Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

Med omtrent samme entusiasme og innsats også? :fnise: 

Nesten! Ikke så enkelt uten Ludvig... Og manglet en del (alle) fancy finesser....  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Roadrunner skrev (1 minutt siden):

Og manglet en del (alle) fancy finesser....  

Det skal kanskje øvrige trafikanter være glade for :ler: 

• Liker 1
Skrevet

Det har vært natten (og ikke minst morgenen, det er noe  med det søvnnivået man er på når man har våknet fra den store nattesøvnen og småsover litt av og på en time eller tre) for de pussige drømmer, fra verdens undergang til å sitte på bussen og innse at jeg har glemt munnbind... Familielunsj venter senere i dag - om et par timer bør jeg være velstelt, velkledd og om bord på bussen (med munnbind), medbringende ryggsekk for å få med de siste gaven. Foreløbig er jeg i pysj på sofaen og sekken er full av ting jeg ikke skal ha med meg, så noe innsats må nedlegges. Snart.

Skrevet
Daria skrev (På 13.12.2021 den 22.47):

13.12: Seks lest, ingen kjøpt.

Jeg kjøpte Darragh Martins The future popes of Ireland mye på grunn av tittelen (dessuten var den på salg...), den lovet så mangt... Det er en roman om en familie, primært trillingene Rosie, Damien og John Paul (gjett hvem av dem tittelen primært henspiller på...) som blir født etter at den faktiske paven besøker Irland i 1979. Som voksne er de og storesøster Peg spredt for alle vinder, og boka vandrer framover og bakover i tid for å nøste opp i hvorfor og hvordan. På kjøpet for man en innføring i deler av Irlands nyere historie, og som jevngammel med trillingene er det mange referanser å kjenne seg igjen i. Tidvis veldig morsom, tidvis rørende og ganske uforutsigbar - og et heldig kjøp...

Jeg mangler syv leste bøker på å nå fjorårets rekordtall - nå som det oppfordres til mest mulig hjemmeliv er det jo ikke helt uoppnåelig... 

26.12: Syv lest, ingen kjøpt.

Kongstanken er første bind i Tor Bomann-Larsens seksbindsbiografi over kong Haakon og dronning Maud. Den begynner i 1864 - fem år før Maud, som er den eldste av dem, blir født, og ender drøyt 400 sider senere i 1896, når paret er nygift og Nansen returnerer etter flere år i isødet. Dette er ikke bare historien om et kongepar, men også historien om en nasjons fødsel, med avstikkere i så mange relativt relevante (eller i det minste noenlunde underholdende) retninger. Jeg skjønner jeg at han vil trenge noen flere bind... For meg med interesse for både historie og kongestoff er jo dette snadder, og Bomann-Larsen skriver lett og godt, og med et snev av det min norsklærer en gang kalte å ha ironisk distanse til stoffet (en kommentar til en anmeldelse jeg skrev av en Backstreet Boys-konsert da jeg var 16. Jeg gikk ikke inn or å være ironisk, det bare falt meg så naturlig...). Godt jeg allerede hadde planer om en bibliotekstur i løpet av uka, jeg trenger å få bind to og tre i hus...

Skrevet

Lang tur med glimt av sol, fugler og sjøstjerner, fulgt av treningsøkt med innslag fra både fysio og psykofysio - ikke så verst før 13 på en romjulsmandag... Resten av dagen blir nok innsatsen primært sentrert om stol, sofa, bok og tv (Istid 4 i skrivende stund :fnise: ), samt te og julemarsipan (og oppvask. Det burde man...) og litt symptomjakting. En av julaftensgjestene testet positivt i går... Som trippelvaksinert er jeg unntatt smittekarantene, men det er jo greit at jeg ikke har sosiale planer før onsdag. Går uansett for en selvtest i morgen før jeg skal i butikken, da er de tre dagene man skal vente før man kan teste seg ut av smittekarantene gått og en negativ da er vel et tegn på at risikoen er nokså liten.

Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

26.12: Syv lest, ingen kjøpt.

27.12: Ni lest, ingen kjøpt.

USA på 200 sider er bokversjonen av maratonforedraget Frank Aarebrot holdt på nrk i 2016, om amerikansk politikk og presidenter. En kort og grei og underholdende innføring i grunnleggende amerikansk politikk, selv om bøker av denne typer har to utfordringer som tidvis blir synlige også her - en så kort bok om en så stort emne må nødvendigvis bli ganske overfladisk, samtidig som den forutsetter at leseren kan en del om emnet fra før av.

Dorthe Nors' Spejl skulder blink handler om Sonja er singel, 40+ og prøver å lære seg å kjøre bil, selv om hun er usikker på hun overhodet er en sådan en, der kan lære at køre bil. Dessuten jobber hun med litteratur, har tilbakevendende krystallsyke og en terapeut som er opptatt av sammenheng mellom følelser og fysiske plager, så her var det mye å identifisere seg med (selv om psykofysio heldigvis er adskillig mer jordnær og saklig enn Sonjas massasjeterapeut) :fnise:  Hun har også en søster hun har mistet kontakten med, en vag hjemlengsel og sliter med å finne et feste i livet. Jeg er egentlig litt usikker på om jeg likte selve boka eller primært falt for at jeg hadde så stor forståelse for Sonja...

Skrevet

Krysser fingrene for negativ test i dag 🤞

Skrevet

*venter*

Det har kommet masse snø i natt :sno: Det gjør det et par hakk mer utfordrende å gå, men det er jo ganske fint likevel. Jeg har planer om en tur på biblioteket (det ligger et par bøker og venter på meg, dessuten trenger jeg et par bind til om Haakon og Maude. Oppdaget at jeg tok feil - det er ikke seks bind, det er åtte...) og en tur innom bokhandelen for å bytte en gave eller to. Jeg fikk en almanakk jeg ikke trenger (jeg har jo for lengst kjøpt min tradisjonelle finske), samt noe julepynt jeg egentlig ikke syntes var så fin :sjenert: Det er sånt jeg får litt dårlig samvittighet over å bytte, ikke minst fordi den egentlig er i min gate, det var bare akkurat den... Den kom med byttelapp fra samme bokhandel, jeg hadde neppe dratt bare for å bytte den, men når jeg først skal uansett...

Skrevet

Test klart og tydelig negativ. Nå: Frokost *sulten* Det måkes utenfor, jeg setter jo pris på at de klargjør for min utgang...

Skrevet

Her ble man vekket av lyden av snøskuffe mot asfalt... Gledene ved å ha enkelte forretningslokaler i nabolaget.

Skrevet

Blitt vekket et par tre ganger i natt av traktor med brøyteskjær mot asfalt. Eneste ulempen bortsett fra at jeg våknet var i grunn tanken om "hvor mye snø har det egentlig kommet??"... 

Skrevet

Her er man booster og venter på klarsignal. 

Skrevet

Jeg har vært på kontoret i dag. Kun 2 stykker i min etasje. Lite folk til byen i dag... Noen flere fra byen og helt til siste stopp... Og det var folkevandring retning vaksinesenteret. 

Nå er det en dag med hjemmekontor og så fri til neste år. 

Skrevet

Det var en del folk på Majorstua. Bøker hentet på biblioteket - to reserverte som var så tynne at de kan bidra til årsstatistikken (jeg mangler fortsatt noen få på å toppe fjoråret) og to bind kongehistorie - og julegaver byttet i en Ishiguro-bok og et sett brevpapir (mot et lite mellomlegg). Nå er det tid for lunsj, og straks Tour de Ski, men det ser ut til at Viaplay som har hoppukerettighetene faktisk ikke viser kvalikken i åpent tilgjengelig kanal, og det er på grensen til skandale...

Skrevet

-Han er ute og danser med de største kanonene...

Dagens skikommentator-uttrykk... Man ser jo for seg en litt overtent og triggerhappy skiløper med overdimensjonerte skiskytingsambisjoner:fnise:

Skrevet

-Det er seks varmblodshingster som skal ut på denne formel 1-distansen...

Og jeg som trodde jeg så skirenn...? :klo: *kverulerer aldri*i*

Skrevet

-Är det några bedragna äktamän här i kväll...?

Hvordan være sikret at du ikke får publikum i tale :fnise: 

Skrevet

Lurer på om jeg skal prøve å begynne å føre statistikk over leste bøker jeg også neste år. Klarer jeg mer enn to bøker slår jeg årets statistikk. Året i år har vært katastrofalt dårlig på den fronten. :flau:Men har nok satt ny rekord i å lese ukeblader :ler:

Skrevet (endret)
Sauen Shaun skrev (1 time siden):

Lurer på om jeg skal prøve å begynne å føre statistikk over leste bøker jeg også neste år. K

larer jeg mer enn to bøker slår jeg årets statistikk. 

Lettført statistikk :Knegg:

Endret av Cata
Skrevet

Ikke altfor urealistisk å kunne overgå heller :ler: Det er litt inspirasjon i å føre liste, og gøy å ha i ettertid. Jeg har fortsatt oversikten over hva jeg leste på videregående - noen husker jeg fortsatt mye av, mens andre er så slettet fra hukommelsen at ikke engang tittelen ringer en bjelle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...