Gå til innhold

Overgang til vegetarianer

Gjest Emelie

Anbefalte innlegg

Gjest Emelie

Jeg har snart kuttet ut alt kjøtt og fisk fra menyen, hovedsaklig av etiske grunner. Jeg kjenner at jeg får ta det stegvis, siden jeg er veeeldig glad i enkelte kjøttbaserte retter, og både røkelaks og sushi. Jeg tenkte jeg under nedtrappingen skulle bruke kun viltfanget fisk, og økologisk kjøtt fra frittgående dyr, evt.viltkjøtt. Det koster mer og er vanskeligere å få tak i, så det vil jo føre til at jeg bruker stadig mindre kjøtt og fisk.

Har dere erfarne veggiser noen andre gode råd til meg? :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tja. Vært vegetarianer i rundt ti år nå, men vet ikke helt om jeg har noen råd, med mindre det er slik at du vil ha tips til vegetarmat å lage. Kuttet ut alt annet kjøtt tvert etter å ha bestemt meg, men var pescetarianer i et halvår før jeg kuttet ut fisk og. Føler det er mange som bare linker til denne bloggen med en gang det er spørsmål om vegetarmat her inne, men bloggen til Frosk har mange gode oppskrifter (www.norwayveggie.blogspot.com) og enda flere er bare et google-søk unna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link!

Jeg tenker mer på om flere enn meg har hatt problemer med "sug" etter visse kjøttvarer enkelte ganger, og hvordan man takler det. Skal man la seg selv "få lov" til å spise kjøtt i en overgangsperiode, eller forsterker det suget? Det jo engang sånn at jeg liker kjøtt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble vegetarianer over natten for snart 5 år siden, og har til dags dato ikke kjent noe sug etter kjøtt. Faktisk helt sant :P klart jeg har tenkt "åh, skulle vært digg med en burger nå" et par ganger, men aldri hatt SUG. Og de 2 siste årene har jeg ikke hatt lyst på kjøtt i det hele tatt :) og jeg var i utgangspunktet glad i kjøttmat.

Det eneste jeg har hatt merkbart savn etter, er fenalår i jula.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vegetarianer i syv år nå. Har egentlig aldri savnet noe av det jeg spiste før. Særlig siden jeg spiser og lager mye mer spennende mat nå. Eneste jeg savner er enkeltheten med å spise kjøtt. Det er mer å velge mellom på restauranter o.l. Mest av alt er jeg rimelig lei alle anklager og irriterende spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke vegetarianer men er ikke helt fremmed for tanken på å bli det. Stort sett syns jeg ikke det er noe problem å ikke spise kjøtt til hverdags, og kylling har jeg helt kuttet ut, men enkelte ganger byr det på problemer å skulle spise vegetarisk. Jeg er mye på reise i jobben, og vegetarmat på flyplasser og hoteller er det heller dårlig med. Egentlig er det veldig dårlig med mat på flyplasser i det hele tatt, og vanligvis er faktisk pølse i brød det eneste jeg orker å spise av utvalget på Narvesen. Salater med pasta, dressing og et slapt salatblad, eller tørre ferdigsmurte baguetter frister overhode ikke. Soyapølser kunne definitivt vært noe å satse på for Reitan-gruppen.

Eller så er jeg glad i festmat med rødt kjøtt. F.eks gode andebryst eller indrifileter er skikkelig kos, det hadde det nok vært vanskelig å slutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Som flere andre sier - det jeg savner, er å kunne få noe å spise hvorsomhelst :) Utvalget av vegetarmat er ikke alltid spesielt bra (for å si det forsiktig) - så det kan være rimelig vanskelig å finne noe ok å spise når man reiser, og på restauranter / kaféer. (Og så er det nokså irriterende at så mange tror at vegetarmat = salat ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...