Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Når det er sport på tv og kaldt på soverommet er jo den naturlige løsningen å trekke ut i stua med treningsmatte og tilbehør, ikke minst min 35 åt gamle ball, som fikk hilse på pumpen jeg endelig fikk kjøpt før helgen og ikke har vært så fast og velformet på flere tiår. Nå er både kropp og samvittighet ren og tilfreds, det er skiskyting på tv og årets første gløgg i julekoppen. Dessuten har jeg en nesten-fersk smultring - fra Kiwi. julebakst blir nok ikke hovedprioritet i år...

Endret av Daria
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å ikke le litt av at Brann-keeperen heter Grill... :fnise: :ball: 

Skrevet

Brann utlikner mot Bodø/Glimt på overtid - Erik Huseklepp går i fistel og fra konseptene :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

04.12: To lest, ingen kjøpt.

Londonflickan av Susanna Alakoski er oppfølgeren til Bomullsängeln, om Hilda som fikk arbeids på bomullsfabrikken i Vasa på 1920-tallet. Nå har det blitt etterkrigstid og Hilda holder stand på Bomullen, mens hennes barn Jonni og Greta drar begge til Sverige, og Greta senere videre til London, på jakt etter jobb og et bedre liv. Men det bedre livet er som så ofte før ikke så enkelt å finne, det er ikke engang åpenbart hvor man skal lete.  

05.12: Tre lest, ingen kjøpt.

Birgitte, fortelleren i Kjersti Anfinnsens De siste kjærtegn, er en pensjonert hjertekirurg bosatt i Paris. Hun krangler over videosamtaler med sin søster i Norge, chatter med en eldre mann som kanskje vil møte henne og mimrer over forgagne dager. Hun er særdeles usentimental og skarp, jeg ler til tider høyt, men det ligger en sårhet hun ikke vil vedkjenne seg ynder det hele.

Skrevet

Jeg satt i sofaen (ikke min...) og leste da jeg fikk selskap av to hunder som kom inn fra tur, iført strikkegensere mot kulda. -Skal jeg kle av deg? småprater jeg til den nærmeste og det undres fra kjøkkenet hvor pappa står om det er det jeg pleier å si når jeg får herrebesøk i sofaen. Det er ikke alt en pike forteller sin far... :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg hadde heiagjeng i treningssalen i dag - en eldre dame på en av syklene kom stadig med oppmuntrende tilrop :fnise: Det var selvfølgelig pent av henne - bortsett fra at jeg er ganske avhengig av å holde konsentrasjonen oppe for at ikke balansen skal svikte, og da er enhver distraksjon, selv fysios nedtelling- mer til hinder enn til hjelp... Til og med gamle fysio, som åpenbart hadde falt i skravlegryta som barn, innså at det i kritiske øyeblikk var best å holde munn - det hendte han spurte Faller du ut hvis jeg skravler litt nå...? :fnise: 

På oppfordring fra nevrologen i går har jeg gått til innkjøp av vitamin D og magnesium, men hjemmetester hadde de ikke fått inn på apoteket. Jeg er spent på hva som kommer av tiltak nå - om julekonsertene ryker er det forferdelig synd for bransjen, men for egen del vil det nesten være en lettelse. Da slipper jeg å gjøre den vurderingen selv - det er med tungt hjerte, men samtidig med overraskende liten tvil, jeg allerede har avskrevet fagottene. Der er både reisevei og lokaler litt for lite fristende slik situasjonen er. Det jeg frykter mest for egen del er at psykologen skal gå over til videosamtaler, det vil jeg helst slippe - og at gudstjenesten på julaften ryker igjen... Fysio stenger neppe og jeg tåler en periode med munnbind og relativ isolasjon ellers, det er begrenset hvor stor forskjellen vil bli uansett.

Endret av Daria
Skrevet

Munnbind og avstand skal jeg tåle - om det forsinker varianten nå. 

Kjenner at jeg gjerne skulle sluppet å avgjøre julekonsert-deltakelse selv. Men samtidig er det en bransje som kanskje har hatt det tøffest under pandemien (restaurantene kan hyle så mye de bare vil) ettersom de i tillegg til nedstenging her i Oslo også fikk en streik på nakken. 

Skrevet

Jeg er allerede 80 % på hjemmekontor igjen (ganske deilig i grunnen). 

Osteopaten stenger neppe ned - de har hatt åpent siden første gjenåpning i april i fjor. En annen helseavtale vurderes avlyst (vaksinemotstander og "orker" ikke å gå med munnbind hele tiden) - selv om jeg bruker munnbind så setter jeg pris på at andre også gjør det i min nærhet. 

Skrevet

Helsearbeidere og andre som jobber tett på folk forventer jeg at legger egne preferanser til side og tar hensyn til sine kunder og pasienter. Jeg var ganske glad for at fysio har vært mer påpasselig med munnbindbruk enn påkrevd da hun fikk korona tidligere i høst...

Jeg trenger ikke refundering av billetter om kulturen må stenge ned nå - de pengene kan de gjerne få i julegave.

Skrevet

Mine nye staver er endelig i hus - jeg har vært på en relativt krevende utflukt til posten (uten støtte, med buss) og hentet pakke. Nå har jeg ikke større ambisjoner for resten av dagen enn å komme meg i dusjen på et tidspunkt, samt et visst forbruk av te, boksider og mat i ymse former...

Skrevet

...og selvfølgelig kom det nå hentemelding på en pakke til. Jeg har bestilt julegaver litt herfra og derfra, i små pakker som burde få plass i postkassen. Bortsett fra når to av dem, bestilt med flere dager mellomrom, kommer samme dag og det ikke er plass til begge :sukk: Men denne får plass i en liten sekk, det gjør det litt enklere.

Skrevet

Det gjøkuret lastebilfører Juul skal gi sin kone Fridoline må jo ha en alvorlig defekt, slik det galer ukontrollert i tide og utide...  Jeg måtte innom ssb for å sjekke om noen faktisk heter Fridoline (svaret er nei...), og fikk opp en spørreundersøkelse om mitt besøk på nettsiden. Et av spørsmålene var hva som var målet mitt med besøket - det må jo være et av de festligere svarene jeg har kunnet gi på en sånn undersøkelse... :fnise: 

Skrevet

Fridoline er nok ikke det mest vanlige søket hos dem, nei… :fnise:

Skrevet

Jeg passet selvfølgelig på å forklare bakgrunnen til dette søket også... :fnise: 

Jeg har time for sjelevrenging klokka 14 - hvordan få 45 minutter til å ta en hel dag... Jeg har for så vidt vært i butikken i formiddag, men utover det blir det ikke gjort så mye annet enn å kjenne stressnivået blomstre, og innen jeg kommer meg hjem er det jo nesten middagstid, hvertfall hvis planen om å få unna et par ærend etterpå lar seg gjennomføre. Morgendagens avtale er allerede 9.30, det dagen vil jo bli mye lenger og mer effektiv nesten uansett hva jeg gjør...

Skrevet (endret)

Jeg kom ut i stua og syntes lyden av fugleskrik var så veldig nær - og der var to store skjærer på vandring i blomsterkassene. Jeg vet ikke hva de fant å spise der, men noe var det tydeligvis...

Endret av Daria
Skrevet

Hjemmetester ser ut til å være den hellige gral for tiden. Tre apotekbesøk de siste dagene har vært resultatløse og min nettapotekrunde likeså, men nå ser det ut til at jeg har lyktes. Dobbelt så dyrt som de andre stedene jeg har sett, men heller dyre tester i hus enn å vente på at billige skal dukke opp. Det var dette med fugler i hånda og på taket, eventuelt på balkongen...

Skrevet

Dagens planlagte ærend får vente til en annen dag - det er imponerende hvor sliten man kan bli av å sitte i en sofa og snakke, selv om det skal jo sies at vi er på et litt annet nivå enn sosial skravling... Det var likevel middagstid så snart jeg kom hjem, sånn går det når man glemmer å spise lunsj før man drar. Nå tror jeg det snart er tid for te og pepperkaker, og ettersom det ikke er stprt på tv i dag heller spørs det vel om ikke stolen og bøkene kaller etter hvert...

Skrevet

150 sider i Maleren, Sigrun Slapgards roman om Anders C. Svarstad (nå mest kjent for å ha vært gift med Sigrid Undset), to kanner te og det er tomt for både pepperkaker og romkuler (til mitt forsvar var begge boksene nesten tomme). Fortsatt så sliten at man skulle tro jeg hadde bedrevet hardtrening, det blir nok en relativt tidlig kveld...

Skrevet

Fru Fransen understreker at hun er forkvinne - og frk Juul applauderer. Skomakergata har et snev av gamle dager, men feminismen fant fram :fnise: Dessuten dukket fru Enebær opp, og da vandrer umiddelbart assosiasjonshjernen til hennes nesten-navnesøster i Storgata, samt Tøfflus' fetter Syfilus... :fnise:

Skrevet (endret)

Det kløøør! Jeg har vært en morgentur på lokalsykehuset og fått satt på 24-timers EKG-måling, og har nå et utvalg elektroder klistret til brystet, samt et lite apparat hengende i beltet. Jeg har skrevet under på at det skal leveres tilbake i samme skikk - ikke dusje med det, klippe over ledningene og den slags. Du aner ikke hvor mye rart vi ser, sa sykepleieren, som var så fornøyd med at jeg satte litt farge på kontoret hennes med knallrød kåpe, stort regnbueskjert og nissemønstret munnbind :fnise:  

Jeg fikk hentet en pakke på posten og kjøpt et par julegaver etterpå, og var likevel hjemme før 11. Men jeg må vel ut en tur til etter hvert, det var fint om jeg aktiviserte meg litt i løpet av dagen. Gjerne gå litt trapper og sånt - og skrive ned alt jeg gjør. En tur til butikken for å fylle på med pepperkaker burde man jo uansett...

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...