Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

-Vi er jo fornøyd bare med at Simon Ammann er med, konstaterer Maren Lundby - nå ekspertkommentator hos NRK - og vi er helt på bølgelengde der... Ammann har hoppet i verdenscupen siden jeg (og han) var tenåring, at han fortsatt er aktiv gjør at jeg føler meg både nostalgisk og ung... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (På 22.11.2024 den 12.10):

21.11: Ni lest, tre kjøpt.

Det er ganske befriende å gå fra å lese om dystopien i amerikansk politikk og til I alle dager, Audun Lysbakkens bok om sitt politiske liv. Her er det politisk motstand og uenighet og kamper, men norske politikere er fortsatt (stort sett) mennesker som kan skille på sak og person. Han forteller om lange samtaler med KRF-leder Knut Aril Hareide, pensjonssamarbeid med Siv Jensen ("jeg inviterte meg på en kaffekopp på kontoret hennes") og diskuterer regjeringsforhandlinger over ristet brød og hjemmelaget solbærsyltetøy ved kjøkkenbordet hos Jonas Gahr Støre. Det er noe deilig normalt og tillitsvekkende ved det... Som gammel SUer i Lysbakkens generasjon dukker det jo opp både gamle minner og kjente navn, og når han i kapittelet om 22.juli mimrer om SUs sommerleire på Bærø på 90-tallet er det en assosiasjon jeg deler - da og nå. Lysbakken skriver godt (nokså uavhengig av mine personlige referanser) og glimter til og med til med både selvinnsikt og -kritikk - også noe jeg nok tror er meer utbredt i norsk politikk enn den amerikanske...

24.11: 11 lest, tre kjøpt.

Jeg var skeptisk til Katherine Mays Wintering - den ga litt selvhjelpsvibber (forsideblurben Truly a beautiful book fra Elizabeth Gilbert (hun med Eat. Pray. Love.) hjalp jo ikke), men samtidig kunne en bok om å komme seg gjennom mer eller mindre metaforiske vintere ha potensiale - det kunne jo være både praktiske råd og inspirasjon å plukke opp (og den kostet meg uansett bare noen tiere på Fretex). Dessverre veltet den rett ned i selvhjelpsgrøften så selvfølgeligheter og navlelo spurtet, godt krydret med svadasetninger som we live through a thousand winters in our lives - some big, some small. Innimellom dette skriver May om vinter i naturen, kulturen og tradisjonen -noe interessant, mye velkjent (eventuelt barneskolepensum) og aldri særlig i dybden. Jeg går fra irritert til provosert når hun trekker inn sønnens skolevegring og hvor sevfølgelig det var for henne å umiddelbart ta ham ut av skolen og vie sin tid til ham, uten å et øyeblikk reflektere hverken over den navngitte 6-åringens rett på privatliv og skjerming eller hvor priveligert hun er som kunne ta det valget (selv ikke når hun senere snakker om sin egen visstnok trange økonomi). Eksotiseringen av det nordiske er ganske underholdende, da - jeg lurer litt på hva tromsøværingene mener om den antydede dårlige tilgangen på friske grønnsaker vinterstid...

Love is blind av William Boyd er en roman om en skotsk pianostemmer på kontinentet rundt forrige århundreskiftet - et relatvt originalt utgangspunkt, selv om ikke alt rundt bokas store kjærlighetsdrama-nav er like nyskapende. Jeg liker mye av historien, men en del av de store vendingene blir litt forutsigbare, samtidig som det ligger mange løse tråder og ubesvarte spørsmål igjen underveis. Dessuten måtte det da gått an å finne en litt mindre klisjéfylt tittel (og omslag) - det var bare så vidt jeg kunne være bekjent av å lese den offentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvordan gkk det etter sist gang?
-Jeg stiftet bekjentskap med noen nye muskler...
-Så flott! Intet er bedre...

Fysios glede over min stølhet er stadig like entusiastisk :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niese ønsker seg sminke, uten nærmere spesifikasjoner (jeg spurte). Tante sliter litt med å ikke se det som en utfordring til å lete etter alternative farger og kreative løsninger... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det jeg forventet, men hun tar tydeligvis lett på det - og/eller har ubegrunnet stor tiltro til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (1 time siden):

*noterer*

Bare hyggelig! 

En kollega hadde på seg den mørkeste en dag, satt veldig fint og er ikke så mørk som bildet skulle tilsi. Egen leppefarge skinner godt gjennom (mellomting mellom gloss og leppestift), så ble nesten litt fristet selv... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og praksis hos psykologen: Når vi først bruker timen til dagsferske betraktninger om fatigue og uforutsigbar form og kropp, og jeg så avslutter (eller strengt tatt forlenger...) timen med å bråsette meg på gulvet. Jau då... :sjenert: Men jeg kom meg hjem på egen hånd, etter å først ha kommet meg tilbake på sofaen med litt hjelp, og satser på en stillesittende ettermiddag, til lyden av stilasmonteringen som i dag pågår på begge sider av balkongen min (men heldigvis ikke foran - jeg får beholde følelsen av privatliv i stua...).

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lokal Smitt & Smule-forestilling utenfor vinduet - jeg ser akkurat hendene til stilasmontøren på balkongrekkverket :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig kom det en mann inn fra siden og sto på rekkverket :overrasket: Han så meg ikke, og det føltes som et dårlig øyeblikk å gå bort og gi meg til kjenne :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (45 minutter siden):

Plutselig kom det en mann inn fra siden og sto på rekkverket :overrasket: Han så meg ikke, og det føltes som et dårlig øyeblikk å gå bort og gi meg til kjenne :ler:

Tenk om du hadde skremt han skikkelig :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...