Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #21 Skrevet 15. mars 2010 Jenta mi var akkurat sånn som du beskriver!Jeg fullammet lenge, og med engang jeg begynte med fast føde så fikk hun skikkelige magesmerter og gråtetokter. Endte med at hun ble innlagt og hun hadde infeksjon i tynntarmen. Desverre fant de aldri ut hva som forårsaket det. Nå er hun 6 år, ei velfungerende jente, men dog litt tynn og liten, og har fortsatt endel mage/tarmproblemer. Hun har flere ganger vært innlagt med mistanke om blindtarmbetennelse pga voldsomme magesmerter, uten at det har vært blindtarm. De aner fortsatt ikke hva det er med magen til jenta mi, og er fortsatt under utredning. All min sympati til deg, det er beintøft, jeg har vært der selv! Fullammet til hun var 9mnd, da det bare ikke gikk med mat. Fortsatt er hun ømfintlig, og renner på do rett etter hun har spist. Husker jeg slet veldig, var voldsomt trøtt, og raste ned i vekt. Jeg ammet til hun var 2.5 år, selv om hun begynte å få mat. Vanlig melk var aldri aktuelt, da hun nektet å ta det. Nå drikker hun laktosefri melk sånn som jeg gjør da jeg har påvist melkeallergi. Uff; jeg var 45kg og 172 høy på slutten da jeg ammet.... Håper dere får fortgang i dette, og at dere finner ut hva som plager lillebarnet!
livesen Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 Har dere prøvd kiropraktor, har en venninne som hadde samme problem som deg , hun fikk stadig beskjed om at barnet ikke tålte ting på helsestasjonen og hos lege . Til slutt gikk hun til kiropraktor og etter to behandlinger var det slutt på barnets smerter .
Gjest w Skrevet 16. mars 2010 #23 Skrevet 16. mars 2010 Ett av mine barn var en gutt som reagerte på en del av det jeg spiste . Det gikk lang tid før vi fikk diagnosen laktoseintoleranse. Jeg hadde en gutt som ikke fikk sove på natt, kunne sove litt om han fikk kroppskontakt. Vi satt oppe hver natt i flere mnd. Vi var så utslitt at vi ikke visste hvor vi var. Ingen til å hjelpe, og en storebror som også krevde sitt. Vi prøvde homopat, men hadde ikke overskudd til å vente på resultat. Gikk da til akupunktur, og første natten sov gutten min 6 timer i strekk. Jeg sov jo ikke, jeg bare ventet på at han skulle våkne. Etter flere behandlinger ble han litt bedre. Var fortsatt våken flere ganger om natten, men roet seg ganske fort.
Gjest ts Skrevet 17. mars 2010 #24 Skrevet 17. mars 2010 Tusen takk for mange svar og tips. Vi har prøvd homeopati, men har ikke fått så store resultater. Akupunktur fungerte bra tidligere, hun fikk regelmessig og myk avføring bare et par timer etter behandlingen. Nå er det et par mnd. siden det ble prøvd, men vi skal begynne igjen. Litt av problemet er at vi ikke har så mye penger nå, slik at vi ikke har hatt råd til alle mulige alternative behandlinger over lange perioder. Men må man, så må man. Og nå MÅ vi! Vi skal prøve sviskesaft i grøten, hun har så hard mage at hun nesten ikke klarer å få det ut. Jeg er livredd for at hun skal få enda vondere i magen av det, men samtidig kan det ikke bli så mye værre enn å ha forstoppelse.. så vi får ta sjansen. Vi har prøvd tilsvarende kiropraktor, men har ikke fått umiddelbare resultat med magen, enda vi har tatt flere behandlinger. Legen sier at babyer gråter, og at det går over...!!!! Det har hun sagt i flere mnd nå. Gidder ikke spørre mer om råd der. Dette er til og med legen på helsestasjonen, som burde kunne mer, men niks! Fortsetter med fullamming, og innfører bare smaksprøver av lactose og glutenfri grøt, som vi nå skal prøve å tilsette pittelit sviske. De kan vel reagere på gluten i min kost, på samme måte som de reagerer på melk i min kost...? Men jeg orker ikke å kutte ut det også. Noe må jeg spise selv skal jeg makte dette.
Gjest navnelapp Skrevet 17. mars 2010 #25 Skrevet 17. mars 2010 Får ho nok å drikke? Når du seier hard mage tenker eg for lite væske i kroppen. Har ho våte bleier jamnt og trutt? Vil ho drikke? Kan ho kanskje like utspedd babyfruktjuice?
Gjest Hest Skrevet 17. mars 2010 #26 Skrevet 17. mars 2010 Tusen takk for mange svar og tips. Vi skal prøve sviskesaft i grøten, hun har så hard mage at hun nesten ikke klarer å få det ut. Jeg er livredd for at hun skal få enda vondere i magen av det, men samtidig kan det ikke bli så mye værre enn å ha forstoppelse.. så vi får ta sjansen. Hei. Min eldste datter sleit mye med hard mage da hun var liten. Det kunne gå 7-14 dager mens jeg fullammet henne (magen var da ikke hard), men da vi begynte med fast født blei avføringen veldig hard!Svisker/sviskesaft hjalp ikke for oss. Fant noen triks; 1) Mye å drikke, gjerne vann fra tutekopp (jenta vår tok ikke flaske) gjør avføringen løsere 2) Større mengder mat. Datteren vår var svært småspist, og det ga magen lite å jobbe med. Da hun en sjelden gang spiste godt fungerte magen bra. 2) Dufalac, laktulose to ganger om dagen. Glemte vi dette blei det forstoppelse 3) Klyster når det stoppet helt opp (mikrolax). Da slipper man såre rifter i endetarmen som gjør at barne kvier seg for å tømme tarmen (og dermed forstoppelse). Forstoppelse kan være veldig vondt, og er jo nettopp magesmerter. Dette var vår erfaring ved introdusering av fast føde... Ingen trøst, men kanskje noe (laktulose og mye å drikke) kan hjelpe barnet ditt? Lykke til videre!
Gjest mimz Skrevet 17. mars 2010 #27 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har selv opplevd å bli bedre i magen av akupunktur faktisk. Om dere bor i drammen vil jeg anbefale jon fjellstad, som er kansje norges mest erfarne akupunktør. Det vil koste dere litt over 300 kr timen, og norsken hans er ikke verdens beste, men han KAN sakene sine
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #28 Skrevet 17. mars 2010 Får ho nok å drikke? Når du seier hard mage tenker eg for lite væske i kroppen. Har ho våte bleier jamnt og trutt? Vil ho drikke? Kan ho kanskje like utspedd babyfruktjuice? Fruktjus er litt opp og frem, vi må prøve en og en ting, og fruktjus er hardt for magen også. Så nå prøver vi sviskejus, og tar det derfra. Siden jeg fullammer, og hun drikker mye og ofte skal det ikke være nødvendig med drikke i tillegg har vi fått beskjed om. Ikke vann heller, bare morsmelk.. Hun tisser mye, men hun kvier seg også for å tisse, så hun hverken tisser eller bæsjer uten at hun får ligge naken en stund (med unntak av natta, da hun ikke blir skiftet på med mindre hun virkelig skriker og vi er oppe uansett.) Vi har sjekket urinveisinfeksjon, men det er ikke det sier legene.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #29 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har selv opplevd å bli bedre i magen av akupunktur faktisk. Om dere bor i drammen vil jeg anbefale jon fjellstad, som er kansje norges mest erfarne akupunktør. Det vil koste dere litt over 300 kr timen, og norsken hans er ikke verdens beste, men han KAN sakene sine Nei, men vi vet om gode der vi bor også, kjenner godt flere erfarne og godt utdannede akupunktører. Men prisene er høyere her enn 300 kr... Har selv også veldig god erfaring med akupunktur på veldig mange forskjellige ting, så det pleier å funke bra. Hun skal ha første behandling igjen denne uka, håper det hjelper like bra som sist. Men kvier meg alltid for at hun blir stukket også da, men heldigvis er det for å få det bedre.. Men det skjønner ikke den lille der og da desverre. Men jeg tror jeg syns det er værre enn det hun gjør, hun slutter fort å gråte etterpå heldgvis.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #30 Skrevet 17. mars 2010 <!--quoteo(post=7909986:date=15.03.2010 (19:11) :name=Gjest)--><div class='quotetop'>SITER(Gjest @ 15.03.2010 (19:11) ) ←</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Gluteninteolleranse<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> Hos eit barn som aldri har fått gluten i kosten?
ViljaH Skrevet 18. mars 2010 #31 Skrevet 18. mars 2010 Ha oppi en teskje eller gjerne to med sviskemos i grøten hvis hun plages sånn. Glasset med sviskemos fra Småfolk holder en uke i kjøleskap etter at det er åpnet. Kan også gi henne en halv teskje bare sviskemos innimellom måltid for å hjelpe henne, pøs på. Det er viktig å hjelpe barna så det ikke gjør vondt å bæsje, da kan de begynne å holde seg for å unngå smerten, og så blir de bare mer forstoppet.. hvis hun også unngår å tisse, kanskje hun har begynt å holde seg? Isåfall bør du gjøre det du kan for å sikre at hun har myk avføring en ganske lang stund, så hun "avlærer" at det er vondt å bæsje. Ducalact som en annen sa hørtes lurt ut (hvis det står ok for babyer på pakken).
Gjest gammel veganer Skrevet 18. mars 2010 #32 Skrevet 18. mars 2010 Det finnes minst to typer MME uten kumelk, både soya og risbasert. De er svindyre om du ikke får det refundert, men det er verdt det. Vet også at det er mulig å importere fra utlandet, men jeg har ikke linkene her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #33 Skrevet 18. mars 2010 Ha oppi en teskje eller gjerne to med sviskemos i grøten hvis hun plages sånn. Glasset med sviskemos fra Småfolk holder en uke i kjøleskap etter at det er åpnet. Kan også gi henne en halv teskje bare sviskemos innimellom måltid for å hjelpe henne, pøs på. Det er viktig å hjelpe barna så det ikke gjør vondt å bæsje, da kan de begynne å holde seg for å unngå smerten, og så blir de bare mer forstoppet.. hvis hun også unngår å tisse, kanskje hun har begynt å holde seg? Isåfall bør du gjøre det du kan for å sikre at hun har myk avføring en ganske lang stund, så hun "avlærer" at det er vondt å bæsje. Ducalact som en annen sa hørtes lurt ut (hvis det står ok for babyer på pakken). Det med tissinga har vært sånn siden hun ble født faktisk, så det er nok ikke lært av dårlig erfaring.. kanskje hun bare tror det skal være sånn..? Jeg vet ikke. Hun tar tydelig i når hun tisser også, så jeg hører alltid når hun gjør det. Ser ut som å slutte med bleier skal gå greit en gang.. på den positive siden Kanksje hun ikke liker gris i bleia..? Men veldig enig, kjemperedd for at hun skal kvie seg for å bæsje fordi det er vondt. Har heller lyst å bruke kostholdet til å få til bæsjinen, Ducalact er jo veldig sterkt. Jeg har store problemer med min egen mage, mye smerter, og tar jeg Ducalact blir jeg skikkelig dårlig, kaster opp og får diare, gjerne et par dager.. så jeg er litt skeptisk til det. Ser ut som hun tåler det så langt, det skal jo være nok for en babymage. Har fått tips om noe som heter Probiotisk pulver også, levende bakterier, fra helsestasjonen. Har ikke fått tak i det enda, så det er ikke prøvd, men de sier mange har kjempegod erfaring med den.
ViljaH Skrevet 19. mars 2010 #34 Skrevet 19. mars 2010 Du må holde oss oppdatert på hvordan det går, lærerikt tema dette. Har ikke hørt om probiotisk pulver, men det er jo det samme som at de anbefaler Biola osv for voksne som sliter med fordøyelsen. Husk at enkelte matvarer virker motsatt av svisker, og binder magen. Blåbær og banan er slike, som du da bør ligge unna til magen ordner seg. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #35 Skrevet 20. mars 2010 Hørte om en som hadde lignende problemer som fikk påvist spolorm hos barnet da det var litt eldre, de visste ikke hvor lenge barnet hadde hatt dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå