kritisere folk for at de går med hele klær...
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40753 Skrevet 19. mai Daria skrev (På 16.5.2025 den 11.57): 15.05: Ni lest, tre kjøpt. 18.05: Ti lest, tre kjøpt. Dragsug er Aase Kristofersens debutroman, utgitt i 1919. Den fikk god omtale av Sigrid Undset, gjengitt i samlingen med Undsets litterære essays som jeg leste for noen uker siden, og selvfølgelig fantes den fortsatt tilgjengelig i Deichmans samlinger... 27 år gamle Tordis (...skjønt det nærsagt er en forbrydelse for en ugift dame at være over de femogtyve) har fyttet fra hjemstedet nordpå og jobber som kontordame i en småby på østlandet, mens ungdomsvennen Nils akkurat har meddelt at han er forlovet og den eldre gifte naboherren er nærgående. Men intet er som Nord-Norge og alt ordner seg for snille piker, ogsp de som begynner å bli ulovlig gamle - Kristfersen kan flørte med den samme umoralen som Undset gjorde i sine tidlige bøker, men er mindre dristig i konlusjonene, uten at det blir for forutsigbart og sentimentalt.
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40754 Skrevet 19. mai Dagens MC-eliminasjonsbetraktning: Spoiler Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har slitt med Steve - det er noe litt creepy, noe som skurrer litt med hele framtoningen hans. Bare det fullstendige steinansiktet da han røk ut - dels som om han rett og slett ikke skjønte det og dels som om han ville protestere, før han plutselig var på gråten, men uten å egentlig endre uttrykk. Han vet ikke om han egentlig er tøff bushmann eller myk kjøkkenmann, og resultatet er at ikke noe av det føles genuint. Sa menneskekjenneren foran tv-skjermen...
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40755 Skrevet 19. mai Ting som kan være lurt å tenke på når (før...) man storhandler: Hvor mye ledig plass er det egentlig i fryseren...? Jeg fikk stappet inn det som allerede var frossent, men noe ferskt kjøtt rykket nok fram i middagskøen. Det store spørsmålet (i tillegg til det vanlige om hvorfor de er så elendige på å beregne leveringstid. Klokka 15 anslo de levering 18.20 -18.50. Klokka 19.57 ringte de på døra...) er hva som har skjedd med de tre margerittene og dillpotten jeg har bestilt og betalt for, men jeg gjetter på at de befinner seg i samme pose et sted.
Sauen Shaun Skrevet 19. mai #40756 Skrevet 19. mai Daria skrev (10 timer siden): Jeg er av de som helt fint kunne klart seg med er mindre velfylte klesskap og færre nye kjøp, og skiller i større grad på hjemme- og uteklær enn før. Primært av komfortgrunner, men jeg ser jo fordelene også når det gjelder slitasje og mengde klesvask. Jeg forbeholder meg likevel retten, helt uten samvittighetskvaler, til å gå med hele og noenlunde respektable klær selv når jeg er hjemme alene - jeg koser meg ikke når jeg ser ut som en fillehaug. Jeg stopper og lapper og reparerer der det går, men det kommer faktisk et tidspunkt når et klesplagg er utslitt... Jeg skifter nesten alltid når jeg kommer hjem. Jeg er så flink til å søle, så jeg prøver å ikke bruke de fineeste toppene og T-skjortene hjemme. Men de slitte gamle jeg bruker hjemme er rene (ihvertfall fram til jeg lager mat eller spiser) og hele… Det hender det ringer på døra her, og da vil jeg åpne døra uten å være flau over antrekket.
Sauen Shaun Skrevet 19. mai #40757 Skrevet 19. mai Daria skrev (1 time siden): Dagens MC-eliminasjonsbetraktning: Vis skjult innhold Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har slitt med Steve - det er noe litt creepy, noe som skurrer litt med hele framtoningen hans. Bare det fullstendige steinansiktet da han røk ut - dels som om han rett og slett ikke skjønte det og dels som om han ville protestere, før han plutselig var på gråten, men uten å egentlig endre uttrykk. Han vet ikke om han egentlig er tøff bushmann eller myk kjøkkenmann, og resultatet er at ikke noe av det føles genuint. Sa menneskekjenneren foran tv-skjermen... Veldig enig
Daria Skrevet 19. mai Forfatter #40758 Skrevet 19. mai Det er jo pussig hvor sterke meninger man kan ha om mennesker man aldri har møtt... Jeg har ingen veldig klare favoritter ennå, men heier litt på Sav og Alex. Dessuten sendte jeg en vennlig tanke tilbake til Daniel da jeg pakket ut Meny-leveringen - den inkluderte grønnkål
Roadrunner Skrevet 20. mai #40759 Skrevet 20. mai Jeg har gitt opp å komme ajour i årets MC-sesong, tror jeg så episode 8 her om dagen... Men nå som det er meldt litt regn fremover så er det kanskje håp om å få sett et par til?
Daria Skrevet 20. mai Forfatter #40760 Skrevet 20. mai Jeg fikk kjeft av en av de andre fysioene i dag. -Jeg hører du har økt på beinstyrkeapparatet? Fy - da må jo jeg også... Det er ikke jeg har satt den regelen... Roadrunner skrev (3 timer siden): Jeg har gitt opp å komme ajour i årets MC-sesong, tror jeg så episode 8 her om dagen... Men nå som det er meldt litt regn fremover så er det kanskje håp om å få sett et par til? Når du kan spole over reklamepausene som utgjør minst 1/3 av hver episode, haler du raskt innpå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå