Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Mojjoklumpen... :tunge1::lol:

Adskillig viktigere -han er en dyktig og smart programleder som gjør gode intervjuer og reportasjer.

Men det skader ikke at han er søt.... :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria er litt lei all vektleggingen av utseende i enhver sammenheng -lokalavisa var i en konsertomtale forleden mer opptatt av hvordan artisten så ut enn hva han faktisk gjorde på scenen, og antydet at det var vel så viktig for publikum også, bare fordi de hadde snakket med ett nek før konserten :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en musikal-dokumentar -det blir på mystisk vis alltid en dyr affære... :sjenert:

Blir det musikal-maraton en helg i vinter? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til tror jeg ikke helt hva jeg hører på nyhetene om morgenen (og da snakker jeg ikke om de gangene jeg er så trøtt at radio og drømmer går i hverandre). I dag diskuterte de utvidelse av pappakvoten, og intervjuet en høyremann og småbarnspappa som var sterkt imot hele kvoten. Det må han jo gjerne være, selv om jeg er for ser jeg jo at det finnes argumenter mot også, men så kommer det:

Det er en feilslutning å kalle det en rettighet, når det egentlig er snakk om tvang, sier Bjarmann.

Han stiller spørsmålstegn om det er riktig å tvinge fedre som ikke har lyst til å tilbringe tid sammen med ungene.

og legger til at da har barna det bedre sammen med mødrene.

Min første tanke (etter "Takk og lov at han ikke er far til mine barn!") er at fedre som ikke har lyst til å tilbringe tid sammen med ungene sine burde har tenkt på det før de fikk barn... Så for fedre skal det å ta seg av barna sine være lystbetont og frivillig og kun skje når det passer dem selv, mens for mødrene er det en naturlig og konstant plikt? Eller mener han at alle mødre alltid har et ønske om å tilbringe all tid sammen med barna?

Uansett en strålende demonstrasjon av hvorfor fedrekvote er viktig...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg det, men hørte noe tilsvarende i går.

Da gikk det også på utvidelsen av foreldrepermisjon, hvor det ble hevdet (kanskje med rette) at en utvidelse var ikke en nødvendighet, men et ønske om mere fri. Og i samme diskusjonen gikk det også på regulert 3-deling av permisjonen - hvor det fremkom at det var feil av staten å blande seg inn i fordelingen.

Men ut fra det du refererer til så burde det kanskje være en tvungen 3-deling. Både i forhold til de fedre som ikke vil være hjemme, men også i forhold til de fedre som ikke får lov til å være hjemme. Enkelte kvinner har jo en tendens til å tenke på dette som sitt år og vil helst ha fedrekvoten overført til seg også.

Et tilfelle fra forrige jobben min var ei som skulle ha ferie og permisjon uten lønn når far tok fedrekvote fordi hun stolte ikke på at mannen kunne klare å ta seg av barnet riktig...... (og da riktig i henhold til hennes standard). Hun hadde imidlertid en mannlig sjef som sa nei til ulønnet permisjon, så da fikk far faktisk 3 uker alene. Hun fikk de 3 ukene med ferie hun hadde igjen, men ikke permisjon. :ler: Mitt single og barnløse hjerte frydet seg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ut fra det du refererer til så burde det kanskje være en tvungen 3-deling. Både i forhold til de fedre som ikke vil være hjemme, men også i forhold til de fedre som ikke får lov til å være hjemme. Enkelte kvinner har jo en tendens til å tenke på dette som sitt år og vil helst ha fedrekvoten overført til seg også.

Og i forhold til arbeidsgiver, som ikke alltid synes det er så greit med menn som vil ha pappapermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i forhold til arbeidsgiver, som ikke alltid synes det er så greit med menn som vil ha pappapermisjon.

Absolutt! Tenkte ikke på den i farten, ettersom jeg alltid har jobbet innen områder hvor far blir nærmest oppfordret til det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ambivalent forhold til dette...

For det første, så er mye av ordningen per i dag uheldig for enkelte grupper, selvstendig næringsdrivende for eksempel. I mange tilfeller så er det mannen som, fortsatt, tjener mest og mange familier gjør seg avhengig av fars inntekt, og tjener han over 6 G, så får han en avkortning i lønn, noe som kan gi problemer ved betaling av lån ++.

Vi sitter i den situasjonen at mannen taper ganske mye penger på å gå hjemme i 10 uker, men siden vi sitter i den økonomiske situasjonen vi gjør, så greier vi det likevel.

Og ja, jeg er helt enig at mannen bør absolutt ta ut sin andel av permisjonen, det gjør noe med forholdett mellom far og barn. Men i de tilfeller der hvor far faktisk ikke har mulighet til å ta ut permisjon, så blir det galt, i mine øyne, å da sette strek over de permisjonsukene og mor ikke kan ta de istedenfor. Alle familier er ikke a4.

På den andre siden, det at far blir tvunget ut i permisjon hjelper også de mennene som ønsker å gå ut, og hvor arbeidsgiver tidligere ville ha "nektet" de muligheten. Og ikke minst, det hjelper på mtp likestillingen.

Her hos oss, så tror jeg nok mannnen egentlig ville ha tatt mer enn sine pålagte 10 uker, men da han har det ansvaret han har i jobben, samt det lønnsnivået han er på, så ser ikke vi at det er noen mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ;)

Men, jeg vil tro det er flere menn enn kvinner som tjener over 6G ;)

Og en av hovedårsakene til det er faktisk at kvinner er mer utenfor arbeidslivet med små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1: Daria går til Expert for å kjøpe støvsugerposer. Oppgir navnet på støvsugeren, får en pakke og går fornøyd hjem -og oppdager at posene ikke passer.

Dag 2: Daria går til Expert for å kjøpe støvsugerposer. Plan "finne riktig pose ved å se på pakningen" oppgis, det er altfor mange nesten like. Expertmann klør seg i hodet og mener det skal stå et modellnummer på undersiden av støvsugeren -det kan hjelpe.

Saksopplysning: Jeg er ikke helt dum- jeg hadde med det nummeret på dag 1. Men støvsugeren har jo også et navn, og ingen spurte etter nummeret...

Dag 3: Daria går til Expert for å kjøpe støvsugerposer -MED modellnummer. Expertmann studerer lister, gåt til den alfor store veggen med støvsugerposer og konstaterer at den akutelle typen er utsolgt :murvegg: Expertmann bestiller nye med en gang og lover å sende sms når de kommer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ligger nå her og slenger... Norn som ha bruk for en pakke støvsugerposer type WI 2240, passer til utvalgte modeller fra Samsung, Luxor og Rowenta? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...