Daria Skrevet 22. juni Forfatter #40861 Skrevet 22. juni Jeg var så godt i gang, eventuelt hadde jeg ikke ork til å gjøre så mye, at jeg gikk videre med den siste norske sesongen (kjære NRK, tiden er virkelig overmoden for en sesong til), men jeg strikket ferdig skjerfet jeg har holdt på med en stund og som matcher luen og vottene jeg strikket i vinter. Skryteinnlegg kan dukke opp både her og der etterhvert, man lar jo ikke sånt forbigå i stillhet Dessuten har jeg sikret meg neste broderiprosjekt (ikke at jeg har et jeg ikke er halvveis på i skrivende stund) - det hadde jo navnet mitt på seg. Eventuelt portrettet mitt - jeg har selvfølgelig planer om å gjøre henne blond Dessuten er det et ypperlig bruke-opp-restegarn-prosjekt.
Daria Skrevet 22. juni Forfatter #40862 Skrevet 22. juni Daria skrev (På 20.6.2025 den 13.05): 19.06: Syv lest, tre kjøpt. Kristin Vegos Sent på dagen er kjærlighetshistorien som har vært. Forfatteren Johanne skriver om da hun flyttet på landet og traff Mikael - det ligger i kortene at det er en tilbakelagt affære, og at hun sitter i det som var deres felles og i utgangspunktet hans hus antyder noe om hva som har skjedd. Det tar tid å skjønne hvor lenge det er siden (med mindre man leser baksideteksten...), men gradvis nøstes det i en fortid som er innholdsrikt og spesielt som liv, men kanskje ikke så dramatisk som bok. Jeg liker den på mange måter, den tør å si mye mellom linjene, men temperaturen stiger aldri så voldsomt - dem appellerer mer til hodet enn til følelsene. 21.06: Åtte lest, tre kjøpt. Sitron av Kwon Yeo-sun er en koreansk roman, om en tenåringsjente som blir drept og hvordan det påvirker noen av personene rundt henne i ettertid - her er sorg og død og tro og meningen med livet mer enn en krimbok. Bokas åtte kapitler omhandler en episode hver, over en periode på 17 år, og fortelles av tre forskjellige kvinner, så det gjelder å følge med. Fortellingen tar noen litt bisarre vrier, og jeg mistenker at noen av dem blir ekstra bisarre i oversettelse - hvilket for ordens skyld handler om kulturforskjeller, ikke den faktiske oversettelsen, som virker å være god. Selv om jeg stusser litt på navn som skriver forskjellg i baksideteste og i den faktiske teksten...
Dallandra Skrevet 23. juni #40863 Skrevet 23. juni Daria skrev (11 timer siden): Jeg var så godt i gang, eventuelt hadde jeg ikke ork til å gjøre så mye, at jeg gikk videre med den siste norske sesongen (kjære NRK, tiden er virkelig overmoden for en sesong til), men jeg strikket ferdig skjerfet jeg har holdt på med en stund og som matcher luen og vottene jeg strikket i vinter. Skryteinnlegg kan dukke opp både her og der etterhvert, man lar jo ikke sånt forbigå i stillhet Dessuten har jeg sikret meg neste broderiprosjekt (ikke at jeg har et jeg ikke er halvveis på i skrivende stund) - det hadde jo navnet mitt på seg. Eventuelt portrettet mitt - jeg har selvfølgelig planer om å gjøre henne blond Dessuten er det et ypperlig bruke-opp-restegarn-prosjekt. Ååå det broderiprosjektet kunne flere tenke seg… du er ikke den eneste med restegarn. Apropos restegarn, jeg hekler jo bestemorruter til bokteppet mitt, i går fikk det ikke mindre enn to nye ruter! I dag skal jeg begynne på et skamfullt hull i min lesehistorie: Beatles.
Daria Skrevet 23. juni Forfatter #40864 Skrevet 23. juni En ambisiøs norsklærer på jobben ville lese Beatles med førsteklassen sin et år - jeg fikk gleden av alle de vantro reaksjonene da elevene kom for å låne boka og så hvor tykk den var De lot seg ikke umiddelbart overbevise av mine forsikringer om at den var ganske lettlest, men en god andel av dem fullførte og var ganske stolte av seg selv... Bly kom jeg meg derimot aldri gjennom... Klesvask og regnvær er dagens tema (en god kombinasjon) - jeg var uventet tidlig våken og vaskekjelleren var ledig, så jeg ligger allerede langt foran skjema.
Dallandra Skrevet 23. juni #40865 Skrevet 23. juni Hahaha! Jeg ville aldri gått løs på den tykkelsen med elever. SOM det har regnet her. Jeg skulle sykle til trening, la oss bare si at den treningen utgikk. Nå skinner solen fra blå himmel, 20 min etter at treningen er ferdig. Jeg får heller trene en annen gang.
Daria Skrevet 23. juni Forfatter #40866 Skrevet 23. juni Det kom noen solide skurer her også, men nå titter sola fram En vask på snorene, en vask i maskinen, en psykologibok ferdiglest og dagens første tekanne (orientalsk rooibos) pågår. Akseptabel status 11.30 på en mandag...
Roadrunner Skrevet 23. juni #40867 Skrevet 23. juni Daria skrev (17 timer siden): Dessuten har jeg sikret meg neste broderiprosjekt (ikke at jeg har et jeg ikke er halvveis på i skrivende stund) - det hadde jo navnet mitt på seg. Eventuelt portrettet mitt - jeg har selvfølgelig planer om å gjøre henne blond Dessuten er det et ypperlig bruke-opp-restegarn-prosjekt. Så stilig broderiprosjekt! Skjønner godt at det havnet på "må ha"-listen
Daria Skrevet 23. juni Forfatter #40868 Skrevet 23. juni Bake-off : Professionals mangler all sjarmen og godfølelsen som gjør originalen så severdig. Jeg skjønner at det stilles større krav til proffer, men dommerne er bare sure og misfornøyde, og det står for mye på spill for deltakerne - det blir for alvorlig i alle ledd.
Daria Skrevet 24. juni Forfatter #40869 Skrevet 24. juni Daria skrev (På 12.6.2025 den 18.53): Mennesker som har overfylte frysere kan godt tenke på det før de bestiller frysevarer fra Oda. Ikke minst kan de dobbeltsjekke hva de faktisk bestiller og om det faktisk er nyttig. Det jeg trodde var frosne pizzabunner viste seg å være baller av frossen pizzadeig - som må tines og formes før de kan brukes. Sikkert godt, men ikke den hurtigløsningen med å ta en bunn fra fryseren, klaske på litt fyll og slenge den ret i ovnen som jeg hadde sett for meg... Å lese skikkelig på pakningen er også en slager... Jeg trodde de skulle tine et par timer, men oppdaget da jeg skulle ta fram en en par timer før planlagt middagstid at de skal tine i 4-5 timer før de skal heve i et par timer. Menyen ble plutselig endret... 🐳 <- meg på trening i formiddag... Jeg sto på alle fire på matten og pustet så tungt at jeg mente vi var i blåhval-avdelingen... Det positive med å være der (i tillegg til, som fysio påpekte, man må innom der for å komme videre...) er at det tyder på at både hodet og kroppen tåler å presses litt for tiden - det hender svimmelhet og annet grums setter ned foten på tidspunkt hvor jeg egentlig kunne klart mer. Det var ikke tema i dag, samtidig som jeg sto noenlunde stødig etterpå.
Daria Skrevet 24. juni Forfatter #40870 Skrevet 24. juni Å se Josh Niland håndtere fisk er alltid et MasterChef-høydepunkt - det burde jo ikke være mulig. Dessuten er det nesten litt ufint å få det til å se så enkelt ut...
Daria Skrevet 24. juni Forfatter #40871 Skrevet 24. juni (endret) Daria skrev (På 22.6.2025 den 21.44): 21.06: Åtte lest, tre kjøpt. Sitron av Kwon Yeo-sun er en koreansk roman, om en tenåringsjente som blir drept og hvordan det påvirker noen av personene rundt henne i ettertid - her er sorg og død og tro og meningen med livet mer enn en krimbok. Bokas åtte kapitler omhandler en episode hver, over en periode på 17 år, og fortelles av tre forskjellige kvinner, så det gjelder å følge med. Fortellingen tar noen litt bisarre vrier, og jeg mistenker at noen av dem blir ekstra bisarre i oversettelse - hvilket for ordens skyld handler om kulturforskjeller, ikke den faktiske oversettelsen, som virker å være god. Selv om jeg stusser litt på navn som skriver forskjellg i baksideteste og i den faktiske teksten... 24.06: Ti lest, tre kjøpt. Kjell Magne Håkonsens Psykologi og psykiske lidelser er en lærebok for sykepleiere og andre helse- ogsosialfagsutdanninger, hvilket innebærer at nivået er overkommelig og mye av innholdet såpass grunnleggende at jeg har vært borti det før, men det er alltid noe å lære (og bli truffet av - det kom en uventet åpenbaring underveis som jeg fortsatt bearbeider og vurderer både utdypende lesing og å be om faglige innspill). Dessuten har den en del fokus på å møte pasienter, og ikke bare i psykiatri, det er litt interessant å lese på bakgrunn av erfaring med å være på den andre siden av sånne møter. Det er uunngåelig at jeg har Halvdan Sivertsen surrende i hodet bare å lese tittelen på Ebba Eirings Hjelpeløst nordaførr - og det er jo ingen tilfeldighet... Frida reiser hjem til Bodø for å feire storebrors 40-årsdag og samtidig ta et nokså ufrivillig oppgjør med barndom, foreldreforhold og fortiden generelt, mens samboeren sitter hjemme i Oslo og er pottesur, uten at vi til å begynne med vet hvorfor, så nåtiden er heller ikke så ideell... Det er også en bok om å være nordlending, om Bodø og fotball og om hva man egentlig vil i livet - og det er en bok som tar seg veldig opp underveis. Til å begynne tenker jeg at dette er en nokså forutsigbar historie, men den går i andre retninger og treffer meg på uventede steder - sånt kan jeg like. Endret 24. juni av Daria
Daria Skrevet 24. juni Forfatter #40872 Skrevet 24. juni Mest imponerende/skremmende i 90-tallsdancemedleyet på Skansen - E-Type ser akkurat lik ut. Om noe er håret enda lengre... Dr Alban ser strengt tatt bedre ut nå, mens jwg ikke kan uttale meg om Da Buzz - der ringte det ingen bjeller før de begynte å spille, og da våknet glemte hjørner av hukommelsen...
Daria Skrevet 25. juni Forfatter #40873 Skrevet 25. juni Da er sommersesongen så smått i gang - rogalendingen har gått i ferie. Eller, det gjør han sikker ikke før uka er over, men i min verden er det bare onsdagene hans som teller Jeg synes dog fem ukers ferie er unødvendig lenge - jeg trodde han hadde sagt at han skulle ha fire - men jeg får jo unne ham såpass... Fysio holder ut enda en uke, hvor lang ferie hun skal ha er uvisst (hun vet det sikkert...). Jeg vurderte å drukne mine sorger i en kanne te på Halvorsens etterpå, men det var litt for fullt. Man er tross alt litt kresen på bordvalg...
Daria Skrevet 25. juni Forfatter #40874 Skrevet 25. juni -Vi er på direkten - du må sjå bra ut... Jeg vet ikke hva det egentlig var AaFK-spilleren fikk beskjed om å tørke vekk fra leppa før intervjuet, men NRKs utskremte skal jo ha poeng for å ta ansvar
Daria Skrevet 26. juni Forfatter #40875 Skrevet 26. juni Morgenøkt hos fysio og ferdigtrent og nydusjet tilbake på sofaen i god til før 10 - en dag som føles litt som om den er over før den har begynt... -Du har push-ups i hjemmeprogrammet ditt, ikke sant? Da får du jo jobbet litt med det i ferien. Jeg kan tenke meg bedre måter å si god sommer på... En time igjen hos henne neste uke og en tur til krystallegen til slutt, og så kan feriefølelsen senke seg for alvor.
Daria Skrevet 26. juni Forfatter #40876 Skrevet 26. juni Daria skrev (På 24.6.2025 den 18.42): 24.06: Ti lest, tre kjøpt. Kjell Magne Håkonsens Psykologi og psykiske lidelser er en lærebok for sykepleiere og andre helse- ogsosialfagsutdanninger, hvilket innebærer at nivået er overkommelig og mye av innholdet såpass grunnleggende at jeg har vært borti det før, men det er alltid noe å lære (og bli truffet av - det kom en uventet åpenbaring underveis som jeg fortsatt bearbeider og vurderer både utdypende lesing og å be om faglige innspill). Dessuten har den en del fokus på å møte pasienter, og ikke bare i psykiatri, det er litt interessant å lese på bakgrunn av erfaring med å være på den andre siden av sånne møter. Det er uunngåelig at jeg har Halvdan Sivertsen surrende i hodet bare å lese tittelen på Ebba Eirings Hjelpeløst nordaførr - og det er jo ingen tilfeldighet... Frida reiser hjem til Bodø for å feire storebrors 40-årsdag og samtidig ta et nokså ufrivillig oppgjør med barndom, foreldreforhold og fortiden generelt, mens samboeren sitter hjemme i Oslo og er pottesur, uten at vi til å begynne med vet hvorfor, så nåtiden er heller ikke så ideell... Det er også en bok om å være nordlending, om Bodø og fotball og om hva man egentlig vil i livet - og det er en bok som tar seg veldig opp underveis. Til å begynne tenker jeg at dette er en nokså forutsigbar historie, men den går i andre retninger og treffer meg på uventede steder - sånt kan jeg like. 26.06: Ti lest, fire kjøpt. Bok fire i AJ Pearces herlige feel good-serie om livet i et dameblad i London under krigen er i hus - det er ikke ofte jeg forhåndsbestiller bøker, men av og til må man... Jeg har elsket de andre tre, så forventningene er solide og fallhøyden stor.
Daria Skrevet 26. juni Forfatter #40877 Skrevet 26. juni Årets to MasterChef-finalister er to av de deltakerne jeg har hatt minst positive følelser for gjennom hele sesongen. Det blir jo et antiklimaks...
Daria Skrevet 27. juni Forfatter #40878 Skrevet 27. juni Når kroppen blir uventet sliten uventet fort på utflukt og bussen hjem er uventet smekkfull (en SFO-gruppe på tur, turister, rullestol og barnveogn, samlet i en buss av det korte slaget), kan jeg forgylle den SFO-ansatte som ga en av elevene beskjed om å reise seg for meg - og eleven som adlød uten protester...
Daria Skrevet 28. juni Forfatter #40879 Skrevet 28. juni Lyden av fest i nabolaget når jeg går til butikken klokka 11 en lørdag. Jeg antar det er sesongen for utdrikningslag...
Daria Skrevet 29. juni Forfatter #40880 Skrevet 29. juni (endret) Effektiv helg - det har blitt bakt og trent og handlet og pottet om planter og skiftet sengetøy. Dessuten har det blitt lest både ute i parken og på bakongen og inne - mitt nye langtidsprosjekt er Simon Sebag Montefiores verdenshstorie - en nett liten pocket på nesten 1300 sider. Donert av søster, som hadde kjøpt den og kastet inn håndkleet, så jeg føler jo lillesøsters behov for å hevde seg Hegens store spørsmål er om jeg har skadet en tann, evnt fylling eller om det bare er et ekstra gjenstridig korn av noe slag som har satt seg fast i en jeksel. Jeg tygget uforvarende på noe hardt, det knaste (i tannen? I det jeg tygget på?) og en ny kant dukket opp... Jeg trodde det var noe som hadde klt seg fast, mmen det sitter så vedig fast Men det kjennes helt greit (med mindre jeg virkelig kjenner etter, da har man jo litt vont overalt), iser ikke og er ikke ømt å tygge, så jeg satser på at det er noe gjenstridig som løsner snart... Endret 29. juni av Daria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå