Gå til innhold

Hvordan unngå å legge på seg når man slutter å røyke?

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min oppskrift var mer mosjon (gåturer for det meste) og et høyt inntak av gulerøtter. :ler: Var også mer bevisst på hvor mye jeg spiste og hvorfor jeg spiste i en periode. Det fungerte bra en stund, i den perioden jeg var mest opptatt av å ikke røyke og tilhørende usunne vaner, men etter at jeg fikk det litt på avstand har jeg nok lagt på meg et par kilo allikevel som jeg prøver å kvitte meg med igjen. Mest fordi buksene er blitt bittelitt trange i livet. :evil: Men jeg har vært røykfri i over 7 mnd nå! :D Det er det viktigste!

Lykke til uansett, både med røyking og vekt!

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la helt om kosholdet da jeg kuttet røyken - om en måneds tid kan jeg feire 1-års-jubileum som ikke-røyker. Har ikke tatt ett eneste trekk av en sigarett på dette året.

I tillegg til å legge om kosten begynte jeg å trimme - gå lange turer hver dag. Så jeg opplevde å gå ned i vekt etter at jeg kuttet røyken.

Gled deg - se fram til å bli røykfri - det er rett og slett deilig å slippe å være så avhengig av noe at det omtrent styrer hele livet ditt. Deilig å merke at man blir i bedre form.

Mitt råd er å spise mer frukt og trimme mer ... jeg tror jeg spiste 8 epler til dagen de første ukene - opplevde at det tok vekk det verste røyksuget.

Når jeg klarte å kutte røyken, så klarer alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står det også om i boken jeg skryter sånn av; "Endelig ikke-røyker". Hovedpoenget er vel at man ikke skal erstatte røyken med noe, verken plaster, tyggegummi - eller mat. Grunnen til at folk legger på seg når de slutter, er jo at de spiser mer, det er ikke fraværet av nikotin som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ofte er det faktisk fraværet av nikotin som fører til vektøkning ved røkestopp da nikotinen kan øke forbrenningen med opptil 10%. Da vil det jo nødvendigvis gi seg utslag i vektøkning når man slutter å røyke hvis man ikke samtidig endrer kostholdet eller begynner å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle som slutter å røyke legger på seg noe.

Jeg tror nesten man finne seg i det, og konsentrere seg om å blir røykfri først. Når dette er overstått, må du se på kostholdet ditt, for å komme tilbake på normal vekt.

Det er lettere å kjempe med et problem av gangen, enn å prøve å hanskes med begge på samme tid!

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten ett år siden jeg sluttet å røyke, lå på 20 - 30 sig pr dag.

Jeg har trent på helsestudio 3 - 5 g pr uke for å holde vekta.

Gikk opp ca 2 kg (selv om jeg trener), har fått god kondis og styrke.

Samtidig hjelper treninga på motivasjonen, jeg tror det hadde vært vanskelig for meg å være røykfri i lengden uten den.

Har prøvd å fokusere på ett sunt og variert kosthold i denne perioden, der jeg koser meg med ordentlig mat og driter i å telle kalorier.

Tenkte nøye igjennom røykestoppen på forhånd, og ble enig med meg selv om at vektøkning var å foretrekke fremfor å fortsette å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...