Daria Skrevet 6. juni 2021 Forfatter #29161 Skrevet 6. juni 2021 Unge på ca 3 kommer farende over brygga på sparkesykkel. To meter bak kommer mor løpende med utstrakt hånd klar til å gripe - Vær forsiktig! Ytterligere tre meter bak kommer far rolig ruslende - Det går bra... Klassisk 1
Daria Skrevet 6. juni 2021 Forfatter #29163 Skrevet 6. juni 2021 Jeg liker at fotballandslaget fortsetter med t-skjorteaksjonen sin - og blir stadig mer konkrete i budskapet.
Daria Skrevet 6. juni 2021 Forfatter #29164 Skrevet 6. juni 2021 Darias rojale opplysningtjeneste kan melde at Harry og Megan har fått en datter. Hun ble født fredag og skal hete Lilibeth, oppkalt etter dronningen som har blitt kalt det hele livet.
Daria Skrevet 6. juni 2021 Forfatter #29165 Skrevet 6. juni 2021 Daria skrev (22 minutter siden): Jeg liker at fotballandslaget fortsetter med t-skjorteaksjonen sin - og blir stadig mer konkrete i budskapet. ...men jeg ville likt enda bedre at de fokuserte på litt forsvarsspill også - to baklengs mot Hellas på 20 minutter er jo ikke noe å være bekjent av.
Daria Skrevet 6. juni 2021 Forfatter #29166 Skrevet 6. juni 2021 Spørsmål: 1) Hvorfor intervjuer Arild Erikstad Pekka Kuusisto på engelsk når han snakker flytende og uanstrengt finlandssvensk? 2) Hvorfor har Kuusisto munnbind i et digitalt intervju? 3) Hvor mange Kuusisto/Kammerorkesteret-konserter kan jeg forsvare å gå på i tillegg til mitt doble Filharmoni-abonnement...?
Daria Skrevet 6. juni 2021 Forfatter #29167 Skrevet 6. juni 2021 4)Tro om ikke det konsertopptaket de viser nå er den konserten jeg var på den dagen nedstengingen startet i mars i fjor...?
Daria Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #29168 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har gått på min årlige, tradisjonelle morell-smell. Den hvor jeg står foran morellene i butikken, vet at den oppgitte prisen er pr hekto, at en hekto er mye mindre enn jeg tror og at dette kommer til å bli dyrere enn jeg ser for meg, enda så forberedt jeg tror jeg er - og ender opp med å betale et tresifret beløp for en pose likevel... 🍒 Dessuten har jeg sittet og lest ved den lokale badeanstalten - en liten fontene som er svært populær hos badeglade fugler (primært duer og spurv - måken som kom innom forleden så litt malplassert ut) 🛁
Roadrunner Skrevet 7. juni 2021 #29169 Skrevet 7. juni 2021 Daria skrev (11 minutter siden): Jeg har gått på min årlige, tradisjonelle morell-smell. Den hvor jeg står foran morellene i butikken, vet at den oppgitte prisen er pr hekto, at en hekto er mye mindre enn jeg tror og at dette kommer til å bli dyrere enn jeg ser for meg, enda så forberedt jeg tror jeg er - og ender opp med å betale et tresifret beløp for en pose likevel... 🍒 Dessuten har jeg sittet og lest ved den lokale badeanstalten - en liten fontene som er svært populær hos badeglade fugler (primært duer og spurv - måken som kom innom forleden så litt malplassert ut) 🛁 Det store spørsmålet er da - var morellene gode?
Daria Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #29170 Skrevet 7. juni 2021 De var gode Ikke så gode som de vi plukket på hytta da jeg var barn, men det blir kjøpevarianten aldri - og det handler om så mye mer enn smak...
Daria Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #29171 Skrevet 7. juni 2021 Voi-sjef Christina Moe Gjerde mener taket på 8000 sykler virker uforståelig. – Dersom forslaget blir stående, vil det være en katastrofe for hundretusenvis av dem som bruker elsparkesykkel, sier hun til NTB. En katastrofe for hundretusenvis, faktisk Hvordan gi inntrykk av at du virkelig ikke har skjønt noe som helst. Nesten like imponerende er hun fra konkurrenten som framhever at begrensninger om natta vil ramme de som jobber turnus - som jo aldri kom seg hjem fra jobb før sparkesyklene kom... Med tanke på hvor mange sykler som ligger henslengt overalt - syv rett nedenfor balkongen min i skrivende stund, og de har alle stått (ligget...) der siden i går - er det ikke akkurat noen mangel på dem.
Roadrunner Skrevet 7. juni 2021 #29172 Skrevet 7. juni 2021 Daria skrev (1 time siden): Voi-sjef Christina Moe Gjerde mener taket på 8000 sykler virker uforståelig. – Dersom forslaget blir stående, vil det være en katastrofe for hundretusenvis av dem som bruker elsparkesykkel, sier hun til NTB. En katastrofe for hundretusenvis, faktisk Hvordan gi inntrykk av at du virkelig ikke har skjønt noe som helst. Nesten like imponerende er hun fra konkurrenten som framhever at begrensninger om natta vil ramme de som jobber turnus - som jo aldri kom seg hjem fra jobb før sparkesyklene kom... Med tanke på hvor mange sykler som ligger henslengt overalt - syv rett nedenfor balkongen min i skrivende stund, og de har alle stått (ligget...) der siden i går - er det ikke akkurat noen mangel på dem. Men hvis disse hundretusener av folk som bruker disse hadde parkert de smått "fornuftig" fra starten, så hadde det kanskje ikke vært et like stort problem? Eller at firmaene som satt de ut også måtte stille med stativer/parkeringsplasser hvor de kumne hentes og leveres (som for bysyklene om jeg har forståt det riktig).
Daria Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #29173 Skrevet 7. juni 2021 En stativløsning a la bysyklene hadde løst mye, men det er visst (fortsatt i følge bransjen) altfor ufleksibelt - til tross for at det har funket fint for bysyklene uten at noen har klaget nevneverdig over at de ikke kan kjøre dem helt til døra. Men det å måtte gå noen skritt på sine egne ben er visst blitt helt grusomt nå som man vet at det kan finnes alternativer... Jeg prøvde å telle da jeg gikk tur i sted, og på min lille runde som bare strekker seg noen få kvartaler hjemmefra, talte jeg mer enn 40 henslengte sykler - og under ti i bruk.
Daria Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #29174 Skrevet 7. juni 2021 Daria skrev (På 1.6.2021 den 15.45): 01.06: En lest, ingen kjøpt. Det vita huset i Simpang av Hanna Nordenhök veksler mellom Malaysia, da nederlandsk koloni, i mellomkrigstiden, hvor Zus/Kerstin vokser opp son barn av en nederlandsk sukkerprodusent og en svensk kvinne, og Sverige i nåtid, hvor Kerstins datter forsøker å finne ut av morens barndom. Det er en mye-mellom-linjene-historie, jeg kan ønske meg litt mer klartekst og litt mindre antydninger og symbolikk (og drømmer), det er enkelte ting jeg aldri helt skjønner. 07.06: To lest, ingen kjøpt (men en håndfull i bestilling...). Asparna er, i liket med de to andre Hanna Nordenhök-romanene jeg har lest i det siste og som forlaget har gitt ut i en enbindsutgave med samletittel Minnestrilogin, en historie som foregår både på et nåtidsplan og et historisk plan. Sussi nøster opp i sin egen ikke helt enkle barndom og forholdet til broren B. (søskenforhold er også en gjenganger i disse bøkene) og graver samtidig i en gammel historie fra en korreksjonsanstalt (som fortsatt finnes, men jeg antar at denne historien er oppdiktet) på 1800-tallet. Språket er veldig fint, og jeg liker denne bedre enn de andre to, selv om det fortsatt er litt mye drømmer og symbolikk for min smak...
Daria Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #29175 Skrevet 8. juni 2021 07.06: Tre lest, ingen kjøpt. Vad hade hänt om... er en samling artikler om kontrafaktisk historie. Hva hadde hendt om atombomben ikke ble tatt i bruk, om Kubakrisen ikke ble avverget, om kuppet i Sovjet i 1991 hadde lyktes? Jeg synes det er et spennende tema, men denne boka, skrevet av et utvalg svenske historikere, er veldig variabel både i form og innhold. Noen peker på årsak og virking, hva som faktisk skjedde og hva som kunne ha skjedd dersom A og B, og det er de mest interessante artiklene. Andre tar et mer skjønnlitterært utgangspunkt og skriver som om de befinner seg i den kontrafaktiske verdenen uten å på noe vis påpeke hva som er "ekte historie" og ikke, og det blir fort både forvirrende og problematisk for alle som ikke har stålkontroll på alle historiske detaljer. Ved et par anledninger ar det flere sider før jeg - som tross alt har lest litt historie før - helt innser at dette jeg leser nå er et alternativt scenario, ikke fakta. I et fagtidsskrift for historikere hadde det sikkert funket fint, men når man skriver en sakprosabok for allmennheten - og særlig når ikke alle artiklene i boka er skåret over samme lest - er det litt mer begrenset hvor mye forkunnskap man kan forutsette at leseren har,
Daria Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #29176 Skrevet 8. juni 2021 En av sportskanalene til tv2 viser akkurat nå privatlandskampen mellom Færøyene og Lichtenstein i reprise. For de svært spesielt interesserte... Tilbake på sofaen etter ukas visitt hos fysio. Hun er opptatt av at høyre hæl mister bakkekontakten (noe jeg ikke engang merket før hun påpekte det - det er nok annet å ha fokus på når jeg skal gjøre knebøy på en balanseball), jeg er opptatt av å finne antrekk som både er treningskompatibel, værkompatibelt og jåle-på-trikken-kompatibelt. Etter noen litt for travle uker er kalenderen ganske tom og planløs framover, kanskje jeg skal driste meg på en shoppingtur en dag...
Daria Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #29177 Skrevet 8. juni 2021 08.06: Fire lest, ingen kjøpt. Et effektivt døgn Havende av Gunstein Bakke er en litt merkelig bok. Den veksler mellom tre hovedhistorier - "apekvinnen" Julia Pastranas dager som gravid i Moskva vinteren 1859-60, journalisten Kira som gravid etter en voldtekt følger Julias levninger tilbake til Mexico i 2013 og uteliggeren Finn som i 1979 finner den balsamerte Julia på en søppelfylling i Oslo. Så langt er det greit å henge med og historiene er både lesverdige og interessante, men i tillegg har boka en rekke korte, frittstående snutter om graviditet, fødsel og død (og små tegninger av krypdyr i margen) - den type grep som løfter en bok fra fortelling til litterært verk og stiller helt andre krav til leseren, og her faller denne leseren (som sikkert burde lest boka i en litt mindre sliten periode) litt av. Språket og formuleringene er nydelige, dog - som jeg forventer av en forfatter som tar i bruk det fantastiske ordet havende. (En del av meg henger seg litt opp i at en bok som handler så mye om graviditet og fødsel fra et kvinnesynspunkt er skrevet av et mann, uten at jeg med det mener å si at det preger eller farger boka - det er en observasjon, ikke kritikk).
Daria Skrevet 9. juni 2021 Forfatter #29178 Skrevet 9. juni 2021 09.06: Fire lest, tre kjøpt. Pakke fra bokklubben, inneholdende en oppvekstskildring fra en engelsk landsby tidlig på 1900-tallet, Madeleine Albrights bok om sin barndom på 30- og 40-tallet (hun var av jødisk familie, diplomatbarn og født i Praha. så det var en over middels turbulent affære...) og en bok om de tre fettere kong George, kaiser Wilhelm og tsar Alexander og deres innflytelse på første verdenskrig. Dessuten har jeg vært i en faktisk bokhandel og kjøpt en innbundet roman til fullpris, det skjer når sant skal sies ikke så ofte. Men siden den er en bursdagsgave - det var bare enklere for alle involverte at mamma vippset penger og jeg sto for innkjøpet selv, teller den ikke på statistikken. Det åttende livet (til Brilka) har jeg lest mye lovende om, og ettersom den er på over 1100 sider er det en bok det er greit å ha og kunne bruke litt tid på. Hun i bokhandelen hadde akkurat begynt på den selv, det er også et godt tegn Ut over det var dagens utflukt resultatløs (bortsett fra når det gjelder antall boksider konsumert på solfylte benker) - jeg fant ingen passende veske og klarte å styre unna både fristende øredobber og linkjolen som var på salg på H&M. Sjusker som meg kan ikke ha hvite kjoler, og jeg var ikke inspirert nok til å begynne å tenke på farging. Dessuten trenger jeg jo ikke flere sommerkjoler, strengt tatt...
Daria Skrevet 9. juni 2021 Forfatter #29179 Skrevet 9. juni 2021 Kielferga legger fra land til ordinær tid for første gang på månedsvis - for å faktisk gå til Kiel, ikke bare putre en runde i havnebassenget mens fraktskipet bruker kaiplassen. For anledningen pyntet med flagg og vimpler og for full musikk - nærmere bestemt Queens I want to break free 1
Skravla Skrevet 9. juni 2021 #29180 Skrevet 9. juni 2021 Kult da. Her venter man etter siste stikk....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå