Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Her har det blitt tur, gråting hos psykologen og litt mer utetid. Nå er planen å gjøre det som faller meg inn - foreløpig et glass juice og internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner det frister med gåtur i dette været - skulle gjerne sett den blå himmelen i går i stedet. Nyt litt for meg også! Er mørkt innen jeg kommer ut herfra, så da kan jeg like gjerne gå på trening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 27.12.2024 den 18.20):

27.12: 14 lest, fem kjøpt.

Ego i moderne psykologi er basert på en forelesningsrekke psykologiprofessor Ragnar Rommetveit holdt i 1955 (så moderne kan jo sies å være et relativt begrep... :fnise: ) om ego-begrepet innen forskjellige psykologiretninger. Jeg lærer en del, skjønner noe og lar andre ting fly høyt over hodet på meg - og gleder meg over Rommetveits fantastiske nynorsk og formidlingsevne. Den ene tingen jeg garantert vil huske er fotnoten om at superego er den delen av personligheten som er oppløselig i alkohol - det er faktisk en nyttig huskeregel :ler: 

Slik opplevde jeg julen er en samling skildringer av alternative julefeiringer - utgitt på en kristent forlag i 1961 og primært ført i pennen av prester, diakoner og misjonærer. Her er hvalfangerjul og sjømannskirkejul, jul på feltsykehuset og tuberkulosesanatoriet, krigsjul og misjonærjul på flere kontinenter. Ulike i det ytre, men kjernen er den samme, da som nå, og hjemlengselen ganske universell. Min favoritt var den spontane feiringen delt av misjonærer og sjøfolk som traff hverandre på bryggen i Hong Kong julaften.

30.12: 15 lest, fem kjøpt.

2024s siste ferdigleste var nesten en tur verden rundt. Maggie Shipsteads Great circle handler om den kvinnelige (fiktive) flypionéren Marian Graves, som forsvinner på siste etappe av sin jorden rundt-flygng i 1950 og om den skandaliserte skuespilleren Hadley som spiller Graves 65 år senere. Det er en engasjerende pg spenende fortelling, men den får meg også til å tenke på min viltvoksende tomatplante, som ville vært så mye mer fruktbar om jeg kuttet vekk en del av sideskuddene... Det blir så mange bihistorier, personer og hendelser som tidvis føles mer som sidespor enn som relevante og viktige for historien, og nåtidselen drukner llitt innimellom - det skjer så mye på det andre tidsplanet at jeg nesten glemmer både at den er der og hvorfor (og kanskje hadde boka vært bedre uten...?). Boka vil så fryktelig mye over nesten 600 sider at den mister litt fokus og sammenheng underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det er tallene for 2024 komplette (med forbehold om tellefeil...):

176 lest og 28 kjøpt, hvorav 17 er lest.

Tilsvarende tall for fjoråret var 165 lest og 34 kjøpt, hvorav 25 er les (noen av dem i år).

Ytterlige detaljer og analyser vil dukke opp andre steder etter hvert, for de ekstra spesielt interesserte...

:leselusa: 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen Shaun skrev (23 timer siden):

Jeg er enig i at det er best å sove om natta, og ikke utover formiddagen :jepp: 

Aller best er kombinasjonen - når man sovner ved midnattstid (fordi det er da man slukket lyset...), har første tegn til liv litt før 07 og først er skikkelig våken rundt 10 (og bruker ytterligere en drøy halvtime på å bli helt klar for å stå opp). Kroppen er ikke nødvendigvis på topp likevel, men jeg er definitivt utsovet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hederlig omtale til kvinnen som har vært i butikken og på apoteket og styrt unna alt av julevarer på tilbud - inkludert både te, fudge og brente mandler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (7 minutter siden):

Hederlig omtale til kvinnen som har vært i butikken og på apoteket og styrt unna alt av julevarer på tilbud - inkludert både te, fudge og brente mandler...

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: 
Her gjenstår det å se om eselet klarer å styre unna julevarene til halv pris når han skal handle på veg hjem i dag… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte opp med å åpne hjemmetreningsåret og teste ut en ny suppeoppskrift med gnocchi, som jeg ikke tror jeg har brukt før, så nå skal jeg tilbringe resten av dagen på sofaen med god samvittighet (og noen romkuler, lageret er jo ikke helt tomt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er friskt ute i dag - men med ullkjole, ulljakke, ullkåpe, og de varmeste (og  mest klumpete) vinterstøvlene og toppet med øue, votter og skjerfet som går tre ganger rundt halsen var det egentlig litt deilig.

Pakkehenting var dagens mål - reservedeler jeg håpet skulle redde min ubrukelige Stelton-tekanne (det håpet brast...) og den tradisjonelle "ting jeg ikke trengte på Gudrun Sjödén-salget"-nyttårspakken. Et skjørt av helårs-hverdag-slaget jeg har mange varianter av (men ikke i den fargen...) og bruker mye, og en genser jeg angret litt på å ha bestilt. Jeg likte fargene og mønsteret, men var ved nærmere ettertanke skeptisk til anvendeligheten - det er jo en grunn til at jeg har flere strikkejakker enn -gensere. Den viste seg å være tynnere og mykere og sitte bedre enn jeg hadde sett for meg, så nå har jeg tro på at det var et godt valg likevel :nigo:

Ikke helt urelatert er et av årets mål en grundig gjennomgang av klesskapet for å sortere ut alt som ikke blir brukt og faktisk test-bruke plagg som ikke har sett dagens lys på lenge. Ofte er det jo en grunn til det, selv om jeg i teorien liker dem, og da trenger de strengt tatt ikke ta opp plass i skapet. 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-I want a dessert, not a bowl of vegetables, annonserer den franske konditor-dommeren på MC DessertMasters til kokken som skal basere natur-desseren sin på jordskokk og trøfler. Du och jag, monsieur...

Her er det duften av kake som dominerer - det ligger tre nystekte små bananbrød til avkjøling på kjøkkenbenken :sikle: Jeg har startet året med overraskende mengder energi og overskudd og har tatt ut en del av det på kjøkkenet, hvor mye dårlig samvittiget i kjøleskapet har blitt til middager både i magen og i fryseren de siste dagene (i dag: quiche med juleskinke og litt slapp brokolini), og når jeg først var i siget så jeg på de brune bananene og fikk lyster... Mer baking står allerede på prioriteringslisten for året - det er jo egentlig noe jeg liker å gjøre (dessuten liker jeg jo kake...), men som har blitt valgt bort mer eller mindre bevisst - nå vi jeg bevisst velge det tilbake. Det trenger jo ikke være Bake-off-avansert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

04.01: To lest, ingen kjøpt.

Leseåret ble offisielt åpnet i går, med ferske bøker fra to mannlige norske forfattere (og en liten januarsalgsbestilling fra Platekompaniet. Fortsettelse følger...).

Ung mann vil ut er Edvard Hoems erindringer om tenårene på Molde høgre skule på 60-tallet. Forlaget har valgt å kalle det en roman, men det er åpenbart fra første linje at her er det Edvard Hoem som forteller om sitt eget liv. Og det gjør han forsåvidt godt, innsiktsfult og underholdende, om en tenåring som ikke bare vi ut, men også bli forfatter og mene noe om verden. Mine favorittavsnitt er de om hvordan entusiastiske ungdommer lager poesifestival og får tak i store navn og ditto underskudd (jeg tenker varme tanker om Haldis Moren Vesaas som da hun skjønte at de slet med økonomien helt på eget initiativ sa fra seg honoraret). Men man kommer ikke utenom at et vanlig tenåringsliv ikke alltid er så interessant for andre... 

I Aksel Selmers Nedslag har den nybakte enkemannen Andersen flyttet tilbake til hjembyen - til vinteren og skiføret og barndomsminnene. Han kommer fort og mer eller mindre friivillig og ønsket i knttakt med både nye naboer og gamle bekjente og er usikker på hva han synes om det - og hva var det egentlig han ønsket å finne? Mye av boken er dialog - Andersen er av den pratsomme typen - og det er tidvis ganske morsomt, men det blir litt mye tomprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svensk TV4. Det har gått de siste par ukene, det var semifinale i dag.

*spiser bananbrød* :sikle: Ikke at de ville imponert franskmannen... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🌨️ ☃️

Ikke så mye ennå, men det er visst bare å stålsette seg... Her har morgendagens værvarsel dreid mer mot ren snø heller enn striregnet det skulle gå over til, og det er tross alt litt bedre (det skal jo fryse på igjen...).

I dag har jeg ikke tenkt meg ut døra, men i morgen venter fysio. Heldigvis litt utpå dagen, når rushet er over og man sannsynligvis har litt mer oversikt. Så lenge trikken går skal jeg klare meg - og gjør den ikke det, skjer det ikke noe verre enn at timen må avlyses. En god dag å ikke ha veldig viktige plikter og avtaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (19 timer siden):

Svensk TV4. Det har gått de siste par ukene, det var semifinale i dag.

*spiser bananbrød* :sikle: Ikke at de ville imponert franskmannen... :fnise: 

Den kanalen har jeg ikke… :sukk: 

Snør godt her også, men ikke mer enn man må regne med en vinterdag i Norge… Har foreløpig en følelse av at nyhetene har tatt litt av… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det ta seg opp utover kvelden og natta - og morgendagen. Det er ikke så lett å være ansvarlig i sånne situasjoner - blir det mindre nedbør og kaos enn forutsagt har de overdrevet, blir det verre enn ventet har de ikke tatt det alvorlig nok. Men alle som kan sin Kardemomme by vet jo hvor fort det kan snu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall millimeter nedbør er nok trolig noe mindre enn fryktet hittil, men samtidig vanskelig å si siden det blåser såpass mye at det fonner seg enkelte steder og er nesten ingenting andre steder. Ser også at det er store lokale forskjeller, både over få kilometer, men også nær kysten kontra litt lengre inn i landet. 

Her snør det skikkelig tett igjen, mer enn på mange timer. Bare å forberede seg på nok en blytung måkeøkt (slaps i bunn så veier jo ett tonn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...