Cata Skrevet 29. mai 2021 #29101 Skrevet 29. mai 2021 Daria skrev (Akkurat nå): Rent mentalt dekker jeg spennet mellom 5 og 90 på daglig basis Dessuten vet vi jo at det å være singel og barnløs automatisk gjør deg yngre både i skinn og sinn sammenliknet med dine jevnaldrende... Takk, der rykket jeg muligens ned fra Senior til Middelaldrende .
Daria Skrevet 29. mai 2021 Forfatter #29102 Skrevet 29. mai 2021 Sommer og sol og varme ute - jeg har lest i skyggen av store trær mens blomsterduften lå som et teppe rundt meg, vært i butikken og kjøpt vannmelon og satt årets første karaffel med vann, urter og frosne bær til kjøling. Inne på tven ligger snøskavlene meterhøye langt løypa i Giro d'Italia, hvor det går for full fart ned en vei som minner om Trollstigen. Ingen bremser, ingen hemninger, intet vett,,,
Daria Skrevet 29. mai 2021 Forfatter #29103 Skrevet 29. mai 2021 Årets første sommerkveld - jeg satt ute på balkongen med bok og te i flere timer etter at sola forsvant bak nabohuset. Nå vurderer jeg å ta med meg Colm Toibin og Henry James inn på soverommet og fortsette der, men det føles litt tidlig å legge seg når man bare har vært oppe i 11 timer...
Daria Skrevet 29. mai 2021 Forfatter #29104 Skrevet 29. mai 2021 Et kvinnemennesket et sted der ute i sommerkvelden vrælte på Olav! og hodet mitt la umiddelbart og automatisk til Æ står under mistentei'n! God jul, da
Daria Skrevet 29. mai 2021 Forfatter #29105 Skrevet 29. mai 2021 -Hei jenter, dere ser ensomme ut der oppe! Kast ned håret ditt, så kommer jeg opp! Lokal prins ute på sjekkern...
Roadrunner Skrevet 29. mai 2021 #29106 Skrevet 29. mai 2021 Daria skrev (11 timer siden): Jeg tror det kommer het ant på hvilken side du ser den fra - men egentlig mistenker jeg at den strengt tatt begynte i fjor Hva sier du @Roadrunner - hvor står vår årgang når det gjelder middelalderen? Når jeg ser bilder av enkelte av mine jevnaldrende, begynner de jo unektelig å se litt middelaldrende ut (selv om dette selvfølgelig ikke gjelder meg...). Er du rusk? Middelaldrende? Jeg? Ikke snakk om! Tidligst ved neste bytte av første siffer Skravla skrev (11 timer siden): Jeg har hørt at middelaldren er plus/minus 50 år. Mange har jo senior fra 55.... (noe jeg enkelte dager er veldig enig i og enkelte dager sterkt uenig i). Jeg vil si at dere har 7-8 år igjen til middelalder, men på den annen side - om dere har begynt å føle dere middelaldrende så er dere kanskje det.... TAKK! Føler meg langt unna middelaldrende
Daria Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #29107 Skrevet 30. mai 2021 Mulig jeg er litt preget etter å ha jobbet med tenåringer i så mange år - jeg vet at jeg definitivt er langt unna å være ungdom
Daria Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #29108 Skrevet 30. mai 2021 Daria skrev (På 27.5.2021 den 10.00): 26.05: Syv lest, to kjøpt. Dorothy Canfield Fishers The home-maker er en alternativ Mannen som skulle stelle hjemme-variant fra 20-tallet. Mor vantrives hjemme med husarbeid og barn (hun er faktisk en sjokkerende dårlig mor på en del områder), far vantrives minst like mye og gjør en minst like dårlig innsats på jobb (til det punktet hvor han får sparken) og ungene er enten syke og svakelige eller helt umulige. Så faller far ned fra taket, brekker ryggen og havner i rullestol og må være hjemme med barna mens mor må ut arbeidslivet - og så løser alt seg, alle finner sin rette plass i tilværelsen og alle blir friske, glade og lykkelige. Ok, så forenkler og forsimpler jeg historien en smule nå - den var særdeles progressiv for sin tid, er godt skrevet og har noen veldig fine skildringer ikke minst av barna, men for meg ble det litt for enkelt på alle måter. Jeg ser ikke helt alle kvalitetene som framheves i både forord og etterord (og småby-leger på 20-tallet var åpenbart ikke nevneverdig opptatt av taushetsplikt og konfidensialitet). Det er også mulig at jeg er i overkant lite mottagelig for konseptet livendrende helseutfordring som veien til det gode liv for tiden... 30.05: Åtte lest, to kjøpt. Forvirringen er stor de første sidene av The master - Colm Tóibín roman om forfatteren Henry James - før jeg innser at jeg har forvekslet James med Thomas Hardy, og at jeg vet enda mindre om James enn jeg trodde... James var amerikaner, men bodde mesteparten av voksenlivet sitt i Europa, hvor han som så mange andre kunstnersjeler på den tiden pendlet mellom England (hvor han hadde sin hovedbase), Italia og Frankrike. Roman foregår primært de siste årene av 1800-tallet, ganske sent i James' liv, men med mange tilbakeblikk og ikke minst med mange referanser til verkene hans (som jeg ikke har lest noen av, men nå har store planer om å gjøre noe med). Som i roman jeg leste tidligere i år om Robert Burns har jeg lite begrep om hvem og hva som er oppdiktet eller hentet fra virkeligheten, og igjen har det liten betydning (selv om jeg kjenner et visst google-behov nå, klarer jeg å la det ligge mens jeg leser), det er uansett en god historie og en fengende roman.
Daria Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #29109 Skrevet 30. mai 2021 30.05: Ni lest, to kjøpt. Promenaderna i Dalby hage av Hanna Nordenhök er med sine drøyt 80 sider nærmest en lang novelle. En jeg-person i nåtid syr sammen en hendelse i det jeg etter hvert innser er hennes egen familie på 50-tallet. Selv om den forsåhvidt er godt fortalt, er historien såpass gammel og velbrukt (jeg tror faktisk jeg har lest en liknende historie fra samme by og samme tidsperiode...) at den ikke gjør det store inntrykket. Hovedplottet blir åpenbart ganske fort og det kommer aldri noen store overraskelser.
Daria Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #29110 Skrevet 30. mai 2021 Oh happy day - kommunen har begynt å håndheve de nye reglene for sparkesykler 2
Daria Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #29111 Skrevet 30. mai 2021 -Det har aldri vokst kastanjer i Bygdøy Allé. Nå snakker vi flisespikking på QI-nivå. At kastanjene i Norge kalles hestekastanjer og ikke har noe med den spiselige varianten å gjøre er jo velkjent, men de kalles jo uansett bare kastanjer i dagligtale. Det er litt som å legge seg opp i at banan stort sett omtales som frukt, selv om den rent botanisk er et bær (noe jordbæret ikke er...). For øvrig la jeg søndagsturen til Bygdøy Allé for å se på kastanjeblomstringen tidligere i dag - det er lite som topper synes av store, gamle kastanjetrær i full blomst.
Daria Skrevet 30. mai 2021 Forfatter #29112 Skrevet 30. mai 2021 -Lillestrøm har hevet seg som bollene i ovnen. TV2s kommentator i det huslige hjørnet
Daria Skrevet 31. mai 2021 Forfatter #29113 Skrevet 31. mai 2021 I dag har jeg handlet i klesbutkk og sittet på kaféuteservering - det høres jo nesten litt normalt ut. At jeg har handlet treningsklær høres jo skremmende nok snart normalt ut det også Jeg trengte noe litt mer sommertemperaturvennlig som jeg også kan vise meg på trikken i med antydning til hevet hode. Håpet var å finne noe som kanskje var litt sommerlig i fargen også, men det eneste alternativet til svarte capritights var korte pastellfargede frotteshorts, og det var uaktuelt på så mange nivåer... Pakke på posten er også hentet (solkrem, dusjsåpe og andre nødvendigheter fra Yves Rocher), og innimellom slagene ble det lesing både under syrinene ved rådhuset og med limonade og bananbrød på Kaffebrenneriet. Dessuten oppdaget jeg at favorittlesekaféen har åpnet igjen - jeg ser for meg en utflukt neste regnværsdag...
Daria Skrevet 1. juni 2021 Forfatter #29115 Skrevet 1. juni 2021 Teatrene avlyser stykker ingen har sett. En nokså ventet og forståelig følge av halvannet år preget av nedstenging og restriksjoner (og noe som skjer fra tid til annen ellers også), vil vel de fleste tenke. Med mindre man er noe så selvmotsigende som kulturpolitiker for FrP, da... Himanshu Gulati er stortingsrepresentant for Frp og sit i Familie- og kulturkomiteen. Han er kritisk til pengebruken. – Nationaltheatret som ein offentleg institusjon bør ha respekt for skattebetalarane sine pengar. Han har forståing for at koronasituasjonen har påverka planane, men meiner der er betre alternativ enn å avlyse. – Over heile Noreg er det masse bedrifter som har slite gjennom krisa. Medan teatera og kulturinstitusjonane har teke imot millionar av kroner i offentleg støtte. Dei burde difor tenke seg ekstra om i staden for å kaste vekk pengar brukt på førebuingar. Utsett heller førestillingane og vis respekt for skattebetalarane, seier Gulati. "Kaste bort penger på forberedelser? Altså, mannen er jo åpenbart fullstendig tett, men la meg bare minne om at det er politikerne som har styrt restriksjoner, nedstenging og uforutsigbarhet, og at teatrene har hatt mildt sagt uklare forutsetninger å forholde seg til. Selvfølgelig må du prøve og planlegge og forberede når du ikke vet om du får åpne neste uke eller ikke - alternativet hadde jo vært å bare legge inn årene og si at her skjer det uansett ikke noe med det første. Man kan ikke bare sette verden på pause i halvannet år og så forvente at alt skal fortsette der det slapp uten merkbare konsekvenser. Hvis han vil uttale seg om kultur, hadde kanskje en god start vært å sette seg inn i hvordan ting der (og i verden for øvrig) fungerer?
Daria Skrevet 1. juni 2021 Forfatter #29116 Skrevet 1. juni 2021 Jeg kom vaklende hjem fra ukas hinderløype hos fysio (det er noe fascinerende med at en øvelse som innebærer å stå på det ene beinet og løfte vekt med det andre, går hardest ut over høyrebeinet uansett hvor vekten er...) klar for sofa og lunsj, og fant en pakke i postkassen Bursdagshilsen fra @Sauen Shaun i form av en stor eske mintsjokolade - noen kjenner mine svakheter...
Sauen Shaun Skrevet 1. juni 2021 #29117 Skrevet 1. juni 2021 Noe langt bak i hukommelsen min sa noe om Daria og mintsjokolade ja.
Daria Skrevet 1. juni 2021 Forfatter #29118 Skrevet 1. juni 2021 My precious... Dette blir en test for viljestyrken - en såpass stor eske bør jo i anstendigheten navn vare en stund...
Sauen Shaun Skrevet 1. juni 2021 #29119 Skrevet 1. juni 2021 Daria skrev (Akkurat nå): My precious... Dette blir en test for viljestyrken - en såpass stor eske bør jo i anstendigheten navn vare en stund... Den hadde ikke vart lenge her i huset
Skravla Skrevet 1. juni 2021 #29120 Skrevet 1. juni 2021 Daria skrev (3 minutter siden): My precious... Dette blir en test for viljestyrken - en såpass stor eske bør jo i anstendigheten navn vare en stund... Si fra om du trenger hjelp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå