Ping! Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Hehe ja, våre svigermødre Hun ønsket hjelp idag til å vaske noen gulv (hun har ikke nedsatt fysikk som jeg vet om), men jeg sa nei. Hun ble tydelig gretten pga svaret mitt. Er det slik med dere og? Forventer de at dere skal hjelpe dem? Jeg mener.. Jada, klart jeg kan ta i nå og da, men det er da ingen plikt? Min egen mor hadde aldri blitt sur av noe så lite. Ah.. Blir litt irritert selv, og gitt meg dårlig samvittighet har hun og.
Antlers Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Sa du bare nei, eller ga du en begrunnelse? Selvsagt har du ingen plikt til å stille opp, men kan skjønne at hun ble snurt hvis det var type "Nei, det gidder jeg ikke" svar. Nå vet jeg jo ikke hvor mye hun stiller opp for deg/dere heller, så det er vanskelig å si. Hadde jeg ikke hatt noe annet fore hadde jeg stilt opp, ihvertfall
Caramba Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Her er det tvert imot. Svigermor og svigerfar hjelper OSS utrolig mye. De passer barna, pusser opp for oss og masse annet. Når vi er på besøk får vi ikke løfte en finger, selv om jeg selvsagt hjelper litt til med å rydde etter middag, etter ungene etc. Får dårlig samvittighet når jeg tenker på at vi egentlig aldri har hjulpet dem med noe som helst, men nå har de aldri trengt hjelp med noe heller. De er veldig spreke og flittige.
Furstina Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Med mödrar, svigermor, syskon och barn är det väl så att alla är olika personer och förväntar sig olika mycket hjälp - oavsett fysisk förmåga. Problemet uppstår väl när den man ber om hjälp inte har samma synsätt. Hon kanske är van vid att barn och deras fruar/män ska hjälpa den äldre generationen? Precis som vissa barn förutsätter (och kräver) att deras föräldrar ska hjälpa till att hämta och passa barnbarnen så de vuxna kan göra vad de vill. Jag säger inte att det är fel, bara att ni förväntar olika saker av varandra.
Gjest svigerdatra Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Vi har fått så mye hjelp av svigermor så jeg er veldig opptatt av at vi skal kunne bidra tilbake når hun trenger hjelp. Dette er også noe som ungene har blitt opplært til. Ellers er jeg og svigermor to forskjellige personer med helt forskjellig syn på livet men jeg orker ikke å henge meg opp i det, hun har vært grei og hjulpet oss opp i gjennom årene og har et veldig godt forhold til barnebarna sine..
Gjest Iril Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Hvorfor sa du nei? I mine øyne er det en selvfølge å hjelpe svigerforeldre/foreldre med ting om jeg kan. Selv om de kanskje ikke har nedsatt fysikk, er de jo som regel eldre enn oss og det kan merkes på kroppen det.
Lilith Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Ne-ei, mine svigerforeldre forventer kanskje ikke at vi skal hjelpe dem, men de hjelper oss så mye at når de trenger hjelp, så stiller vi opp uten å mukke. Det skulle bare mangle, synes nå jeg
Elizia Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Svigermor har alltid stilt opp for oss både med husvask, flytting, være barnevakt osv så selvsagt er vi behjelpelige når hun trenger hjelp med noe. Siden hun er kun 55 år og har mer energi enn meg så er det sjelden hun trenger hjelp til noe unntatt å feks skru sammen møbler, løfte tunge ting osv. Jeg er en ja person og får meg aldri til å si nei til å hjelpe noen med unntak av når jeg er opptatt med noe annet viktig som ikke kan utsettes.
Gjest jomfrua Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Hehe ja, våre svigermødre Hun ønsket hjelp idag til å vaske noen gulv (hun har ikke nedsatt fysikk som jeg vet om), men jeg sa nei. Hun ble tydelig gretten pga svaret mitt. Er det slik med dere og? Forventer de at dere skal hjelpe dem? Jeg mener.. Jada, klart jeg kan ta i nå og da, men det er da ingen plikt? Min egen mor hadde aldri blitt sur av noe så lite. Ah.. Blir litt irritert selv, og gitt meg dårlig samvittighet har hun og. Ja, jeg synes du burde ha dårlig samvittighet ut fra hvordan du har lagt frem saken her. Hvis noen ber om hjelp - så hjelper man. Det handler ikke om plikt - det handler om dine relasjoner til andre mennesker og om hvem du er.
Gjest Gjerst Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 Eg hadde nok aldri greidd å svare nei viss nokon hadde spurt meg om hjelp -iallefall ikkje viss det hadde vore svigermor. Det kan vere greit å tenke på at ho kan vere grei å ha som hjelp seinare. Blir jo ikkje så enkelt for deg å spørre om barnevakt eller anna hjelp frå ho no etter å ha sagt nei til å hjelpe....Kanskje har du ikkje barn no, men kjem ei tid seinare veit du Korleis hadde forresten du reagert viss du spurde ho om hjelp, og ho hadde svart nei, uten nokon som helst grunn?! Hadde du og blitt sur? (no antar eg at du ikkje hadde anna unnskylding enn at du ikkje ville, vart ikkje sagt noko anna i innlegget ditt iallefall)
Jade Skrevet 18. mars 2010 #11 Skrevet 18. mars 2010 Vet du hvorfor hun ba om hjelp? Kan det være at hun har fryktelig mye å gjøre, og ikke kunne se for seg hvordan hun skulle rekke over alt sammen, og at det kostet henne litt å be om hjelp. Og når du sa nei, så ble hun skuffet og kanskje litt flau over at hun hadde spurt (som ble mistolket som sur)? Bor du hos svigerforeldrene dine? Eller bor du i nærheten? Har hun hjulpet deg mye med huset/barna?
Ninen Skrevet 18. mars 2010 #12 Skrevet 18. mars 2010 Jeg skjønner trådstarter litt. Jeg vet ikke hvordan ditt forhold til svigermor er, men jeg har irritert meg over det samme med min svigermor. Hun hjelper oss så å si aldri. Kan droppe eller utsette et besøk heller enn å hjelpe til litt. Samtidig krever hun hjelp. Hun spør ikke, men sier "Du må hjelpe meg med...". Selv i tider når vi har ekstra mye, for eksempel flytting eller nyfødt barn. Jeg har vanligvis ingenting imot å hjelpe andre, men jeg synes det bør være en viss likevekt. Altså at begge parter hjelper den andre når de har tid eller anledning. Når bare den ene parten hjelper den andre, blir forholdet for skjevt for min smak. Men selvfølgelig kan man hjelpe på mange måter, og jeg holder ikke noe regnskap. Jeg ber ikke onkel Fred med dårlig rygg om hjelp når jeg skal flytte pianoet, men ringer ham hvis jeg trenger råd om en god opera. Jeg tenker det har med innstillingen å gjøre, at man er villig til å hjelpe når man har anledning, istedenfor å stikke av når man risikerer å hjelpe. Eventuelt - hvis noen er fast bestemt på å ikke hjelpe meg med ting, er det helt greit, men da kan de ikke kreve hjelp av meg i tide og utide uten at jeg blir irritert.
Rosalie Skrevet 18. mars 2010 #13 Skrevet 18. mars 2010 Hvorfor forventes det at man skal være gratis hushjelp for svigermor? Skjønner deg godt, TS.
Gjest jomfrua Skrevet 18. mars 2010 #14 Skrevet 18. mars 2010 Hvorfor forventes det at man skal være gratis hushjelp for svigermor? Skjønner deg godt, TS. J.... dårlig holdning du viser her, synes jeg. Om noen ber om hjelp - så ser de på deg som en "lavtlønnet tjener". Du må vel mangle noe i toppen.
Ping! Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. mars 2010 Jeg kan ikke huske en eneste gang hun har hjulpet oss med noe, og vi har flyttet to ganger. Jeg tror de har litt det synet at "ungdommen skal hjelpe". De er i 40-årene selv, så de er ikke så gamle. Og som med Ninen så sier hun "Du/dere må hjelpe (..)", akkurat som det skulle være en plikt. Og jeg føler meg i grunn ganske ukomfortabel med det, jeg kan gjerne hjelpe, men vil ikke behandles som noe dokke Anna. Mine tidligere "svigermødre" var det rake motsatte og lot meg aldri hjelpe til. Jeg sa rett og slett nei fordi jeg var sliten i går, og har min egen leilighet som må vaskes. Synd å si det, men jeg ønsker egentlig ikke noe forhold med henne. Hun blir alltid så irritert over den minste ting. Nå er ikke jeg en perfekt svigerdatter på langt nær, men jeg klarer i det minste å unngå og spre dårlig samvittighet til frokost.. Jeg kommer ikke fra en sammensveiset familie som det mannen min har, så vi har nok veldig ulikt syn på ting ja.
Gjest svigerdatra Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 Jeg kan ikke huske en eneste gang hun har hjulpet oss med noe, og vi har flyttet to ganger. Jeg tror de har litt det synet at "ungdommen skal hjelpe". De er i 40-årene selv, så de er ikke så gamle. Og som med Ninen så sier hun "Du/dere må hjelpe (..)", akkurat som det skulle være en plikt. Og jeg føler meg i grunn ganske ukomfortabel med det, jeg kan gjerne hjelpe, men vil ikke behandles som noe dokke Anna. Mine tidligere "svigermødre" var det rake motsatte og lot meg aldri hjelpe til. Jeg sa rett og slett nei fordi jeg var sliten i går, og har min egen leilighet som må vaskes. Synd å si det, men jeg ønsker egentlig ikke noe forhold med henne. Hun blir alltid så irritert over den minste ting. Nå er ikke jeg en perfekt svigerdatter på langt nær, men jeg klarer i det minste å unngå og spre dårlig samvittighet til frokost.. Jeg kommer ikke fra en sammensveiset familie som det mannen min har, så vi har nok veldig ulikt syn på ting ja. Det blir jo så klart noe helt annet når hun ikke bidrar med noe hjelp selv men kun forventer hjelp av andre. Det var det veldig vanskelig for oss som svarte å vite når det ikke blir opplyst i startinnlegget. Jeg hjelper min svigermor når hun en sjelden gang ber om det fordi hun har hjulpet oss så mye selv, som sagt en helt annen situasjon enn din.
Gjest mei Skrevet 18. mars 2010 #17 Skrevet 18. mars 2010 Jeg mener klart man skal hjelpe hverandre når det trengs. Men noe så trivielt som å vaske gulvene til en dame i 40-årene som tydligvis klarer selv? Det får dog være grenser!? Jeg hjelper mer enn gjerne familien, men hadde noen spurt meg om å gjøre noe som går under ukenlig husarbeid, når de fint klarer det selv, ja da hadde jeg blitt fornærmet.
Gjest Miam Skrevet 18. mars 2010 #18 Skrevet 18. mars 2010 Jeg hadde rett og slett sagt det som det var. Du var sliten, og ville hjem å slappe av etter en lang dag, og at du i tillegg har egne gulv som trengte vask. En dame i førtiåra uten noen fysiske "skader" eller andre ting som skulle hindre henne i å vaske gulv selv, som spør etter sånn hjelp er bare rart i mine øyne. Klart om du hadde tid og "lyst" så sett i gang å vask, for all del, men jeg syntes det var rart av henne å spørre, om det ikke var noe spesielt...
Rosalie Skrevet 18. mars 2010 #19 Skrevet 18. mars 2010 J.... dårlig holdning du viser her, synes jeg. Om noen ber om hjelp - så ser de på deg som en "lavtlønnet tjener". Du må vel mangle noe i toppen. Jepp, jeg mangler noe i toppen fordi jeg ikke kaster meg inn i hjemmehjelprollen bare fordi svigermor ikke gidder å vaske gulvene sine selv.
Fortunatus Skrevet 18. mars 2010 #20 Skrevet 18. mars 2010 Hvis dere ikke bor hjemme hos svigermor så forstår jeg veldig godt at du ikke vil vaske gulvene hennes. Trodde kanskje dere bodde hjemme hos henne og da er det jo greit å hjelpe litt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå