Harlekin Skrevet 15. mars 2010 #21 Skrevet 15. mars 2010 Nei, og hvor skrev jeg at det var det? Det snakkes jo om menneskehandel i tråden, ikke en vanlig handel.
Gjest Alabama Skrevet 15. mars 2010 #22 Skrevet 15. mars 2010 Jeg synes alle sammen skal se dokumentaren "google baby" som ligger på nrk nett-tv. Der ser man hvordan de indiske surrogatmødrene lever. Dette er kvinner i nød som må leve som burhøns i ni måneder for å gi rike, barnløse par et barn. De "låner" ikke bare bort kroppen sin i ni måneder, de tilbringer et helt år av livet sitt i rugekasser på sovesal med ti andre damer, langt borte fra familie og barn. De risikerer også livet sitt, India er ikke akkurat det tryggeste landet å føde i! Mange presses av mennene sine som anser jobben som raske penger. Skjønner ikke hvordan man har samvittighet til å kjøpe baby på denne måten, da må man være utrolig egoistisk!
Mohini Skrevet 15. mars 2010 #23 Skrevet 15. mars 2010 Skjønner ikke hvordan man har samvittighet til å kjøpe baby på denne måten, da må man være utrolig egoistisk! Selvfølgelig, det er egoistisk å få barn, uansett hvilken måte man velger å sette de til verden på.
Gjest Alabama Skrevet 15. mars 2010 #24 Skrevet 15. mars 2010 Det er ubegripelig for meg at så mange mener det er uproblematisk at vi utbytter kvinner i den tredje verden så grovt at vi vifter med våre penger over deres fattigdom for å plante våre kjønnsceller i deres livmor, og få dem til å gå gjennom risikoen ved graviditet og fødsel for vår lyst til å ha genetisk egne barn. India er et land hvor man brente koner når mannen døde, så hun ikke skulle være til økonomisk byrde for noen. Og et land der jenter er i mindretall blant barna, fordi de drepes i mors liv. India er ikke et land fullt av sunne, frie kvinner som av sitt store hjerte vil hjelpe norske kvinner med å få sin egen baby. Fullstendig enig. Dette er ikke som at vi kjøper billige klær på HM som en fattig inder tjener skillemynt på, her er det snakk om å utsette kroppen sin for en stor risiko. I tillegg har disse kvinnene følelser, og å bære frem et barn som man skal gi fra seg(uansett hvem det tilhører biologisk) er noe en skal være svært sterk for å klare. Å være surrogatmor er noe man skal velge av ideologiske grunner. Dette er etisk uriktig etter min mening!
Gjest Alabama Skrevet 15. mars 2010 #25 Skrevet 15. mars 2010 Selvfølgelig, det er egoistisk å få barn, uansett hvilken måte man velger å sette de til verden på. Ja, selvfølgelig er det det. Hvor vil du med dette innlegget? Jeg skriver at dette er grov utnyttelse av andre mennesker og du svarer med dette? Greier du ikke engasjere deg mer?
Mohini Skrevet 15. mars 2010 #26 Skrevet 15. mars 2010 Ja, selvfølgelig er det det. Hvor vil du med dette innlegget? Jeg skriver at dette er grov utnyttelse av andre mennesker og du svarer med dette? Greier du ikke engasjere deg mer? Jo, selvfølgelig, jeg ville bare frem til at egoismen som oftest vinner når man vil ha barn. Forøvrig er det jeg mener allerede sagt, jeg mener ikke dette er utnytting, det finnes faktisk kvinner i India som er villige til å stille opp som rugekasse. Hadde jeg gjort det samme som denne indiske kvinnen, så ville jeg vært både rørt og glad over å få hjelpe noen som så sårt ville bli foreldre, i tillegg til at det letter på den økonomiske situasjonen til henne og familien.
Gjest Alabama Skrevet 15. mars 2010 #27 Skrevet 15. mars 2010 Jo, selvfølgelig, jeg ville bare frem til at egoismen som oftest vinner når man vil ha barn. Forøvrig er det jeg mener allerede sagt, jeg mener ikke dette er utnytting, det finnes faktisk kvinner i India som er villige til å stille opp som rugekasse. Hadde jeg gjort det samme som denne indiske kvinnen, så ville jeg vært både rørt og glad over å få hjelpe noen som så sårt ville bli foreldre, i tillegg til at det letter på den økonomiske situasjonen til henne og familien. Ja, trist at noen setter sin egen lykke over andres nød. Kvinnene i India gjør ikke dette av idealistiske grunner, derfor mener jeg det er feil. Hadde du gjort det fordi du gjerne ville hjelp andre barnløse hadde dette vært flott!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #28 Skrevet 15. mars 2010 I det programmet "google baby", er det en annen klinikk som er vist enn den som de i vg har brukt.Det er jo selvfølgelig det verste som blir fremstilt i media, og det ble det i denne dokumentaren. Jeg vil bare si at det er stor forskjell på klinikkene der nede, og noen er dessverre useriøse som det er med masse annet i verden. Dessuten er det store kontraster i India, og på de seriøse klinikkene og sykehusene blir surrogatene veldig godt ivaretatt. De bor hjemme sammen med familien, og de får veldig god oppfølging av leger og andre. Hadde dette vært lov i Norge, så hadde det vært mye enklere. Så lenge en kvinne gjør det frivillig for å hjelpe en annen kvinne, og det er medisinske grunner som er årsaken til at en ikke kan bære fram barn selv, synes jeg virkelig at dette burde være lov i Norge også. Her blir jo barnet biologisk deres, mens ved eggdonasjon gjør det jo ikke det. Eggdonasjon blir jo lov om ikke lenge her til lands også, og da burde også surrogat bli det.
Gjest Gjest_klara_* Skrevet 15. mars 2010 #29 Skrevet 15. mars 2010 Ja, trist at noen setter sin egen lykke over andres nød. Kvinnene i India gjør ikke dette av idealistiske grunner, derfor mener jeg det er feil. Hadde du gjort det fordi du gjerne ville hjelp andre barnløse hadde dette vært flott!! Hvordan kan du vite hva alle surrogatene i India tenker? Og tror du alle i India er fattige? Hva med alle surrogatene i andre land, er de annerledes?
Gjest Alabama Skrevet 16. mars 2010 #30 Skrevet 16. mars 2010 Hvordan kan du vite hva alle surrogatene i India tenker? Og tror du alle i India er fattige? Hva med alle surrogatene i andre land, er de annerledes? Jeg kan ikke vite nøyaktig hva alle kvinner i India tenker, men det er naivt å tro at det er annet enn økonomisk situasjon som driver dem. De er fattige! Det er ikke som at folk står i kø der nede for å være snille og bære frem et barn for hvite, rike kvinner som av en eller annen grunn ikke kan bli gravide selv. Det er ikke akkurat prestisje å være surrogatmor i India! Ei heller andre land! Synes det er ekkelt at man velger India fordi det er billigst.. Surrogater i f.eks USA har privat helsevesen og kan gjennomføre det med mindre risiko. Dessuten har de litt andre rettigheter ifht. barnet det skal bære frem. Sannsynligheten for at de gjør det av idealistiske grunner er større, og alternativet er iallefall ikke nød, slik den er for kvinner i India. I tillegg blir man frarådet å reise ut av vesten når man er gravid pga alle sykdommer man utsetter fosteret for. India er ikke kjent for sine gode sanitære forhold.
livesen Skrevet 16. mars 2010 #31 Skrevet 16. mars 2010 Fullstendig enig. Dette er ikke som at vi kjøper billige klær på HM som en fattig inder tjener skillemynt på, her er det snakk om å utsette kroppen sin for en stor risiko. I tillegg har disse kvinnene følelser, og å bære frem et barn som man skal gi fra seg(uansett hvem det tilhører biologisk) er noe en skal være svært sterk for å klare. Å være surrogatmor er noe man skal velge av ideologiske grunner. Dette er etisk uriktig etter min mening! Å velge å gjøre ting "av ideologiske grunner " er en vestlig luksus .
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #32 Skrevet 16. mars 2010 Jeg kan ikke vite nøyaktig hva alle kvinner i India tenker, men det er naivt å tro at det er annet enn økonomisk situasjon som driver dem. De er fattige! Det er ikke som at folk står i kø der nede for å være snille og bære frem et barn for hvite, rike kvinner som av en eller annen grunn ikke kan bli gravide selv. Det er ikke akkurat prestisje å være surrogatmor i India! Ei heller andre land! Synes det er ekkelt at man velger India fordi det er billigst.. Surrogater i f.eks USA har privat helsevesen og kan gjennomføre det med mindre risiko. Dessuten har de litt andre rettigheter ifht. barnet det skal bære frem. Sannsynligheten for at de gjør det av idealistiske grunner er større, og alternativet er iallefall ikke nød, slik den er for kvinner i India. I tillegg blir man frarådet å reise ut av vesten når man er gravid pga alle sykdommer man utsetter fosteret for. India er ikke kjent for sine gode sanitære forhold. Hva slags andre rettigheter mener du at de har i USA som de ikke har i India? Og alle i India er ikke fattige nei! India ligger langt fremme(mye mer enn Norge) når det gjelder medisin og forskning, og de blir behandlet godt med tett oppfølging av lege, sosialarbeidere og flere. Dessuten er det strenge krav for å være surrogat, og det er ikke de fattigste som blir surrogater. Men det er som sagt forskjell på klinikkene, og det er faktisk mye useriøst i USA også. Derfor er det viktig å sjekke veldig nøye før en begir seg ut på dette.
Gjest Alabama Skrevet 16. mars 2010 #33 Skrevet 16. mars 2010 Hva slags andre rettigheter mener du at de har i USA som de ikke har i India? Og alle i India er ikke fattige nei! India ligger langt fremme(mye mer enn Norge) når det gjelder medisin og forskning, og de blir behandlet godt med tett oppfølging av lege, sosialarbeidere og flere. Dessuten er det strenge krav for å være surrogat, og det er ikke de fattigste som blir surrogater. Men det er som sagt forskjell på klinikkene, og det er faktisk mye useriøst i USA også. Derfor er det viktig å sjekke veldig nøye før en begir seg ut på dette. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=594002 Her står det tydelig at de Indiske surrogatmødrene stiller dårligere enn sine amerikanske medsøstre. "og i motsetning til i USA har ikke surrogatmoren anledning til å ombestemme seg etter at barnet er født."
Harlekin Skrevet 16. mars 2010 #34 Skrevet 16. mars 2010 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=594002 Her står det tydelig at de Indiske surrogatmødrene stiller dårligere enn sine amerikanske medsøstre. "og i motsetning til i USA har ikke surrogatmoren anledning til å ombestemme seg etter at barnet er født." Dette var nytt for meg. Jeg trodde ingen surrogatmødre kan ombestemme seg etter at barnet er født. Det er jo ikke biologisk deres.
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #35 Skrevet 16. mars 2010 Så lenge man gjør ordentlig research, finner de seriøse og gode klinikkene, ser jeg ikke problemet. Jeg tror ikke disse kvinnene har en pistol mot hodet når de gjør dette, de gjør det fordi det er forhodsvis "lett" arbeid ifht pengene de tjener. Ja, det er risiko å gjennomgå et svangerskap, men det er risiko for oss alle å stå opp om morgenen, for ikke å snakke hvis disse kvinnene istedenfor jobbet ved å rote gjennom søppel på livsfarlige avfalls-fjell.
Gjest Alabama Skrevet 16. mars 2010 #36 Skrevet 16. mars 2010 Jeg anbefaler dere likevel å se den nevnte dokumentaren. Kanskje dere får et mer nyansert syn på det da.
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #37 Skrevet 16. mars 2010 Jeg anbefaler dere likevel å se den nevnte dokumentaren. Kanskje dere får et mer nyansert syn på det da. Skulle ønske de kunne lage en likedan dokumentar fra de gode klinikkene, siden vinkelen de har tillagt den dokumentaren du nevner er utelukket negativt.
Gjest Alabama Skrevet 16. mars 2010 #38 Skrevet 16. mars 2010 Skulle ønske de kunne lage en likedan dokumentar fra de gode klinikkene, siden vinkelen de har tillagt den dokumentaren du nevner er utelukket negativt. Du vil ikke finne en dokumentar med utelukkende positiv vinkling siden dette er et såpass kontroversielt tema.
Darkannie Skrevet 16. mars 2010 #39 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Du vil ikke finne en dokumentar med utelukkende positiv vinkling siden dette er et såpass kontroversielt tema. Skulle ønske de kunne lage en likedan dokumentar fra de gode klinikkene, siden vinkelen de har tillagt den dokumentaren du nevner er utelukket negativt. Endret 16. mars 2010 av Darkannie
Gjest Gjest_trist_* Skrevet 16. mars 2010 #40 Skrevet 16. mars 2010 http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/613372 Her er en link til dokumentaren Alabama viste til. Jeg har sett den nå. Kjenner bare at jeg blir så ufattelig trist av å se hvor kynisk verden er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå