Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Faktisk sovet veldig godt i natt. Selv om jeg hadde en times tid midt på natten så tror jeg nok timene før og etter var god søvn. Og jeg våknet før 6 i dag, så da sto jeg opp. Om jeg føler for det så tar jeg en hvil senere i dag. 

Har overhode ingen planer for dagen så her blir det kanner med te, strikking og tv/lydbok eller hva jeg nå føler for. Har funnet et par audio podcast som jeg skal sjekke ut også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lå våken til nærmere 2 med kropp i fatigue-modus - så sliten at den dirrer og ikke finner ro (fullstendig logisk...). Planene om et par butikker i Bogstadveien (jeg er nesten tom for Normal-turkjeks) er foreløbig i det blå... Dessuten er jeg støl i skuldrene og mistenker sammenheng med sjelevrengingsøkta (den kleenex-relaterte...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (20 minutter siden):

Jeg lå våken til nærmere 2 med kropp i fatigue-modus - så sliten at den dirrer og ikke finner ro (fullstendig logisk...). Planene om et par butikker i Bogstadveien (jeg er nesten tom for Normal-turkjeks) er foreløbig i det blå... Dessuten er jeg støl i skuldrene og mistenker sammenheng med sjelevrengingsøkta (den kleenex-relaterte...).

Stramme skuldre etter sjelevrenging vet jeg ingenting om.... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubesvart anrop fra skjult nymmer, med mobilsvarmelding fra automat-tjeneste sim påstår at de ringer fra Klarna med beskjed om en ikke nærmere spesifisert "kjøpsforespørsel" på 299 euro som "vil bli trukket" (fra hvor?) - "tast 1 for å kansellere, tast 2 for refusjon". Eller fnys og legg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla skrev (11 minutter siden):

Stramme skuldre etter sjelevrenging vet jeg ingenting om.... :plystre:

Nei, jeg er nok svært spesiell på det området :fnise: Mer imponert den gangen jeg var støl i beina etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har turkjeks og en mintsjokoladeappelsin :nigo: Som jo er et fullstendig ulogisk konsept - hvorfor skulle mintsjokolade komme i appelsinform og kunne deles i båter - men av og til er det tryggest å bare akseptete og ta imot (hvis ikke blir det jo ikke noe sjokolade på meg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (1 time siden):

Jeg har turkjeks og en mintsjokoladeappelsin :nigo: Som jo er et fullstendig ulogisk konsept - hvorfor skulle mintsjokolade komme i appelsinform og kunne deles i båter - men av og til er det tryggest å bare akseptete og ta imot (hvis ikke blir det jo ikke noe sjokolade på meg...).

Mintsjokoladeappelsin? Er det bare formen som er appelsin, eller er det også appelsin i selve sjokoladen? Her er så mye som er feil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønte av pakningen (jeg har ikke testet den ennå), er det ikke appelsin i sjokoladen, bare mint. En sjokoladeappelsin i form og utførelse, men ikke i smak og innhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blandingsforholdet der mellom sjokolade og frukt/bær kunne til og med jeg akseptere. 
 

Dessverre har jeg ingen, absolutt ingen, planer om å bevege meg i retning Normal i dag. Skulle gjerne vært en tur på både Normal og Søstrene Grene, men jeg kan evt vurdere å ta en tur på lørdag. Nå skal jeg bare nyte hjemme alene-tilværelsen i noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner tilværelsen å falle på plass, både bokstavlig og mentalt?

Jeg vurderer Søstrene Grene i morgen, det kommer så an på hvor store følger fysiotimen får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke se an fysiotimens effekt for å vurdere dagsplanen - kroppen gjorde det klart allerede før frokost at den var i det lite samarbeidsvillige hjørnet. En sånn dag hvor det å komme seg til fysio, og ikke minst hjem igjen etterpå, for egen maskin og med både verdighet og oppreisthet i behold, føles som en seier, og det å faktisk få gjort noe mens jeg er der en bonus. Litt langsom sykling og noen styrkeøvelser hvor både tempo, mengde og belastnng holdes lavt - vi har jo lært litt underveis, både fysio og jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen undrer jeg meg over de som påstår at å handle matvarer på nett fører til færre uplanlagte spontankjøp og mer kontroll. Det er jo så mye lettere å legge til litt ekstra (is med mango, pasjonsfrukt og kokos? Hvorfor ikke... :sikle: ) når jeg hverken må tenke på å få plass i sekken eller at det skal bæres hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 14.8.2024 den 17.45):

14.08: Seks lest, fire kjøpt.

Katja Kettus Nattsvermer starter med et brak - 15 år gammel, gravid og med forfølgere i hælene flykter Irga på ski over grensen  fra Finland til Sovjetunionen. Året er 1937, og i stedet for en trygg, kommunistisk tilværelse med barnets far er veien kort til landsforræderdøm og straffeleir. I 2015 reiser finske Verna til den russiske republikken Mari El (jeg måtte google), hvor faren hennes nettopp er død. Boka skifter stadig mellom disse to historiene - som selvfølgelig henger sammen - og blir stadig mer komplisert og høyttravende, og ikke så lite rå og brutal. Litt i overkant for min smak, men innsikten i en folkegruppe eg aldri hadde hørt om, naturreligion og livet i Russlands ytterkant (sosial og politisk vel så mye som geografisk) er spennende.

15.08: Syv lest, fire kjøpt.

Espen Ytrebergs En forsvunnet by handler om den store jubileumsutstillingen på Frognerjordene (nå, delvis som en ettervirkning av utstillingen, Frognerparken) i 1914. Hoveddelen av bokas prestenterer selve utstillingen, fra de høytidelige seremoniene og store paviljonene til folkelivet, fornøyelsesavdelingen (berg-og-dalbanen var visst populær hos kongeparet) og den famøse Kongolandsbyen (hvis innbyggere strengt tatt var fra Senegal og var erfarne utstillingsobjekter), med stor vekt på samtidige artikler, omtaler og bilder. Dette er jo lokalhistorie for meg (og jeg lurer litt på hvor mange av olde- og tippoldeforeldrene mine som var innom der...), det er veldig gøy å både se og lese om hvordan det var og ikke minst hvordan det så ut. Det analyserende avslutningskapittelet, men fokus på pressens og medienes rolle, er ikke like spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (5 timer siden):

Igjen undrer jeg meg over de som påstår at å handle matvarer på nett fører til færre uplanlagte spontankjøp og mer kontroll. Det er jo så mye lettere å legge til litt ekstra (is med mango, pasjonsfrukt og kokos? Hvorfor ikke... :sikle: ) når jeg hverken må tenke på å få plass i sekken eller at det skal bæres hjem...

Jeg kan ikke være mer enig. Sjelden jeg gjør noe særlig spontankjøp i butikken, men på nett - når andre skal bære det hjem. Så lett..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (5 timer siden):

Igjen undrer jeg meg over de som påstår at å handle matvarer på nett fører til færre uplanlagte spontankjøp og mer kontroll. Det er jo så mye lettere å legge til litt ekstra (is med mango, pasjonsfrukt og kokos? Hvorfor ikke... :sikle: ) når jeg hverken må tenke på å få plass i sekken eller at det skal bæres hjem...

Og den smaker ikke så aller verst.  :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dagen vært tilbragt på Hovseter med lunsj og skravling hos min søster. 2 av mine søstre og en kusine. Det er så deilig å ha fri og kunne kaste seg med på sånne treff. Ikke så lett bestanding når man har med turnusarbeidere og pensjonister å gjøre. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skravla skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke være mer enig. Sjelden jeg gjør noe særlig spontankjøp i butikken, men på nett - når andre skal bære det hjem. Så lett..... 

Og så lite synlig - både for meg selv og andre. Prøver jeg å fysisk legge fire sjokolader i handlekurven vil både samvittigeten og anstendigheten protestere, men på nett er det jo bare tastetrykk og bokstaver...

Skravla skrev (4 minutter siden):

Og den smaker ikke så aller verst.  :plystre:

:hoho: 

Skravla skrev (2 minutter siden):

Her har dagen vært tilbragt på Hovseter med lunsj og skravling hos min søster. 2 av mine søstre og en kusine. Det er så deilig å ha fri og kunne kaste seg med på sånne treff. Ikke så lett bestanding når man har med turnusarbeidere og pensjonister å gjøre. :ler: 

Fri på dagtid gir litt andre muligheter. Det er jo noe av det jeg synes er deilig når skoleferiene er over - det blir mye færre folk overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra fadderukene.... berusede studenter over alt..... Men det vil gå over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 timer siden):

15.08: Syv lest, fire kjøpt.

16.08: Åtte lest, fire kjøpt.

Det store spørsmålet når jeg leser Mindre av Andrew Sean Greer - bør en oversetter oversette navn (og vi snakker hverken barnebok eller fantasy her)? Bokas originaltittel er Less, som også er etternavnet til bokas hovedperson, forfatteren Arthur Less. Som i den norske utgaven heter Arthur Mindre. Jeg er ganske overbevist om at jeg ville irritert meg mye mindre over de få ordspillene som ville gått tap enn jeg gjør over å skulle akseptere Mindre som et amerikansk etternavn (og i hodet mitt blir det veldig fort til Midre, som er et norsk forfatteretternavn...). Vår venn Less/Mindre er en så å si 50 år gammel, ganske middelmådig homofil forfatter som legger ut på en verden rundt-reise for å slippe unan sin unge elskers bryllup. Dette er hyllet som en fantastisk morsom bok (den vant til og med Pulitzerprisen), og for meg havner den der mange bevisst morsomme bøker ender - den prøver litt for hardt. Jeg skjønner hvor og hvorfor den er ment å være morsom, men det blir sjelden mer enn humring, og historien blir ikke absurd nok. Underveis sliter Mindre med å få orden på sin refuserte roman, som handler om en lidelsene til en middelaldrende mann ingen av testleserne klarer å synes synd på eller bry seg om, og jeg tror ikke det er ment så ironisk som jeg føler det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla skrev (10 minutter siden):

Rent bortsett fra fadderukene.... berusede studenter over alt..... Men det vil gå over. 

De er ikke så plagsomme på dagtid, hvertfall ikke på mine kanter. Men jeg husker jeg gkk forbi et utested ved Kontraskjæret en ettermiddag for noen år siden omtrent på denne tiden og nesten ble slått  bakken av alkohollukten... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...