prescella Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Heisan! Jeg lurer på hva andres 13-14åringer gjør i huset? Hva slags konsekvenser får tenåringen om han/hun ikke gjør sine plikter? Her i huset er det lite som jeg får min sønn til å gjøre. Han står opp hver morgen alene selv,lager seg frokost&skolemat,og han rekker skolen med god margin. Men med det er det stort sett slutt på hva han får til/gidder.. Hver dag plukker jeg opp matbokser fra gangen,klær som ligger stødd på badet,frokosttallerkenen på kjøkkenbenken som Aldri blir satt inn i oppvaskmaskinen... kan telle på en hånd de gangene han går ut med søppla,eller i d minste rydder rommet. Det skjer Aldri på eget intiativ. Skal rommet ryddes er det dagesvis med diskusjon om hvem/hva/hvorfor osv. I tillegg er det ofte mye diskusjoner med lekser,de blir utsatt til i siste liten. Har prøvd å ta fra han "frynsegoder" som spill,mobil,ipod osv men til liten nytte,han virker ikke plaget av at de er fjernet. Hver gang han gjør noe prøver jeg å belønne han med ros,og han får ukepenger om han rydder rommet hver fredag. Er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram,vil ikke være urimelig på noen måter men jeg mener bestemt at han kan gjøre mer enn hva som blir gjort nå.
Thomasine Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Startet en liknende tråd for en stund siden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=438952&hl= Viste etterpå lista til min håpefulle, og det var plutselig noe enklere å få ham til å gjøre noe...
prescella Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2010 Takk den skal leses i håp om bedring i heimen
prescella Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2010 Problemet er at vi har prøvd en avkryssingsliste,men det biter ikke på han. Han klarte ikke stort på den. Ergo,ingen lommepenger. Men det plager ikke han ett sekund. Ikke at han ble uten pc/ipod,mobil/tv osv heller. Da vet jeg ikke hvordan virkemidler jeg skal ta i bruk.... jeg vil ikke være urimelig heller..
Thomasine Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Problemet er at vi har prøvd en avkryssingsliste,men det biter ikke på han. Han klarte ikke stort på den. Ergo,ingen lommepenger. Men det plager ikke han ett sekund. Ikke at han ble uten pc/ipod,mobil/tv osv heller. Da vet jeg ikke hvordan virkemidler jeg skal ta i bruk.... jeg vil ikke være urimelig heller.. Da må du "ta bort" det som betyr noe for ham! Eller ikke gi ham det han vil ha (penger?!)! Men da lurer jeg veldig på hva han driver med hvis ingenting av det du fjernet ga noen reaksjon hos ham? Ikke pc/ipod,mobil/tv eller fratatte lommepenger betydde noe?? Det gjør det her i heimen...kanskje ikke akkurat fratatte lommepenger, men fjerning av alle skjermspill var trist... Hva er "urimelig" for deg?
prescella Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2010 Han spiller fotball og kjører slalom. Begge de tingene elsker han over alt på jord for tiden! Syns det er vanskelig å dra inn "frynsegoder" som innebærer fysisk aktiviteter... Så det er blitt bedre hos dere?
prescella Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2010 Det ser ut som at det hjalp med en liten alvorsprat i forhold til gjøremål i huset. Idag var gutten ute,måkket av begge verandaene,ryddet rommet.. helt av seg selv,på eget intiativ
Gjest hogwash Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Det ser ut som at det hjalp med en liten alvorsprat i forhold til gjøremål i huset. Idag var gutten ute,måkket av begge verandaene,ryddet rommet.. helt av seg selv,på eget intiativ Ta han med på butikken evn. gi han penger til å kjøpe noe du vet han ønsker seg. Vis med handling at det lønner seg
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Ta han med på butikken evn. gi han penger til å kjøpe noe du vet han ønsker seg. Vis med handling at det lønner seg Enig med hogwash. Når det går rette veien er det utrolig viktig med skryt, og kanskje en belønning. Ros og oppmuntring er det som fungerer best når han først har funnet ut at han skal forsøke å forbedre seg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå