Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Jeg er fortvila. Barnet vårt har hatt vondt i magen og skreket masse fra hun var født. Jeg har fulgt alle råd om mat, har kuttet ut melkeprodukter, og alle produkter som kan gi magevondt, krydder, osv. Nå er hun så stor at annen mat skal introduseres, og vi får det ikke til. Alt resulterer i dårlig soving. Jeg sover aldri lenger enn en time i gangen, hun våkner hele tiden, jeg ammer mye, og jeg blir tynnere og tynnere, og mer og mer sliten. Helstestasjonen har ingenting å bidra med, og fastlegen henviser oss til sykehus. Sykehus har et par mnd. venteliste, så i mellomtiden skjer ingenting. Jeg orker ikke at babyen vår skal ha det slik, og jeg selv orker ingenting mer enn å ta meg av babyen så godt jeg kan. Er det noen som har erfaringer med matintoleranse og innføring av fast føde? Morsmelkerstatning er ikke en utvei, da den har kumelkprotein. Det beste jeg gjør er å kunne amme, men da blir jeg helt skrapet for krefter, siden hun er stor nå, og veldig aktiv. Jeg har også et for dårlig kosthold siden jeg må kutte ut alt. Tar vitaminer osv i stedet, etter legens anbefaling.
Gjest supermim Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Har dere fått avklart hva slags matvarer hun er allergisk mot? Det hørest ut som dere bør ta kontakt med en lege som spesialiserer seg innen ernæring og allergi, og det så fort som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Har dere fått avklart hva slags matvarer hun er allergisk mot? Det hørest ut som dere bør ta kontakt med en lege som spesialiserer seg innen ernæring og allergi, og det så fort som mulig. Nei, det er det vi ikke vet. Det er sykehuset som er spesialister her, og de har ikke time før barnet er over 8 mnd. 8 mnd. er lenge med gråting og mangel på soving. Vi er fortvila, og leger og helsestasjon har ingenting å tilby oss. Har også prøvd homeopati uten særlig effekt. Trenger kostholdsveileding og oppflging, men føler ikke vi får det...
Gjest mimz Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Det hørest ut som dere må enten vente, eller dra til spesialister ala balder klinikken i oslo el lign. Balder klinikken kan være dyrere ,men det er jo mulig dere slipper å vente så lenge. Føler med dere..
Gjest mimz Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 http://www.wholesomebabyfood.com/allergy.htm fant denne siden til dere.. Fant mye info når jeg googlet baby food allergy
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Det hørest ut som dere må enten vente, eller dra til spesialister ala balder klinikken i oslo el lign. Balder klinikken kan være dyrere ,men det er jo mulig dere slipper å vente så lenge. Føler med dere.. Har snakket med dem, men de har ikke noe å tilby, da de bare behandler barn med allergi/intoleranse fra de er 3-4 år, og vil ikke utrede dem tidligere. Så der var ikke så mye å hente til babyen vår.. desverre, de er jo flinke ellers.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 http://www.wholesomebabyfood.com/allergy.htm fant denne siden til dere.. Fant mye info når jeg googlet baby food allergy Tusen takk, der var det mye info. Skal lese der!
Gjest navnelapp Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Men viss du har kutta ut mjølkeprodukt og det ikkje hjalp, då er det vel ikkje sannsynleg at det er mjølkeallergi? Er du sikker på at barnet har meir vondt i magen enn andre barn? Dessutan finst det vel morsmjølkerstatning basert på anna enn kumjølk? Pass på at du sjølv får drukke og spist nok. Om barnet er intolerant til mjølk så betyr ikkje det at du må kutte ut alle mjølkeprodukt i ditt kosthald.
Lilith Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Jeg ville ikke kuttet ut matprodukter når du ikke vet hva det er barnet reagerer på - det kan gjøre mer skade en gagn. Eneste du kan gjøre, slik jeg ser det, er å mase på fastlege/sykehus eller henvende deg til en privatklinikk.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Men viss du har kutta ut mjølkeprodukt og det ikkje hjalp, då er det vel ikkje sannsynleg at det er mjølkeallergi? Er du sikker på at barnet har meir vondt i magen enn andre barn? Dessutan finst det vel morsmjølkerstatning basert på anna enn kumjølk? Pass på at du sjølv får drukke og spist nok. Om barnet er intolerant til mjølk så betyr ikkje det at du må kutte ut alle mjølkeprodukt i ditt kosthald. Nei, morsmelkerstatning har kumelkprotein. Vi har allergi mot dette i familien, og jeg har også intoleranse mot det selv. Det er altså uaktuelt å bytte ut med morsmelk, og heller ikke poeng, siden det er fast føde som skal introduseres. Og ja, jeg er rimelig sikker på at barnet har mer vondt enn de skal ha. Hun våkner minst hver time hele nettene, og gråter som regel. Hun er urolig. Hun sover dårlig på dagtid. Hun gråter mye, og ofte. Hun har mye luft i magen. Hun får så hard mage at hun blør når hun bæsjer hvis vi prøver med grøt eller andre ting, selv med veldig små porsjoner. Vi har også prøvd med malt, men det eneste det gjør er å gi henne enda mer mageknip. Eneste som roer henne er intens byssing, og det er eneste måte å få henne til å sove på. Jeg bysser utallige ganger om natta. Hun har kramper i magen og hulker i søvne. Jeg spiser og drikker nok, og tester at jeg har de vitaminer jeg trenger. Men poenget er at jeg er så sliten, at jeg ikke orker å eksperimentere med mitt eget kosthold, jeg spiser og drikker bare det jeg er sikrest på går, for når man er så sliten orker man ikke en ekstra ille natt. Noen netter gråter hun i timesvis i strekk. Jeg klarer uansett ikke å slappe helt av, fordi jeg hele tiden vet at hun kommer til å våkne og gråte. Når alt dette er sagt har hun innimellom gode timer, hvor hun kan sove, eller leker og har det bra. Alt er ikke helt svart, men det er ofte gråting og ofte dårlig soving.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 Jeg ville ikke kuttet ut matprodukter når du ikke vet hva det er barnet reagerer på - det kan gjøre mer skade en gagn. Eneste du kan gjøre, slik jeg ser det, er å mase på fastlege/sykehus eller henvende deg til en privatklinikk. Jeg maser på sykehus og lege, men det hjelper ikke så veldig, en venteliste er venteliste uansett. Privatklinkkir har ikke nok kunnskap om dette, og henviser til sykehus.. så desverre hjelper ikke det. Vi må nok bare ha det slik inntil hun blir bedre eller sykehuset får tid til å hjelpe oss. jeg er bare så utrolig sliten, og fortvila.
tinyme Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Aller først vil jeg bare gi deg en stor strøste . Håper dere kommer fortere inn på sykehus. Det kan være hun har reflux. Altså sure oppstøt. Gråter hun mer rett etter mat. Min sønn hadde dette i tillegg til laktoseintolleranse. Vi endte opp med å bli innlagt via legevakt fordi det ble så ille at vi ikke kunne vente på venteliste plass. Legen din kan faktisk sende deg rett inn utenom venteliste om det er ille nok. Min sønn spiste ikke på tre døgn og vi ble da innlagt. Ellers så får du kjøpt morsmelkerstatning på apotek uten kumelkprotein og man kan også få kjøpt grøt uten det. Sånn for å prøve noe fast føde tenker jeg og avlaste med morsmelkerstatning for deg:-) Ellers så kan du prøve å gi svisker mot hard mage isteden for malt. Det fungerer mye bedre for min sønn:-)Uff, vet ikke helt hva jeg kan si her. Kommer med alle tips jeg kan komme på, dette er helt grusomt å gå igjennom. Jeg ville rett og slett reist på legevakten og prøvd på en innleggelse der. De kan jo ikke la dere reise hjem med en baby som har så mye smerter. Lykke til
Myrthel Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Uff, denne situasjonen din hørtes ikke enkel ut. Du forteller at hun har skreket mye hele tiden, men har det økt betraktelig etterat du har prøvd med fast føde? Hvis det har det, ville jeg kun ammet henne frem til legebesøket. Skjønner godt at det tærer på din kropp, men du kan kanskje spe på med ernæringspulver til deg selv. Drikk også så mye som overhode mulig, det hjelper slik at du ikke blir helt uttørret. Jeg fullammet alle mine 3 til de var mellom 8-9 mnd, de la så godt på seg - at det ikke var noe hensikt å introdusere mat før den tiden. Det tæret godt på meg også, så jeg drakk endel ernæringspulver og vørterøl... Ønsker du forsiktig å begynne med mat, lønner det seg å begynne med ris eller mais grøt blandet med morsmelk (men dette vet du sikkert). Pump deg og bruk dette i grøten. Ellers kan sviskesaft virke bra på hard mage, men det kan jo også fremkalle mageknip. Sviskesaften kan blandes i grøten, eller gis på flaske. Ikke så lett å gi råd uten å se deg, barnet og kjenne situasjonen bedre. (dessuten hvis dette er matintoleranse, så må hun jo til en spesialist, slik du skriver. Mine råd, er bare råd før du kommer dit) Et råd ved mageknip er jo varme bad, da kommer gjerne luften godt ut også, evt ha en varmepute/teppe rundt mage/rygg i senga... Kanskje samsoving, tett inntil din varme kropp kan hjelpe?? Lykketil
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #14 Skrevet 15. mars 2010 Uff, denne situasjonen din hørtes ikke enkel ut. Du forteller at hun har skreket mye hele tiden, men har det økt betraktelig etterat du har prøvd med fast føde? Hvis det har det, ville jeg kun ammet henne frem til legebesøket. Skjønner godt at det tærer på din kropp, men du kan kanskje spe på med ernæringspulver til deg selv. Drikk også så mye som overhode mulig, det hjelper slik at du ikke blir helt uttørret. Jeg fullammet alle mine 3 til de var mellom 8-9 mnd, de la så godt på seg - at det ikke var noe hensikt å introdusere mat før den tiden. Det tæret godt på meg også, så jeg drakk endel ernæringspulver og vørterøl... Ønsker du forsiktig å begynne med mat, lønner det seg å begynne med ris eller mais grøt blandet med morsmelk (men dette vet du sikkert). Pump deg og bruk dette i grøten. Ellers kan sviskesaft virke bra på hard mage, men det kan jo også fremkalle mageknip. Sviskesaften kan blandes i grøten, eller gis på flaske. Ikke så lett å gi råd uten å se deg, barnet og kjenne situasjonen bedre. (dessuten hvis dette er matintoleranse, så må hun jo til en spesialist, slik du skriver. Mine råd, er bare råd før du kommer dit) Et råd ved mageknip er jo varme bad, da kommer gjerne luften godt ut også, evt ha en varmepute/teppe rundt mage/rygg i senga... Kanskje samsoving, tett inntil din varme kropp kan hjelpe?? Lykketil Ja, hun har skreket mye hele tiden, men det roet seg litt i ukene før vi prøvde med grøt. Vi startet veldig rolig med bittesmp smaksprøver, men maisgrøt er tydeligvis ikke bra. Heller ikke gulrot. Alt blandet med morsmelk. Har ikke turt å prøve sviske på henne, siden hun reagerer så sterkt på det jeg spiser, og på det hun får selv.. Hun får spesialgrøt uten gluten og lactose, og gråter ikke spesielt rett etter hun får den, men på nettene og hun får hard mage. Vi samsover ja, det er ikke mulig å få til annet nesten, bare en time eller to. Alt for slitsomt å legge henne i egen seng uansett, når jeg må bysse henne hele tiden. Jeg prøver å bysse henne før hun skriker seg våken. Våkner hun skikkelig tar det meg ofte 1,5 time å få henne til å sove igjen. Så selv om jeg sover dårligere med henne i senga er det bedre enn å holde på slik. Har prøvd det ut.. Hun roer seg heller ikke med andre enn meg, men vil krølle seg tett inntil magen og puppen min, og få god varme på sin mage. Hun liker også godt dusjing og bading, med varmt godt vann, og hudkontakt. Og dessuten koser hun seg med magen på badegulvet, der er det varmekabler, så det lindrer tydeligvis. Noen ganger ligger jeg på badegulvet sammen med henne og sover.. når det er det eneste som nytter. Legevakten føles så vanskelig også, fordi jeg tenker det må være veldig akutt for å gå dit. Ofte kan hun roe seg litt ute blandt folk, fordi hun er litt nyskjerrig. Men vi kan jo ikke gå ute midt på natta for å distrahere henne.. hun må jo sove litt også.. Huff, håper det bedrer seg etterhvert.. dette er faktisk veldig tungt, Desverre har vi ikke familie i nærheten som kan avlaste oss heller. Det hadde hjulpet innimellom. Kanskje vi bare burde gi henne morsmelk en stund til.. men helsestasjonen påpekte av vi absolutt burde innføre mat nå, for ellers får hun ikke nok næring osv, og vil ikke venne seg til mat. Hun er rikelig tung nok, og ligger i øvre vekstkurve, så jeg er ikke bekymret for det heldigvis. Men det tar på.
tinyme Skrevet 15. mars 2010 #15 Skrevet 15. mars 2010 Det må ikke nødvendigvis være helt akutt heller for å reise på legevakten da. Legen min ville sende en henvisning til sykehuset og sønnen min spiste lite eller ingenting. Men legen min syntes tydeligvis ikke det var akutt nok. Det syntes derimot både jeg og legevakten siden han hadde så tydelig ubehag når han spiste og etterpå at han til slutt ikke ville spise noe. Det er vel bedre å prøve å smyge seg til en innleggelse via legevakt en å gå på denne måten? De tok heldigvis oss veldig på alvor på legevakten og sendte oss videre. Dersom du ikke føler deg komfortabel med å reise på legevakten hadde jeg fortsatt å mase på fastlegen. H*n kan som sagt sende dere direkte til innleggelse utenom venteliste. Du må bare få legen til å forstå hvor ille dette er for jenta di og deg. Ikke gi deg, de trenger gjerne litt overtalelse disse legene. Skal jo avvente å se med alt...
Leanne Skrevet 15. mars 2010 #17 Skrevet 15. mars 2010 det finnes en type morsmelkerstatning som er uten kumelk, tror den er basert på soyamelk? Heter Nutramigen, du får den på apoteket. Den er dyr. Da datteren min var liten hadde hun også mye plager med magen, legen sa vi kunne prøve en melkefridiett og da bruke nutramigen - hvis det hjalp ville man kunne få en resept slik at man fikk det billigere.. Jeg ville forøvrig klaget på ventelisten, evt. benyttet meg av "fritt sykehusvalg" hvis det ville føre til at man kommer inn tidligere.. Lykke til
Gjest navnelapp Skrevet 15. mars 2010 #18 Skrevet 15. mars 2010 Gluteninteolleranse Hos eit barn som aldri har fått gluten i kosten?
Myrthel Skrevet 15. mars 2010 #19 Skrevet 15. mars 2010 Kanskje vi bare burde gi henne morsmelk en stund til.. men helsestasjonen påpekte av vi absolutt burde innføre mat nå, for ellers får hun ikke nok næring osv, og vil ikke venne seg til mat. Hun er rikelig tung nok, og ligger i øvre vekstkurve, så jeg er ikke bekymret for det heldigvis. Men det tar på. Jeg hadde nok gitt morsmelk, frem til undersøkelsen, siden ting er som de er... Husker jeg diskuterte med flere om fullamming frem til 8 mnd alder, og fikk bare positive tilbakemeldinger fra helsepersonell. Jeg ga kun tran i tillegg til morsmelk. (men ta en tlf. til fastlegen og si du er helt fortvila, og ikke aner hva du skal gjøre.... og da kan du jo spørre om hans mening ang fullamming litt lengre også...) Ingen av mine barn har hatt noen problemer med å venne seg til vanlig mat, selvom de ikke ble tilvent før 8-9 mnd alder... De har aldri vært kresne, og spiser ALT vi serverer... (tror absolutt ikke det hjelper å gi unger mat fra 6 mnd alder av den grunn, men vet mange argumenterer med det...)
ViljaH Skrevet 15. mars 2010 #20 Skrevet 15. mars 2010 Uff, dette hørtes ikke greit ut. Jeg ville ha prøvd risgrøt i økende porsjoner, hvor jeg blandet oppi en teskje svisker/full porsjon for å unngå hard mage. Risgrøt blandes med vann og har ikke gluten. Svisker har hjulpet min pode veldig mot hard mage, og jeg blander inn 1 teskje sviskemos i all grøten hans.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå