Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Jeg har påskete (to varianter. Samt en annen ny te (strengt tatt påfyll av en gammel) og shortbread) og tulipaner, har gjennomført ukas økt hos fysio og vandret litt i Frognerparken. Nå: Lunsj (med en kanne påskete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (3 minutter siden):

Jeg har påskete (to varianter. Samt en annen ny te (strengt tatt påfyll av en gammel) og shortbread) og tulipaner, har gjennomført ukas økt hos fysio og vandret litt i Frognerparken. Nå: Lunsj (med en kanne påskete).

Fremdeles fin fremgang hos fysio? (filler'n, den hos-en ødela et fint bokstavrim!) 

Her er det lunsjtid, og så lader jeg opp til labbings i ettermiddag. Gleder meg til skravling og frisk luft! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hun er fornøyd. Vi gjentok en øvelse hun la til hjemmeprogrammet sist uke, som jeg har slitt litt med. -Nå sitter den! Vi legger til noen flere repetisjoner - du klarer det... :ler: Så svinger det jo litt fra dag til dag - i går klarte jeg ikke å gå uten staver en strekning som var uproblematisk for to uker siden, mens i dag har jeg gått overraskende langt og lenge uten dem - men sånn er det jo. Dessuten har jeg gått fra to til en time i uka, det er vel også et godt tegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 13.3.2021 den 20.37):

13.03: Fire lest, tre kjøpt.

I Amy Sackvilles roman Painter to the King er maleren Diego Velázquez og kongen Felipe II av Spania, og tiden er 1600-tallet. Det handler om maleren, hans verk og karriere, men også om kongen, hans evige jakt på arvinger og livet og intrigene innenfor slottsmurene. Sackville maler med ord - farger, stemninger og tidsbilder  - og er en tilstedeværende nåtidsforfatter som vandrer i Madrids gater. Et grep som vanligvis irriterer meg, men som hun får til å fungere. Jeg elsket de to andre romanen til Sackville - en nåtidig og mytepreget ekteskapsskildring fra Orkenøyne og en historie om polfarere i viktoriatiden. Jeg liker forfattere som ikke kjører seg fast i ett spor...

15.03: Fem lest, tre kjøpt.

Amitav Ghoshs Gun Island er et gjensyn med gamle kjente fra The Hungry Tide, selv om hovedpersonen Deen er et nytt bekjentskap. Det er et litterært mysterium (det er mulig jeg ved et par anledning blir så engasjert når ting faller på plass at jeg sitter og gestikulerer entusiastisk for meg selv - og de som måtte være i nærheten der jeg har sittet og lest på benker i området..); en fortelling om gamle indiske myter; en hyperaktuell roman om flyktninger og klimakrise; en realistisk her-og-nå-handling med overnaturlige og underlige innslag som aldri helt forklares, uten at det egentlig bryter med realismen. Dessuten er det ubehagelig mange slanger, mye vær og en del bøker, og alt dette foregår i India og Venezia, Los Angeles og New York i løpet av 300 ganske intense sider. Ghoshs bøker er alltid kompliserte, men han holder styr på alle tråder og all informasjon - det føles aldr for mye eller for uoversiktlig. Min favorittsetning var forøvrig She had the look of a librarian - there comes a time when one learns to recognize them[...] :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (5 timer siden):

Fremdeles fin fremgang hos fysio? (filler'n, den hos-en ødela et fint bokstavrim!) 

Her er det lunsjtid, og så lader jeg opp til labbings i ettermiddag. Gleder meg til skravling og frisk luft! 

Fremdeles fin fremgang foran fysio?   *hjelper til *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgenens legetime ble til en telefonkonsultasjon, en strek i regningen for min plan om å være oppe og ute på tur usedvanlig tidlig. Men nå er sykemelding og den slags fikset, sola skinner og kvinnen er velkledd - da er det vel egentlig bare å helle teen over i en termos, finne bok og solbriller og dra på utflukt... :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen slurvet visst litt med solkrem på nesetippen før hun forlot huset... *fyrtårn* Men ellers var alle enige om at det hadde vært en fin og under omstendighetene lang tur, i så ulendt terreng som det går å oppdrive i Oslo sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens treningsøkt gjennomført, Litt usikker på hvor mye forskjell jeg egentlig merker, men viljestyrken får kjørt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist og tilhenger av kroppspositivitet og åpenhet - men jeg er også en borgerlig vestkantfrøken med bakgrunn fra TenSing. Sofaputer formet som en vulva blir litt i overkant for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang jeg uten kvaler kunne tilbringe en dag på sofaen og en hel helg innendørs. Etter over fire år hvor et tosifret antall leger og fysioterapeuter gjentatte ganger har fortalt meg om nytten og viktigheten, både sånn generelt og for min tilstand og bedring spesielt (i tillegg til at jeg, som så mange andre uunngåelig blir likere min mor med årene...) av daglig turgåing og jeg har gjort som jeg får beskjed om, kjenner jeg nå på utferdstrangen så snart frokosten er ferdigspist, særlig hvis det er sol ute... 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov min skjønnhetssøvn under en reinsdyrmønstret vinterdyne da en høyrøstet mann med mobiltelefon gikk forbi utenfor. To timer senere spiser jeg digestivekjeks, drikker kamillete og hører på Bok i P2 med Hans Olav Brenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mummi-termokoppene fra Stelton er lekre, men det vil jo aldri være aktuelt å betale 400 kroner for en når den termokoppen jeg kjøpte for en tier på Rema i København gjør samme nytten...

For øvrig

Sitat

Den svensktalende forfatteren og kunstneren Tove Jansson, oppvokst i Finland,

Nei, bokklubben. Hun var finlandssvensk, dvs finne med finlandssvensk som morsmål. Svensktalende oppvokst i Finland er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen pusser opp igjen. Jeg vet ikke hvem eller hva, for dette med nabovarsel er visst oppskrytt, men det har blitt banket i timesvis. Nesten ikke enerverende...

Jeg har luftet meg en tur, gjennomført dagens treningsøkt og laget røre til rislapper. Planen nå er å steke dem, lage te og finne lenestolen og en bok. Eventuelt et av de seks (!) bladene som lå i postkassa i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega hadde sendt melding på intranettet og lurt på hvordan det sto til - han hadde ikke sett meg på lenge. Det er jo hyggelig at noen faktisk legger merke til det når man er borte i månedsvis...

Fredagsquizen er gjennomført - ikke vår beste dag, men det er jo gøy likevel. Hva som skjedde med planene mine om å gå en kveldstur etterpå har jeg heller ikke svaret på.  :plystre: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (På 16.3.2021 den 12.21):

15.03: Fem lest, tre kjøpt.

Amitav Ghoshs Gun Island er et gjensyn med gamle kjente fra The Hungry Tide, selv om hovedpersonen Deen er et nytt bekjentskap. Det er et litterært mysterium (det er mulig jeg ved et par anledning blir så engasjert når ting faller på plass at jeg sitter og gestikulerer entusiastisk for meg selv - og de som måtte være i nærheten der jeg har sittet og lest på benker i området..); en fortelling om gamle indiske myter; en hyperaktuell roman om flyktninger og klimakrise; en realistisk her-og-nå-handling med overnaturlige og underlige innslag som aldri helt forklares, uten at det egentlig bryter med realismen. Dessuten er det ubehagelig mange slanger, mye vær og en del bøker, og alt dette foregår i India og Venezia, Los Angeles og New York i løpet av 300 ganske intense sider. Ghoshs bøker er alltid kompliserte, men han holder styr på alle tråder og all informasjon - det føles aldr for mye eller for uoversiktlig. Min favorittsetning var forøvrig She had the look of a librarian - there comes a time when one learns to recognize them[...] :ler: 

16.03: Seks lest, tre kjøpt

Jeg trodde - basert på det jeg husket fra baksideteksten jeg så hvidt leste da jeg kjøpte den på et bruktmarked for noen år siden, basert på gode tidligere erfaringer med forfatter Majgull Axelsson, at Is och vatten, vatten och is var en fortelling om to tvillingsøstre. Det er den for så hvidt, men den er også mye mer - her er popstjernedrømmer på 60-tallet, en  forskningsekspedisjon i Arktis i nåtiden, oppvekst på 40-tallet, søskenforhold og sykdom, sorg og hemmeligheter og livets mange sider. En sånn historie som fort kunne blitt en sentimental og melodramatisk underholdningsroman, men som hos en så dyktig forfatter som Axelsson blir så mye mer fordi hun tør å stole på leseren evne til å selv forstå og trekke konklusjoner og ikke gir oss alle svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut på tur med bok i veska i 11-30-tiden, kom hjem og tok boka med til lesestolen og plutselig var boka slutt og klokka nærmet seg 16.30... Litt lenge siden lunsj begynner det også å bli, jeg vurderer å stikke ned på Bunnpris og slå meg løs med en pizza til middag. En gang i tiden ville mine primære innvendinger mot en sånn plan handle primært om latskap (jeg har jo nok av middagsalternativer i huset, jeg bare gidder ikke lage mat), nå handler de om å gå en unødvendig tur i butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza er i hus og snart i ovnen *sulten* Litt usikker på om det at jeg rasket med en sjokolade også og dermed ikke var i butikken bare for pizzaen skyld gjorde samvittigheten bedre på noen måte, egentlig... :fnise: 

Var innom lesekiosken med noen bøker, så nå er 2:1-regnskapet mitt i pluss igjen etter at jeg plukket med meg en bok forleden - jeg har til og med en til gode. Det lå en 1942-utgave av Hamsuns Pan der nå - på tysk. Jeg kjente litt på havesyken knyttet til den historiske verdien, men klarte å stå i mot. Jeg kan tross alt ikke tysk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se... det er søndag, klokka er 10 og jeg bor i en bygård med mange mennesker og nokså tynne vegger. Jepp,  definitivt et godt tidspunkt å finne fram elektrisk verktøy.

Dust :balltre:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...