Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #41 Skrevet 16. mars 2010 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=594002 Her står det tydelig at de Indiske surrogatmødrene stiller dårligere enn sine amerikanske medsøstre. "og i motsetning til i USA har ikke surrogatmoren anledning til å ombestemme seg etter at barnet er født." Det stemmer ikke det som står om USA. Det er de samme reglene som i India. Det er hvis surrogatmoren bruker sitt eget egg som de har rett til å ombestemme seg, og det er jo bare rett og rimelig. Men det er sjelden at det blir gjort på denne måten. Og som jeg sa om den dokumentaren "google baby", så er det en klinikk som driver på en veldig spesiell måte, og som setter andre seriøse klinikker i dårlig lys fordi sånne som deg tror at dette gjelder alle klinikker! Surrogaten gjør dette av fri vilje og blir ikke tvunget til noe som helst! Vi ville ikke vurdert dette hvis noen skulle bli utnyttet. Og det er ikke bare vi som velger surrogaten, hun velger oss også.
Kamikatze Skrevet 16. mars 2010 #42 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Dette får meg til å tenke på myten om "den glade hora". Unnskyldningen om at når en hore elsket sex, og ikke så noe galt i å få betalt for det - ja, så var det liksom legitimt med prostitusjon, og vi kan lukke øynene for alle de prostituerte som ikke elsket sex, men som elsket heroin eller som ble tvunget inn i det av andre årsaker. Men her skal det liksom være greit å kjøpe og mishandle en kvinnekropp, for her er det jenters behov som skal tilfredsstilles? Hva skal vi med alle disse barna, i en overbefolket verden, som ikke kan lages på gamlemåten? Vi er jo i ferd med å degenerere menneskets overlevelsesevne, og det med åpne øyne. Klart der kan finnes varme, hjelpsomme og gode mennesker i india, som alle andre steder. Men, de som kynisk utnytter andres nød og elendighet er nok i flertall. Hvordan kan en garantere at det er de ressurssterke hjelpevillige som gjør jobben? Enkelt! La være å betale noe for det, utover de medisinske kostnadene. Da blir garantert ingen utnyttet, enten det er i India eller på Grønland. Endret 16. mars 2010 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #43 Skrevet 16. mars 2010 Dette får meg til å tenke på myten om "den glade hora". Unnskyldningen om at når en hore elsket sex, og ikke så noe galt i å få betalt for det - ja, så var det liksom legitimt med prostitusjon, og vi kan lukke øynene for alle de prostituerte som ikke elsket sex, men som elsket heroin eller som ble tvunget inn i det av andre årsaker. Men her skal det liksom være greit å kjøpe og mishandle en kvinnekropp, for her er det jenters behov som skal tilfredsstilles? Hva skal vi med alle disse barna, i en overbefolket verden, som ikke kan lages på gamlemåten? Vi er jo i ferd med å degenerere menneskets overlevelsesevne, og det med åpne øyne. Klart der kan finnes varme, hjelpsomme og gode mennesker i india, som alle andre steder. Men, de som kynisk utnytter andres nød og elendighet er nok i flertall. Hvordan kan en garantere at det er de ressurssterke hjelpevillige som gjør jobben? Enkelt! La være å betale noe for det, utover de medisinske kostnadene. Da blir garantert ingen utnyttet, enten det er i India eller på Grønland. Enig i denne. Helt off-topic: Kamikatze, du er blitt så gjerrig på innleggene dine for tiden!? Er ikke alltid enig med deg, men du skriver ofte bra innlegg, og det savner jeg.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #44 Skrevet 16. mars 2010 Jeg så noen skrev "ikke gått gravid og ammet" tidligere i tråden. De hadde jo en jente fra før, og hun har mistet 10 (!) ganger etter det. Over to år etter at jeg fikk mitt barn kan jeg fortsatt klemme ut noen dråper melk. Sånn ellers synes jeg det er fantastisk at noen vil bære frem andres barn! Det er nok mange fler som vil adoptere, men det blir jo færre og færre land vi får adoptere fra, og det tar "evigheter", så jeg har full forståelse for valget. Selv kunne jeg aldri bært frem andres barn, men eggdonor? Ja, hvorfor ikke.
Gjest Alabama Skrevet 16. mars 2010 #45 Skrevet 16. mars 2010 Godt skrevet Kamikatze! Darkannie: Unnskyld, ser det nå...
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #46 Skrevet 16. mars 2010 Jeg hadde syntes at det hadde vært verre å være eggdonor for da gir jeg jo bort mitt eget barn, men når du er surrogat så er det jo ikke biologisk ditt. Ja, hvorfor kan det ikke være lov i Norge da, så lenge bare de medisinske kostnadene ble dekket?
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #47 Skrevet 16. mars 2010 La være å betale noe for det, utover de medisinske kostnadene. Da blir garantert ingen utnyttet, enten det er i India eller på Grønland. Hadde dette vært lov i Norge, tror jeg det er mange norske kvinner som gladelig ville gjort dette KUN for å hjelpe. Men siden det ikke er lov, så blir andre land eneste muligheten. Og ja, det er greit å snakke om overbefolkning osv osv, men til du har kjent på kroppen det savnet etter å få et barn, er det nok ikke like lett å løfte skuldrene og si "Ja, ja, jeg bidrar iallefall til mindre overbefolkning!" Mange er så desperate at de er villig til å gjøre nesten alt for å bli foreldre. Ufrivillig barnløshet er noe man ikke kan skjønne dybdene av før man har kjent det på kroppen selv.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #48 Skrevet 16. mars 2010 Det er nok mange fler som vil adoptere, men det blir jo færre og færre land vi får adoptere fra, og det tar "evigheter", så jeg har full forståelse for valget. Jeg er adoptivmor, og ja, vi ventet et par år. Men hva gjør det når man venter på noe godt?! Det finnes en mengde barn i verden som bare håper og venter på å få foreldre. Jeg har sett de håpefulle ansiktene på barnehjemmet, og i det øyeblikket skulle jeg ønske jeg kunne tatt med alle sammen.
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #49 Skrevet 16. mars 2010 Jeg er adoptivmor, og ja, vi ventet et par år. Men hva gjør det når man venter på noe godt?! Det finnes en mengde barn i verden som bare håper og venter på å få foreldre. Jeg har sett de håpefulle ansiktene på barnehjemmet, og i det øyeblikket skulle jeg ønske jeg kunne tatt med alle sammen. Reglene for adopsjon er så stive at det er nesten umulig å bli godkjent! Vet om noen som ble avvist fordi hun hadde vært til psykolog etter å ha født et dødfødt barn, og ble da regnet som psykisk ustabil!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #50 Skrevet 16. mars 2010 Reglene for adopsjon er så stive at det er nesten umulig å bli godkjent! Vet om noen som ble avvist fordi hun hadde vært til psykolog etter å ha født et dødfødt barn, og ble da regnet som psykisk ustabil! Er dette et argument for å si at bruk av surrogatmor er greit?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #51 Skrevet 16. mars 2010 Det er veldig strenge regler for å bli godkjent for adopsjon, og ventetiden for Colombia er 4-5 år. Jeg er sikker på at hvis alle som skulle bli foreldre hadde måttet gå igjennom de kravene som stilles for å kunne adoptere, så hadde ikke halvparten av de fått lov.
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #52 Skrevet 16. mars 2010 Er dette et argument for å si at bruk av surrogatmor er greit? For de som bruker surrogater, ja. Adopsjon er så og si umulig og har urimelige krav, så da går man de veier som funker.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #53 Skrevet 16. mars 2010 Reglene for adopsjon er så stive at det er nesten umulig å bli godkjent! Vet om noen som ble avvist fordi hun hadde vært til psykolog etter å ha født et dødfødt barn, og ble da regnet som psykisk ustabil! Ja, vi måtte gjennom en del, og jeg er enig med deg i at disse reglene kunne det vært lempet noe på. På den annen side er reglene der for å trygge barnet på best mulig måte. Mange av barna som kommer hit er noen år gamle, og de har en "ryggsekk" med gode og dårlige opplevelser med seg. Derfor er det viktig med foreldre som er i stand til å sette seg inn i barnets situasjon og som har ressurser og krefter til å iverksette hjelpetiltak om nødvendig. Men, jeg er helt enig i at det finnes en masse flotte potensielle foreldre som ikke behøver å være "feilfrie" for å kunne adoptere.
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #54 Skrevet 16. mars 2010 Det er veldig strenge regler for å bli godkjent for adopsjon, og ventetiden for Colombia er 4-5 år. Jeg er sikker på at hvis alle som skulle bli foreldre hadde måttet gå igjennom de kravene som stilles for å kunne adoptere, så hadde ikke halvparten av de fått lov. Halvparten? Mer som 95% tror nå jeg!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #55 Skrevet 16. mars 2010 Er dette et argument for å si at bruk av surrogatmor er greit? Jeg skjønner ikke hvorfor bruk av surrogatmor er verre enn eggdonor eller sæddonor. Hvorfor er dette et problem så lenge alt er frivillig?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #56 Skrevet 16. mars 2010 Halvparten? Mer som 95% tror nå jeg! Jeg kjenner mange adoptivforeldre, og jeg kan forsikre deg om at vi ikke er perfekte, noen av oss
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #57 Skrevet 16. mars 2010 Jeg kjenner mange adoptivforeldre, og jeg kan forsikre deg om at vi ikke er perfekte, noen av oss Hehe, nei ingen er vel perfekte, men ser for meg de som sitter og bestemmer hvem som får adpoptere: Går du på do og DRITER? Nei, fysj, sånne kan ikke få adoptere! Okay okay off topic!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #58 Skrevet 16. mars 2010 Halvparten? Mer som 95% tror nå jeg! Ja, det er iallefall mange!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #59 Skrevet 16. mars 2010 Hehe, nei ingen er vel perfekte, men ser for meg de som sitter og bestemmer hvem som får adpoptere: Går du på do og DRITER? Nei, fysj, sånne kan ikke få adoptere! Okay okay off topic! Hehe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå