Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man skal ta hensyn til hybelkaninenes lysskyhet - de skal også ha det hyggelig i jula... *sett inn alternativ versjon av Musevisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte fram noen nisser, lurte på hvor jeg skulle fortsette og prøvde å finne litt inspirasjon og tiltakslyst. I stedet fant jeg rogalendingens ord fra i høst -Du snakker så mye om alt du bør og må, men hva vil du? Så minnet jeg meg selv på at det jeg gjør og ikke gjør hjemme gjør jeg kun for min egen del, og krøp under pleddet med bok og te i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (44 minutter siden):

Jeg satte fram noen nisser, lurte på hvor jeg skulle fortsette og prøvde å finne litt inspirasjon og tiltakslyst. I stedet fant jeg rogalendingens ord fra i høst -Du snakker så mye om alt du bør og må, men hva vil du? Så minnet jeg meg selv på at det jeg gjør og ikke gjør hjemme gjør jeg kun for min egen del, og krøp under pleddet med bok og te i stedet. 

Liker at rogalendingens ord ligger og lurer i bakgrunnen - høres fornuftig ut med pledd, bok og te :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere varianter av fornuftens stemme i hodet - de dukker opp mer eller mindre uventet og passende, på ymse vestlandsdialekter (i tillegg til de innsiktsfulle herrer bidrar fysio - som er bergenser...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (5 minutter siden):

Jeg har flere varianter av fornuftens stemme i hodet - de dukker opp mer eller mindre uventet og passende, på ymse vestlandsdialekter (i tillegg til de innsiktsfulle herrer bidrar fysio - som er bergenser...).

:fnise:

Finnes det så mange fornuftige mennesker med vestlandsdialekt altså? Du har funnet de alle? :nigo: Glad de ligger og lurer i bakgrunnen, og kommer frem når det trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikende vestlendinger, skjult fornuft? :fnise: I hvor stor grad jeg har funnet dem selv, kan vel diskuteres - vestlendingen var i og for seg mitt (nokså tilfeldige) valg, rogalendingen var vestlendingens anbefaling (her kan man selvfølgelig spekulere i vestlandske konspirasjonsteorier :ler: ) og fysikalske var sykehusets henvisningsvalg - men jeg klager jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig jul i stua :tree: 

Romjulsfreden har senket seg, det er kalenderte i kannen, sjokolade, brente mandler kaker og litt symbolsk frukt lett tilgjengelig og jule-Bake-off på skjermen. Hyggelig kveld i går, overnatting og frokost hos mamma og formen er omtrent som forventet - morgendagens mål er en tur ut. Gavene ligger fortsatt i sekken - det ble bøker, det ble te (ingen sjokolade, men to varianter av sjokolade-te), det ble kjele og kalender og brodder (du vet du er gammel og skrøpelig når du faktisk setter det på ønskelisten :fnise: ) og litt andre småting.

Vegansk oppgave på Bake-off - vi hadde hel-vegansk julemiddag i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 18.12.2024 den 14.41):

18.12: Ti lest, fem kjøpt.

All the young men er Ruth Coker Burks er fortellingen om hvordan hun midt på 80-tallet nærmest av vanvare ble sittende ved dødsleiet til en ung aids-syk mann og hordan det førte til at hun viet mange år av livet sitt til å ta vare på og kjempe for disse unge syke mennene (og etter hvert også kvinnene) som ingen ville vite av. Det er både hjerteskjærende og imponerende (hva har jeg gjort med livet mitt...?), og sett fra et skandinavisk feministisk synspunkt nesten 40 år senere er det også ganske sjokkerende å se hvordan det var å være fraskilt alenemor i sørstatene på den tiden, selv før hun for alvor ble småbyens paria ved å åpent omgås homofile og hivsmittede, og hvor selvfølgelig det var for henne at det var sånn. At det å finne en jobb var vanskelig fordi alle mannlige sjefer tok for gitt at hun skulle ligge med dem, for eksempel, eller at hun og datteren ikke ble ansett som en familie i kirken - det manglet jo en pappa. Men Burks lot seg ikke hverken kue eller kneble, det er en stahet og et pågangsmot og ikke minst en humor der som er ganske imponerende.

Day av Michael Cunningham har stått på vil-lese-listen lenge, og biblioteket har tydeligvis ikke hastverk med å ta den inn. Så når den først dukket opp på tilbud...

25.12: 12 lest. fem kjøpt.

Førjulslesingsetterslep...

I Patrick Flanerys Tilgivelse har en ung akademiker fått i oppdrag å skrive biografien til en eldre sør-afrikansk kvinnelig forfatter. Han er også opprinnelig fra Sør-Afrika og begge har hemmeligheter i fortiden, fra den tiden frigjøringskampen pågikk for fult - hemmmeligheter med felles berøringspunkter. Det fortelles fra flere synsvinkler og på flere plan, det tar litt tid å få oversikt og henge med, men er verdt innsatsen. Det er store spørsmål som håndteres, som skyld og ansvar og sannhet, både på individ- og nasjonsnivå.

Troll skal temmes er Kim Frieles selvbiografi fra 1990, om oppvekst i Bergen og homokamp i Oslo. Her er mye humor og formuleringevne (og evne til å sitere på dialekt), også i de mer mørke og sjokkerende delene, som kan være vanskelig å helt skjønne og sette seg inn i så mange år senere. Hun viser en ukuelig optimisme og et pågangsmot som er ganske imponerende, man kan jo lure på hvordan det hadde gått uten henne - samtidig som man kan skjnne at mennesker som henne ikke alltid er bare enkle å ha med å gjøre, selv når man står på samme side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe et nødvendig ærend i 5-tiden og alt var vel. Jeg satte meg opp i senga i 8-tiden og verden gikk rundt... Hvorvidt det er relatert til krystaller eller nevrologi er uvisst, men jeg er ganske sikker på at det først og fremst handler om post-julaften-slitenhet.

101 varianter av svimmelhet og hva som forårsaker det. Bind 3 i min planlagte bokserie, etter 101 ting en leder ikke skal si til en sykemeldt ansatt og 101 lege-formuleringer for "Vi vet ikke helt". Sistnevnte for øvrig vestlendingens forslag en gang vi var inne på temaet - Du får skrive en ordliste  :fnise:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (28 minutter siden):

101 varianter av svimmelhet og hva som forårsaker det. Bind 3 i min planlagte bokserie, etter 101 ting en leder ikke skal si til en sykemeldt ansatt og 101 lege-formuleringer for "Vi vet ikke helt". Sistnevnte for øvrig vestlendingens forslag en gang vi var inne på temaet - Du får skrive en ordliste  :fnise:

Kan jeg få forhåndsbestille ett eksklusivt sett signerte utgaver? :pls:

Sender over en anti-snurre-klem og håper det roer seg like fort som det kom :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilling er notert - det gjøres oppmerksom på at tidspunkt for utgivelse, i likhet med tidspunkt for skrivestart, er svært uavklart... Men fra lege-ordlisten kan jeg by på definisjonen uspesifisert  - jeg nevnte den for en sykepleier på akuttmottaket sist og han lo - Ja, den der er kjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften ettermiddag fikk jeg melding fra PostNord om at pakken som var beregnet levert i lett tilgjengelig pakkeboks 20.12, kunne hentes på mindre tilgjengelig utleveringssted. Siden har det kommet daglige påminnelser om å hente pakken, hvilket hadde vært irriterende nok under normale omstendigheter, men direkte provoserende når hentestedet faktisk har julestengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (22 timer siden):

Vegansk oppgave på Bake-off - vi hadde hel-vegansk julemiddag i går...

Vegansk julemiddag høres spennende ut. :jepp: Hva besto den av? 

Daria skrev (4 timer siden):

Jeg bestiller også signerte eksemplarer av denne bokserien. :jepp: Jeg antar det kan være et nyttig oppslagsverk for meg… :fnise: 

Daria skrev (2 timer siden):

Lille julaften ettermiddag fikk jeg melding fra PostNord om at pakken som var beregnet levert i lett tilgjengelig pakkeboks 20.12, kunne hentes på mindre tilgjengelig utleveringssted. Siden har det kommet daglige påminnelser om å hente pakken, hvilket hadde vært irriterende nok under normale omstendigheter, men direkte provoserende når hentestedet faktisk har julestengt...

Du får bryte deg inn der da. Da får du sikkert fred fra PostNord. Ikke sikkert det blir like fredelig fra andre etater… :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne (44) brøt seg inn hos 7-Eleven for å hente pakke - lei mas fra PostNord

Kanskje ikke... :fnise:

Julemiddagen var vegisterkaker og julestek av linser og frø (tror jeg - den var visst ferdigkjøpt) med poteter, grønnsaker og saus, og riskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (11 minutter siden):

Kvinne (44) brøt seg inn hos 7-Eleven for å hente pakke - lei mas fra PostNord

Kanskje ikke... :fnise:

Julemiddagen var vegisterkaker og julestek av linser og frø (tror jeg - den var visst ferdigkjøpt) med poteter, grønnsaker og saus, og riskrem.

Bare å følge med på nyhetene framover da… :fnise: 

Og den maten høres god ut. :sikle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den julesteken er det beste ferdige kjøttalternativet jeg har smakt - uten at jeg skal påberope meg å ha smakt veldig mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...