Daria Skrevet 31. desember 2021 Forfatter #31221 Skrevet 31. desember 2021 Det var slett ikke så verst... I dag ligger det an til å bli litt toglesing - en gang en dagligdags affære, i år en sjeldenhet. Jeg må bare bestemme meg for hvilken bok, alle jeg holder på med er store innbundne bøker som gjør seg best hjemme...
Daria Skrevet 31. desember 2021 Forfatter #31222 Skrevet 31. desember 2021 TV3s reporter griper tak i Andrew Musgrave etter rennet - Vi er live, vil du være med oss? Han konkluderer med at det er et godt tegn at noen ville snakke med ham - Det er vel første gang i år, det har vært så ræva...
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31223 Skrevet 1. januar 2022 Hoppukedebutant Fredrik Villumstad blir spurt hvordan nyttårstalen hans gikk i går, og svarer at han selv var godt fornøyd - men enkelte andre syntes den var litt vel kort. Nrks kommentator sier tørt at det er vel ikke den eneste debuten noen har ment at har vært litt for kort. Anders Jacobsen og jeg ramlet åpenbart i samme koffert (men bare jeg sitter på toget og må kvele latteren...).
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31224 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Godt nytt år! Hjemme fra nyttårsfeiring og på plass i sofaen for annen omgang av hopprennet. Var flink og gikk en liten tur på vei hjem fra toget, med den heldige og nesten ikke tilsiktede følge at jeg kom veien forbi Bunnpris... Mine prinsipper mot handling på søndager og helligdager har enkelte hull, og et av dem innebærer pizza første nyttårsdag hvis jeg har vært borte og kommer hjem omtrent ved middagstid (et annet innebærer kalde søndagstur høst og vinter med påfølgende akuttbehov for kakao...). Andre hadde tydeligvis også tenk seg enkle middagsløsninger i dag, et Foodora-bud og et Wolt-bud sto utenfor samme oppgang borti veien Endret 1. januar 2022 av Daria
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31225 Skrevet 1. januar 2022 Jeg zappet fra hopprenn til Chat Noir-forestilling - Kristian Valen er pinlig selv med lyden av... Anne-Kath Hærland omtalte ham en gang som en liten oransje gnom, det får være opp til en enkelte å konkludere med hvorfor jeg plutselig kom på det...
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31226 Skrevet 1. januar 2022 Norge i rødt, hvitt og blått avsynges på Chat Noir, og jeg viftet umiddelbart og instinktivt med et imaginært flagg Vi lærte den på skolen i 1. klasse - tre teksttunge vers og en god andel som ikke helt hadde knukket lesekoden ennå. Læreren fant fram fargekritt og tegnet et vers om gang på tavla - li og fjell, en rødmalt stue og regnbuen under skyen. Jeg har kunnet den siden...
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31227 Skrevet 1. januar 2022 Jeg trodde jeg manglet noen bøker på å nå fjorårets rekordtall, men jeg har tydeligvis regnet feil et sted - når jeg har kontrolltalt og regnet flere ganger, og og konkludert med at jeg har lest en bok mer enn i fjor - 120 mot fjorårets 119. Til gjengjeld er kjøpstallene lavere enn på svært lenge - bare 39 mot 71 i fjor, og bare 7 er bruktkjøp, samtlige fra nettantikvariater. Jeg savner bruktbutikker...
Multi Skrevet 1. januar 2022 #31228 Skrevet 1. januar 2022 Godt nytt år! 😃 Her tror jeg vi har nok rester til både i morgen og mandag. *mett*
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31229 Skrevet 1. januar 2022 (endret) Er det ikke det som menes med at jula varer helt til påske? Jeg satt fordypet i bind to om Haakon og Maud, nærmere bestemt de kapitlene som omhandler konsulatsaken og unionsoppløsningen, og hadde nettopp lest om Nansen tale på festningen 17. mai 1905 da jeg så tydelig syntes jeg hørte nasjonalsangen i det fjerne. Etter et øyeblikks forvirring og en kikk på klokka innså jeg at det måtte komme fra en naboleilighet hvor noen åpenbart hadde sett på statsministerens nyttårstale. Særdeles god timing Endret 1. januar 2022 av Daria 1
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31230 Skrevet 1. januar 2022 Oslo-politiet melder på twitter om trafikkuhell mellom bil og trikk - i en gate jeg er ganske sikker på at det ikke går trikk i... *venter på flere detaljer*
Cata Skrevet 1. januar 2022 #31231 Skrevet 1. januar 2022 Det må da være en anelse ugreit dersom trikken er på ville veier?
Daria Skrevet 1. januar 2022 Forfatter #31232 Skrevet 1. januar 2022 Det vil jo være en forklaring på hvorfor ulykken skjedde...
Skravla Skrevet 1. januar 2022 #31233 Skrevet 1. januar 2022 Daria skrev (58 minutter siden): Oslo-politiet melder på twitter om trafikkuhell mellom bil og trikk - i en gate jeg er ganske sikker på at det ikke går trikk i... *venter på flere detaljer* Jeg er ganske sikker på at trikken krysser den gaten.... Sikkert det de mente. Jeg stusset selv.
Daria Skrevet 2. januar 2022 Forfatter #31234 Skrevet 2. januar 2022 Den gjør visst det. Jeg måtte sjekke et bedre kart - på telefonkartet så det ut som om gaten stopper ved Pilestredet, men den går helt til Slottsparken, og da ble det straks mer logisk. Men jeg ville likevel valgt andre ord for å beskrive hvor det hadde skjedd... Full måloppnåelse for dagens første del - fysisk fostring både inne og ute. Totalt tre økter i løpet av juleferien med øvelser både fra fysio og psykofysio, i tillegg til flere relativt lange turer - det synes jeg de burde være fornøyd med (det er tross alt jeg). Psykologen driver ikke med hjemmeøvelser - han bare planter frø og setter i gang prosesser som går sin gang nokså uavhengig av om jeg gjør en aktiv innsats eller ikke... Tid for lunsj - gourmetmåltidet gjenoppvarmet pizza fra i går. Fordelen/ulempen med BigOne kontra de mine italienske variantene . det blir rester... 🍕
Daria Skrevet 2. januar 2022 Forfatter #31235 Skrevet 2. januar 2022 02.01: En lest, ingen kjøpt (og seks donert til lesekiosken da jeg var ute en kveldstur) - bokåret 2022 er i gang Colum McCanns nyeste har det ikke akkurat forklarende navnet Apeirogon. Det forklares etterhvert, for oss som ikke er så bevandret i sånt, at det er et geometrisk begrep som betegner a shape with a countably infinite number of sides, og jeg antar at det handler mer om bokas form enn innholdet. Den består av 1001 kapitler eller fragmenter, noen på en setning, andre på flere sider. Utgangspunktet er Israel/Palestina-konflikten og en sann historie om en israelsk og en palestinsk mann som begge mister en datter til konflikten og blir venner og aktivister. I tillegg til å hoppe rundt i deres fortid og nåtid (kronologi er oppskrytt) assosieres det i alle retninger - fugler, kunst, historie, vitenskap, politikk - og sveipes også innom ting McCann har skrevet om i tidligere bøker, som tunnellgravere i New York (This side of brightness), balansekunstneren Philippe Petit (Let the great world spin) og fredsmekler George Mitchell (TransAtlantic). McCann skriver som regel puslespillromaner og jeg pleier å elske dem, men denne blir litt for avansert og ambisiøs for meg - den er absolutt interessant og en sterk historie, men det blir litt for overveldende.
Daria Skrevet 3. januar 2022 Forfatter #31236 Skrevet 3. januar 2022 Dagens leksjon (jeg har vel vært borti den før...): Lang tur i går = lavt energinivå i dag. Slitenheten kommer ikke nødvendigvis med en gang, da er det fort gjort å gå på en smell - det gjelder å huske på det i tide... Halvannen kilometer uten staver i går, knapt 500 meter i dag, det er jo veldig konkret og målbart og sånn sett lett å forholde seg til. I morgen venter fysio igjen, det blir godt. Det har vært deilig med en rolig periode, men nå har rastløsheten begynt å gjøre seg gjeldende. Det er greit med litt rutiner og noe fast å forholde seg til.
Sauen Shaun Skrevet 3. januar 2022 #31237 Skrevet 3. januar 2022 Det er godt å ha noen faste rutiner å forholde seg til.
Daria Skrevet 3. januar 2022 Forfatter #31238 Skrevet 3. januar 2022 Daria skrev (På 2.1.2022 den 21.17): 02.01: En lest, ingen kjøpt (og seks donert til lesekiosken da jeg var ute en kveldstur) - bokåret 2022 er i gang 03.01: Tre lest, ingen kjøpt. Folket er annet bind i Haakon & Maud-sagaen, og beskjeftiger seg først og fremst med 1905 og unionsoppløsningen. I store deler av boka er Christan Michelsen, Fritjof Nansen og den forsmådde svenskekongen Oscar II mer tilstede enn både den potensielle kongen og hans fru, hvertfall etter at hun på til allmenn overraskelse (ikke minst fordi graviditeten knapt ble offentliggjort før fødselen var et faktum) har produsert en arving, muligens med unormalt mye assistanse fra livlegen (noen vil kanskje huske at utgivelsen skapte visse overskrifter...). Jeg lærer masse interessant historie av denne boka, både om hva som skjedde i Stortinget da unionen ble oppløst og det påfølgende spillet rundt kongevalget. Indirekte gir den også et ganske underholdende bilde av forskjellene på de skandinaviske folk - stereotyper som fortsatt føles ganske treffende. Margunn Vikingstads Rapportar frå randsonene har undertittelen Åtte essays om samtidslitteratur, men er vel egentlig ett essay i åtte kapitler, som trekker veksler på hverandre og forutsetter at du har lest de foregående. Syv nordiske forfattere, deriblant Jon Fosse, Sara Stridsberg og Helle Helle, vies hvert sitt kapittel - jeg har ikke lest alle, men alle er kjente for meg, og minst en vil havne på leselisten etter dette...
Daria Skrevet 4. januar 2022 Forfatter #31239 Skrevet 4. januar 2022 Jeg tror jeg kan slå fast allerede nå at jeg kommer til å være støl i morgen... Hardt og brutalt tilbake i hverdagen hos fysio - selv om det forsåvidt er godt å være i gang igjen, har jeg jo ikke savnet utfall, for å si det sånn. Akkurat et år siden jeg ble syk i dag, så om knapt to uker er det ettårsjubileum for mitt nye treningsregime. Hvem hadde trodd osv - bare det at jeg uanstrengt kan bruke ordet utfall i en setning og vite av personlig erfaring hva jeg snakker om...
Daria Skrevet 4. januar 2022 Forfatter #31240 Skrevet 4. januar 2022 (endret) Jeg har syv tomme tebokser. Jeg har ikke kjøpt en bok siden november. Jeg fikk bare én bok (en tynn diktsamling) og ett slag te til jul. Jeg bare nevner det nå, i tilfelle det viser seg at det får følger... Endret 4. januar 2022 av Daria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå