Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32461 Skrevet 9. juni 2022 Daria skrev (På 4.6.2022 den 16.00): 04.03: To lest, ingen kjøpt. Det har gått litt tregt på romanfronten i det siste, da var det deilig med en som fløt motstandsløst forbi på to dager. Daniela Kriens Kjærlighet i nødsfall handler om fem kvinner i Leipzig og deres liv (primært kjærlighets- og sexlivet, uten at det gjør det til så underholdningsroman som det kan høres ut). Hver kvinne har sin del, som bølger fram og tilbake mellom nåtid og fortid, og alle berører hverandre på forskjellige måter, her gjelder det å henge med. Tysklands historie - delingen og gjenforeningen - er et viktig bakteppe her, sannsynligvis i mye større grad enn jeg, som stor sett bare fanger det opp når det står i klartekst, får tak i. Lengsler og virkelighet, menn og barn (de man har, de man mistet, de man aldri fikk), bøker og klassisk musikk. Min største innvending er at jeg savnet en avslutning. 08.06: Tre lest, ingen kjøpt. Ian McEwans Machines like me er en av de overnevnte romanene som har gått litt tregt. Den er av de bøkene jeg begynner å lese bare på grunn av forfatteren, hvor baksidetekst og omtale egentlig ikke har fristet nok. Et viktig stikkord her (og hovedgrunnen til at jeg normalt ville valgt den bort) er roboter - kunstig intelligens i form av menneskeliknende, praktisk talt selvgående maskiner. Men dett er (selvfølgelig) ikke vanlig science fiction; vi befinner oss i en lett kontrafaktisk 80-talls-London, hvor teknikken har kommet langt, men Falklandskrigen går dårlig og et fulltallig Beatles har gjort comeback (de kontrafaktiske elementene er en blanding av ting som er viktig for historien, som at Alan Turing fortsatt er i live, og detaljer jeg bare tror McEwan har lagt inn for egen og vår underholdning. Sannsynligvis også en hel del store og små detaljer som går meg hus forbi på grunn av manglende kunnskap og kjennskap). I vanlig McEwan-stil renner det på med interessante dilemmaer og overraskende vendinger, men jeg sliter litt med det grunnleggende roboter-tar-kontroll-over-egen-tankeprosess-konseptet og leser i perioder mer på trass enn av lyst. Ikke min favoritt av McEwan.
Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32462 Skrevet 9. juni 2022 De lager schwarzwaldkake på Bake-off, og jeg kommer plutselig på at jeg drømte i natt at sjoko-kirs-isen var tilbake. I wish...
Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32463 Skrevet 9. juni 2022 Det dunket i vinduet, og da jeg kikket ut satt det en litt fortumlet fugl på balkongrekkverket. Ikke en av gråspurvene som det hender kommer på besøk (særlig hvis kjeksskålen står framme..), jeg (og fugleboka) er nesten sikker på at det var en bokfink. Heldigvis fløy den videre etter et par minutter, jeg har kommet hjem og funnet en kjøttmeis som ikke var like heldig...
Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32464 Skrevet 9. juni 2022 Jeg har ledet min mor inn i fristelse i dag. Vi gikk innom veskebutikken etter lunsj fordi jeg skulle se etter en veske (eller tre). Det var ikke jeg som kom ut med resultat...
Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32465 Skrevet 9. juni 2022 Dagens observerte antrekk: Shorts og t-skjorte i lyseblått med et mønster av små pølser i brød. Det hadde vært søtt på en liten barnehageunge på 3-4 år på lekeplassen. På en godt voksen mann på bytur var effekten en litt annen...
AprilLudgate Skrevet 9. juni 2022 #32466 Skrevet 9. juni 2022 Daria skrev (3 timer siden): Dagens observerte antrekk: Shorts og t-skjorte i lyseblått med et mønster av små pølser i brød. Det hadde vært søtt på en liten barnehageunge på 3-4 år på lekeplassen. På en godt voksen mann på bytur var effekten en litt annen... 😂 Jeg kjøpte pølsehundsokker på Monki i fjor 😅 Og burgersokker.
Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32467 Skrevet 9. juni 2022 Sokker er lov (personlig går jeg gjerne for pingviner 🐧). Heldekkende blir fort litt i overkant...
Daria Skrevet 9. juni 2022 Forfatter #32468 Skrevet 9. juni 2022 Daria skrev (10 timer siden): 08.06: Tre lest, ingen kjøpt. 09.06: Fire lest, ingen kjøpt. William Goldings Skrift på vann foregår om bord på et seilskip på vei fra England til Australia tidlig på 1800-tallet, og er stort sett fortalt gjennom dagboken til den unge overklassemannen Edmud Talbot, på vei til sin nye karriere (ros til oversetter for god norsk tittel). Han er hverken så verdensvant eller kunnskapsrik som han selv tror, noe som fort blir åpenbart for leseren (uten at vi trenger å ha den kunnskapen som Edmund mangler), og han får litt å bryne seg på. Det blir etter hvert både mørkt og dramatisk, og mer fengende enn jeg egentlig forventet - nok til at jeg har planer om å gi meg ut på oppfølgeren også.
Daria Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #32469 Skrevet 10. juni 2022 Etter innleggelsen i høst har jeg begynt å gå med mobillader i veska. Alltid. Bortsett fra i dag - som viste seg å være dagen jeg havnet på sykehus igjen. Selvfølgelig. I det minste hadde jeg en god og ikke altfor krevende bok denne gangen... 1
Daria Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #32470 Skrevet 10. juni 2022 Ting tyder på en stille kveld på avdelingen når kveldsmaten serveres ferdigsmurt... Og med hjemmebakt skolebolle
Daria Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #32472 Skrevet 10. juni 2022 Javisst - jeg fikk til og med te Samt måling av blodtrykk og temperatur og påminnelse om å ikke gå den lange turen bort til badet på egen hånd...
Skravla Skrevet 10. juni 2022 #32473 Skrevet 10. juni 2022 Daria skrev (Akkurat nå): Javisst - jeg fikk til og med te Samt måling av blodtrykk og temperatur og påminnelse om å ikke gå den lange turen bort til badet på egen hånd... Jeg tenkte ikke en gang på å hente te til deg da jeg var hos deg...... Og det er viktig å ikke legge ut på langtur alene. Selv om du må klare det når du kommer hjem.
Daria Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #32474 Skrevet 10. juni 2022 Jeg tenkte på å spørre - hadde lysten vært påtrengende ville jeg gjort det uten blygsel...
Skravla Skrevet 10. juni 2022 #32475 Skrevet 10. juni 2022 Daria skrev (4 minutter siden): Jeg tenkte på å spørre - hadde lysten vært påtrengende ville jeg gjort det uten blygsel... Det håper jeg sannerligen....
Daria Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #32476 Skrevet 10. juni 2022 Riktignok har jeg litt å gå på når det gjelder å be om hjelp, men å be deg hente te skal jeg klare Hvorfor telefonen synes "og sjokolade" er de naturlige ordene å skrive etter "te" har jeg ingen formening om...
Daria Skrevet 10. juni 2022 Forfatter #32478 Skrevet 10. juni 2022 Jeg har vært flink og tatt imot følge til og fra badet - jeg ba om tannbørste og hun kom med den og antisklisokker og lurte på om jeg kanskje ville en tur på badet med det samme. En kombinasjon av å være på tilbudssiden og å ikke helt stole på at jeg ville ringe på senere...
Cata Skrevet 11. juni 2022 #32480 Skrevet 11. juni 2022 Daria skrev (På 9.6.2022 den 10.35): De lager schwarzwaldkake på Bake-off, og jeg kommer plutselig på at jeg drømte i natt at sjoko-kirs-isen var tilbake. I wish... Den ER jo det. Du er sanndrømt... Har spist opptil flere av dem i år. Nå er den riktignok pinneis og ikke i beger. 😋 Og jeg tror den bare selger i 6pk, men det er normalt ikke noe problem når det gjelder akkurat den isen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå