Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært på kino :hoppe: Det var noen år siden sist... Spist middag ute har jeg også gjort - ikke fullt så lenge siden, selv om det føles sånn. I det hele tatt noe som liknet på en nesten normal dag, vi satt til og med samlet i kinosalen (vi er tross alt fullvaksinert alle tre...).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 11.6.2021 den 21.54):

11.06: Syv lest, tre kjøpt.

I avdelingen for bøker alle andre tilsynelatende elsker, men jeg ikke skjønner greia med kan jeg i dag presentere Normal people av Sally Rooney - prisbelønnet og elsket av både kritikere og lesere for et par år siden. På videregående er Connell populær idrettsstjerne og Marianne nerden ingen snakker med, men på universitetet snur rollene veldig raskt og voldsomt (fra Proust-lesende einstøing til festens kokainsniffende midtpunkt på noen måneder - her snakker vi metamorfose). Jeg synes både karakterer og plott skurrer litt, og irriterer meg dessuten over språket som jeg synes blir veldig skolestil-forklarende og refererende.

12.06: Åtte lest, tre kjøpt.

Marjorie Hillis var de single kvinner selvhjelpsguru på 30-tallet, og flere av bøkene hennes har blitt gjenutgitt de siste årene - til glede for sånne som meg, som har stor glede av å lese hvor mange neglisjéer en live-aloner burde ha eller hvilke dyder hun burde dyrke. I The extra woman vever Joanna Scutts Hillis' livshistorie sammen med livsvilkårene for den single (amerikanske) kvinnen mellom 1920 og 1970. Fordi jeg åpenbart aldri får nok av kvinnehistorie...

Skrevet

Når du blir byttet inn etter et kvarter og så blir byttet ut igjen etter en drøy time vet du at du har hatt en dårlig dag på jobben... :ball: 

Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

Jeg har vært på kino :hoppe: Det var noen år siden sist... Spist middag ute har jeg også gjort - ikke fullt så lenge siden, selv om det føles sånn. I det hele tatt noe som liknet på en nesten normal dag, vi satt til og med samlet i kinosalen (vi er tross alt fullvaksinert alle tre...).

Kino... det er noen år siden ja. Hva så dere?

Skrevet (endret)

Tove - filmen om Tove Jansson (rettere sagt om en periode av livet hennes). Den var veldig bra (selv om den kunne vært litt kortere) - morsom og interessant og full av finlandssvensk (naturlig nok), i tillegg til å være krydret med Helsinki-bilder (lengselen når hun går inn dørene på Svenska Teatern :grine:  og 40-tallsestetikk. En typisk film hvor det slår meg flere ganger at den kunne aldri vært laget i USA - altfor avslappet forhold til naturlige kvinnekropper, kroppshår og nakenhet... 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (10 minutter siden):

Tove - filmen om Tove Jansson (rettere sagt om en periode av livet hennes). Den var veldig bra (selv om den kunne vært litt kortere) - morsom og interessant og full av finlandssvensk (naturlig nok), i tillegg til å være krydret med Helsinki-bilder (lengselen når hun går inn dørene på Svenska Teatern :grine:  og 40-tallsestetikk. En typisk film hvor det slår meg flere ganger at den kunne aldri vært laget i USA - altfor avslappet forhold til naturlige kvinnekropper, kroppshår og nakenhet... 

Høres ut som en perfekt film for dere (jeg mistenker hvem du hadde med deg). 

Men det sier noe om mitt forhold til kino - jeg visste ikke en gang om filmen..... 

Skrevet

Jeg hadde hørt om filmen, men visste ikke at den gikk nå - det var ikke mitt initiativ... Mulig du kan få bekreftet mistankene dine om du leter litt på fb :fnise: Jeg hadde glemt hvor mye jeg en gang likte å gå på kino - det er ikke sikkert det blir fem år til neste gang.

Skrevet

Historikerens overskuddslager - jeg sikler jo i tastaturet av lyster. Så mange bøker om rojal historie, og jeg har bare to av dem...

Skrevet

Hvordan kan jeg ha sett så mange mesterskap og landskamper - jeg har til og med sett Skottland spille på Ullevaal, men plasser rett bak the tartan army - og ikke fått med meg at Skottland har sin egen nasjonalsang :klo: 

Skrevet
Daria skrev (9 minutter siden):

Jeg regner med at det er boksiklingen min du ler av, ikke min uvitenhet om skotske nasjonalsanger (de har visst flere - ingen av dem helt offisielle) :fnise: 

Ja, siteringer forsvant underveis. 

Jeg visste faktisk at Skottland har uoffisiell nasjonalsang. Sikkert en eller annen roman. 

Skrevet

Det burde jo ikke være noen overraskelse, egentlig, når man kjenner selvstendighetstrangen og stoltheten deres - de insisterer jo på sine egne penger, selv om det strent tatt fortsatt er britiske pund :fnise: 

Skrevet

Skottland har dessuten tidenes søteste fotball-sang, fra vm i '98 (da de spilte uavgjort mot Norge i gruppespillet - det var den gang da vi også fikk være med og leke med de store...), med den realistisk håpefulle tittelen Don't come home too soon og den optimistiske linjen The world may not be shaken yet, but you might prove them wrong...

Skrevet

Naboen under griller - det lukter i hele leiligheten *sulten* Det hadde jo vært fristende å stikke ned og klage på lukten og samtidig antyde at jeg med enkle midler kan bestikkes til å glemme det hele... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (44 minutter siden):

Naboen under griller - det lukter i hele leiligheten *sulten* Det hadde jo vært fristende å stikke ned og klage på lukten og samtidig antyde at jeg med enkle midler kan bestikkes til å glemme det hele... :fnise: 

Jeg røykla hele nabolaget i går og det luktet såå godt! :nigo: Smakte minst like godt :jepp:

Skrevet

Og hvor mange naboer kom på uanmeldt besøk? :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (14 minutter siden):

Og hvor mange naboer kom på uanmeldt besøk? :fnise: 

Ingen... :sjokkert:

Skrevet

Det gjør jo ikke underverker hverken for mitt syn på likhetene mellom trening og tortur eller mine tanke om fysioterapeuters naturlige anlegg for sadisme når fysio begynner å snakke om trekkmaskinen... :fnise: Og apropos trening er det jo noe litt ironisk over at det står en hel skog av sparkesykler utenfor sats.

Min misantropikaktus går i dag til hun som strente forbi meg på trikkeholdeplassen og stilte seg foran den ledige benken jeg, lett vaklende, ustø og generelt utslitt etter omgang med nevnte trekkmaskin samt sykkel og balanse, hadde relativ stø om enn langsom kurs mot. Holdeplassen er lang og var folketom - hvorfor stå akkurat der? Det skjer stadig vekk og er ganske frustrerende - at en benk er opptatt fordi noen sitter kan der kan jeg (må jeg...) leve med, men når den bare er blokkert av noen som står... :sur: 

Skrevet
Daria skrev (På 12.6.2021 den 13.01):

I dag har jeg avlagt min lokale skomaker et besøk - en av mine eldste vesker hadde et påtrengende behov for en ny skulderrem og han kan fikse slikt. Jeg fikk den til konfirmasjonen og har brukt den flittig siden, og bortsett fra remmen som tydeligvis har vært borti noe den ikke hadde godt av er den like fin. Dvs, den har et par merker etter at jeg jeg gikk på trynet i Kirkeveien på vei hjem fra skolen, småløpende i litt for langt skjørt fordi en venninne var litt seint ute til t-banen. Jeg hadde et blåmerke som vakte oppsikt i gymgarderoben i flere uker etterpå :fnise: 

Veske er hentet - remmen trengte ikke byttes, den kunne fikses. Nå er den forsterket, limt og sydd og god som ny, til den uhyrlige sum av 198 kr - miljøvennlig og bærekraftig og jeg har i tillegg støttet både det lokale næringslivet og et utrydningstruet håndverk. Vinn-vinn-vinn, minst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...