Daria Skrevet 15. juni 2022 Forfatter #32501 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har sittet ute i sola og lest - det var så deilig Det er ikke bare søvn jeg har bygget opp et underskudd på disse dagene, jeg har heller ikke fått min vanlige dose frisk luft og utetid. Planen var egentlig å bare dra rett hjem etter å ha vært hos psykologen og ikke utfordre formen altfor mye, men jeg kom ut etterpå og det var så varmt og deilig og så godt å være ute at det bare ikke var aktuelt å dra rett hjem. Jeg endte på en benk ved sjøen - bare jeg passer på å ta riktig buss er det jo ikke mange metrene omvei, egentlig. Litt ekstra slitsomt for kroppen, men så godt for hodet - og legene har jo snakket en del om at alt henger sammen, så i praksis er det nok lurt for kroppen også.
Daria Skrevet 15. juni 2022 Forfatter #32502 Skrevet 15. juni 2022 Jeg fant ut at dette var et godt tidspunkt for å teste ut hjemlevering av matvarer, og har nå sendt en bestilling på bortimot tre ganger det jeg vanligvis handler for, og tre ganger så mye som jeg klarer å bære hjem selv. Men de hadde ikke sjoko-kirs-isen eller coop-müslien (det er tydeligvis Rema-varer som gjelder hos Oda), så jeg må nok på utflukt også...
Daria Skrevet 15. juni 2022 Forfatter #32503 Skrevet 15. juni 2022 Boka (en av dem...) jeg holder på med nevnte en gammel Diana Ross-sang, og hjernen gravde i dypet og kunne nesten hvert ord ganske umiddelbart. Jeg har en teori om at den er på en av mine doble Love song collection-kassetter fra 90-tallet...
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32504 Skrevet 16. juni 2022 Daria skrev (På 14.6.2022 den 18.11): 14.06: Fem lest, to kjøpt. Jeg leste faktisk en hel bok i løpet av sykehusoppholdet denne gangen - framskritt, og tyder på at hodet tross alt ikke var fullstendig på tur. The Glass Room av Simon Mawer har stått på vent i hylla i årevis. Hovedpersonen kan sies å være et hus, bygget i Tsjekkoslovakia tidlig på 30-tallet (huset finnes i virkeligheten, men personene er oppdiktet), og historien følger huset og dets beboere fram til 1990, gjennom krig og kommunisme. Sånn sett minner den litt om Jenny Erpenbecks Hjemsøkelse, som også har et østeuropeisk hus bygget av jødiske eiere i førkrigstid som nav, uten at bøkene ellers er spesielt like. Arkitektur og musikk, krig og politikk, kjærlighet i mange varianter, språk og oversettelse - Tsjekkoslovakia før krigen var tospråklig, og Mawer får mye ut av dette - boka turnerer mange temaer med stor eleganse både i form og innhold, og jeg er svært begeistret. Posten og Bokklubben hadde i fellesskap plassert to bøker i postkassen min i mitt fravær - en veskevennlig liten sak med to kortromaner av Colette - Gigi (som i musikalen) og The cat, og selvbiografien til Condoleezza Rice, en murstein på 750 sider. Bok er bok... 15.06: Seks lest, to kjøpt. Farah Jasmine Griffins Read until you understand : the profound wisdom of Black life and literature er en bibliomemoir med politiske undertoner. Griffins, som er professor i afroamerikansk litteratur, skriver om egen oppvekst og familie, og om svarte forfattere og deres innvirkning på og framheving av svart identitet, for henne selv og i et større perspektiv. Toni Morrison er en gjenganger, men Griffin trekker også fram mer ukjente (hvertfall for meg) forfattere, både nye og eldre. Lærerikt og interessant, og rørende når hun skriver om foreldrene og oppveksten.
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32505 Skrevet 16. juni 2022 Mål for dagen: Komme meg på biblioteket. Det var egentlig planen etter fysio sist fredag - jeg har bøker som har forfalt og bøker som må hentes. Dessuten sitter jeg og kikker på termokopper - jeg har flere, men ingen som faktisk er tette, så de kan fraktes på andre måter enn å bæres i hånda. En jeg kan putte i lommen eller veska på tur hadde vært kjekt som alternativ til termos, når jeg egentlig ikke skal så langt og lenge, men bare kunne tenkt meg å ha med en kopp på kveldsturen. Men da er det jo avgjørelser som må tas - om størrelse og utseende, ikke minst...
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32506 Skrevet 16. juni 2022 Jeg fikk en uventet regnskur i hodet og søkte ly på apoteket - som hadde regnponchoer utstilt rett ved døra. Det blir jo spontanshopping av sånt Ni bøker levert og syv nye lånt, inkludert både Toni Morrison og Jesmynd Ward, som direkte følge av overnevnte bibliomemoir, samt de to oppfølgerne til William Golding-boka jeg leste ut forrige uke og et par nye psykologibøker. Ettermiddagens store spenningsmoment er hva levering mellom 16 og 21 betyr i praksis, og hvilke følger det vil ha for dagens middag.
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32507 Skrevet 16. juni 2022 Det kom en mann og plasserte to esker med mat på kjøkkengulvet mitt, så nå har jeg fullt kjøleskap og pizza i ovnen. Når ting er som de er, er det jo deilig å ha denne muligheten, men jeg kunne ikke basert meg på det til vanlig - jeg foretrekker å handle selv og være sikker på hva jeg får. Det ble et par Oi, var det det jeg bestilte. Den flatbrødpakken var litt større enn den jeg pleier å kjøpe...
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32508 Skrevet 16. juni 2022 Jeg synes været er en smule ustabilt om dagen...
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32509 Skrevet 16. juni 2022 Det burde jo gi bonuspoeng - for stil, underholdning, kreativitet - når sleggekasteren får slegga til å sitte fast i nettet... *ser Bislett Games*
Daria Skrevet 16. juni 2022 Forfatter #32510 Skrevet 16. juni 2022 Sebastian Coe minnes med glede bryggeriet som lå ved siden av Bislett stadion den gangen han konkurrerte der - that lovely smell of beer...
Daria Skrevet 17. juni 2022 Forfatter #32511 Skrevet 17. juni 2022 Her benker man seg for litt baking til frokost og blir møtt med animert Mr Bean i stedet? Tilbake til fysio i dag og redegjøre for den siste uka hendelser. Jeg er vel evig etablert som en av skrekkhistoriene på huset der, med to ambulanser på under et år - det er neppe stort jeg kan gjøre for å gjenopprettet ryktet mitt nå...
Daria Skrevet 17. juni 2022 Forfatter #32512 Skrevet 17. juni 2022 Jeg har fått "velkommen som ny kunde"-mail fra oda, hvor jeg oppfordres til å verve venner og "dele frihetsfølelsen". For meg som har benyttet meg av dette av ren nødvendighet, var frihetsfølelsen adskillig større før jeg fikk behov for tjenestene deres...
Daria Skrevet 17. juni 2022 Forfatter #32513 Skrevet 17. juni 2022 Min rojale jubileumsteboks er i hus - men det var bare så hvidt. Jeg vet ikke hvordan DHL-sjåføren fikk esken inn i den pakkeboksen, men det var umulig å få ut igjen, den satt bom fast i åpningen og var rett og slett litt for stor. En tilfeldig forbipasserende mann med større krefter gjorde en helhjertet innsats på å klemme og presse den ut, men det var ikke mulig. Vi måtte låne en kniv fra nærmeste butikk og skjære opp pakken for å få den ut. Godt varen inni var liten og solid. DHL har fått mail...
Daria Skrevet 17. juni 2022 Forfatter #32514 Skrevet 17. juni 2022 EBU har bedt BBC arrangere neste års Eurovision-finale. Det burde jo åpne for at Måns Zelmerlöw kam bli den første til å være finale-programleder i to forskjellige land...?
Cata Skrevet 17. juni 2022 #32515 Skrevet 17. juni 2022 Daria skrev (På 16.6.2022 den 18.49): Den flatbrødpakken var litt større enn den jeg pleier å kjøpe... Flatbrød går fint å bake selv.
Daria Skrevet 18. juni 2022 Forfatter #32516 Skrevet 18. juni 2022 Det gjør det sikkert, om man har overskudd på krefter og energi og plass - og lyst, ikke minst. For oss andre funker kjøpevarianten helt fint...
Daria Skrevet 18. juni 2022 Forfatter #32517 Skrevet 18. juni 2022 Overhørt: -Heldigvis har jeg god tid, jeg skal ikke gifte meg før i august; 23., nei, 21... Full kontroll...
Daria Skrevet 18. juni 2022 Forfatter #32518 Skrevet 18. juni 2022 Fordelen med å ikke kaste ting og å ha et visst system i rotet, er at når sykehusfysio snakker om noe jeg tror hun kalte habituelle svimmelhetsøvelser (som i det burde jeg) og jeg innser at det er sånne øvelser jeg drev med i krystallsykens tidligere dager, så har jeg ikke bare fortsatt treningsprogrammet liggende, jeg har til og med en anelse om hvor - og har rett. Ikke fordi det ligger på et logisk sted (som ville vært sammen med øvrige helsepapirer), men det pleide å henge på kjøleskapet og ligger dermed på det stedet på kjøkkenet hvor jeg stapper løse papirer...
Daria Skrevet 18. juni 2022 Forfatter #32519 Skrevet 18. juni 2022 Det kom to unge menn og befridde meg fra min gamle vaskemaskin, så plutselig har jeg både ledig gulvplass og tilgang til alle hyllene i kjellerboden. Kanskje jeg faktisk kan få litt orden og oversikt der nede etterhvert...
Daria Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #32520 Skrevet 19. juni 2022 Bestefar og barnebarn (ca 4) sitter på en benk med hver sin is. Yngstemann er i det ettertenksomme hjørnet: -Is er ikke det godeste i verden - det er jul. Om noen spør om jeg vil ha is eller at det skal være jul, vil jeg at det skal være jul. Noen barn vil sikkert svare is, men ikke jeg. Jeg ville aldri tenkt på å sette de to opp mot hverandre, men er jo ikke uenig i konklusjonen (selv om jeg er glad jeg slipper å velge i praksis)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå