Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

-Han har tatt et godt grep om den 20-kilos grisen.

Første runde i cupen leverer alltid. Min favorittdag hva tv-fotball angår... :ball:Hodet var ikke så lysten på sykkel-maraton, så det ble lesing og en tur ut i uventet fint vær istedet (blåveis, hvitveis, forglemmeiei, kirsebær, magnolia... :strix:), men cupen må med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

David Eriksen (musikk-agent-fyren) intervjues i pausen (han begynte å snakke om visjoner i første setning og jeg famlet desperat etter muteknappen), så solariumsbrun at huden glinser og ser et nummer for liten ut. Estetiske preferanser kan alltids diskuteres, men det ser jo ikke spesielt behagelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydene fra Andrine Hegerberg når Gamle Oslo utlikner mot Vålerenga og hun ikke kan si noe før bildene er klare - jeg hadde jo en anelse om hva som hadde skjedd :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha skuldrene oppunder ørene er jo et velkjent uttrykk, men motsatsten "skuldrene ved anklene" var ny :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enga er ute av cupen, i første runde, mot et tredjedivisjonslag som fikk en urimelig utvisning, på straffer - hvorav Gamle Oslos keeper reddet tre! Helt vanvittig! 

:ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (22 minutter siden):

Enga er ute av cupen, i første runde, mot et tredjedivisjonslag som fikk en urimelig utvisning, på straffer - hvorav Gamle Oslos keeper reddet tre! Helt vanvittig! 

:ball:

:flagg: Yey! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cupbomber er alltid gøy, så lenge det ikke er ditt eget lag det smeller for :ler: (Men jeg har lang tradisjon for å ikke heie på Enga, jeg gikk i klasse med litt for mange VIF-folk på videregående... :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikkens uforklarlige evne til å appellere til og vekke følelser og stemninger, selv når det er ting man har hørt mange ganger før, uten å reagere på samme måte. Jeg vet ikke hvorfor akkurat denne traff meg sånn akkurat i dag (selv om teksten, alderen til tross, stadig føles aktuell), jeg vet bare at den gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Sigrid Undsets artikkel om DH Lawrence. Så legger jeg bort den boka og tar fram Ali Smith-boka jeg også holder på med - og historien jeg skal begynne på åpner med setningen I had been planning to write this story about the ashes of DH Lawrence. Underveis refererer hun til ham som DHL, som gir helt andre assosiasjoner. Jeg leser ferdig historien og skrur på dagens episode av Flyhavarikommisjonen - den handler om et lastefly som fløy for DHL...

:redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det teknisk sett er vanlig hverdag i dag. Jeg synes likefullt det er litt umusikalsk å dra igang støyende oppussing klokka 8 i påskeuken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at det teknisk sett er vanlig hverdag i dag. Jeg synes likefullt det er litt umusikalsk å dra igang støyende oppussing klokka 8 i påskeuken...

Ja, stusset over at du var såpass tidlig på'n... 

Men det er hverdag for ganske mange av oss :opplyser: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 timer siden):

Antyder du at verden ikke dreier rundt mine ønsker, behov og meninger igjen? :jolie:

Det var vel hakket tydeligere enn en antydning? Eller? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tolkningsspørsmål - og i den forbindelse minner jeg om klassikeren jeg misforstår ikke, jeg bare forstår til min fordel. :nigo:

Det kom sms-påminnelse om at rogalendingen har hverdag også i morgen - en tolkning som gavner mine ønsker og behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 time siden):

Et tolkningsspørsmål - og i den forbindelse minner jeg om klassikeren jeg misforstår ikke, jeg bare forstår til min fordel. :nigo:

Det kom sms-påminnelse om at rogalendingen har hverdag også i morgen - en tolkning som gavner mine ønsker og behov...

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:regn:

Sorg, tap, identitet og eksistensiell angst; også kalt en vanlig dag hos psykologen... Fem inn og fem ut på biblioteket etterpå - planen var egentlig flere inn enn ut, men sånn gikk det. Jeg prøver å begrense meg til å ha maks ti lån til enhver tid, men tre fra eller til... :plystre: I det minste er mange av de jeg har nå tynne, så med litt innsats går det seg til i løpet av påsken :leselusa: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (På 13.4.2025 den 11.49):

13.04: Fem lest. en kjøpt.

Jeg følte at det var på sin plass å lese litt Dag Solstad nå -  jeg har jo hatt Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land (tidenes lengste romantittel?) stående i hylla lenge. Den må jo ha vært en treffende, aktuell og hysterisk morsom satire da den kom – jeg humrer fortsatt, men som all god satire må man ha kjennskap til originalen for å helt se det, selv om gymnaslærerens selvironiske og etterpåkloke tilbakeblikk hjelper. Filmen var en periode den mest utlånte på skolebiblioteket og jeg skjønte ikke helt hvorfor – før jeg overhørte kommentaren Det er der Ane Dahl Torp er naken! (Hvilket, med all respekt til henne, nok sier litt om at filmen heller ikke er så ny)... 

I anledning litteraturskamdebatten gravde jeg fram min gamle litteratursosiologi-foreleser Cecilie Napers Jakten på kvalitet :  Litteraturteori og Populærlitteratur fra 1994. Utdatert på enkelte områder og i overkant kortfattet på andre (å oppsummere feministisk litteraturteori på tre sider er optimistisk), men mye av betraktningene og konklusjonene om både kvalitetsbegrep og -forskjeller og kjennetegn på og nytteverdien av forskjellige typer litteratur står fortsatt støtt. 

På den ene side kan Yoko Ogawas Mina's Matchbox oppsummeres med at den handler om det året – skoleåret 72/73 - 12 år gamle Tomoko tilbringer hos sin til da ukjente familie, inludert den svakelige kusinen Mina. Lett ekstentriske slektninger, halvt skjulte familiehemmeligheter og coming-of-age-opplevelser. På den andre side er en pygmé-flodhest, det japanske OL-landslaget i volleyball og uante mengder fyrstikkesker en viktig og naturlig del av det hele. Det er en historie som stadig og med største selvfølgelighet går i helt uante retninger, uten at det oppeves som urealistisk eller usannsynlig på noe vis. Noe av det mest originale og uforutsigbare jeg har lest på lenge, av en forfatter som kan kunsten å si en hel masse uten å gå i unødvendige detaljer og tør å stole på at leseren skjønner resten og kan fylle ut hullene selv.

15.04: Seks lest, en kjøpt.

Ali Smiths Public Library er dels en samling noveller og historier (noen nærmere sannheten enn andre) om språk, litteratur og forfattere, dels korte tekster Smith har samlet om folks forhold til biblioteket. De siste er sånne jeg blir både glad og trist av, fordi den treffer meg både i bibliotekar-stolheten og i sorgen over å ikke lenger være en del av det. Novellene er veldig Smith, både i språk og innhold, og det er alltid en god ting,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka var 7.15, jeg hadde vært våken siden 6.30 og var egentlig mer sulten enn trøtt og begynte å innstille meg på en tidlig morgen. Så blunket jeg et par ganger og plutselig var klokka 9.30... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens (noe utdaterte) ord: Diskenspringerdeiligheter. Sjarmen hos en mann av lavere sosial status... *leser Sigrid Undsets artikler om litteratur *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (7 minutter siden):

Dagens (noe utdaterte) ord: Diskenspringerdeiligheter. Sjarmen hos en mann av lavere sosial status... *leser Sigrid Undsets artikler om litteratur *

:klo: Diskenspringerdeiligheter?

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...