Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 22.11.2025 den 20.54):

22.11: Syv lest, tre kjøpt.

24.11: Ni lest, tre kjøpt.

Sveitisiske Pierre Guillard var huslærer ved hoffet til den siste tsar, med særlig ansvar for tsarens sønn Alexis, og fulgte dem til Sibir etter revolusjonen - og i motsetning til de fleste andre som gjorde det, overlevde han og kunne fortelle om det. Hans bok Nicolaus IIs og hans families tragiske skjæbne kom på norsk i 1922 - det i seg selv gjør den til et spennene tidsdokument, men den er også godt, innsitsfullt og balansert skrevet. Når han alt i forordet setter ord på sitt håp om å formidle tsarparets edle følelser og bemerkelsesverdige moralske storhet får jeg jo bange anelser om skjønnmaling og forherligelse (historiens dom har ikke vært spesielt nådig mot dem), men han legger ikke skjul på deres mer probematiske sider og handlinger. En interessant begatell, når man vet i hvor mange år det var spekluasjoner om at en av døtrene slapp unna, er at han, som var med på etterforskningen, ikke nevner at de ikke fant alle likene, men ser på antallet forbrente korsettspenner og konkluderer med at det stemmer med antallet kvinnelige ofre,

Den tredje mann av Ragnar Kvam jr er en biografi om polfarer HJalmar Johansen, som gkk over isen med Nansen, var med på Amundsens sydpolekspedisjon og fikk et tragisk endelikt. Igjen leser jeg en biografi for å koplettere en roman, og her kommer hovedpersonen adskillig bedre ut av det... Biografien leser på mange måter som en roman - det starter med et brak midt i isødet og går tett på mennesker og hendelser, men jeg føler likevel ikke at den går lenger enn den har dekning for, det vises stadig til brev og dagbøker. Men hvorfor noen frivillig oppsøker sånne steder, skjønner jeg fortsatt ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kulinarisk nytt fra de siste dager:

🍌 Jeg har testet en ny bananbrødoppskrift, med nøtter og tørket frukt. Min konklusjon er at bananbrød ikke trenger tørket aprikos og melon (men det var mørk sjokolade på noen av melonbitene, og det var ikke så dumt. Mer sjokolade, mindre frukt ved neste korsvei).

🍵 Årets dyreste julete er bestilt - svensk gløggte. Ikke at teen i seg selv er så dyr, men frakten er solid, og den pleier å legge på seg en del i toll og avgifter...

🐷 Julevarene har inntatt skapene. Offisielt begynner jeg jo ikke med sånt før advent, men når jeg først skulle bestille levering fra Meny i dag... Pepperkaker og havreflarn og romkuler - og en bit ribbe...

Skrevet

-Egentlig tror jeg kanskje at det holder nå...

-Det ser litt sånn ut. 

Fysio har alltid de rette ordene for å få meg til å føle at jeg ser fresh og opplagt ut... :ler:

Skrevet

-Jeg har alltid drømt om å hoppe midtukerenn i Sverige,  så dette er en drøm som går i oppfyllelse...

Halvor Egner Granerud, selvfølgelig helt uten antydning til ironi rettet hverken mot dumme spørsmål eller prestisjen rundt et tirsdagsrenn så å si uten tilskuere i Falun - hvor selv ikke et vm fikk det lokale publikummet til å bry seg om skihopp...

Skrevet

Internasjonal toppkamp i Bodø klokka 21 sent i november - naturstridig på så mange måter... :ball:Bildene av tv2-reporteren som gikk på ski på banen tidligere i dag har potensiale til å gå viralt :fnise:

Skrevet

NRKs pausemusikk inkluderer Guns'n'Roses' Sweet child of mine og Elvis med fullt kor i Oh come all ye faithful - variasjon en selvfølge :fnise:

Skrevet

I dag er verden full av idioter. At jeg har en dagsform og en sinnstilstand som medførte tre kleenex og ti ekstra minutter før jeg sto helt stødig hos rogalendingen er selvfølgelig en del av bildet, men kaktuser går både til de som parkerte barnevognen på tvers foran døra på trikken ut (andre muligheter var tilgjengelig) og han som på trikken hjem okkuperte begge setene ved døra med koffert og ryggsekk.

At arbeidet som pågår i gården for tiden medfører rot og støy også i gangene må vi jo bare leve med, men det hadde vært fint om de tenkte på at det bor folk her også. Med staver og overnevnte dagsform og stødighet fikk jeg pent forsere en hinderbane fra heisen til inngangsdøren (såpass krevende at jeg måtte støtte meg til veggen underveis) og de to som holdt på der bare så på, uten å hverken si eller gjøre så mye som en symbolsk gest for å flytte på noe eller anerkjenne at dette hadde noe med dem å gjøre. Man takker for all omtanke og oppmerksomhet...

For øvrig har jeg åpnet boksene med pepperkaker og havreflarn noen dager på forskudd. Eventuelt relevans og sammenheng får være opp til den enkelte å vurdere...

Skrevet

Høres ut som både pepperkaker og havreflarn var påkrevet og vel så det. 

Skrevet

Det er mulig marsipanen i kjøleskapet også ligger tynt an før kvelden er omme...

Dagens høydepunkt lå i postkassen - tre musikal-cder (jeg hadde sviktende viljestyrke en kveld nylig...), hvor rosinen i pølsa er en norsk versjon av Hair - fra Den Nasjonale Scene i 1970. Et tilfelle av at når jeg vet at den finnes, må jeg ha den...

Skrevet
Daria skrev (På 24.11.2025 den 20.49):

24.11: Ni lest, tre kjøpt.

26.11: Ti lest, tre kjøpt. 

Jeg leser ikke bulgarske bøker hvert år, for å si det sånn, det er fullt mulig at Joanna Elmys Født av skyld er den første. Om den er representativ for kvaliteten på landets litteratur, burde jeg øke frekvensen... Jana er 20, bulgarsk sesongarbeider på et feriested i USA og tilhører overgangsgenerasjonen, de første oppvokst etter jernteppets fall. Parallelt med nåtidshistorien får vi fortellingen om hennes egen, morens og bestemorens liv og oppvekst - tre generasjoner med skyld, arv, bebreidelser og løsriving. Totalt sjonglerer boka fem forskjellige handlingstråder - det krever sin leser, men er verdt innsatsen. 

Skrevet
Daria skrev (8 timer siden):

I dag er verden full av idioter. At jeg har en dagsform og en sinnstilstand som medførte tre kleenex og ti ekstra minutter før jeg sto helt stødig hos rogalendingen er selvfølgelig en del av bildet, men kaktuser går både til de som parkerte barnevognen på tvers foran døra på trikken ut (andre muligheter var tilgjengelig) og han som på trikken hjem okkuperte begge setene ved døra med koffert og ryggsekk.

At arbeidet som pågår i gården for tiden medfører rot og støy også i gangene må vi jo bare leve med, men det hadde vært fint om de tenkte på at det bor folk her også. Med staver og overnevnte dagsform og stødighet fikk jeg pent forsere en hinderbane fra heisen til inngangsdøren (såpass krevende at jeg måtte støtte meg til veggen underveis) og de to som holdt på der bare så på, uten å hverken si eller gjøre så mye som en symbolsk gest for å flytte på noe eller anerkjenne at dette hadde noe med dem å gjøre. Man takker for all omtanke og oppmerksomhet...

For øvrig har jeg åpnet boksene med pepperkaker og havreflarn noen dager på forskudd. Eventuelt relevans og sammenheng får være opp til den enkelte å vurdere...

Etter en sånn dag så sier jeg bare at jeg håper du må fylle på med marsipan. 

Skrevet

Jeg var litt sulten når jeg kom hjem nå (har vært ute med tidligere kollegaer) og da ble det pepperkaker og blåmuggost. 

Skrevet

Jeg kan melde at kjøleskapet er tomt for marsipan (det var ikke så mye i utgangspunktet...).

Jeg kan også melde at når dårlig natt følger dårlig dag (ikke helt uvanlig) og jeg ikke sovner før nærmere 3, er frustrasjonen over å vekkes av støy fra en nabo i 4.30-tiden ganske solid. Kroppen er helt sikker på at det på ingen måte er morgen og stritter imot alt den kan, men det hjelper ikke...

Dagens burde inkluderer bursdagsgave og bibliotek, dagens vær er :regn: og dagens form litt uavklart. Fortsettelse følger...

Skrevet

Full måloppnåelse - gave kjøpt, bøker hentet og levert. Formen melder at verden (og særlig trikken) fortsatt er full av idioter, med og uten barnevogn - en ting er å være så langt inne i ditt eget hode at du ikke tenker på at du står og sperrer både dør og midtgang, men når en eldre dame strever med å få trillebagen sin rundt vogna og hekter seg fast i forhjulet, er det forventet at selv mødre i ammetåka reagerer... 

Jeg merket også hvorfor jeg instinkt trekker meg litt unna folk når formen er laber - det å småprate litt med ekspeditrisen hos gullsmeden (og samtidig ta en avgjørelse) var en overraskende krevende affære (og det var ikke hennes feil - hun var ikke en av dagens idioter...).

Skrevet

Et område hvor Posten trumfer PostNord er at de opplyser om pakkens mål i appen. PostNord informerer bare om vekt, og det er egentlig uviktig - jeg vet omtrent hva et par sko veier, men jeg aner ikke hvordan akkurat den butikken velger å pakke dem...

Skrevet

Håndball-vm - et sikkert tegn på at det nærmer seg jul...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...