Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

:sjokkert:

Det var da en fryktelig dramatisk avslutning på fysio-timen... :klem:

Hvordan går det med deg? Og har det kommet noen indikasjoner på hva som skjer med skrotten og ganglaget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt det er avlevert. Jeg stakk innom og fikk gjort min borgerplikt på vei hjem. 

Skrevet

Mulig det er en time fysio vil huske en stund også...

I følge prøvene skjer det svært lite - alt ser fint og/eller uendret ut. Legen kaller det en episode som har gitt forverring i eksisterende symptomer - hvis jeg skjønte henne riktig (og det er det slett ikke sikkert jeg gjorde...). Ganglaget skal fysio her bryne seg på i morgen. 

Skrevet

Sulten! *venter på frokost - og te* Det står te framme i gangen hele dagen, men det hjelper så lite når jeg ikke har en ledig hånd å bære koppen med...

Skrevet

Jeg har fått mat og te og ren skjorte (med en manglende knapp,  så jeg tok singleten under for å bevare anstendigheten) og fått stelt meg litt, så nå er dagens venting i gang. På fysio, først og fremst, men legen kommer vel også innom i løpet av dagen. Og så er jo spørsmålet om jeg slipper ut...

Skrevet

Det kom en sykepleier på jakt etter blod og med litt leting fant hun en brukbar åre (midt på underarmen - den tror jeg ikke noen har stukket i før) og fikk tappet det hun skulle. Jeg benyttet anledningen til å be om en ny skjorte med fullt sett av knapper, så den allmenne bluferdighet på avdelingen er ikke lenger truet...

Skrevet

Jeg har fått stemt i Stortingsvalget - fra senga. Ny opplevelse... Det er jo fantastisk - de går altså fra rom til rom med en urne så pasientene skal få stemme. Kommer ikke du deg til valglokalet, kommer valglokalet til deg.

• Liker 1
Skrevet

Helsepersonell har et litt annet syn på hva som er bra og godt jobbet og innafor enn resten av verden... -Du hentet deg jo fint inn, sa fysioterapeuten som testet balansen min - at jeg endte opp på gulvet var ikke så nøye. At jeg, med støtte fra en fysio og tidvis fra nærmeste vegg, vakling og støtteskritt gikk sikkert 10 meter i korridoren vekket også begeistring - de er i det minste lette å glede... :fnise:

Skrevet

-Hva tenker du, spør legen, og det jeg først og fremst tenker er at dette er hans fagområde og hans jobb - han bør ha klarere tanker om dette enn meg... Den klareste tanken er hvertfall at jeg blir her til i morgen, med håp om at fysioene skal få meg litt mer på beina. 

Dessuten tenker jeg at varm suppe til lunsj er en sykehus-bonus :spise:

Skrevet

Jeg har te! :nigo:Fysioene ville jo at jeg skulle prøve å gå litt uten støtte,  og jeg fant den rette motivasjonen...

Skrevet

Håper du blir raskt bedre i gangen og får stokket både balanse, muskulatur og nerver! Liker ikke at du er i glassmanet-modus... 

Høres i alle fall ut til at du blir godt ivaretatt da, det er bra! 
Bare ta med deg det du kan av oppvarting og bonus! 

Riktig god bedring! 

Skrevet (endret)

Glassmanet-modus - man takker for det bildet... :fnise:

Jeg blir så godt ivaretatt  - selv om norsk helsevesen neppe er perfekt i alle ledd og ved alle anledninger, har vi mye å være takknemlig for. Bare de siste to døgnene har jeg vært i direkte kontakt med tre ambulansearbeidere, fem leger, to fysioterapeuter og to radiografer, samt flere sykepleiere enn jeg har oversikt over. Det har blitt utført MR og CT, to ekg'er, flere runder med blodprøver og tosifret antall blodtrykksmålinger. Når jeg etter planen skrives ut i morgen er det tilbake til fysio-oppfølging som jeg har hatt siden januar, og legen vil i tillegg henvise til ytterligere undersøkelser og søke om rehabiliteringsopphold. Sist jeg betalte for noe helserelatert (annet enn medisiner) var tidlig i februar...

Endret av Daria
Skrevet

Jeg fikk frikortet mitt først nå i august/september. Er noen år siden det var så sent ute. 

Men det å faktisk få all sånn hjelp helt uavhengig av om du er den eller den, og om du jobber et sted med forsikring eller uten - er helt gull. Jeg betaler skatten min med glede og sliter med å forstå de som ønsker skattelette. 

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg har te! :nigo:Fysioene ville jo at jeg skulle prøve å gå litt uten støtte,  og jeg fant den rette motivasjonen...

Den rette motivasjonen har alt å si. :ler:

Skrevet

Du skal ikke kimse av behovet for te :ler:

Jeg betaler min skatt ned glede, virkelig (og har jo fått litt igjen for den de siste årene...). Bare det at prioriteringer og avgjørelser tas ut fra medisinske vurderinger og formidles videre i systemet  og at man som pasient ikke trenger å tenke på noe annet enn å være der. Jeg henviser deg til fysikalsk behandling, sa sykehus-fysio i vinter, og et par timer senere var gamle fysio på tråden. -Du skal ta 24-timers ekg, sa legen i dag, og alt jeg trenger å gjøre er å vente på innkalling. 

Nå har jeg dessuten fått middag  - servert på rommet på forespørsel og jeg har en hel meny å velge fra. 

Skrevet

Det var jo litt korttenkt å ikke sjekke om det var pasient-nett her før jeg brukte hele månedsabonnementet på å se friidrett på nett-tv :klaske:Men Warholm vant, og nå er det kvelden... :natti:

Skrevet

Intet som en liten blodfontene før frokost... Veneflonen løsnet under blodtrykksmålingen og det rant frisk. Godt du ikke har skrekk for sånt, kommenterte sykepleieren da min umiddelbare reaksjon da jeg så det sprute var Oi sann - uten å snu meg bort...

Jeg tror jeg skal hjem i dag, jeg tror jeg skal leke litt med fysio først og jeg er ganske sikker på at jeg skal snakke med en lege (men litt usikker på hvem) og stille et par spørsmål det ikke er klare svar på. La ventingen begynne...

Skrevet

Lykke til i dag! 

Har du forresten fått noe mer svar på hva dette spetakkelet egentlig er for noe? Kan du risikere å gå i plutselig glassmanet-modus? Vil du måtte leve med at det alltid lurer i bakgrunnen? Vil du kunne bli helt frisk? 

Synes du ser ut til å håndtere det bemerkelsesverdig bra :klappe: Jeg hadde nok vært et vrak av usikkerhet og ubesvarte spørsmål (som de helt sikkert ikke kunne svare på). 

Er du i stand til å klare deg greit hjemme alene da? :klemmer:

Skrevet

Dette er helt klart en av de situasjonene hvor det er en fordel å bo på èn flate med relativt små rom, heis og kort vei til det meste... Jeg har jo litt trening i dette etterhvert.

Både overlege og fysio har sagt sitt og utreisetillatelse er innvilget (hvis du føler deg komfortabel med å reise hjem - du kan gjerne bli til i morgen hvis du foretrekker det).  Nå venter jeg bare på sjåføren...

Jeg har for så vidt fått noen relativt gode svar, kan utdype litt når jeg har tilgang til bedre tastatur... Det positive med dette er at det utløser mer oppfølging. 

Skrevet

*lykkelig gjenforent med egen sofa*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...