Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2003 #21 Del Skrevet 15. september 2003 Advarsel: Langt innlegg... Jeg har ingen bestemt mening om hvorvidt det bør lages lover for å forby det ene eller det andre, men jeg mener å se at voldsfilmer og -spill har helt tydelige effekter på både barn og voksne. Som 13-14-åring var vennegjengen jeg var med i, inne i en periode hvor vi så mye filmer. Det gikk stort sett i action, med en og annen thriller og grøsser innimellom. Etter en periode med tåpelige "ninja-filmer" nesten uten handling, begynte vi å sparke i luften og mot hverandre. Filmene hadde fremstilt vold som noe spennende og til og med estetisk pent, og vi var hekta. Vi var alle veltilpassede ungdommer uten rusproblemer, fra harmoniske hjem, men plutselig gikk vi alle som en og sparket og slo til gjenstander, og ventet egentlig på en anledning der vi kunne kopiere det vi hadde sett og beundret. Terskelen for å bruke vold var definitivt senket. Og dataspill? Som voksen har jeg opplevd at dataspill-markedet har gjennomgått store forandringer. Fra å være abstrakt, utfordrende tidsfordriv, har det kommet inn stadig mer realisme og ekstrem vold. En opplevelse som har brent seg inn i hukommelsen, var mitt første møte med grov "tegneserievold". Det var et spill der man skulle løse logiske oppgaver innenfor en (knapp) tidsfrist, for å stoppe en maskin e.l. som ellers ville få noe høyst ubehagelig til å skje med et lite, tegnet fantasidyr. Spennende greier. Etter noen brett med spilling, kom en ganske vrien oppgave, og tidsfristen gikk ut. Et annet fantasidyr hentet da en motorsag, og slaktet det lille fastbundne dyret så blodet sprutet i alle retninger. Jeg har sett alt som er å se av Tom & Jerry, men dette var bare helt grotesk. Jeg ble opprørt, kvalm, og rørte ikke maskinen på flere dager. Det var helt avskyelig i mine øyne at noen kunne lage noe slikt, og attpåtil selge det helt uten restriksjoner. Jeg syntes også det var ubehagelig da jeg så "Doom" for første gang, og bestemte meg for å sørge for at jeg ikke medvirket til at barn spilte det spillet. Det var det første spillet med realistisk førstepersons-perspektiv, og det var skyting, blodpøler, monstre og motorsager. Men her er poenget: Spill og filmer av denne type opprører meg ikke på langt nær på samme måte idag! Jeg synes f.eks. "Happy Tree Friends" er et noe sykt animasjonskonsept, men jeg bli ikke uvel av å se det. Dette til tross for at det er LANGT verre enn den tegneserievolden jeg nevnte tidligere. La oss ikke lure oss selv her. Vi blir påvirket av det vi ser av filmer og dataspill, og jo yngre man er, jo mer lettpåvirkelig er man. Vi må spørre oss selv om vi ønsker å bli stadig mer følelsesmessig forflatet når det gjelder vår reaksjon til vold, og om vi ønsker at barn og unge skal få servert underholdning der vold står sentralt, og fremstilles som ufarlig, nødvendig eller til og med estetisk tiltalende. Forøvrig ble det nylig foretatt en stor undersøkelse (faktisk den største noensinne) i USA på sammenhengen mellom det å se på vold som underholdning, og det å utøve vold i virkeligheten. Resultatet var entydig: det er en tydelig, direkte korrelasjon. Sammenhengen var tydeligere enn f.eks. den påviste sammenhengen mellom det å lese lekser og det å få gode karakterer. Undersøkelsen ble møtt av en øredøvende taushet i mediene, men den ble referert i "Adbusters". Det var de som holdt frem lekseeksempelet, bare for å tydeliggjøre hvor direkte sammenhengen er. Jeg kan grave frem den eksakte referansen om noen er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 15. september 2003 #22 Del Skrevet 15. september 2003 Her i huset spiller både jeg og mannen min Counter-Strike daglig. Guttungen på 7 år spiller også av og til og har gjort det en stund. Han har aldri lekt krigsleker med liksomgevær eller noe, ikke er han voldelig av noe annet slag heller. Selvfølgelig blir noen voldelige, men er det av spill eller av noe annet. Det er veldig mange hysteriske folk rundt om må jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. september 2003 #23 Del Skrevet 15. september 2003 NOK EN GANG: Handlet ikke dette mest om at butikkene faktisk skulle følge opp de aldersgrensene som er satt på spill ved salg? Er det virkelig helt forferdelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 15. september 2003 #24 Del Skrevet 15. september 2003 Selvfølgelig "lar" jeg mannen min spille alle de voldsspillene han måtte ønske, selv synes jeg de er alt for skumle men mannfolk liker jo andre ting da. Når jeg får barn vil jeg være streng, da skal ihvertfall aldersgrensene følges, men det må være måte på å være streng også. De skal ha lov til å ha det gøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 15. september 2003 #25 Del Skrevet 15. september 2003 jeg er IMOT forbud. hvofor skal de FORBY spillene? holder det ikke med 18 års grense? her må jo helelr foreldrene gjøre en god jobb, vi kan ikke begynne å forby alt heller, skal vi ha det slik som i muslimske land, der alt er forbudt? tro meg, begynner de med en ting, utvikler det seg. Valgjerd vil jo også sensurere filmer!!!!!!!!!!!!!!! jeg er total hekta på GTA, og det er jo helst dette spillet hun sikter til. et av de mest voldelige på markedet. men det er ikke pga volden jeg spiller det. men hallo, jeg er 23 år gammel og ei fornuftig jente, skal jeg ikke få LOV å spille dette lenger? nei Valgjerd må ta seg kraftig sammen. KrF vil jo leke "mor og far" for hele landet. Iset 30+3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 15. september 2003 #26 Del Skrevet 15. september 2003 NOK EN GANG: Handlet ikke dette mest om at butikkene faktisk skulle følge opp de aldersgrensene som er satt på spill ved salg? Er det virkelig helt forferdelig? det HANDLET om det, men nå vil de jo gå enda lenger og FORBY spillene. helt idiotisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piñacolada Skrevet 15. september 2003 #27 Del Skrevet 15. september 2003 jeg er IMOT forbud. hvofor skal de FORBY spillene? holder det ikke med 18 års grense? her må jo helelr foreldrene gjøre en god jobb, vi kan ikke begynne å forby alt heller, skal vi ha det slik som i muslimske land, der alt er forbudt? tro meg, begynner de med en ting, utvikler det seg. Valgjerd vil jo også sensurere filmer!!!!!!!!!!!!!!! jeg er total hekta på GTA, og det er jo helst dette spillet hun sikter til. et av de mest voldelige på markedet. men det er ikke pga volden jeg spiller det. men hallo, jeg er 23 år gammel og ei fornuftig jente, skal jeg ikke få LOV å spille dette lenger? nei Valgjerd må ta seg kraftig sammen. KrF vil jo leke "mor og far" for hele landet. Iset 30+3 :enig_animasjon: :enig_animasjon: PS: Se på avataren min!!!! Tommy er en kul fyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piñacolada Skrevet 15. september 2003 #28 Del Skrevet 15. september 2003 jeg er IMOT forbud. hvofor skal de FORBY spillene? holder det ikke med 18 års grense? her må jo helelr foreldrene gjøre en god jobb, vi kan ikke begynne å forby alt heller, skal vi ha det slik som i muslimske land, der alt er forbudt? tro meg, begynner de med en ting, utvikler det seg. Valgjerd vil jo også sensurere filmer!!!!!!!!!!!!!!! jeg er total hekta på GTA, og det er jo helst dette spillet hun sikter til. et av de mest voldelige på markedet. men det er ikke pga volden jeg spiller det. men hallo, jeg er 23 år gammel og ei fornuftig jente, skal jeg ikke få LOV å spille dette lenger? nei Valgjerd må ta seg kraftig sammen. KrF vil jo leke "mor og far" for hele landet. Iset 30+3 :enig_animasjon: :enig_animasjon: PS:Se på avataren min! Tommy er en kuul fyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 15. september 2003 #29 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg syns egentlig ikke at det er noe galt med voldspill. Det blir det samme som med voldsfilmer. Det jeg syns er at de anbelfalte aldersgrensene burde følges. De som selger spillene må ta mer ansvar. Disse spillene er jo faktisk ikke lagd for barn. Dersom en faktisk hadde tatt mer hensyn til disse aldergrensene, slik det blir gjort for film (de færreste utleiere leier ut filmer til de som er under anbelfalt alder) hadde det hjelp en god del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 15. september 2003 #30 Del Skrevet 15. september 2003 :enig_animasjon: :enig_animasjon: PS:Se på avataren min! Tommy er en kuul fyr. heheheheee tøft:) jeg er så hekta at jeg tør nesten ikke tenke på det. har spilt gjennom GTA3 og Vice City flere ganger, og er rene experten i å fly dodo i GTA3 hehehe. jeg bare eelsker det spillet. tips: gå inn på www.gamewinners.com, og sjekk ut GTA3 og Vice City forumene der, masse tips og "hemmeligheter". klem Iset 30+3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 15. september 2003 #31 Del Skrevet 15. september 2003 :enig_animasjon: :enig_animasjon: PS:Se på avataren min! Tommy er en kuul fyr. heheheheee tøft:) jeg er så hekta at jeg tør nesten ikke tenke på det. har spilt gjennom GTA3 og Vice City flere ganger, og er rene experten i å fly dodo i GTA3 hehehe. jeg bare eelsker det spillet. tips: gå inn på www.gamewinners.com, og sjekk ut GTA3 og Vice City forumene der, masse tips og "hemmeligheter". klem Iset 30+3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 15. september 2003 #32 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg har vært ganske så streng på voldsspill o.l. Etterhvert har jeg blitt mer etterslippende når det gjelder fantasy. I disse dager spiller guttungen (10) Heroes of Might and Magic, masse lekre monstre og udyr, men hovedsaklig et strategispill. Han regner matte og styrer som bare det for å holde rede på hærer, inntekt osv. Rene skytespill o.l. tillater jeg ikke. Han har heller aldri eid "autentiske" lekevåpen. Jovisst hendte det at han tok andre rekvisitter i bruk da han var mindre, og skøt litt med det, men det var i en ganske liten grad. Når det gjelder filmer, så er det blitt tillatt endel mer i det siste. Som superhelt-frelst mamma måtte jeg "selvsagt" la ham se Spiderman og x-men. Og Hulk. Personlig synes jeg det blir litt annerledes når det er snakk om scener som ikke blir realistiske (..Hulk..?) og selvsagt ser man ungen an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 15. september 2003 #33 Del Skrevet 15. september 2003 jeg er IMOT forbud. hvofor skal de FORBY spillene? holder det ikke med 18 års grense? her må jo helelr foreldrene gjøre en god jobb, vi kan ikke begynne å forby alt heller, skal vi ha det slik som i muslimske land, der alt er forbudt? tro meg, begynner de med en ting, utvikler det seg. Valgjerd vil jo også sensurere filmer!!!!!!!!!!!!!!! jeg er total hekta på GTA, og det er jo helst dette spillet hun sikter til. et av de mest voldelige på markedet. men det er ikke pga volden jeg spiller det. men hallo, jeg er 23 år gammel og ei fornuftig jente, skal jeg ikke få LOV å spille dette lenger? nei Valgjerd må ta seg kraftig sammen. KrF vil jo leke "mor og far" for hele landet. Iset 30+3 :Nikke: :Nikke: Valgjerd og KrF stopper ikke før de har slavlagt hele norge til den kristene tro. ~*~ Til Gjest men langt innlegg; La meg gjette, du er blandt dem som sendte brev, ringte og klagde til NRK når de begynte å sende South Park, pga at det ikke var skikket barne-tv (?) - uten å helt forstå at det var en tegneserie for voksne? (ok, below the belt, sorry) :-? Men av det jeg hører deg fortelle, så tror jeg du desverre detter utenom en liten prosent av befolkningen. Normale unger reagerer ikke på den måten som du forteller oss. Og i de tilfellende de gjør det, så vil jeg anta at foreldrene er klar over det, og skåner de ungene det gjelder for sånne ting. Men sånne unger (og jeg prøver ikke å disse deg nå) - men sånne unger finnes bare 1 ut av 70. Når jeg tenker tilbake til min barndom fantes det ingen som reagerte sånn som du beskriver det (dvs; ikke som jeg vet om). Og av de ungene jeg kjenner og vet og i dag, så er det heller ingen der som ville reagert på samme måten. Hørte i går at ei vennine av meg reagerte akkurat sånn som du gjorde etter å ha sett Requiem for a Dream. Men det mener jeg blir litt anderledes. Jeg kommer til å kopiere min mors løsning på akkurat dette, og dvs; "la ungene se og spille hva de vil, så lærer vi dem rett fra galt." Fungerte som f... her i gården. Og ingen tok skade av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå