Gå til innhold

aaarrrrrrgh!!!!!!!

Donnie Darko

bør voldelige spill forbys?  

1. 1. bør voldelige spill forbys?

• ja (jeg er et fascistisk svin)
      3
    • nei (jeg er et tenkende individ)
      15

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp på vg-nett at valgerd & co vil FORBY voldelige dataspill!!??

Hvem i allverden kan påberope seg førstepremie i verdens minste hjerne ved og ha stemt på disse personene??? Jeg trodde faktisk ikke KRF kunne overgå seg selv etter utsagnet om at de ville ha øl inn på polet... Disse menneskene er farlige! de MÅ stoppes!

Bibelen er full av kvinneundertrykkelse, drap, dyresex, tortur, lemlestelse, barneofringer og annet av en extrem voldelig natur. Det er også den boka i verden som er ansvarlig for flest kriger, drap og andre voldelige disputter, hvorfor ikke starte med og forby DEN I STEDET??

Det er jo opplagt at folk tar mer skade av DEN!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heh.

Vi får bare finne fram sprittusjen og gjøre oss klare. Konservative kristene kommer til å tape i lengden uansett.

Artig var det uansett å lese at den eneste fag kyndige uttalesen ikke ga medhold i det Laila Dåvøy og Valgerd Svarstad Haugland ville presse frem.

Viser vel egentlig bare at det er troen som syrer og ikke fornuften. Skjønner til dags dato ikke hvorfor vi har en "kultur- og kirkeminister". Sånn som jeg ser det burde denne stillingen vært delt i 2, sånn at vi hadde fått en "kultur minister" og en "kirke minister". For det er ikke riktig å blande disse to kategoriene. Kirken har riktig nok noe med kulturen å gjøre. Men det har også teateret, kinoen, TV'n, poesi samfundet m.m. Og der er vel de fleste enige at ministeren som styrer dette, ikke burde være den samme som styrer kirken. På lik linje som at olje og energi ministeren og ect. ikke har noe med det å gjøre. Hva med en olje og sjøfarts minister?

Leila Torgersen, forsker i NOVA og psykolog, er midt i et studie om barn og unges forhold til dataspill i Norge. Hun kunne fortelle at 75 prosent av alle gutter mellom 13 og 16 spiller TV-spill, mens 90 prosent av guttene spiller PC-spill. Tallene for jenter var omtrent halvparten.

Og kanskje mest interessant: 30 prosent av gutter mellom 13 og 16 år spiller PC-spill hver dag, mens 15 prosent spiller TV-spill hver dag.

Hun forsøker å se sammenheng mellom spilling og atferd, men innrømmer at det kan bli vanskelig.

- Det er ikke mulig å få et forskningsresultat som viser om det gjør skade eller ikke, sier Torgersen, som understreker at en rekke faktorer, særlig sosiale, vil ha innvirkning på resultatet.

- Ikke mer vold

- De som spiller voldelige dataspill er mer voldelige enn de som ikke gjør det, sier hun - etterfulgt av om hva som er årsak til hva. For dette kan godt snus på hodet og bety at personer med voldelig adferd tiltrekkes av voldelige spill.

- Det har ikke blitt mer vold blant barn og unge de siste årene. Men volden som utføres har blitt råere, sier Torgersen.

- De aller fleste barn har først og fremst stor glede av å spille! avsluttet hun sitt foredrag med.

Nestleder i Barneombudet, Knut Haanes, er enig.

- Det finnes ingen entydig sannhet rundt dette om dataspill er skadelig eller ikke. Vi driver alle med synsing, og man kan finne forskning som støtter alle synspunkt, sier han.

Ikke representativt

- Men i all lek ligger det læring, understreker Haanes, som også mener spill er en bitte-liten del av det Barneombudet driver med, og at politianmeldelsen av «Grand Theft Auto III» ikke er representativt for hele ombudets arbeid.

- Det er ingen tvil om at samfunnet har endret seg mye de siste tiårene. Folks verdisyn og moral er kanskje ikke det samme nå som før. Hvorfor er det så mye fokus på ting som dataspill, rusbrus, voldelige filmer og slikt, når det like så godt kan være symptomer på et større problem?

- Det er på grunn av dere i mediene, vi prøver men kommer ikke gjennom, sier Haanes, tydelig engasjert.***************************

- Det er ingen tvil om at samfunnet har endret seg mye de siste tiårene. Folks verdisyn og moral er kanskje ikke det samme nå som før

Og det kommer til å fortsette. Det er en del av utviklingen, og det går ikke ann og stoppe det. Man skulle tro at alle skjønte dette, etter å ha sett at det bestandig har endret seg med tiden og gått framover. Hadde det ikke gjort det, så hadde vi fremdeles vårt i stein alderen.

Og til slutt... jeg synes det er litt ironisk av to konservative mennesker å angripe et spill som GTA3, når opphavsboken deres er værre på de punktene som de selv prøver å kritisere. :sarkasme:Men man kan vel ikke angripe en bok, for bøker er for sofistikerte, ikke sant?:sarkasme:

*blæh*

PS; Voldelige spill kan også ha en therapeutic effekt på mennesker (barn OG voksne). Det må da være bedre å skyte ned 300 bad guys i et tv-spill, enn å lappe ned kompisen sin (se landslaget) for trivielle årsaker.

PSS; Spill som blir forbudt i norge blir uansett lastet ned over internet og cracket, deretter spredd videre via ftp servere og p2p programer. Så det er i bunn og grunn futile å gjøre motstand. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 19: Da du jobbet på Rimi truet du pensjonistene med kjøttøks. Du bruker tydeligvis alt for mye tid på voldelige dataspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde
Ja' date=' voldelige spill, filmer og annet bør definitivt forbys. Uten tvil.[/quote']

Og hvem skal sette standarden for hva som er AKSEPTBELT voldelig og hva som er UAKSEPTABELT voldelig?

Ringenes Herre er noe av det beste jeg har sett på kino og her var et da utrolig mye vold. Denne filmen burde altså vært forbudt, eller der det noe annet når det er "fantasy"vold?

For ikke å snakke om Pirates of the Carribean. Artig film, masse vold, umotivert vold - Tex, du hadde en 5-klassing med, hadde du ikke? - og selvfølgelig burde den vært forbudt! Eller kommer den inn under samme genre som Ringenes Herre?

Min grense for hva som er vold og ikke er sannsynligvis forskjellig fra andres. Derfor spør jeg igjen: Hvem skal sette standarden?

Jeg er for aldersgrenser og mot forbud. Jeg tror alt forbudt blir mye mer spennende.

Dessuten har jeg faktisk såpass tillitt til de fleste unge at jeg tror de forstår at det ER forskjell på spill og virkelighet.

Så jeg sier: NEI til forbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på pirat filmer med spøkelser som tiåringer vet ikke eksisterer, og blind vold der reelle personer blir meid ned.

Forskjell på Supermann som tiåringer vet ikke eksisterer, og Rocky, Rambo og gutta.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk, gutten.

Forskjell på alder, tåleevne, og så videre.

Aldri tenkt lengre enn nesetippen?

Nettopp! Men er ikke det foreldres ansvar å ta hensyn til, i stedet for at staten skal nekte ALLE å spille spill med vold i, se filmer med vold i etc.

Jeg sier som Brunhilde, hvem skal bestemme hva som er en akseptabel mengde vold? Og hva med filmer som er en kommentar til samfunnet vi lever i, skal de kunne bruke vold? Hva med humoristisk vold?

Hva med slemmingene i Supermann, siden noen nevner han?

Nei, folk får bli flinkere til å oppdra barna sine, sier jeg, og slutte å stikke fingrene i ørene, knipe igjen øyene og synge "LALALALA".

Hvis man syns det er så ille at barn spiller voldspill, finn på noe sammen med dem i stedet da!

Jeg forbeholder meg retten til å se filmer som inneholder vold og spille spill som inneholder vold, jeg har blitt oppdratt til å vite forskjell på rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 19: Da du jobbet på Rimi truet du pensjonistene med kjøttøks. Du bruker tydeligvis alt for mye tid på voldelige dataspill..

For det første så har jeg har aldri jobbet på Rimi, jeg jobbet i en Prix butikk. Når det gjelder det med og true pensjonister med ei kjøttøks så håper jeg at dette innlegg i likhet med mitt om kunder, var ment humoristisk og ikke seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst, Tex - vil du forby filmer som Rocky? Fint om du kunne argumentert for det. Og jeg er også nysgjerring på hvem du mener skulle gjøre det (siden svært få fagfolk er for mer eller mindre full sensur) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...