Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Jammen... Industriarbeid er ikke en naturlig assosiasjon i middelklassebobla på Oslo vest, sånn er det bare,,,

Jammen, industriarbeid er en naturlig del av arbeidslivet over hele landet. Også Oslo. Har man hørt om Elkem-Spigerverket i Nydalen?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cata skrev (2 minutter siden):

Jammen, industriarbeid er en naturlig del av arbeidslivet over hele landet. Også Oslo. Har man hørt om Elkem-Spigerverket i Nydalen?  

...som knapt har vært en faktisk industribedrift i min levetid. Dessuten skal du huske at her snakker vi østkanten. Men jeg har lest min Oskar Braaten og er på ingen måte ukjent med byens industrihistorie.

Skrevet

Nå synes jeg hun har i overkant store forventninger til hva en middelmådig MGP-låt kan ha av ringvirkninger...

Skrevet

Jeg vil heller på jentefest med Hanne Krogh (med eller uten Staysman) enn på guttekveld med Ketil Stokkan...

Skrevet

Jeg er lei melodiene til gullduellen allerede... Dette lover ikke godt. 

Skrevet

Jeg vil heller på jentefest med Hanne Krogh (med eller uten Staysman) enn på guttekveld med Ketil Stokkan...

Oh yeah..... Selv om Ketil Stokkan faktisk er hyggelig. Eller var det på 80-tallet i hvertfall. 

Skrevet

Jeg har mest tro på Tors hammer i den internasjonale finalen - den er mer umiddelbart fengende.

Skrevet

Jeg har mest tro på Tors hammer i den internasjonale finalen - den er mer umiddelbart fengende.

Enig. 

Skrevet

Når skal Danmark og Sverige i gang?

Skrevet

I denne duellen var den først, men det er fortsatt den jeg har på hjernen 🔨

Skrevet
Skravla skrev (Akkurat nå):

Når skal Danmark og Sverige i gang?

Sverige begynner neste uke, Danmark er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Sverige begynner neste uke, Danmark er jeg ikke sikker på.

Blir litt kanalsurfing neste helg da. 

Skrevet

Noe zapping må påregnes...

Skrevet
Daria skrev (På 27.1.2022 den 22.11):

27.01: Ti lest, en kjøpt.

Liv Køltzows Dagbøker i utvalg 1964-2008 ble trukket fram som en av fjorårets beste bøker av imponerende mange kritikere. Den er lesverdig og interessant, ikke minst for alle med en viss interesse for både skriveprosessen og norsk litteratur )jeg mistenker at det var litt av grunnen til at så mange kritikere elsket den...), men også - det ligger jo i sjangerens natur, det er dagboksnotater skrevet uten tanke på utgivelse eller andre lesere  - usammenhengende og innforstått og innimellom vanskelig å henge helt med på. Jeg liker grepet redaktørene har gjort med å dele inn i kapitler med en innledende som forklarer og binder sammen, det gjør den litt er tilgjengelig.

31.01: 11 lest. tre kjøpt.

Noen bøker viser jeg å være mer enn jeg var helt forberedt på. Jeg kjøpte Bernad McLavertys Midwinter break mye på grunn av all snøen på omslaget - det så ut til å være en vinterbok (dessuten var det jo på salg), om et eldre par på tur til Amsterdam. Og det er det, men det handler også om religion (og om beginerne, som jeg innser at jeg har lest om før og derfor får gleden av å føle meg opplyst), om Nord-Irland-konflikten og om hvor komplisert et samliv kan være. Skildringen av pensjonistene Gerry og Stella er direkte rørende, av hvordan forholdet deres er på bristepunktet (break i tittelen har en uoversettelig flertydelighet) og samtidig gjennomsyret av alle de små vanene fulle av omsorg og varme bygge opp gjennom et langt liv - at de alltid kysser i heisen (jeg lurer sånn på om Halldis Moren Vesaas er oversatt til engelsk - det var jo min uunngåelige, umiddelbare assosiasjon), hvordan han tar henne i hånden når de skal krysse veien (og hvor ofte får pensjonister ha sex i en bok...?). Jeg skjønner hvorfor forholdet deres skranter, men jeg ser samtidig så mye varme mellom dem at jeg håper det beste...   

Bokklubben hadde med hjelp av posten levert to sakprosabøker i postkassen min i løpet av formiddagen - en om amerikanske førstedamer og en om en skotsk forfatter som bosetter seg i en japansk landsby.

Skrevet

*drikker ny te* 🍵 

Det er den store pakke-dagen - i tillegg til bokpakken i postkassa hentet jeg to pakker på posten etter dagens økt hos psykofysio. En fra Gudrun Sjödén, med en topp i kategorien "plagg jeg kan bruke på trening og føle meg noenlunde presentabel i også på trikken" og et langt, flagrende skjørt jeg vil ha mye glede av til sommeren, og en trippel fra Black Cat - to pakker rooibos med hhv melon/aloe vera og bringebær/vanilje og svart te med blåbær. Dessuten ble det en kanne hvit te med granateple (og en frokostmuffin - den er så full av frø og tørket frukt at jeg innbiller meg at den er sunn(ere enn sjokolade- og gulrotversjonene)) på kaféen med innholdsrik temeny og generøse kanner. Jeg sa til hun bak disken at jeg kom for kannene og hun var godt fornøyd :ler: 

Skrevet

Strømforbruket mitt er nesten halvert fra desember til januar - og den eneste store forskjellen er den ene panelovnen som stort sett sto på i desember og stort sett var skrudd av i januar. Det er jo ganske vanvittig at den trekker så mye strøm...

Skrevet

Å sminke seg - særlig rundt øynene - virker risikabelt på en trikk i bevegelse. Dagens morgenobservasjon...

Skrevet

*kake* (ikke sjokoladevarianten...) En litt dårlig dag, særlig for beinet (jeg overdriver ikke så mye som jeg skulle ønske når jeg sier at stripene i fotgjengerfeltet oppleves som en litt utfordrende ujevnhet i veien...), og fysiotime klokka 8 er jo ikke drømmekominasjonen... Men jeg kom meg noenlunde gjennom to og en kvart runde og hjem igjen etterpå (det er en stund siden sist jeg måtte sette meg på vei fra trikken), og tror ikke dagens ambisjoner skal handle om så mye annet enn boksider, tv-timer og tekopper. Dessuten tror jeg at det snart er tid for mer frokost - det er litt tidlig å kalle det lunsj, selv om jeg spiste frokost før jeg dro også...

Skrevet
Daria skrev (11 timer siden):

Det er mulig at jeg har en viss yrkesskade som gjør at jeg legger merke til det automatisk, men det er da ikke et hemmelig triks verdt en egen artikkel at krydderhyllene i butikkene er organisert alfabetisk...?

Det har jeg også funnet ut helt selv for mange år siden…

Daria skrev (2 timer siden):

Å sminke seg - særlig rundt øynene - virker risikabelt på en trikk i bevegelse. Dagens morgenobservasjon...

Det hadde ikke jeg turt :fnise:

Daria skrev (36 minutter siden):

*kake* (ikke sjokoladevarianten...) En litt dårlig dag, særlig for beinet (jeg overdriver ikke så mye som jeg skulle ønske når jeg sier at stripene i fotgjengerfeltet oppleves som en litt utfordrende ujevnhet i veien...), og fysiotime klokka 8 er jo ikke drømmekominasjonen... Men jeg kom meg noenlunde gjennom to og en kvart runde og hjem igjen etterpå (det er en stund siden sist jeg måtte sette meg på vei fra trikken), og tror ikke dagens ambisjoner skal handle om så mye annet enn boksider, tv-timer og tekopper. Dessuten tror jeg at det snart er tid for mer frokost - det er litt tidlig å kalle det lunsj, selv om jeg spiste frokost før jeg dro også...

God bedring :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...