Daria Skrevet 16. november 2020 Forfatter #26821 Skrevet 16. november 2020 Jeg husker jeg ble positivt overrasket av Ewan McGregor, men holder likevel en knapp på Aaron Tveit...
Daria Skrevet 16. november 2020 Forfatter #26822 Skrevet 16. november 2020 Jeg leser en bok om eksentriske britiske damer. Hvorvidt det er den svenske forfatteren eller den norske oversetteren som skal ha skylda er ikke godt å si (men oversetteren virker generelt inkompetent), men jeg irriterer meg stadig over den britiske tittelen earl oversettes med greve - den korrekte norske betegnelsen er jarl. Jeg irriterer meg også over at peer brukes som om det er et selvfølgelig norsk ord, uten å så mye som sette det i kursiv for å antyde at det er et ord han ikke har giddet å oversette... *opptatt av de viktige detaljene* Siden de først er inne på kveldens litterære irritasjonsmoment kan jeg meddele at jeg forkastet en påbegynt bok etter bare 29 side, primært på grunn av forfatteren mildt sagt uelegante måte å dytte inn fakta i teksten (jeg har googlet - han er lærer. Neppe i norsk, språket tatt i betraktning). Hva er vel mer naturlig enn å la følgende lille replikk falle til sin kone når man ser noen blomster på middagsbordet -Årets første hestehov. Eller leirfivel, som mange kaller den her i fylket. Et fylke de tross alt har bodd i i 20 år... (Dette var på ingen åte det verste eksempelet, men det var det korteste). Det finnes så mange gode bøker her i verden, ingen grunn til å kaste bort tid på de dårlige...
Cata Skrevet 16. november 2020 #26823 Skrevet 16. november 2020 20 minutter siden, Daria skrev: Jeg husker jeg ble positivt overrasket av Ewan McGregor, men holder likevel en knapp på Aaron Tveit... Jeg er på Team Ewan i den der altså
Cata Skrevet 16. november 2020 #26824 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, Daria skrev: men jeg irriterer meg stadig over den britiske tittelen earl oversettes med greve - den korrekte norske betegnelsen er jarl. Jeg irriterer meg også over at peer brukes som om det er et selvfølgelig norsk ord, ..akkurat nå kjenner jeg håp om en fremtidig pensjonistkarriere som oversetter.
Daria Skrevet 16. november 2020 Forfatter #26825 Skrevet 16. november 2020 På 13.11.2020 den 11.35, Daria skrev: Og apropos egoisme og hensyn og sånn - jeg sier ikke at jeg har gode anlegg for skadefryd, men jeg ble jo ikke lei meg da jeg nettopp så at bilen som stort sett hver dag denne uka har stått for enn frekkere-enn-flatlusa-parkering midt i fotgjengerområdet endelig har fått parkeringsbot... Bot nummer to - og en motorsvikt. Mvh sladderkjerringa i vinduet, som nesten ikke frydet seg det hun sto og så startkabler i regnvær. Det ble bannet og svertet og smelt med dører før de endelig kom i gang og forsvant med bota fortsatt flagrende i vindusviskeren - i det hele tatt virker de å være like sjarmerende som jeg forventer av folk med største selvfølge anser fortauet som sin private parkeringsplass...
Daria Skrevet 16. november 2020 Forfatter #26826 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, Cata skrev: Jeg er på Team Ewan i den der altså Aaron er den originale Gabriel i Next to Normal (og "ekte" musikalskuespiller) - Ewan kan aldri vinne den kampen hos meg... 1 minutt siden, Cata skrev: ..akkurat nå kjenner jeg håp om en fremtidig pensjonistkarriere som oversetter. Kravene er åpenbart ikke så høye overalt. Han her har også oppfunnet det norske ordet solfjær - en åpenbar fornorsking av den svenske solfjäder, som vi øvrige norsktalende vil kalle en vifte...
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26827 Skrevet 18. november 2020 Jeg overhørte akkurat et par damer på toget diskutere denne artikkelen - med det utgangspunktet at den omtalte måtte på karantenehotell fordi hun bare leide leiligheten sin, hun eide den ikke, og det var jo håpløst med sånne regler. Uten å ha sett annet enn overskriften var jeg ganske sikker på at det egentlig handlet om hvor hun var registrert bosatt - og det viste seg å være i København... Regler er ofte mindre uforklarlige når man faktisk leser dem riktig. (At det er frustrerende å måtte sitte på et hotellrom når man har bolig rett i nærheten kan jeg jo forstå, men sånn er det å være et unntak i en spesiell tid).
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26828 Skrevet 18. november 2020 30 smittet på utested. Kan utelivsbransjen nå rulle inn en gang for alle og slutte å klage over restriksjonene og skryte av hvor gode de er på smittevern?
Skravla Skrevet 18. november 2020 #26829 Skrevet 18. november 2020 Og dette er foreløpig tall. Det blir flere.... Men utelivsbransjen er jo så gode.
Skravla Skrevet 18. november 2020 #26830 Skrevet 18. november 2020 2 timer siden, Daria skrev: Jeg overhørte akkurat et par damer på toget diskutere denne artikkelen - med det utgangspunktet at den omtalte måtte på karantenehotell fordi hun bare leide leiligheten sin, hun eide den ikke, og det var jo håpløst med sånne regler. Uten å ha sett annet enn overskriften var jeg ganske sikker på at det egentlig handlet om hvor hun var registrert bosatt - og det viste seg å være i København... Regler er ofte mindre uforklarlige når man faktisk leser dem riktig. (At det er frustrerende å måtte sitte på et hotellrom når man har bolig rett i nærheten kan jeg jo forstå, men sånn er det å være et unntak i en spesiell tid). Man må aldri la fakta komme i veien for å klage på de styrende makter....
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26831 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, Skravla skrev: Og dette er foreløpig tall. Det blir flere.... Men utelivsbransjen er jo så gode. Jeg så en som klaget over at at utestedene måtte stenge mens butikkene fikk holde åpne. Selv når man ser bort fra forskjellene i nødhendighet og denslags, så er det vel (bør være...) for de fleste en viss forskjell både på avstand, oppholdstidig generell oppførsel i en butikk kontra et utested. Og dette kommer fra en med en personlig kjøpesenterrekord på bortimot 8 timer...
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26832 Skrevet 18. november 2020 (endret) 9 minutter siden, Skravla skrev: Man må aldri la fakta komme i veien for å klage på de styrende makter.... Fakta ødelegger enhver god diskusjon... Men prisen for dagens togpassasjer (med forbehold om at jeg hjemturen gjenstår, men jeg håper at ingen der aspirerer til tittelen) går likevel til han hvis krangel med kjæresten (potensiell kjæreste? tidligere kjæreste?) inkluderte både anklager om utroskap og løgn samt ordene jeg vet hvor du bor og skal du anmelde meg til politiet igjen nå?. Og så lurte han på hvorfor hun ikke ville treffe ham når han kom på uvarslet besøk.. Endret 18. november 2020 av Daria
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26834 Skrevet 18. november 2020 Enkelte har åpenbart ingen hemninger når det gjelder hvilke samtaler det er helt uproblematisk å ta i andres påhør. På den annen side slet jo han her tydeligvis med hemninger og sosial adferd sånn generelt... Men man får høre mye, både om andres privatliv og taushetsbelagt informasjon av mange slag. Jeg vurderte en gang å sende en mail til kommunen og opplyse om en ansatt som på en spesifisert togavgang ikke overholdt taushetsplikten. Når du kommer på toget åpenbart rett fra jobb, på en sted hvor det ikke er så mange sykehjem å ta av, og legger ut om både pasienter, pårørende og kollegaer, inkludert en disiplinærsak, skal det ikke så mye til at det sitter noen i nærheten som skjønner hvem det er snakk om, selv om du bare bruker fornavn... Det var en av de tingene som ble spesifikt understreket da jeg hadde sommerjobb på gamlehjem - dere skal ikke snakke om jobben på trikken.
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26835 Skrevet 18. november 2020 På 13.11.2020 den 21.41, Daria skrev: 13.11: Fem lest, tre kjøpt Agneta Pleijels Vindspejare (som jeg ikke har klart å skjønne hva betyr, selv etter å ha lest boka...) er en selvbiografisk generasjonsroman basert på historien om hennes morfar og hans bror, som begge utvandret til Indonesia tidlig på 1900-tallet, og deres far den støvstumme maleren. Boka hopper i tid og sted og kronologi, og har litt for mange drømmer for min smak, men for øvrig er jeg godt fornøyd... 18.11: Åtte lest, tre kjøpt Og alle var enige om at det hadde vært en god dag... Kitty Bygns Kroppen er en morder er en roman av det slaget som ligger så tett opp til forfatterens iv at det nesten blir sakprosa. Om et lesbisk barn som vil ha barn - vil de ha barn? de vil vel ha barn? - og om en prosess som ikke er så enkel som de hadde sett for seg, hverken på den ene eller andre måten. Interessante refleksjoner og noen helt fantastiske formuleringer. Tschick av Wolfgang Herrndorf er en vanvittig morsom tysk roman (joda, det går an) om to tenåringsgutter som stjeler en gammel lada og drar på en road trip av det absurde slaget. Primært lest på toget - fordelen med å lese med munnbind (ulempene er flere..) at latteren blir litt mer diskret Jeg så teaterversjonen i fjor, noe som bidrar til at hele galleriet med spør bipersoner i hodet mitt er versjoner av Charlotte Frogner - og det blir ikke mindre morsomt av det... Ung jente, voksen mann av Eline Lund Fjæren handler om akkurat det. Nå de treffes er han 30 og hun 13, og i løpet av 120 sider og 77 små kapitler, annethvert fra hennes og hans side, går fem år. Det er ubehagelig, særlig i starten, og jeg savner litt forklaring, litt motivasjon - det blir aldri klart for meg hvorfor denne 13-åringen, tilsynelatende ressurssterk og fra et trygt hjem, havner i en sånn situasjon (for ikke å snakke om at når kameratene hans på et senere tidspunkt for vite hvor lenge de har vært sammen, ikke reagerer med noe mer enn "litt sjokk"). Det er lettere på alle måter å forholde seg til historien når hun blir eldre og mer reflektert.
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26836 Skrevet 18. november 2020 Nødlandslaget er jo ukas nyord Jeg liker at TV2 har tatt det til seg og lagt det inn i studiodekoren for anledningen ⚽ Dessuten likte jeg selvfølgelig innsalget med Di Derre - selv om det irriterte meg litt at Jo Nesbø satt foran bokhyllen sin uten at bildet var klart nok til at jeg kunne identifisere noen av bøkene...
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26837 Skrevet 18. november 2020 -Jeg har spilt fotball før... sier en av nødlandslagspillerne. Betryggende å høre
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26838 Skrevet 18. november 2020 Nødlandslaget - i Frost-drakter - tar ledelsen!
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26839 Skrevet 18. november 2020 Kristian Thorstvedt skal inn. Da er det bare 96 kamper opp til pappa Erik. Ikke noe press her, altså...
Daria Skrevet 18. november 2020 Forfatter #26840 Skrevet 18. november 2020 Så nært, men akk... Men så imponerende at spillere rasket sammen i siste liten og med én fellestrening bak seg spiller så bra og nesten kniper seieren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå