Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært på utflukt med Skravla i dag. Sosialt liv OG t-bane-tur - sånt hører til sjeldenhetene om dagen... Vi har sett på skulpturer og hus og kirsebærtrær og flere skulpturer og fått lettet litt på skravle-trykket som har bygget seg opp. Tenk så mange overskuddsord jeg har etter så mange uker i relativ isolasjon... :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle var enige om at det var en fin dag. :skravle: :sol: :regn:

 

Gikk ned fra t-banen i regnværet - regnet ganske bra - men det var så deilig. Frisk og klar luft, ikke kaldt og paraplyen fikk lov å være i vesken. Godt å komme inn, få skiftet og nå er det middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag? Mandag :Nikke: *nesten helt sikker*

Det er sol ute, jeg har sovet godt, spist frokost og fått et vakkert og inspirerende kompliment fra en kollega - da kan man vel ikke ønske seg så mye mer av en mandagsmorgen? Bortsett fra te, det har jeg ikke fått ennå, men det er heldigvis enkelt å rette på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tilfeldige (u)nyttige kunnskap:

Nøkkelosten er en av Norges eldste oster. Utgangspunktet for osten var den nederlandske Leydenosten. Navnet nøkkelost kommer faktisk av at byen Leyden hadde to nøkler i kryss i sitt byvåpen, og dette merket blir fortsatt brukt på varianter av Leydenost.

Så vet dere det... 🧀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.5.2020 den 20.23, Daria skrev:

01.05: To lest, ingen kjøpt.

Om noen lurte på hva jeg har bedrevet tiden med i dag... Det var jo spådd gråvær og regn, så jeg hadde ambisjoner innendørs, men sola insisterte på en lesedag på balkongen istedet. Kazuo Ishiguros Skumring over landskapet foregår dels i Nagasaki noen år etter bomben og dels i England ca 30 år senere. Den føles mye mer japansk enn de andre jeg hat lest av Ishiguro, og mye av historien bare antydes mellom linjene (og hva den som skrev baksideteksten har lest, kan man jo lure på...). Women who read are dangerous er en kunstbok med malerier og fotografier av lesende kvinner. Jeg blir litt fascinert av alle de nakne lesende kvinnene - jeg leser stort sett hvor som helst og når som helst, men klær pleier jeg å klare å få på meg likevel, og jeg har aldri vært så oppslukt av en bok at jeg ikke ville merket det om puppen hang i friluft...

04.05: Tre lest, ingen kjøpt.

Angie Thomas' The hate U give ble hyllet som den store Black lives matters-romanen da den kom for et par år siden. Starr, som bor i et nabolag der gjengkriminaliteten aldri er langt borte, men selv går på en "hvit" skole i et tryggere nabolag, er øyenvitne når kameraten blir skutt av politiet. Det er skremmende lesning, fordi man skjønner hvor tett på virkeligheten boka faktisk er, og av samme grunn også opplysende og øyeåpnende. Men den er også - først og fremst - en glitrende god ungdomsbok, med troverdige og komplekse karakterer, humor og hverdagsdetaljer. Det er litteratur, ikke et politisk manifest forkledd som litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

04.05: Tre lest, en kjøpt.

En liten ettermiddagsutflukt til postkontoret for å  hente pakker. En stor, fin musikalbok om Come from away og en solkremleveranse fra Yves Rocher. For en gang skyld er jeg fornuftig og gjør som ekspertene sier man skal - kjøper ny solkrem og kaster fjorårets, selv om flaskene ikke er tomme. Man må jo passe på huden når man begynner å bli eldre, som min mor påpekte...

Nettshopping-ventelisten er praktisk talt tom...

-En musikalbok
-Ni Åtte Seks Tre bøker (på vegne av en venn...)

Solkrem etc (YR)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten lå det et nummer av The New Yorker i postkassa :hoppe: En måned forsinket, men man skal vel ikke klage over sånne detaljer nå... Postgangen fra USA har vært mangelfull siden alt stengte - jeg fikk et nummer rundt påsketider, og siden har jeg ikke sett snurten av dem. 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ni Åtte Seks Tre bøker (på vegne av en venn...)
-Tre pakker te

:plystre:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster ringte, og plutselig hadde det gått en time. Det er en stund siden sist jeg snakket så lenge i telefonen at jeg ble svett i øret... *ute av trening*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens mail:

Afternoon tea hem till dig - Vi erbjuder numera gratis hemleverans.

Dessverre sto det litt lenger ned at det bare gjaldt Stockholms innerstad :sukk: Men jeg elsker dem likevel for en ting (i tillegg til selve konseptet, som godt noen her i byen også kunne vurdere) - tilbudet kommer i to pakkeløsninger: Te for to og te for én. Alt jeg har sett av hjemleveringsløsninger her omkring er for minst to personer, helst kjernefamilien. Man skulle jo tro at var det noen som var villige til å betale for sånt nå om dagen er det enkeltbhusholdningene...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koronaens kjekt-å-ha-matvarehandling vedvarer. Jeg gikk inn på coop fordi jeg trengte brød (essensielt når jeg skal på jobb i morgen og trenger matpakke) og gulost, og kom ut med en full handlepose til nesten 500 kr... Jeg kom på at jeg trengte en pose frossen kyllingfilet, det pleier jeg å ha i fryseren og gikk tom sist uke, men når det gjelder resten er jeg litt usikker på hva som skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min shopping. Jeg trengte is... Og den koster litt altså.... :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pussig, det der :ler: Men jeg står for at bringebærlimonade, mazariner og sommerfugl-hårpynt er essensielle nødvendigheter..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som stadig irriterer meg med digitale arrangementer: Alle som oppretter facebook-arrangementer for noe som skal strømmes, men sender selve strømmen via hovedside/hjemmeside/et annet sted uten å klart opplyse om dette på fb-arrangementet, så jeg må lete rundt for å finne ut hvor det egentlig skjer. Det er ikke så vanskelig og tidkrevende å legge inn en link...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2019 den 17.55, Daria skrev:

Julekrise med høy nostagifaktor i heimen - kassettspilleren laget båndsalat av julealbummet (opptakskassett, kopiert fra en eldre kusines LP en gang tidlig på 90-tallet) til New Kids on the Block :grine: Platekompaniet har den tilsynelatende på cd, men ordene "Leveringstid usikker, ikke på lager hos leverandør" er jo ikke lovende...

 

De prøvde lengde, det skal de ha... Jeg hadde vel igrunnen avskrevet denne bestillingen ganske lenge før dagens "Vi kan dessverre ikke skaffe..."-mail kom :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...