Daria Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #27001 Skrevet 6. desember 2020 Det er ikke det at jeg har anlegg for skadefryd eller noe, altså, men jeg skiftet fra nrk til svt da det ble klart at Tiril Eckhoff lå an til å vinne jaktstarten...
Daria Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #27002 Skrevet 6. desember 2020 Etter første v-cuphelg gikk hele det østerrikske a-landslaget ned med positive koronatester. Midtveis i den tredje helgen er det b-landslagets tur. Litt spent på hvem de stiller med neste helg, om noen...
Daria Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #27003 Skrevet 6. desember 2020 Trippel norsk i hopprennet 0,9 poeng mellom første og tredje - og 9 poeng til ned til fjerdeplassen. Jeg tror det kalles maktdemonstrasjon
Daria Skrevet 6. desember 2020 Forfatter #27004 Skrevet 6. desember 2020 Jeg har blitt lurt Tv-oversikten lovet La Bohéme på Mezzo, men den gang ei. Nå zapper jeg mellom Love actually og Bridget Jones' Diary - som om jeg ikke har kan begge utenat... Hugh Grant som statsminister eller Hugh Grant som uanstendig sjef? Fritt valg...
Daria Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #27005 Skrevet 7. desember 2020 Daria skrev (På 4.12.2020 den 22.24): 04.12: To lest, ingen kjøpt. Jeg har tilbragt kvelden med en kanne gløggte, slutten på sesongens første boks pepperkaker (en boks i uka er vel godkjent adventsforbruk...?) og starten på sesong første pakke romkuler, samt Helga Flatlands nyeste, Et liv forbi. Som alltid gir Flatland ordet til flere stemmer, her Sigrid (lege, datter) og Anne (kreftsyk, mor). Familieforhold og barndom, sykdom og død, bygd og by - alle disse temaene som Flatland håndterer så godt. 07.12: Tre lest, ingen kjøpt. Jeg har sett et par omtaler av en nyoversatt svensk essaybok som på norsk har fått tittelen Peppermøen. Dette hørtes selvfølgelig umiddelbart interessant ut, men også en smule kjent - og jammen sto ikke den svenske utgaven av Malin Lindroths Nuckan allerede i hylla... En liten flis på drøyt 100 sider og et personlig essay om Lindroths liv som nucka (peppermø føles ikke som en hel dekkende oversettelse, men er vel det nærmeste man kommer på norsk). Jeg synes det blir litt vel dystert ti tider (men også en del galgenhumor), men nikker gjenkjennende til mye. Som når Lindroth påpeker forskjellen på å være etablert enslig og midlertidig singel - jeg har jo venninner som har vært samboer og gift siden tidlig i 20-årene, men tror de vet alt om min tilværelse som enslig 40-åring fordi de var single en stund da de var 21...
Daria Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #27006 Skrevet 8. desember 2020 Fikk unnagjort litt julegaveshopping i formiddag, det meste som gjenstår nå kan med et par små unntak ordnes på nett. Jeg ser litt stygt på alle som ferdes inne i butikker i flokk og uten munnbind nå, men litt ekstra når flokken er utenlandske arbeidere... Ja, de har vel strammet inn både test- og karantenerutiner, men importsmitte har vært sterkt medvirkende til oppsvinget i høst, og at de også følger regler og anbefalinger er ikke så mye å forvente.
Daria Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #27007 Skrevet 8. desember 2020 Daria skrev (21 timer siden): 07.12: Tre lest, ingen kjøpt. Jeg har sett et par omtaler av en nyoversatt svensk essaybok som på norsk har fått tittelen Peppermøen. Dette hørtes selvfølgelig umiddelbart interessant ut, men også en smule kjent - og jammen sto ikke den svenske utgaven av Malin Lindroths Nuckan allerede i hylla... En liten flis på drøyt 100 sider og et personlig essay om Lindroths liv som nucka (peppermø føles ikke som en hel dekkende oversettelse, men er vel det nærmeste man kommer på norsk). Jeg synes det blir litt vel dystert ti tider (men også en del galgenhumor), men nikker gjenkjennende til mye. Som når Lindroth påpeker forskjellen på å være etablert enslig og midlertidig singel - jeg har jo venninner som har vært samboer og gift siden tidlig i 20-årene, men tror de vet alt om min tilværelse som enslig 40-åring fordi de var single en stund da de var 21... 08.12: Fire lest, ingen kjøpt. Det har vært det store Sigrid Undset-året... Den lykkelige alder er an av hennes tidligere utgivelser - to kortromaner og to noveller, hvorav de to første foregår i Kristiania (hvor man svermer på Teatercaféen og i Nordmarka) og handler om det store kjærligheten, som vel er noe å trakte etter, men ikke nødvendigvis den evige altoppslukende lykke selv når man får den.
Daria Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #27008 Skrevet 8. desember 2020 På grunn av svært store ordremengder i forbindelse med Black Week kan det dessverre være noen dagers forsinkelse på leveringer fra oss. ...melder Bokklubben på sin nettside, og det kan jeg alltids leve med, selv om jeg vil påpeke at en uke (så langt...) er mer enn noen dager. Jeg er mer irritert over at en bok jeg har bestilt som julegave har gått fra leveres innen 7 dager da jeg bestilte til levering usikker og med forbehold om at den finnes hos utenlands leverandør. Det er begrenset hvor lenge jeg har tid til å vente på at de skal finne ut av det...
Daria Skrevet 8. desember 2020 Forfatter #27009 Skrevet 8. desember 2020 Daria skrev (På 4.12.2020 den 15.17): Julekonserter på Bislett Enda så kulturutsultet og julekonserttrengende jeg er, kreves det noen fristende navn for at jeg skal betale over 500 kroner for en relativt kort konsert utendørs på en idrettsstadion i desember... 500 kroner for en julekonsert med Didrik Solli-Tangen kunne jeg vurdert - hvis den var innendørs og forventet lengde hadde vært mer enn en drøy time. 500 kroner for et lokalt barnekor, uansett omstendigheter? Ja, særlig...
Daria Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #27010 Skrevet 9. desember 2020 Jeg gravde fram både kjede og øredobber med julemotiv i dag og ble belønnet med spontan begeistring fra en elev: Så fint smykke! Og øredobber! Komplimenter er alltid stas, men litt ekstra verdt når de kommer fra tenåringer
Daria Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #27011 Skrevet 9. desember 2020 Fru Fransen erklærer seg forkvinne i julegatekomitéen, og frk Juul applauderer ordvalget. Skomakergata er tross alt lagt på 70-tallet
Daria Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #27012 Skrevet 9. desember 2020 Naboungen har skrike-trasse-og-vil-ikke-sove-kveld. Verst for foreldrene, for all del, men jeg begynner også å få nok...
Skravla Skrevet 9. desember 2020 #27013 Skrevet 9. desember 2020 Gregers Werle kan du få billig.... han kan sikkert fikse den ungen. Villanda på Dnt var veldig bra.
Daria Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #27014 Skrevet 9. desember 2020 (endret) Ah, det var i dag ja. Jeg synes den oppsetningen var veldig bra - det er en kunst å klare å modernisere Ibsen så overbevisende og gjennomført. Nå ble det stille - trusselen om Gregers Werle var visst nok Endret 9. desember 2020 av Daria
Skravla Skrevet 9. desember 2020 #27015 Skrevet 9. desember 2020 Ja, modernisering av Ibsen kan gå veldig galt, men her synes jeg de klarte det bra. Og de har fjernet noe slik at en del av dialogene ble mer sammenhengende. Men å sitte alene i stuen og applaudere er kjedelig så jeg håper de får lov å åpne igjen neste år. Dette blir året for brutte tradisjoner.... ingen romjulsteater heller.
Daria Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #27016 Skrevet 9. desember 2020 Teater på skjerm vil alltid være en dårlig erstatning - det er jo egentlig en to-veiskommunikasjon (selv om enkelte tar akkurat det litt lenger enn andre ). Hvem spilte forresten doktoren i kveld - Paul Ottar Haga eller Niklas Gundersen? Ingen fagotter, ingen tenorer, ikke noe romjulsteater med tilhørende middag 2021 har et stort forventningspress å leve opp til...
Skravla Skrevet 9. desember 2020 #27017 Skrevet 9. desember 2020 Niklas Gundersen var doktor i dag. Det var førsnakk fra kl 20 og de nevnte akkurat det om to-veiskommunikasjon. De var spent på hvordan det ville være uten respons fra salen. Fordelen med teater hjemme i stuen er at jeg kan kommunisere langt mer verbalt enn jeg gjør i salen..... *nesten synd på Gregers Werle". Hadde det vært pause så ville jeg sendt deg melding med bare versaler..... Jeg synes faktisk Gregers Werle var eklere/mer seg selv i denne produksjonen.
Skravla Skrevet 9. desember 2020 #27018 Skrevet 9. desember 2020 2021 har så mange forventninger knyttet til seg at jeg er redd det ikke tør komme........
Skravla Skrevet 9. desember 2020 #27019 Skrevet 9. desember 2020 Daria skrev (22 timer siden): 500 kroner for en julekonsert med Didrik Solli-Tangen kunne jeg vurdert - hvis den var innendørs og forventet lengde hadde vært mer enn en drøy time. 500 kroner for et lokalt barnekor, uansett omstendigheter? Ja, særlig... Jeg så at Oslo nye hadde lagt ut digitalbilletter til Snøfall.... 350 kr. Det er litt over smertegrensen for digitalt teater. I hvert fall for meg som er bortskjemt med å slite stolene i salen for samme prisen. Men som vant teatergjenger så slo jeg av lyden på mobilen og la den et annet sted og lukket pc. Jeg hadde kaffe og strikketøy - det er uvanlig, men ellers holdt jeg standarden. Og jeg slukket ikke lyset.....
Daria Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #27020 Skrevet 9. desember 2020 Skravla skrev (8 minutter siden): Niklas Gundersen var doktor i dag. Det var førsnakk fra kl 20 og de nevnte akkurat det om to-veiskommunikasjon. De var spent på hvordan det ville være uten respons fra salen. Fordelen med teater hjemme i stuen er at jeg kan kommunisere langt mer verbalt enn jeg gjør i salen..... *nesten synd på Gregers Werle". Hadde det vært pause så ville jeg sendt deg melding med bare versaler..... Jeg synes faktisk Gregers Werle var eklere/mer seg selv i denne produksjonen. Det gikk en kule varmt? Gregers Werle er en ubehagelig figur - og enda mer så fordi han i egne øyne har de beste intensjoner. Han har sånn tro på sine egne idealer at han ikke ser hva det er han faktisk gjør mot andre. Jeg synes også Hedvigs reaksjon på det som skjer ble ekstra hjerteskjærende i denne versjonen - en 14-åring i dag skjønner jo så mye mer enn den en 14-åring gjorde da. Jeg gråt jo med henne da jeg satt i salen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå