Cata Skrevet 11. desember 2021 #31041 Skrevet 11. desember 2021 Daria skrev (29 minutter siden): Årets siste strømregning har kommet - og er i og for seg ikke noe å hyle om i kroner og øre Min er også kommet og rimelig fredelig av seg. Er vel en hundrelapp eller kanskje to over fjorårets på samme tid og det lever jeg tross alt greit med. Nå skal jeg ikke juble over strømprisen som sådan for jeg ser jo andre kan slite vesentlig mer enn jeg, men likevel...endelig noe som skaleres etter størrelsen på husstanden i det minste. Singellivet er generelt ikke beheftet med stordriftsfordeler, så greit vi unngår noen stordriftsulemper også.
Daria Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #31042 Skrevet 11. desember 2021 Definitivt. God isolering (blokka ble etterisolert for noen år siden), leiligheter på alle kanter og bare en yttervegg, samt fellesvaskeri inkludert i husleia er heller ikke så dumt. En venninne kjøpte seg nylig enebolig på over 300 kvadrat, vil tro den strømregningen er av et litt annen kaliber... (og huset så fint ut, for all del, men hvem trenger egentlig så mye plass?).
Daria Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #31043 Skrevet 11. desember 2021 Man skal ikke le når liv går tapt og ødeleggelsene er store. Men det er så vanskelig for ironikeren i meg å ikke henge seg litt opp at det med bare to setningers mellomrom står at 500 000 husstander er uten strøm og at en stearinslysfabrikk er rasert... 1
Daria Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #31044 Skrevet 11. desember 2021 Daria skrev (På 9.12.2021 den 20.28): 09.12: Fire lest, ingen kjøpt. Maleren handler om Anders Castus Svarstad - en anerkjent kunstner i mellomkrigstiden, i dag mest kjent for å ha vært gift med Sigrid Undset (som fikk ekteskapet annullert da hun konverterte til katolisismen). Ubetenksomme ord om Hitler og jøder på 30-tallet bidro nok til hans dalende anerkjennelse. I denne romanen gir Undset-biograf Sigrun Slapgard hans side av historien, både fra malerkarrieren og ekteskapet. Eller rettere sagt ekteskapene - han var jo alt gift og trebarnsfar da han møtte Undset. Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha lest en ellers god bok med noen veldig fine formuleringer er hvordan det egentlig gikk med den første konen... 11.12: Fem lest, ingen kjøpt. Nøkkerosene av Anne Helene Guddal er en typisk kulturfondbok - knapt 100 sider og fragmentariske kapitler på stort sett under én side, med en hovedperson som sliter med psyken, har flyttet hjem til foreldrene, går i naturen og spiser kake og mimrer om barndommen. Jeg leste den på en time, trakk på skuldrene og kommer neppe til å minnes den i særlig grad. Jeg lånte den på grunn av baksideteksten som påsto at det handlet om skamfølelsen knyttet å være avhengig av hjelp i voksen alder etter et sykehusopphold, og jeg tenkte at her kunne det være noe å kjenne seg litt igjen i, men jeg så hverken noe særlig til skamfølelsen eller kjærligheten som det også ble påstått at var en del av det. Det hender jo man lurer på hvor nøye de som lager omslaget egentlig har lest boka...
Daria Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #31045 Skrevet 11. desember 2021 Vurderer å finne senga, potensielt med bok. Det som først og fremst hindrer meg er risikoen for at morgendagen da kan begynne fryktelig tidlig...
Roadrunner Skrevet 11. desember 2021 #31046 Skrevet 11. desember 2021 Cata skrev (3 timer siden): Min er også kommet og rimelig fredelig av seg. Er vel en hundrelapp eller kanskje to over fjorårets på samme tid og det lever jeg tross alt greit med. Nå skal jeg ikke juble over strømprisen som sådan for jeg ser jo andre kan slite vesentlig mer enn jeg, men likevel...endelig noe som skaleres etter størrelsen på husstanden i det minste. Singellivet er generelt ikke beheftet med stordriftsfordeler, så greit vi unngår noen stordriftsulemper også. En hundrelapp eller to? Mot samme måned i fjor? Min har vel doblet seg... Og jeg har ikke høy grunnvarme på inne, varmepumpa står på 18 grader...
Daria Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #31047 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Min novemberregning har også doblet seg fra i fjor til i år - men det er fortsatt bare snakk om drøyt 400 kroners økning... Endret 11. desember 2021 av Daria
Roadrunner Skrevet 11. desember 2021 #31048 Skrevet 11. desember 2021 Daria skrev (45 minutter siden): Min novemberregning har også doblet seg fra i fjor til i år - men det er fortsatt bare snakk om drøyt 400 kroners økning... Er ikke snakk om de store summene her heller, heldigvis! Og fyrer med veden jeg kjøpte i høst, så lider ingen nød. Men skjønner godt at mange sliter med de strømprisene som er nå. Jeg kjenner flere som virkelig begynner å kjenne det.
Cata Skrevet 11. desember 2021 #31049 Skrevet 11. desember 2021 Roadrunner skrev (1 time siden): En hundrelapp eller to? Mot samme måned i fjor? Min har vel doblet seg... Og jeg har ikke høy grunnvarme på inne, varmepumpa står på 18 grader... Jepp, faktisk. Var vel litt over 1000 i fjor og er nå rett under 1200 - inkludert nettleien. Varmepumpa står nå på 22. Eneste forandring jeg kommer på er at jeg ikke har på panelovnen på soverommet i år. Foreløpig har vinterdyna klart brasene. Men den hadde jeg ikke på hele døgnet sist vinter heller. For så vidt like greit det holder seg rolig siden jeg kun har el-oppvarming i leiligheten. Kan ikke fyre med ved når det ikke finnes pipe.
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31050 Skrevet 12. desember 2021 Det hjelper så lite å slukke lyset kl 22 når man likevel ikke sovner før etter 02 - til tross for at jeg knapt klarte å holde meg våken i sofaen tidligere på kvelden... Men det ble noen timers søvn etter hvert, og kroppen virket et par hakk mer samarbeidsvillig i da. Vaksinearmen er fortsatt (eller igjen - det ble bedre før det tok seg opp igjen i løpet av kvelden) øm fra albu til skulder, med en stor kul over stikkstedet. Plussgrader og grått og slaps og sikkert glatt ute, mulig dette er en dag for å ha broddene i veska når jeg skal ut...
Skravla Skrevet 12. desember 2021 #31051 Skrevet 12. desember 2021 Dårlig søvn her også. La meg nok senere enn deg men brukte lang tid på å sovne.... og når jeg endelig sovnet så har jeg drømt og sovet urolig. Har hatt en gjeng fly forbanna fagotter her. Det var noe billettkrøll - så jeg tror jeg er forvist fra å kjøpe billetter i fremtiden.
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31052 Skrevet 12. desember 2021 De føler seg nok sviktet Jeg er ute på tur i slaps og sludd og har en høyst nødvendig pause på Tjuvholmens eneste utebenk under tak. Det gjelder å ha lokalkunnskap
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31053 Skrevet 12. desember 2021 Gløgg ✔️ Lussekatter ✔️ Sjokolade ✔️ Sport på tv ✔️ Snøvått hår og god samvittighet ✔️
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31054 Skrevet 12. desember 2021 Denne ville jo kle kjøkkenet mitt... 🍵
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31055 Skrevet 12. desember 2021 Når hopperne har fire blant de seks beste etter første omgang samtidig som siste runde i eliteserien spilles, blir det hoppsending på tv-skjermen og fotball-xtra på pcen - og KG på mobilen. Man er da løsningsorientert
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31056 Skrevet 12. desember 2021 Fem blant de seks beste etter finaleomgangen må jo sies å være innafor - selv om det kom en japaner og vant. Å se Daniel-André Tande på pallen igjen etter det grusomme fallet i Planica sist vinter var jo til å få frysninger og klump i halsen av. Hvordan helbreden er hos den gjenge bergenser i skrivende stund skal være usagt, men det neste drøye kvarteret kan nok bli hardt for både hjerter og nervesystem - her er det nedrykksdrama så det holder...
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31057 Skrevet 12. desember 2021 Nei, det ble ikke brongsje til Viking - det ble bronse TV2s programleder er opprinnelig prest - han burde kunne snakke skikkelig... Glade nordlendinger (gull) og lettede bergensere (kvalikk) i feeden min, men denne fra i formiddag er jo dagens beste. her snakker vi service på høyt nivå fra hotellet - de spanderte til og med glass og ramme (den avbildede er Bodø/Glimt-spiller...).
Daria Skrevet 12. desember 2021 Forfatter #31059 Skrevet 12. desember 2021 (endret) En eller annen gang, når hotell-livet begynner å friste igjen, må vi finne på noe sånt, bare for å teste... Endret 12. desember 2021 av Daria
Skravla Skrevet 12. desember 2021 #31060 Skrevet 12. desember 2021 Daria skrev (36 minutter siden): En eller annen gang, når hotell-livet begynner å friste igjen, må vi finne på noe sånt, bare for å teste... Oh Yes...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå