Skravla Skrevet 14. november 2024 #39581 Del Skrevet 14. november 2024 Daria skrev (20 minutter siden): 30 mennesker på busstoppet, forsinket buss. Jeg var den eneste som så at neste buss kom rett bak og tok meg tid til å vente det ekstra minuttet og har nå en buss så å si for meg selv i stedet for å stå som sild i tønne Og der kjørte vi forbi den andre bussen... Særlig den forbikjøringen er digg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 14. november 2024 #39582 Del Skrevet 14. november 2024 Daria skrev (25 minutter siden): 30 mennesker på busstoppet, forsinket buss. Jeg var den eneste som så at neste buss kom rett bak og tok meg tid til å vente det ekstra minuttet og har nå en buss så å si for meg selv i stedet for å stå som sild i tønne Og der kjørte vi forbi den andre bussen... De enkle, men akk så gode gledene i hverdagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. november 2024 Forfatter #39583 Del Skrevet 14. november 2024 Gleden varte helt til vi traff køen ved Sjølyst... Jeg reiser aldri i rushen lenger, og det er 20+ år siden buss i rushtiden i Oslo var en del av hverdagen, så jeg er ikke vant til å måtte forholde meg til sånt. Men jeg tror vi etterhvert kommer til kollektivfeltet... Ikke at jeg har det travelt, men jeg er sulten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. november 2024 Forfatter #39584 Del Skrevet 14. november 2024 Og der traff vi kollektivfeltet og kjørte lenger på et halvt minutt enn vi har gjort på de siste 20... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. november 2024 Forfatter #39585 Del Skrevet 14. november 2024 (endret) Forsinkelser hos legen, forsinkelser på bussen, og vips var jeg hjemme godt og vel 45 minutter senere enn antatt. Dagens etterlengtede middag (det ble aldri lunsj...) blir frossenpizza... Men bøker er hentet (inkudert en meditasjonsbok til glede for psykofysio), og jeg har igjen fått bekreftet at jeg tross all uforutsigbarhet, variasjoner og manglende forklaringer har litt innsikt i og forståelse av egen kropp - ikke bare stemte teorien min om at det var løse krystaller på gang igjen, men jeg tok det på de "rette" symptomene. Endret 14. november 2024 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2024 Forfatter #39586 Del Skrevet 16. november 2024 Hvorfor er Olav Thons død en så stor begivenhet at det er verdt en ekstra nyhetssending på NRK? Jeg får jo hjertet i halsen når det dukker opp melding om "Ekstra nyhetssending på NRK2 nå" på skjermen under skiskyting-sendingen, og så handler det bare om at en gammel forretningsmann er død... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 16. november 2024 #39587 Del Skrevet 16. november 2024 Daria skrev (4 minutter siden): Hvorfor er Olav Thons død en så stor begivenhet at det er verdt en ekstra nyhetssending på NRK? Jeg får jo hjertet i halsen når det dukker opp melding om "Ekstra nyhetssending på NRK2 nå" på skjermen under skiskyting-sendingen, og så handler det bare om at en gammel forretningsmann er død... Ekstra nyhetssending om døde gamlinger burde bare gjelde konglige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2024 Forfatter #39588 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg kunne godtatt det om det gjaldt Gro Harlem Brundtland også, men bortsett fra det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2024 Forfatter #39589 Del Skrevet 16. november 2024 -Deg har vi sett mest bare med langrennski, men nå også med våpen? -Jeg har noe unfinished business å ordne opp i... Jeg tror ikke langrennsløperen som stiller i skiskyting mente det fullt så truende som det kunne høres ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2024 Forfatter #39590 Del Skrevet 16. november 2024 Det sies at en kjele ikke koker hvis man stirrer på den. Den koker heller ikke hvis man ikke skrur på platen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 16. november 2024 #39591 Del Skrevet 16. november 2024 Her skytes det tett med gamle jungelord og treffende sannheter, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 16. november 2024 #39592 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg måtte inn og sjekke, og ser at min kvinnefavoritt pga lokal forankring og felles historie sikret seg en plass på topp 10. Juhu! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. november 2024 Forfatter #39593 Del Skrevet 16. november 2024 Ting jeg ikke ville trodd på forhånd: Å høre Lasse Koldsrud raspe fram Ved Rondane i jazz-tapning var et gåsehud-øyeblikk og et høydepunkt i en generelt knallbra teaterkonsert. Folketoner, viser og salmer på nynorsk og med jazztrio - og Ivar Aasen på bakveggen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. november 2024 Forfatter #39594 Del Skrevet 17. november 2024 Daria skrev (På 10.11.2024 den 20.47): 10.11: Fem lest, to kjøpt. 16.11: Syv lest, tre kjøpt. Følelsen av lettelse når man kommer seg gjennom et par bøker som har blitt litt seigere enn forventet - og har en bunke av mer fristende lesestoff liggende på vent... Gruppepsykologi av Kjell Underlid er en lærebok primært beregnet på helsearbeidere og pedagoger og er såpass praktisk vinklet at det tidvis føles mer som organisasjonslære enn psykologi - og en del av det er ganske selvfølgelig for alle oss som gikk på skolen på 90-tallet da gruppearbeidet for alvor kom på moten. Vi vet en hel del om gruppas indre liv, fordeler, ulemper og konflikter... Det skal sies at boka også er fra den tiden (1997). Jeg har to innvedinger mot måten boka er lagt opp på. Den ene er at mange av kapitlene begynner med et kasuseksempel med problemstillinger knyttet til kapittelets tema - og så aldri nevner det igjen, hverken underveis i teksten eller i slutten av kapittelet. Det er sikkert egnet til diskusjoner i undervisningssammenheng, men ubrukelig for alle som leser boka for å lære. Det andre er forfatterens hang til nummererte punkter i løpende tekst (gjerne flere ganger på en side). Det gir (1) lange og kronglete setninger, (2) ødelegger leseflyten, (3) gjør teksten mindre oversiktlig og (4) irriterer vettet av denne leseren, som henfaller til skumlesing... Det er fra min side tilfeldig at jeg har lest en bok om amerikansk politikk samme måned som presidetvalget, men bibloteksutstillingen jeg plukket den fra var jo ikke like tilfeldig... Pelosi er en politisk bografi om demokratenes leder og House speaker Nancy Pelosi, skevet av Time-journalist Molly Ball. Den er basert på intervjuer Ball har gjort med Pelosi og hennes krets, så selv om den ikke autorisert, har kildetilgangen vært det beste. Jeg blir minnet på underveis i lesingen at jeg har begrenset kunnskap om hvordan amerikansk politikk egentlig fungerer (rent organisatorisk...), her er det hull både i innsikt og vokabular. Det mest interessante og skremmende her, er å se hvordan polariseringen økte og ting begynte å gå i oppløsing lenge før Trump, og hvor lite som egentlig skulle til i et system som handler så mye om enkeltpersoner. Nancy Pelosi selv framstår som imponerende kapabel og politisk smart - man får innimellom inntrykk av at USAs skjebne står og faller med henne - men ikke nødvendigvis så lett å like - en skjebne som rammer mange mektige kvinner, men som man i sjelden grad stiller spørsmål ved hos mektige menn. Jeg blir ikke mindre feminist av å lese sånne bøker... Og apropos feminisme er ukas kjøpte en murstein med det inspirerende navnet Rise up, women! - om de britiske sufragettene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. november 2024 Forfatter #39595 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg tror det de franske skiskyttere primært vinner på å lære seg litt norsk, er noen ekstra sjarmpoeng Eric Perrots fransk-vestlandsk er jo i en klasse for seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. november 2024 Forfatter #39596 Del Skrevet 17. november 2024 -Dette er viktige minutter for norsk fotball, sier TV2 - og går i reklame mens det avgjøres om Norge vinner Nations League-gruppa Godt man har NRK radio - det er jo det største som har skjedd herrelandslaget på svært lange tider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. november 2024 Forfatter #39597 Del Skrevet 18. november 2024 I dag oppgraderte jeg yttertøyet til vinternivå - ullkåpe, støver og lue, skjerf og votter i ullstrikk. Issørpen i det innerste hjørnet av havnebassenget støttet avgjørelsen - men sola varmet fortsatt nok til at utelesingssesongen holder stand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. november 2024 Forfatter #39598 Del Skrevet 18. november 2024 (endret) Og når man snakker om vinterklær: Førjulskatalogen til Gudrun Sjödén inneholdt et langt, strikket ullskjørt i en lekker grønnfarge - og en baskerlue i en liknende farge, med blomster. En helt tilfeldig observasjon, inntil videre... Endret 18. november 2024 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 18. november 2024 #39599 Del Skrevet 18. november 2024 Langt ull grønn… jeg må inn og se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 18. november 2024 #39600 Del Skrevet 18. november 2024 Daria skrev (1 time siden): Og når man snakker om vinterklær: Førjulskatalogen til Gudrun Sjödén inneholdt et langt, strikket ullskjørt i en lekker grønnfarge - og en baskerlue i en liknende farge, med blomster. En helt tilfeldig observasjon, inntil videre... Venter spent... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå