Sauen Shaun Skrevet 26. desember 2024 #39761 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg visste ikke at det fantes ferdig vegansk julestek jeg. Men det er noe jeg må prøve en gang. *googler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #39762 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg vet at det teknisk sett er vanlig hverdag i dag. Jeg synes likevel man godt kan droppe å borre i veggene romjulsdagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #39763 Del Skrevet 27. desember 2024 Noe av det jeg får mest reklame for i feeden min, både på insta og fb, er psykologklinikker, inkludert min egen (fordi algoritmer). Hvilket i og for seg er helt greit og mindre irriterende enn mye annet, men de har annonser med bilder av psykologene og jeg skvetter litt hver gang jeg plutselig får opp bilde av rogalendingen mens jeg sitter og scroller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 27. desember 2024 #39764 Del Skrevet 27. desember 2024 Det er bare rogalendingen som er redd du skal glemme ham i juleferien… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #39765 Del Skrevet 27. desember 2024 Ingen overhengende fare for det Selv om jeg nå kan ta bussen forbi kontoret uten at kroppen går i stressmodus - det slet jeg faktisk med det første året, selv når jeg visste at jeg skulle helt andre ting og det var utenfor kontortid... I dag skulle jeg ha bussen videre til Perch's og en teavtale med Skravla Gavekortet jeg fikk til jul ble omsatt i to fancy bokser te samtidig - man kan jo ikke risikere at det går ut på dato... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #39766 Del Skrevet 27. desember 2024 TV4 viser dessert-varianten av MasterChef Australia - her er det bare å finne fram smekken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #39767 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg tror kaken er ment å skulle se ut som marmor, men det minner meg mer om blåmuggost. Ikke det mest appetitt-vekkende jeg har sett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #39768 Del Skrevet 27. desember 2024 Daria skrev (På 25.12.2024 den 18.59): 25.12: 12 lest. fem kjøpt. Førjulslesingsetterslep... I Patrick Flanerys Tilgivelse har en ung akademiker fått i oppdrag å skrive biografien til en eldre sør-afrikansk kvinnelig forfatter. Han er også opprinnelig fra Sør-Afrika og begge har hemmeligheter i fortiden, fra den tiden frigjøringskampen pågikk for fult - hemmmeligheter med felles berøringspunkter. Det fortelles fra flere synsvinkler og på flere plan, det tar litt tid å få oversikt og henge med, men er verdt innsatsen. Det er store spørsmål som håndteres, som skyld og ansvar og sannhet, både på individ- og nasjonsnivå. Troll skal temmes er Kim Frieles selvbiografi fra 1990, om oppvekst i Bergen og homokamp i Oslo. Her er mye humor og formuleringevne (og evne til å sitere på dialekt), også i de mer mørke og sjokkerende delene, som kan være vanskelig å helt skjønne og sette seg inn i så mange år senere. Hun viser en ukuelig optimisme og et pågangsmot som er ganske imponerende, man kan jo lure på hvordan det hadde gått uten henne - samtidig som man kan skjnne at mennesker som henne ikke alltid er bare enkle å ha med å gjøre, selv når man står på samme side... 27.12: 14 lest, fem kjøpt. Ego i moderne psykologi er basert på en forelesningsrekke psykologiprofessor Ragnar Rommetveit holdt i 1955 (så moderne kan jo sies å være et relativt begrep... ) om ego-begrepet innen forskjellige psykologiretninger. Jeg lærer en del, skjønner noe og lar andre ting fly høyt over hodet på meg - og gleder meg over Rommetveits fantastiske nynorsk og formidlingsevne. Den ene tingen jeg garantert vil huske er fotnoten om at superego er den delen av personligheten som er oppløselig i alkohol - det er faktisk en nyttig huskeregel Slik opplevde jeg julen er en samling skildringer av alternative julefeiringer - utgitt på en kristent forlag i 1961 og primært ført i pennen av prester, diakoner og misjonærer. Her er hvalfangerjul og sjømannskirkejul, jul på feltsykehuset og tuberkulosesanatoriet, krigsjul og misjonærjul på flere kontinenter. Ulike i det ytre, men kjernen er den samme, da som nå, og hjemlengselen ganske universell. Min favoritt var den spontane feiringen delt av misjonærer og sjøfolk som traff hverandre på bryggen i Hong Kong julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 28. desember 2024 #39769 Del Skrevet 28. desember 2024 Musikalfest på NRK med KORK, starter med Les Miserables - og tankene gikk til hovedstaden. Lurer på hvorfor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #39770 Del Skrevet 28. desember 2024 Det jeg lurer på er hvor lenge servitør-lærlingen som fikk 15 damer å håndtere husket oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. desember 2024 Forfatter #39771 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg kjenner det både i hodet og i magen når jeg ser bilder av skadede utøvere bli hentet ut av alpinbakken med helikopter - de henger jo og dingler i enden av et langt tau midt i ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 29. desember 2024 #39772 Del Skrevet 29. desember 2024 Sånne bilder er bare vonde å se… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 31. desember 2024 Forfatter #39773 Del Skrevet 31. desember 2024 Feriesøvnen fornekter seg ikke. I dag resignerte jeg kl 6, etter å bare ha fått en par times søvn totalt, sto opp pg spiste frokost, drakk te og leste avisen - og gikk og la meg igjen og sov til nærmere 11. En uke med liknende netter (selv om dette var den verste) og det begynner å merkes. Målt i antall søvntimer er det ikke så ille, men søvn gjør seg stort sett bedre mellom midnatt og 05 enn mellom 05 og 10... Klar som et egg for hverdag igjen, men trenings- og terapiåret starter ikke før neste uke. Mannen med innsikten og kleenexboksen antydet jo at han trodde det var mer utfordrende for meg enn jeg helt ville være ved, det er mulig vi har et sted å begynne når ferien er over... Året skal avsluttes hos Skravla (og som i fjor med et solid snøvær, ser det ut til), men foreløpig er jeg på sofaen med te og julekake. Pakke litt. Etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 31. desember 2024 #39774 Del Skrevet 31. desember 2024 Godt nytt år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 31. desember 2024 #39775 Del Skrevet 31. desember 2024 Kos dere med feiring hos Skravla Og riktig godt nytt år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2. januar Forfatter #39776 Del Skrevet 2. januar Daria skrev (På 31.12.2024 den 12.21): Målt i antall søvntimer er det ikke så ille, men søvn gjør seg stort sett bedre mellom midnatt og 05 enn mellom 05 og 10... I natt sov jeg primært mellom midnatt og 05.30, og står for at det er en bedre løsning... Dessuten er det jo en viss selvtilfredshet involvert i å starte årets første hverdag med å stå opp uten vekkerklokke litt over 8 og være velstelt og påkledd, ha spist frokost, lest avisen og testet ut nye meditasjonsvaner (Dag 1. Psykofysio er selvfølgelig involvert) innen klokka 9.30... Det skal bli sol i dag så en tur ut vil vel gjøre seg etter hvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 2. januar #39777 Del Skrevet 2. januar Jeg er enig i at det er best å sove om natta, og ikke utover formiddagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2. januar Forfatter #39778 Del Skrevet 2. januar Tur er gjennomført (det er så langt en god dag for selvtilfredsheten ) i sol og kulde. Det er sånt vær hvor jeg ikke klarer å la være å ta med te og bok, selv om jeg egentlig vet at det er for kaldt til å sette seg og lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 2. januar #39779 Del Skrevet 2. januar Her har man vært en tur ut på verandaen i dag. Lengre skal ikke jeg i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 2. januar #39780 Del Skrevet 2. januar Jeg har vært på togstasjonen med minstemann, som slettes ikke er liten lenger. Nå er han på tur tilbake til studiestedet sitt. Etter det har jeg i grunnen ikke gjort så mye. Katten ligger godt krøllet sammen i fanget mitt, så jeg er fanget her i sofaen. Godt jeg har bok innen rekkevidde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå