Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Skrevet

:babyjente:

Darias rojale opplysningstjeneste melder at en prinsesse er født i Sverige - med tre eldre brødre vil hun sikkert ikke bli bortskjemt og påpasset... :fnise: 

Det store spørsmålet er som alltid navnet - prinsesse Birgitta som døde i høst var Carl Phillips fadder, jeg bare nevner det... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen i naboblokka har tydeligvis dratt på tur uten å lukke vinduet - det har stått på vidt gap i et døgn. Heldig med den når det er kuldegrader og snøvær...

Kroppen kjennes ut som om den vurderer å bl forkjølet. Mål for dagen er å overbevise den om at det er en dårlig idé...

Skrevet (endret)

Teatersøndag og "jeg har ingenting å ha på meg"-dag (også kjent som ilandsproblem-dag... :plystre:. Hvertfall ingenting som både hode og kroppen føler aeg helt vel i - når jåle-hodet vil ha litt fasong og schwung og kroppen vil ha noe behagelig som ikke strammer. Som med ethvert godt kompromiss blir ingen helt fornøyd, men jeg får i det minste testet en kjole jeg vurderer å kvitte meg med. Og la oss ikke glemme at ingen andre egentlig bryr seg...

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Fåmælte menn har hugget, kløyvd og stablet bjørkeved på Det Norske Teatrets store scene, mens de trakterte gitar, trekkspill, trommer, fiolin og sag. Deretter spiste mer snakkesalige kvinner kylling og yuzu-is på Sumo, mens de trakterte kniv, skje og gaffel... :spise:

Endret av Daria
Skrevet

Knugen slår til igjen og roter til annonseringen av navnet på sitt nyeste barnebarn. Inse, Ines - er det så nøye. Det er jo mange bokstaver å holde styr på...

Skrevet

Jeg har tre tomme tebokser. Black Cat har 3 for 2 på all te. Konklusjonen er åpenbar...

:kaffekopp:

Skrevet

Fysio ble stående ved siden av meg da jeg reiste meg fra apparatet etter en kort, men krevende økt. -Jeg vil bare være sikker på at beina dine henger med... Man skulle tro hun hadde sett meg ha en dårlig dag før (og hun var inne på noe). Psykologene leser tanker, fysio leser kroppspråk for viderekomne...

Skrevet
Daria skrev (På 7.2.2025 den 11.20):

06.02: Fem lest. tre kjøpt.

Eivind Normann-Eides Bøkene som berørte oss : som menneske og terapeut er to interessante temaer for prisen av en - psykologi og skjønnlitteratur. Forfatteren, som også er psykolog, har bedt åtte kollegaer med litt ulik erfaring og tilnærming å pluke ut en roman som har betydd mye for dem og så snakker ham med dem om boka, med både litterære og psykologiske vinklinger. Spennende - særlig når de nytter det opp mot hvordan de bruker skjønnlitteratur , direkte og indirekte, i klinisk arbeid. 

Strindberg. Et liv av Per Olov Enquist er basert på en tv-serie om Strindberg fra 80-tallet; rettere sagt er det, som Enquist skriver i forordet, manuskripet som lå til grunn for serien. Det innebærer at den er skrevet i episoder og scener, hvor alt er basert på det visuelle - vi får vite hvordan de ser ut. hva de gjør og hva de sier, men ikke hva de tenker.Det gjør den også ganske lettlest, ikke minst til å være Enquist (jeg har gamle traumer...), og for meg som ikke visste så mye om Strinbergs liv er det en interessant, om ikke særlig lystig, historie.

Følgene av Bokklubben "25% på alt" for et par uker siden åpenbarte seg i postkassa i form av tre romaner - en ny om Maria Callas (Daisy Goodwin - Diva), en gammel klassiker (E. M. Delafield - Diary of a provincial lady) og en forfatter jeg har gode erfaringer med (Lucy Caldwell - Meeting point).

08.02: Syv lest, tre kjøpt.

Litt etterslep fra helgen...

Hummerens skall av Caroline Albertine Minor er en dansk roman om tre voksne søsken som mistet foreldrene sine tidlig og nå lever sine egne liv på hver sin måte. Boka følger alle tre gjennom noen dager - det livet de har nå, det som har vært og som har ført dem dit. Baksideteksten går langt å antyde at det skal skje noe avgjørende, så jeg forventer det klassiske dødsfallet eller en annen stor, dramatosk hendelse som gjør at alle må samles og ta et felles oppgjør, men det er mer små, forløsende øyeblik i den enkeltes liv - og det blir sannsynligvis en mye bedre og mer realistisk og gjenkjennelig bok nettopp av den grunn.

Relasjon, kropp og kunst i psykoterapi er en artikkelsamling med utspring i arbeidet med kunstpsykoterapi ved poliklinikken for spiseforstyrrelser på Gaustad, men innholdet oppleves mye bredere og mer relevant også i andre sammenhenger enn det smale utgangspunktet skulle tilsi. Her er både teori og rapporter fra klinisk arbeid, og noe av det mest fascinerende er kapittelet om hvordan pasientene begynner med å tegne seg selv som et tre - hodet mitt gikk i noen overraskende retninger av det...

Skrevet

Kritisk gransking av selvkritikk hos rogalendingen, fem bøker inn og fire ut (dynamisk psykiatri, religion, viktorianske forfattere og en italiensk roman) på biblioteket, nesten en hatt (den var litt for liten *tjukk i hue*) på Fretex og litt generell irritasjon mot mine medmennesker - særlig omtale til de som står midt foran trikkestoppets eneste benk helt oppslukt av telefonen og mødre som går to i bredden på fortauet med store barnevogner. 

Nå: Lunsj, te, alpin-vm.

Skrevet

Fra alpin-vm til skiskyting-vm - det blir krevende dager framover :ler: Sverige og Frankrike kolliderer på første runde av første etappe og franska knekker begge stavene, det er imponerende... Ingrid Landmark Tandrevold starter med strafferunde, heller ikke ideelt. 

Skrevet

Du vet du holder på med en gammel bok når det er helt uproblematisk at en 30-åring åpent gjør kur til en 12-åring...

Og apropos gamle (enda eldre) bøker:

Daria skrev (På 11.2.2025 den 12.30):

08.02: Syv lest, tre kjøpt.

11.02: Åtte lest, tre kjøpt.

John Donne var en samtidig av Shakespeare, og språket hans er deretter... Eit menneske er inga øy (hans mest kjente sitat, sammen med det om hvem klokkene ringer for) er et utvalg dikt og prosa, prestentert både på elizbethansk engelsk og i nynorsk oversettelse av Åsmund Bjørnstad. Originaltekstene, særlig diktene, er tidvis ganske vanskelig tilgjengelige, så jeg setter stor pris på oversettelsene som balanserer tidskoloritt og forståelighet godt. Innholdet er imidlertid ofte lettere og lystigere enn man kan bli lurt til å tro av språket - her er mye hmor og kjærlighet og erotikk, men også religiøse funderinger. Han var ganske vovet for sin tid, ikke minst til å være prest  - aldri har vel et loppebitt vært mer erotisk dampende...

Skrevet

Når jeg nytrent og sliten og ufresh og med søvnunderskudd (2,5 time er litt i underkant på en natt...) blir gjenkjent på fysikalske av noen jeg ikke har sett på over 20 år, med ordene Du ser jo akkurat lik ut! føler jeg meg jo straks litt bedre :ler: 

Jeg lever farlig i dag, fysio og psykofysio på samme dag. Vanligvis er to helseavtaler (og helst avtaler generelt) på en dag noe jeg går inn for å ungå, men når psykofysio må flytte oppsatt time på kort varsel og alternativene er 14.30 på en dag jeg også har time 8.30, fulgt av tre planløse dager, eller 16 på en dag det ikke skjer noe annet, med fysio 8.30 neste dag, virket det første som en bedre løsning totalt sett. 

Skrevet

Timon Haugan leder alpintrennet - sangvalget i sofaen var umiddelbart og selvfølgelig...

Skrevet

Når man allerede er litt sliten og ganske trøtt, og ligger på magen på en behandlingsbenk mens noen knar rygg og bein, er det fort gjort å bli en anelse sigen... :gjesp:

Skrevet
Daria skrev (På 12.2.2025 den 20.14):

Du vet du holder på med en gammel bok når det er helt uproblematisk at en 30-åring åpent gjør kur til en 12-åring...

Og apropos gamle (enda eldre) bøker:

11.02: Åtte lest, tre kjøpt.

John Donne var en samtidig av Shakespeare, og språket hans er deretter... Eit menneske er inga øy (hans mest kjente sitat, sammen med det om hvem klokkene ringer for) er et utvalg dikt og prosa, prestentert både på elizbethansk engelsk og i nynorsk oversettelse av Åsmund Bjørnstad. Originaltekstene, særlig diktene, er tidvis ganske vanskelig tilgjengelige, så jeg setter stor pris på oversettelsene som balanserer tidskoloritt og forståelighet godt. Innholdet er imidlertid ofte lettere og lystigere enn man kan bli lurt til å tro av språket - her er mye hmor og kjærlighet og erotikk, men også religiøse funderinger. Han var ganske vovet for sin tid, ikke minst til å være prest  - aldri har vel et loppebitt vært mer erotisk dampende...

14.02: Ti lest, tre kjøpt.

Barry Miles' Hippie er en rikt illustret minnebok, en beretning og en historisk framstilling av hippiebevegelsens vekst, fall og virkning, på begge sider av Atlanterhavet. Musikk og litteratur, mote og livsstil, politikk og dop, forbtfigurer og bakmenn; her er det meste med, forsøksvis kronologisk, men ikke alltid like oversiktlig og sammenhengende, hvilket i og for seg er ganske passende for temaet. Noe var kjent for meg, men mye var også nytt. 

Den arabiske verden forteller er en 600-siders novellesamling som stort sett har ligget og samlet støv (ikke bare metaforisk...) på nattbordet mitt det siste havannet året, inntil jeg før jul fant ut at det var på tide å gjøre en innsats og faktisk bli ferdig. Det var Bokklubbene som kom med en hel serie av disse novellesamlingene, som hver dekket et land eller et område, på 90-tallet (jeg har også Finland, Irland og Japan, og ambisjoner om å fortsette ferden). Denne dekker Nord-Afrika og Midtøsten, med et fåtall kjente (for meg) og mange ukjente forfattere. Noen noveller gjør inntrykk, noen er mest merkelige og noen blir nok litt "lost in translation" - jeg aner at her ligger det myter, tradisjoner og annen underforstått lokalkunnskap som jeg mangler for å helt skjønne hva som skjer og hvorfor.

Skrevet

Benket for kveldens store finale med te, sjokolade og nybakt kake :sikle: Jeg har ikke hørt noen av bidragene, men min indre 5-åring er svært entusiastisk med tanke på at Bobbysocks returnerer. Selv om jeg uansett resultat ikke ser for meg at jeg vil framføre årets låt i noen sammenheng :ler:

Skrevet

Hvite dresser er alltid et vanskelig tema. Tete viderefører den tradisjonen... Svart smoking er derimot aldri feil.

Skrevet

Armbåndsur til smoking, derimot *tsk tsk* Dessuten, min venn (som jeg allerede har mutet) - du er i en direktesending. Er ikke dette allerede tima og tilrettelagt, og med folk som passer på at du er der du skal, når du skal?

Skrevet

-Noen seier har det ennå ikke blitt...

Tone Damli setter sikkert pris på den oppsummeringen av karrieren :fnise:

Skrevet

Hun har skjønt konseptet på så mange måter, det skal hun ha, men noen seier blir det neppe i dag heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...