Daria Skrevet 20. juni 2022 Forfatter #32521 Skrevet 20. juni 2022 Daria skrev (På 17.6.2022 den 14.25): Min rojale jubileumsteboks er i hus - men det var bare så hvidt. Jeg vet ikke hvordan DHL-sjåføren fikk esken inn i den pakkeboksen, men det var umulig å få ut igjen, den satt bom fast i åpningen og var rett og slett litt for stor. En tilfeldig forbipasserende mann med større krefter gjorde en helhjertet innsats på å klemme og presse den ut, men det var ikke mulig. Vi måtte låne en kniv fra nærmeste butikk og skjære opp pakken for å få den ut. Godt varen inni var liten og solid. DHL har fått mail... DHL har lagt seg flate, kommet med en uforbeholden beklagelse og skulle ta det opp med sjåføren - jeg kan ikke kreve så mye mer enn det...
Daria Skrevet 20. juni 2022 Forfatter #32522 Skrevet 20. juni 2022 Daria skrev (46 minutter siden): DHL har lagt seg flate, kommet med en uforbeholden beklagelse og skulle ta det opp med sjåføren - jeg kan ikke kreve så mye mer enn det... ...så når de i tillegg ringer for flere detaljer, blir jeg faktisk ganske imponert. (Selv om jeg rakk å bli litt forvirret og skeptisk - jeg hadde et ubesvart anrop, søkte opp nummeret og fikk treff på en lokalpolitiker fra FrP. Ulempen med å ha en telefon man bruker til alt...).
Daria Skrevet 20. juni 2022 Forfatter #32523 Skrevet 20. juni 2022 Daria skrev (På 16.6.2022 den 10.15): 15.06: Seks lest, to kjøpt. Farah Jasmine Griffins Read until you understand : the profound wisdom of Black life and literature er en bibliomemoir med politiske undertoner. Griffins, som er professor i afroamerikansk litteratur, skriver om egen oppvekst og familie, og om svarte forfattere og deres innvirkning på og framheving av svart identitet, for henne selv og i et større perspektiv. Toni Morrison er en gjenganger, men Griffin trekker også fram mer ukjente (hvertfall for meg) forfattere, både nye og eldre. Lærerikt og interessant, og rørende når hun skriver om foreldrene og oppveksten. 20.06: Åtte lest, to kjøpt. Skillet mellom roman og novellesamling kan være uklart. Olive Kitteridge av Elizabeth Strout er prisbelønnet som roman, men jeg vil påstå at det i praksis er en novellesamling med en rød tråd. Denne røde tråden er en småby i Maine og tittelkarakteren Olive Kitteridge, som er med i alle historiene. Noen ganger som hovedperson, andre ganger en mer eller mindre betydningsfull biperson (og en gang eller to bare i eb bisetning som føles litt påtatt). Hver kapittel er en avsluttet historie, ikke nødvendigvis presentert i kronologisk rekkefølger, og de berører hverandre i ulik grad. Litt sentimentalt til tider (særlig slutten blir i overkant), men man må jo elske at en grinete, middelaldrende kvinne får være en gjennomgangsfigur som man blir glad i. Alle som har sett Gyles Brandreth på tv i mer enn to minutter, vet at han er en mann med anekdoter for enhver anledning - han har sett alt, opplevd alt og truffet alle, og er i tillegg en god forteller. Det er jo åpenbart at han er den ideelle mann til å skrive en kongelig biografi. I Philip: the final portrait har han hatt god tilgang på et hav av primærkilder, ikke minst prins Philip selv, som han har hatt er personlig forhold til i mange år. Det blir jo et snev av meta-bok når han innimellom kan kommentere at Da prinsen leste utkastet til dette avsnittet, kommenterte han at... Det blir en personlig bok av sånt, samtidig blir den ikke nesegrust beundrende tett og partisk, han klarer stort sett å holde den nødvendige avstanden og gjøre det både opplysende, interessant og underholdende. Det han ikke klarer, er å styre unna et hav av ekstra anekdoter - av bokas drøyt 120 fotnoter er det store flertallet av "en god, men ikke nødvendigvis så relevant historie"-slaget.
Daria Skrevet 20. juni 2022 Forfatter #32524 Skrevet 20. juni 2022 Jeg testet formen uten staver - ut til søppelkassene på andre siden av veien. Jeg skal nok ikke driste meg på noe mer enn det uten støtte med det første...
Daria Skrevet 21. juni 2022 Forfatter #32525 Skrevet 21. juni 2022 Daria skrev (På 20.6.2022 den 18.13): 20.06: Åtte lest, to kjøpt. 21.06: Ni lest. tre kjøpt. Nærkamp er bind to i William Goldings hav-trilogi. Vibefinner oss fortsatt om bord i en skrangete seilskip på vei til Australia tidlig på 1800-tallet, og det er fortsatt den unge overklassemannen Edmumd Talbot som fører ordet. Både skipet selv og passasjerene blir stadig mer frynsete i kantene, i alle betydninger, og Edmunds skildringer av forfallets mange former er mer innsiktsfull enn han er klar over - et grep som krever sin forfatter. Selv om horisonten ikke akkurat er lys, er historien som helhet her likevel ikke fullt så mørk som i forrige bok - det er til og med en hint av søt musikk... Jeg leser lite noveller - at jeg faktisk har kjøpt en novellesamling er en sjeldenhet. The Apple består av historier basert på karakterer fra Michel Fabers roman Rosenrød og liljehvit, som jeg var veldig begeistret for, derfor tenkte jeg at den kan være verdt et forsøk...
Daria Skrevet 21. juni 2022 Forfatter #32526 Skrevet 21. juni 2022 Tilbake i treningssalen i dag - stedet der enhver svakhet blir synlig. Jeg var så fornøyd med min evne til å stå på et bein og syntes jeg sto i en evighet (trygt plassert inne i skranken) - selv på det gode beinet var der under 30 sekunder, og bare 20 på det dårlige. Et stykke unna minuttet som er målet... Men jeg klarte tre sett med knebøy med ball (dog ikke lenger på balanseball), og det hadde jeg egentlig ikke trodd.
Sauen Shaun Skrevet 22. juni 2022 #32527 Skrevet 22. juni 2022 Daria skrev (13 timer siden): Tilbake i treningssalen i dag - stedet der enhver svakhet blir synlig. Jeg var så fornøyd med min evne til å stå på et bein og syntes jeg sto i en evighet (trygt plassert inne i skranken) - selv på det gode beinet var der under 30 sekunder, og bare 20 på det dårlige. Et stykke unna minuttet som er målet... Men jeg klarte tre sett med knebøy med ball (dog ikke lenger på balanseball), og det hadde jeg egentlig ikke trodd. Godt jobba.
Daria Skrevet 22. juni 2022 Forfatter #32528 Skrevet 22. juni 2022 (endret) Støøøl.... Jeg har ikke blitt støl av knebøy på mange måneder, men det har tydeligvis ikke noe å si når unntakstilstanden råder... Fysio kommentere at det er helt vanlig at det svinger litt i løpet av en rehabiliteringsprosess og at alle får litt tilbakefall og dårlige dager, men hos deg blir utslagene så store, for hele systemet får seg en trøkk. Det er jo egentlig litt fascinerende (og ganske frustrerende) hvor fort det kan endre seg uten noen åpenbar forklaring. Endret 22. juni 2022 av Daria
Daria Skrevet 23. juni 2022 Forfatter #32530 Skrevet 23. juni 2022 I dag innviet jeg sandalsesongen - uvanlig sent, det handler både om vær og om endrede behov når det gjelder skotøy. Men det følger også sesongen for ankellenker (jeg gikk for en som ikke klirret, av hensyn til psykologtimen) - du kan ta tenåringen ut av 90-tallet (og ut av tenårene), men nesedobben og ankellenken holder stand... Kveldens store spørsmål er knyttet til en butikktur. Jeg kan drøye det til i morgen og klare meg med knekkebrød til frokost, men det er jo ingen garanti for at jeg vil være mer motivert og opplagt da, med en fysiotime i kroppen...
Daria Skrevet 23. juni 2022 Forfatter #32531 Skrevet 23. juni 2022 Jeg kom meg i butikken, men lommeboka ble igjen hjemme Stor takk til hun i kassa som lot meg vippse henne og betalte for meg med eget kort...
Sauen Shaun Skrevet 24. juni 2022 #32532 Skrevet 24. juni 2022 Daria skrev (12 timer siden): Jeg kom meg i butikken, men lommeboka ble igjen hjemme Stor takk til hun i kassa som lot meg vippse henne og betalte for meg med eget kort... Det er service det
Daria Skrevet 24. juni 2022 Forfatter #32533 Skrevet 24. juni 2022 Jepp - jeg er ikke overbevist om at jeg ville brukt mine private konti til sånt på jobb. Rema har vipps-løsning på betalingsterminalene sine, nesten litt rart at ikke alle har det når det er en mulighet. Startet dagen hos fysio, og det vil de neste timene bære preg av. Potensielt morgendagen også...
Daria Skrevet 24. juni 2022 Forfatter #32534 Skrevet 24. juni 2022 Daria skrev (På 21.6.2022 den 20.00): 21.06: Ni lest. tre kjøpt. Nærkamp er bind to i William Goldings hav-trilogi. Vibefinner oss fortsatt om bord i en skrangete seilskip på vei til Australia tidlig på 1800-tallet, og det er fortsatt den unge overklassemannen Edmumd Talbot som fører ordet. Både skipet selv og passasjerene blir stadig mer frynsete i kantene, i alle betydninger, og Edmunds skildringer av forfallets mange former er mer innsiktsfull enn han er klar over - et grep som krever sin forfatter. Selv om horisonten ikke akkurat er lys, er historien som helhet her likevel ikke fullt så mørk som i forrige bok - det er til og med en hint av søt musikk... 23.06: Ti lest, tre kjøpt. Det ulmer en ild er siste bind i Golding-trilogien. Det bærer fortsatt i retning Australia og det går nedover med det meste - rasjoner, fornuft, moral og håp, for ikke å snakke om skipet selv - og mitt engasjement. Dramatikken tårner seg opp, men jeg blir litt lei både intrigene, skipslivet og Edmunds modnings- og selvinnsiktsprosess.
Daria Skrevet 25. juni 2022 Forfatter #32535 Skrevet 25. juni 2022 (endret) Herregud. Her står man opp sent, surfer litt rundt og ser en nyhetsmail med overskrift om masseskyting - jeg hadde jo ikke sett for meg at det faktisk gjaldt Oslo. Så ufattelig grusomt 💔 Det meste tyder vel på at alle som setter spørsmålstegn ved nødvendigheten og viktigheten av Pride kan rulle inn nå... 🏳️🌈 Endret 25. juni 2022 av Daria
Sauen Shaun Skrevet 25. juni 2022 #32536 Skrevet 25. juni 2022 Det er bare sjokkerende og ufattelig trist. Pride er viktig ❤️
Daria Skrevet 25. juni 2022 Forfatter #32537 Skrevet 25. juni 2022 Daria skrev (23 timer siden): 23.06: Ti lest, tre kjøpt. Det ulmer en ild er siste bind i Golding-trilogien. Det bærer fortsatt i retning Australia og det går nedover med det meste - rasjoner, fornuft, moral og håp, for ikke å snakke om skipet selv - og mitt engasjement. Dramatikken tårner seg opp, men jeg blir litt lei både intrigene, skipslivet og Edmunds modnings- og selvinnsiktsprosess. 24.06: 11 lest, tre kjøpt. Psykologi 1 : En introduksjon er en lærebok beregnet på universitet- og høyskolestudenter, en grunnleggende innføring i fag og teori. Ikke alt er like lettfattelig, det hender jeg tenker at dette hadde nok blitt viet mer enn én fordypende og forklarende forelesning i et studieløp. Men jeg lærer en del, får frisket opp ting jeg har lest før - og skal heldigvis ikke ha eksamen senere. Jeg har lest og prøvd meg på et par bøker mer beregnet på "vanlige" folk, men jeg synes de rene fag- og lærebøkene er mer givende, så da får jeg jo leve med at det blir litt for avansert innimellom. Boka er rediger av Frode Svartdal og skrevet av folk tilknyttet universitetet i Tromsø - en av dem skrev så godt (boka er jevnt over velskrevet) at jeg måtte sjekke om han hadde skrevet mer. Jeg vil nok komme tilbake til det - samt Psykologi 2, som alt ligger klar...
Daria Skrevet 25. juni 2022 Forfatter #32538 Skrevet 25. juni 2022 Sauen Shaun skrev (5 minutter siden): Det er bare sjokkerende og ufattelig trist. Pride er viktig ❤️ Mer enn noensinne, tydeligvis. For et døgn det har vært for menneskerettigheter og frihet - først abortvedtaket i USA, så dette. Det føles jo litt som om verden går i feil retning. Så kan man gjerne være uenige og diskutere både form og innhold, men noen grunnleggende verdier burde ligge fast for alle.
Daria Skrevet 25. juni 2022 Forfatter #32539 Skrevet 25. juni 2022 Vi bor i det minste i et land hvor forsvaret på en dag som denne poster dette på facebook - uforbeholden støtte og sorg og stillingstagning, og med en pridesløyfe på en uniform. For ikke å glemme hvor et forsvarskorps og et glitrende fagottkor kan gjøre dette sammen, på militært område.
Sauen Shaun Skrevet 26. juni 2022 #32540 Skrevet 26. juni 2022 Daria skrev (23 timer siden): Mer enn noensinne, tydeligvis. For et døgn det har vært for menneskerettigheter og frihet - først abortvedtaket i USA, så dette. Det føles jo litt som om verden går i feil retning. Så kan man gjerne være uenige og diskutere både form og innhold, men noen grunnleggende verdier burde ligge fast for alle. Men midt oppi alt det triste i går, var det godt å se alle de tøffe sjelene som gikk ut i gatene i Oslo i går. De har en kamp å kjempe, og de skal vinne den. ❤️ Daria skrev (23 timer siden): Vi bor i det minste i et land hvor forsvaret på en dag som denne poster dette på facebook - uforbeholden støtte og sorg og stillingstagning, og med en pridesløyfe på en uniform. For ikke å glemme hvor et forsvarskorps og et glitrende fagottkor kan gjøre dette sammen, på militært område. Nydelig ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå