Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Ting jeg har lært i dag: Fridtjof Nansen var en pioner innen nevrologi-forskning på 1880-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting jeg lurer på i dag: Om svimmelheten som blafret opp i hodet (det kjennes omtrent sånn ut) i ettermiddag bare er en forbigående stress- og utmattelseareaksjon eller (som jeg frykter) en ny runde løse krystaller. Timingen er i det minste god - jeg har rutinekontroll på mandag.

Ingen pangavslutning, bare et glitrende krystalldryss til avskjed... :himle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke navnet til en av de nederlandske spillere - hver gang kommentatorene nevnte ham hørte jeg Pingpong, og jeg nektet å tro at det stemte. Han heter Frimpong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Aleksander Schau - sarkasme-tiraden mot VAR og mobbingen av Emil Gukilds rosa dress tilhører kveldens høydepunkter (kampen var jo ikke all verden...) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gratulerer Tyrkia med en sterk kandidat til tidenes selvmål :ball:

-Selvmål blir toppscorer i årets EM!, annonserer TV2s kommentator, og er etter første uke inne på noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire banestorminger på en omgang - dette er jo skandaløst av arrangørene i en EM-kamp. Dessuten er det ganske frustrerende å ikke få se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært tegn på aktivitet i blomsterpottene (uten planter, med fjorårets jord) på balkongen de siste dagene - nå hørte jeg lyder og tok en spurv på fersken. Jeg vet ikke hva den fant, men den satt helt usjenert på rekkverket med noe i nebbet og ga meg et "Var det noe?"-blikk før den tok av etter eget forgodtbefinnende. Byfugler er ikke skvetne :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (12 minutter siden):

Og med dette erklæres agurksesongen for åpnet... 🥒 :fnise:

:fnise: Hadde vært enda morsommere om den tuslet nedover gata... :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et lite krystalldryss på gang igjen... Legen støttet min teori om at det sannsynligvis er til ære for vestlendingens avskjed (andre ord ble brukt... :fnise: ) og påpekte at det er helt naturlig at jeg har blitt litt mer skjør (faktisk ord som ble brukt - men jeg brukte det først...) og tåler mindre etter alt som har skjedd - det ville vært rarere om du ikke ble påvirke av det.

Jeg var innom Bunnpris på vei hjem, og hun i kassa fikk nostagisk anfall av synes av min gamle skinnransel fra 90-tallet :ler: Dessuten har jeg oppdaget hva spurvene gjør i blomsterpottene mine - de støvbader! Det er jo tidenes unnskylding - det er ikke rot, det er et spurve-spa :fnise: Jeg vurderer å utvide med vannbasseng, så blir det jo regnfritt noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 20.6.2024 den 18.09):

20.06: Ti lest, en kjøpt.

Når hverken hodet eller kroppen er i det samarbeidsvillige hjørnet (Tur i butikken? Ja, særlig...) og å ligge på senga og lese er det eneste de kan overtales til...

Helen Dunmores En hage om vinteren gir meg litt assosiasjoner til Stormfulle høyder - at hovedpersonen heter Cathy og bor på en isolert gård (England, tidlig 1900-tall, det tar tid før jeg får det på plass) hjelper jo ikke - og det er ikke ndvendigvis en kompliment. Baksideteksten bruke ord som uforløst kjærlighet og erotisk oppvåkning, men utelater den lille detajen incest, som jo endrer ting en smule... Det er mørkt og ubehagelig og uavklart og ikke for meg - og til anmelderen som på omslaget siteres på en undring over om noen kan lese slutten uten å felle tårer, kan jeg forsikre om at det var helt uproblematisk.

Slik var det dengang : En gammel Christianiapike minnes må jo sies å være en ganske selvforklarende tittel. Christianiapiken heter Hedvig Camilla Vassel, hun var født i 1890 og skrev sine erindringer drøyt 80 år senere. Det er litt som å høre noen mimre - litt usammenhengende og springende og med varierende interesse for tilhøreren, men det er jo Oslo som er den egentlige og mest spennende karakteren her, med markedsliv på Youngstorget og serveringsdrift i det lokalet som i dag (hvertfall restene av det) er Sagene Lunsjbar. 

24.06: Ti lest, to kjøpt.

For to måneder siden bestilte jeg en australsk roman, etter diskusjoner rundt temaet her i dagboken. Bokklubben meldte etter et par uker at leveringer var forsinket og siden har det stått som utsolgt i nettbuttikken, å jeg hadde egentlig avskrevet den. Men plutselig kom et beskjed om at den var underveis - The Hope Fault av Tracy Falls, om ekser og stefamilie og adre relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (På 24.6.2024 den 17.23):

24.06: Ti lest, to kjøpt.

25.06: 11 lest, to kjøpt.

Michel Fabers The book of strange new things er noe av det rareste og mest overraskende jeg har lest på en stund. Det begynner så tilforlatelig, med en mann som skal ut og reise. Jeg rekker så vidt å registrere de første tegnene på at det er noe som skurrer litt, før mannen befinner seg i et romskip, på vei til en planet i en galakse lang, langt borte. Her er det en koloni under oppbygging, og hans oppdrag er å misjonere - han er pastor - blant de lokale, mao romvesener.  Underveis i oppholdet får han stadige rapporter fra kona hjemme i England, hvor det er åpenbart at verden er i ferd med å gå i oppløsning, både politisk og klimatisk. Si-fi og dystopi, altså - sjangere jeg vanligvis styrer unna og som jeg var ufoberedt på å møte her - men samtidig ikke, det er egentlig ikke der fokuset ligger. Det danner bare bakteppet for de store temaene - religion og kjærlighet og relasjoner og menneskelighet og livet og døden og andre bagateller, over nesten 600 sider. Jeg er glad jeg ikke visste så mye som jeg trodde på forhånd - da ville jeg neppe begynt på den og gått glipp av en fascinerende leseopplevelse. Fabers mest kjente bok, Rosenrød og Liljehvit, handler om en viktoriansk prostituert - det er det som kalles et variert forfatterskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (31 minutter siden):

25.06: 11 lest, to kjøpt.

Michel Fabers The book of strange new things er noe av det rareste og mest overraskende jeg har lest på en stund. Det begynner så tilforlatelig, med en mann som skal ut og reise. Jeg rekker så vidt å registrere de første tegnene på at det er noe som skurrer litt, før mannen befinner seg i et romskip, på vei til en planet i en galakse lang, langt borte. Her er det en koloni under oppbygging, og hans oppdrag er å misjonere - han er pastor - blant de lokale, mao romvesener.  Underveis i oppholdet får han stadige rapporter fra kona hjemme i England, hvor det er åpenbart at verden er i ferd med å gå i oppløsning, både politisk og klimatisk. Si-fi og dystopi, altså - sjangere jeg vanligvis styrer unna og som jeg var ufoberedt på å møte her - men samtidig ikke, det er egentlig ikke der fokuset ligger. Det danner bare bakteppet for de store temaene - religion og kjærlighet og relasjoner og menneskelighet og livet og døden og andre bagateller, over nesten 600 sider. Jeg er glad jeg ikke visste så mye som jeg trodde på forhånd - da ville jeg neppe begynt på den og gått glipp av en fascinerende leseopplevelse. Fabers mest kjente bok, Rosenrød og Liljehvit, handler om en viktoriansk prostituert - det er det som kalles et variert forfatterskap...

Hvis dette ordet ikke var tilsiktet blir jeg nesten litt skremt... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en første gang for alt - inkludert å kjøpe hattenåler på etsy :fnise: Men hattenåler er praktiske, og det gjør seg jo alltid med et utvalg (jeg har selvfølgelig noen fra før av - fra en bruktbutikk i Danmark, så vidt jeg huser. Noen ting er pussig nok vanskelige å få tak i nye...). En etsy-bestilling innebærer selvfølgelig alltid å leke "Hvor mye mer kan jeg legge til før portoen øker"-leken - da jeg hadde lagt til en brosje (ballonger! 🎈 ) og to par øredobber (de kostet tross alt under 40 kr pr par) uten at det hadde skjedd noe fant jeg det tryggest å gi meg. Og i en helt urelatert observasjon kom skattepengene mine i dag :ler: 

Ellers har dagen så langt vært viet kvalitetstid med rogalendingen og solfylt lesing på festningen. Jeg har til og med gått barbeint - en gang et så vanlig syn at jeg ble ansett som et vårtegn av mine medelever :fnise: Å gå uten sko er hakket bedre enn å gå med dårlige sko, men jeg merker jo hvilken forskell gode sko gjør for meg nå, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg vil erkjenne min kjærlighet til en mann. En mann som ikke nødvendigvis gjengjelder den kjærligheten til meg direkte. En mann jeg har elsket i mange år.

Aleksander Schau er ikke i ferd med å komme ut av skapet i anledning Pride, han snakker bare om en belgisk fotballspller i anledning EM... :fnise: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...