Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30181 Skrevet 23. september 2021 Daria skrev (På 20.9.2021 den 22.11): 20.09: To lest, to kjøpt. Jeg har lest en bok - det er jo faktisk en nyhet i september, det er nesten tre uker siden forrige fullførte. Line Blikstads Etter det kom sommeren handler om sommeren da Tove var 14, da hun traff Mia og Glenn og mamma oppførte seg merkelig. Det endrer med at Mia dør og mamma tar med seg Tove tilbake til Norge og forlater både Sverige og Toves pappa. Alt dette får vi vite på de første sidene, før historien folder seg ut relativt kronologisk gjennom øynene til den voksne Tove, på hyttetur med mann og barn og med et ønske om å forstå hva som egentlig skjedde. Min gamle norsklærer ville helt sikkert hatt sterke meninger om at synsvinkelen ligger hos Tove og vi likevel får gjenfortalt hendelser hvor Tove ikke er tilstede og dermed ikke kan vite hva som skjer, men jeg synes det fungerer. Dessuten fungerer bokas mange korte kapitler godt for mitt litt ukonsentrerte hode som har slitt med å samle seg om en bok i det siste. Noen har slurvet med korrekturlesingen, flere steder i teksten har enkeltord falt ut. 23.09: Tre lest, to kjøpt. Den tyske skjeggforskeren Gilbert våkner en morgen og har drømt at hans kone har bedratt ham - og som en helt neturlig og rasjonell reaksjon på dette sitter han et døgn senere på flyet til Tokyo. Der plukker han opp en ung suicidal japaner, og sammen legger de ut på en salgs pilegrimsferd i fotsporene til to japanske diktere, men også til noen av landets mest kjente selvmordssteder. Det kommer kanskje ikke så overraskende at Marion Poschmanns Furuøyene er en noe spesiell bok... Fascinerende, dyp og filosofisk, men også overraskende morsom. på en litt indirekte måte - ikke mist er Gilbert selv ganske lattervekkende.
Skravla Skrevet 23. september 2021 #30182 Skrevet 23. september 2021 Herlig med kultur igjen. Jeg har ikke noe før neste torsdag jeg.
Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30183 Skrevet 23. september 2021 Til gjengjeld har du hatt litt mer enn meg de siste par ukene...
Cata Skrevet 23. september 2021 #30184 Skrevet 23. september 2021 Daria skrev (4 timer siden): Den tyske skjeggforskeren Gilbert våkner en morgen Skjeggforsker? Jeg leste et øyeblikk "skjeggkreforsker" for det gav litt mer mening, men så leste jeg om igjen.
Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30185 Skrevet 23. september 2021 Vakkert gjensyn med filharmonien og Joshua Weilerstein, og jeg kunne føle meg opplyst da han åpnet med å si at kveldens første komponist nok var ukjent for mange. Ikke bare sto det nylig en artikkel om henne (Ethel Smythe) i det svenske kvinnehistorietidsskriftet jeg abonnerer på, men hun hadde også på sine eldre dager et forhold til Virginia Woolf og har dukket opp i flere av bøkene jeg har lest om henne. Jeg gikk i pausen, da begynte slitenheten å sette inn for alvor. Dessuten var det Brahms etter pause, så det var ikke det største offeret. Det hadde nok sittet lenger inne om det var Sibelius...
Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30186 Skrevet 23. september 2021 Cata skrev (2 timer siden): Skjeggforsker? Jeg leste et øyeblikk "skjeggkreforsker" for det gav litt mer mening, men så leste jeg om igjen. Han forsker på skjeggets kulturhistoriske betydning, særlig i tilknytning til religion. Jeg sa jo at det var en litt spesiell bok
Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30187 Skrevet 23. september 2021 Brannvesen er på slukkeoppdrag i Kakkelovnskroken. Det er jo vanskelig å la være å le... For ikke å snakke om at enhver Mummi-elsker må sende en tanke til Forfaren...
Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30188 Skrevet 23. september 2021 (endret) Jeg ser dagens episode av Symesterskapet, hvor de har sydd ytterplagg. De mest kreative og innovative er jo stilige, men de ser ikke nødvendigvis så veldig anvendelige - eller varme - ut. Jeg sitter stadig og tenker at det ser litt kaldt ut med fancy lukninger som etterlater glipper og åpninger, for ikke å snakke om de som er så tettsittende at man knapt har plass til en genser under... De mer klassiske og konvensjonelle er også de som ser mest praktiske ut. Endret 23. september 2021 av Daria
Daria Skrevet 23. september 2021 Forfatter #30189 Skrevet 23. september 2021 ...og kunden valgte også et av de mest klassiske plaggene, som så ut som om det faktisk var praktisk i bruk.
Sauen Shaun Skrevet 24. september 2021 #30190 Skrevet 24. september 2021 Etter at du, Daria, nevnte trim for eldre for ei stund siden, har jeg tenkt på å teste det ut… Nå har jeg prøvd, og jammen var det god nok trim for meg det… Tror faktisk det kan hjelpe godt på elendig form å trene med de gamle på TV noen ganger i uka.
Daria Skrevet 24. september 2021 Forfatter #30191 Skrevet 24. september 2021 Det gjelder å finne sitt realistiske nivå - godt jeg kunne hjelpe. Kanskje jeg også skulle gi det et forsøk - man skal ikke se bort fra at det er krevende nok sånn ting er akkurat nå... Jeg har vært på utflukt, til legen og til biblioteket, og sikret meg både dokumentasjon og bøker, mosjon, frisk luft og regn i håret (det siste kunne jeg klart meg uten *ser strengt på yr*). Nå drikker jeg solbær- og sitronte (te som oppstår når man har rester av to teer, som til sammen er passe mengde for en kanne...) og tror det nærmer seg lunsj.
Daria Skrevet 24. september 2021 Forfatter #30192 Skrevet 24. september 2021 Det er mulig jeg har bestilt både te (se over om tomme bokser) og bøker (se bokklubbens 25% på engelsk pocket-tilbud), men yr varsler tross alt regn hele neste uke - det gjelder å hamstre for høsten...
Daria Skrevet 24. september 2021 Forfatter #30193 Skrevet 24. september 2021 Det er også mulig at jeg nå skal ta med meg tekanne, kopp og en av dagens fire nye biblioteksbøker og trekke meg tilbake for å gjøre en innsats for å forsvare overnevnte innkjøp...
Daria Skrevet 24. september 2021 Forfatter #30194 Skrevet 24. september 2021 Videoen har over 122.000 klikk. Tande selv har stått for mange av dem. Han synes det er kult å se den. Som i videoen av skrekkfallet hans i Planica i vinter. Det er jo greit at han sier selv at han har et par skruer løs, så slipper andre å påpeke det...
Daria Skrevet 25. september 2021 Forfatter #30195 Skrevet 25. september 2021 Daria skrev (På 23.9.2021 den 14.25): 23.09: Tre lest, to kjøpt. Den tyske skjeggforskeren Gilbert våkner en morgen og har drømt at hans kone har bedratt ham - og som en helt neturlig og rasjonell reaksjon på dette sitter han et døgn senere på flyet til Tokyo. Der plukker han opp en ung suicidal japaner, og sammen legger de ut på en salgs pilegrimsferd i fotsporene til to japanske diktere, men også til noen av landets mest kjente selvmordssteder. Det kommer kanskje ikke så overraskende at Marion Poschmanns Furuøyene er en noe spesiell bok... Fascinerende, dyp og filosofisk, men også overraskende morsom. på en litt indirekte måte - ikke mist er Gilbert selv ganske lattervekkende. 25.09: Fire lest, to kjøpt. Lars Saabye Christensen er kjent for å være melankoliens og nostalgiens forfatter. I det siste bindet av Byens spor har han bikket over til å bli en gretten gammel gubbe som synes alt var bedre før. Der forfatteren var i overkant tilstedeværende i forrige bind, er det her fortelleren (stort sett et litt udefinert vi) som tar altfor mye plass og kommenterer alt fra samfunns- og byutvikling til plott, karakterer og litterære grep. En synlig forteller i en roman kan fungere, men her blir det for mye og for irriterende, det kommer i veien for historien og personene, som jo er det jeg bryr meg om og grunnen til at jeg leser. Jeg vil vite hvordan det går med Stine og Jostein, Jesper og Trude - og siden de er karakterer i en Christensen-bok, er jo svaret at det går sådär... Det aller beste er byskildringene, å vandre gatelangs i det som også er mitt Oslo, mine strøk av byen hvor jeg er så lokalkjent at jeg innimellom stusser over hvilke (helt konkrete) veivalg karakterene gjør. Ikke at de går feil eller veldig ulogisk, det er bare det at jeg selv ville valgt en annen rute...
Daria Skrevet 25. september 2021 Forfatter #30196 Skrevet 25. september 2021 Det er knallsol ute I følge yr skal det begynne å skye over i morgen og så regne kontinuerlig fra mandag ettermiddag og ut langtidsvarselet, så man bør vel benytte anledningen. Dessuten er jeg tom for både melk, brød (den siste resten hadde begynt å mugne, jeg oppdaget det heldigvis i tide...) og frukt, så en tur innom butikken virker også som en god plan. Det er bare et spørsmål om hvilken butikk og hvilken benk...
Daria Skrevet 25. september 2021 Forfatter #30197 Skrevet 25. september 2021 (endret) Daria skrev (På 18.9.2021 den 19.51): Jeg synes det er på tide å la helgefreden senke seg - maratonet ble avløst av østeuropeisk tekno utenfor. Vi snakker vel å merke ikke om en ungdomsgjeng, men to godt voksne menn har holdt det gående et par timer, med et volum som er plagsomt selv om verandadøren lukket og tven på... Deja vu. Regnvær og høstkulde har jo sine fordeler... Endret 25. september 2021 av Daria
AprilLudgate Skrevet 25. september 2021 #30198 Skrevet 25. september 2021 Daria skrev (4 timer siden): Det er knallsol ute I følge yr skal det begynne å skye over i morgen og så regne kontinuerlig fra mandag ettermiddag og ut langtidsvarselet, så man bør vel benytte anledningen. Dessuten er jeg tom for både melk, brød (den siste resten hadde begynt å mugne, jeg oppdaget det heldigvis i tide...) og frukt, så en tur innom butikken virker også som en god plan. Det er bare et spørsmål om hvilken butikk og hvilken benk... 😅😅 Det er et evig spørsmål! Jeg kan meddele om at jeg i år var tidlig ute med å bestille julekalender med lakris fra Bulow. Erklærer dette fornøyd til mannfolket som bare «.....men du sa jo JEG skulle bestille den!». Så da fikk jeg den minste og den største - som består av tilsammen 2 svære kalendre, 2 små bokser karamelllakris og 2 svære rør. Kan man forhåndsbestille medisiner for skyhøyt blodtrykk i desember?
Daria Skrevet 25. september 2021 Forfatter #30199 Skrevet 25. september 2021 Men altså, jeg kan godt ofre meg hvis det blir for mye lakris for deg. Kan jo ikke risikere at blodtrykket ditt tar skade...
Daria Skrevet 25. september 2021 Forfatter #30200 Skrevet 25. september 2021 Jeg har ladet opp til Stjernekamp med første episode av nrks nye dokumentar om dronning Elizabeth og prinsesse Margaret. Ikke for å antyde at jeg har sett et og annet i samme genre før, men jeg kjenner jo igjen flere av de medvirkende historikerne og ekspertene...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå