Gå til innhold

Kjeder meg på trening


Gjesten

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg elipemaskin som står i stuen. Jeg vil gjerne holde på en time når jeg først er i gang, men problemet er at jeg kjeder livet av meg. Av og til trener jeg forran TV-en, andre ganger hører jeg på musikk med god rytme. Allikevel kjeder jeg meg mens jeg tråkker rundt der. Jeg vet man sier man må finne trening man liker, men jeg hater trening generelt. Elipsemaskin er det beste jeg finner. Så det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan motivere meg til å holde ut på den greia i en time? Er virkelig et problem, for jeg trenger treningen, og jeg har så lyst til å se litt resultater.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tenk motiverende tanker, hvor mye bedre form du vil komme i, styr på forann et speil o.l om det er overflødige kilo du vil ha vekk.

Jeg selv hører på høy musikk som jeg synger med på, tenker eller ser en lett fordøyelig film (fjortis komedier o.l).

Det skal ikke være lett alltid, men det er vel heller ikke sååå morsomt å sitte på sofaen i stedet? sånn egentlig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke holde på en time hvis du trener effektivt. Tren intensivt intervalltrening i 25 min isteden så sparer du 35 min og du får mer utbytte av treningen. Et forslag til program kan være:

5 min oppvarming --> 4 min intensiv tråkking -> 3 min rolig tråkking -> 4 min intensiv -> 3 min rolig -> 4 min intensiv -> 3 min rolig.

For at dette skal funke må du trene med høy intensitet og mye belastning. Det er meningen at du skal bli sliten :) Beregn kreftene sånn at du er helt tom etter den siste '4 min økten'.

Kan ramse opp et par positive og negative sider med intervalltrening:

Bra:

+ Det er påvist at kondisjonen forbedres mye bedre med intervalltrening enn vanlig jogging (eller tråkking i dette tilfellet)

+ Bedre kondis = høyre forbrenning = lavere fettprosent

+ Det er tidsbesparende å trene på denne måten

+ Musklene blir stimulert hardere som fører til sterkere benbygning og muskulatur.

+ Du kommer til å være for sliten til å kjede deg :)

Dumt:

- Mye svette

- veldig slitsomt

- krever litt selvdisiplin fordi du må presse deg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man kjeder seg definitivt mindre om man trener intervaller enn om man bare "jogger i veg". Derfor trener jeg bestandig intervaller når jeg "hjemmetrener" (på min tredemølle).

Men den typen trening ER jo kjedelig i forhold til mye annet. Jeg trener danse-aerobic en gang i uka. Det er KJEMPEGØY. Jeg smiler fra øre til øre hele tida mens vi holder på -vips har det gått 1 1/2 time ;)

Du kan også prøve f.eks kampsport, ballspill eller noe annet der du tenker på noe annet enn at du skal TRENE mens du trener.

Det gjelder å finne "sin greie" (min er dans og musikk :) ). Og det med fast tidspunkt og andre mennesker som forventer at du skal komme er også en innertier når det gjelder kontinuitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er veldig utålmodig på ellipsemaskinen min selv, blir fort kjedelig selv om jeg varierer musikken. Jeg gjorde det samme som deg før, men fant ut at det kunne jeg bare gi opp!

Derfor har jeg som mål å tråkke 10 km i løpet av ca. en halvtime hver ukedag. Da presser jeg meg såpass hardt at svetten renner og jeg blir andpusten. Det er ordentlig slitsomt mens jeg holder på, men jeg rekker ikke å kjede meg like mye, og det er veldig effektivt!

Siden mars har jeg i tillegg begynt med styrketrening 3-5 ganger i uka, og da deler jeg opp økten. Hvis jeg er i god form er det: 20 min tråkk, 20-30 min styrke, 10 min tråkk. Er jeg trøtt eller litt sliten er det: 10 min tråkk, 10-15 min styrke, 10 min tråkk, 10-15 min styrke, 10 min tråkk.

Jeg aner ikke om det er mindre effektivt å trene "intervaller" med tråkk / styrke enn å holde ut over lengre tid, men sånn som jeg ser det er det mye bedre at jeg trener mindre effektivt i 30-60 minutter hver dag, enn at jeg ikke gidder å trene i det hele tatt fordi jeg kjeder meg.

Motivasjonen min er hovedsakelig at jeg merker forbedring på kroppen og pusten nesten fra uke til uke. I tillegg skriver jeg ned hva og hvor mye jeg har trent hver dag.

På toppen av det hele, for å få det ekstra sparket i rumpa, har jeg en word-fil med årskalender som jeg fargekoder. Grønt for de dagene jeg har trent minst en halvtime, rødt for de dagene jeg ikke har trent. Sånne småting motiverer meg, jeg vil ikke ha mye rødt på kalenderen! ;)

Kortversjon: Intervalltrening og variasjon gjør det mindre kjedelig. En dagbok eller visuell oversikt (kalender) der du tydelig ser hva du har trent kan hjelpe.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på 2-3 episoder Sex & singelliv, og da er det ålreit =) Koser meg! Og nei, jeg glemmer ikke trene, jeg tråkker fremdeles rundt til den store gullmedalje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg hører på podcaster av radioprogrammer jeg liker eller lydbøker når jeg jogger utendørs. Det minsker lidelsen for min del. TV og tredemølle hjalp definitivt ikke på kjedsomheten. Det er generelt mindre kjedelig å trene utendørs, men desto vanskeligere å komme seg opp av sofen i disse dager da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg elipemaskin som står i stuen. Jeg vil gjerne holde på en time når jeg først er i gang, men problemet er at jeg kjeder livet av meg. Av og til trener jeg forran TV-en, andre ganger hører jeg på musikk med god rytme. Allikevel kjeder jeg meg mens jeg tråkker rundt der. Jeg vet man sier man må finne trening man liker, men jeg hater trening generelt. Elipsemaskin er det beste jeg finner. Så det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan motivere meg til å holde ut på den greia i en time? Er virkelig et problem, for jeg trenger treningen, og jeg har så lyst til å se litt resultater.

Takker for alle innspill.

Kom deg ut og gjør morsommere trening innimellom. Jeg synes langrenn, sykling, bordtennis, fotball, landhockey, ishockey, volleyball, orientering, badminton , tennis og basketball er morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips!

Jeg ser noen av dere sier jeg burde komme meg ut og trene med andre og sånn, men jeg er så vannvittig ukomfortabel med å trene blant folk at dette dessverre ikke er aktuelt :sjenert: Og det utelukker også jogging, da jeg bor på et rimelig folksomt sted :sukk:

Og jeg har "dagbok" om hvor lenge jeg har trent og hvor mange kalorier elipsen påstår at jeg har brent. Jeg vet det ikke blir riktig antall kcal, men jeg bruker det allikevel til å se ca. hvor myue jeg har tatt i i forhold til tidligere dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg elipemaskin som står i stuen. Jeg vil gjerne holde på en time når jeg først er i gang, men problemet er at jeg kjeder livet av meg. Av og til trener jeg forran TV-en, andre ganger hører jeg på musikk med god rytme. Allikevel kjeder jeg meg mens jeg tråkker rundt der. Jeg vet man sier man må finne trening man liker, men jeg hater trening generelt. Elipsemaskin er det beste jeg finner. Så det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan motivere meg til å holde ut på den greia i en time? Er virkelig et problem, for jeg trenger treningen, og jeg har så lyst til å se litt resultater.

Takker for alle innspill.

Helt enig. Trening er dritkjedelig, men nødvendig. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Trening er dritkjedelig, men nødvendig. :sukk:

Hehe, jeg for min del synes i alle fall epilipsemaskin er kjedelig. Dessuten gir den ikke like god effekt som andre apparater, dermed blir det for min del meningsløst å skulle kjede seg på epilipse når man kan trene noe som er mer gøy, og som dessuten gir mer effekt! :) Men nå er jeg generelt glad i trening da, skjønner ikke hvordan de som hater det klarer å holde det gående. Må jo være utrolig slitsomt å hele tiden tvinge seg selv på trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg for min del synes i alle fall epilipsemaskin er kjedelig. Dessuten gir den ikke like god effekt som andre apparater, dermed blir det for min del meningsløst å skulle kjede seg på epilipse når man kan trene noe som er mer gøy, og som dessuten gir mer effekt! :) Men nå er jeg generelt glad i trening da, skjønner ikke hvordan de som hater det klarer å holde det gående. Må jo være utrolig slitsomt å hele tiden tvinge seg selv på trening?

Hehe ja, det er det :fnise:

Men elipsetrening gir i alle fall bedre trening enn både spinning og tredemølle, så da holder jeg meg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, det er det :fnise:

Men elipsetrening gir i alle fall bedre trening enn både spinning og tredemølle, så da holder jeg meg fornøyd :)

Gøyere du mener? Nå spør jeg bare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gøyere du mener? Nå spør jeg bare!!

Nei, jeg mener bedre. Finner ikke i farten, men jeg har lest hvertfall et par undersøkelser som viste at elipsemaskin var bedre enn både trimsykkel og tredemølle (beklager vage detaljer, husker ikke akkurat hva de skrev, husker bare resultatet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg elipemaskin som står i stuen. Jeg vil gjerne holde på en time når jeg først er i gang, men problemet er at jeg kjeder livet av meg.

OMG - én time på samme maskinen hjemme i stua hadde jeg kjedet meg i hjel av og!! Det hadde jeg for å være ærlig aldri giddet - det er da så mye annen trening som er mye morsommere. Jeg synes det er gøy å trene og velger faktisk bare det jeg liker - heldigvis for meg liker jeg ganske mye forskjellig både i form av styrke og kondisjonstrening.

Ikke plag deg selv ved å lide deg gjennom trening du hater. Finn noe som er litt mer lystbetont. Da kan du kombinere det med noen økter på maskinen din. Intervall som flere har nevnt er superbra trening - 10 min. intervall er svært effektivt, men det gjør litt vondt i begynnelsen så det gjelder å ha litt selvdisiplin hvis man skal drive hjemme i stua. Begynn eller avslutt økta med 20-30 min. styrketrening så begynner du å nærme deg noe.

Er treningssenter uaktuelt så får du bra treningseffekt ved å gå skikkelige turer også. Ikke rusle, men fort - så fort at du blir andpusten.

Og er det resultater i form av litt vektnedgang du også er ute etter så er det mye å hente på å kutte så mye sukker og stivelse du klarer. Det skal ofte ikke så mye til og ingen er for gammel til å legge seg til nye vaner.

Velkommen til bikinisesongen 2010! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener bedre. Finner ikke i farten, men jeg har lest hvertfall et par undersøkelser som viste at elipsemaskin var bedre enn både trimsykkel og tredemølle (beklager vage detaljer, husker ikke akkurat hva de skrev, husker bare resultatet)

Hmm...Har litt vanskelig for å skjønne det da siden jeg blir hundre ganger mer sliten på spinning enn vanlig epilipse. Plus at min erfaring at det er gjerne de som er svært utrente og som nettopp har begynt å trene som for det meste holder seg til epilipsemaskinene..Du har ingen kilder på det eller? :)

Selv får jeg ikke noe særlig ut av epilipse annet vondt i skuldrene, hehe. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, jeg for min del synes i alle fall epilipsemaskin er kjedelig. Dessuten gir den ikke like god effekt som andre apparater, dermed blir det for min del meningsløst å skulle kjede seg på epilipse når man kan trene noe som er mer gøy, og som dessuten gir mer effekt! :) Men nå er jeg generelt glad i trening da, skjønner ikke hvordan de som hater det klarer å holde det gående. Må jo være utrolig slitsomt å hele tiden tvinge seg selv på trening?

Det er utrolig slitsomt. Iallefall på vinteren; om sommeren trener jeg ute i naturen og koser meg med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Har litt vanskelig for å skjønne det da siden jeg blir hundre ganger mer sliten på spinning enn vanlig epilipse. Plus at min erfaring at det er gjerne de som er svært utrente og som nettopp har begynt å trene som for det meste holder seg til epilipsemaskinene..Du har ingen kilder på det eller? :)

Selv får jeg ikke noe særlig ut av epilipse annet vondt i skuldrene, hehe. :)

Nei, som sagt husker jeg ikke hvor jeg leste det, og da kan jeg jo naturligvis heller ikke være sikker om det var pålitelige kilder. Det er det absolutt mulig det ikke var. Men jeg husker altså å ha lest at du forbrenner mer på en elipsemaskin og at det er bedre enn spinning fordi det trener hele kroppen, mens spinning går mest på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig slitsomt. Iallefall på vinteren; om sommeren trener jeg ute i naturen og koser meg med det ;)

Men det er jo bra i alle fall! :) Klart, jeg liker også enda bedre å trene om sommeren. Ingenting er som en deilig joggetur i shorts og singlett i solen. :)

Nei, som sagt husker jeg ikke hvor jeg leste det, og da kan jeg jo naturligvis heller ikke være sikker om det var pålitelige kilder. Det er det absolutt mulig det ikke var. Men jeg husker altså å ha lest at du forbrenner mer på en elipsemaskin og at det er bedre enn spinning fordi det trener hele kroppen, mens spinning går mest på bena.

Tja, hvem vet. Men det viktigste er egentlig ikke hva som forbrenner mest, men hva man trives best med å gjøre! :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvem vet. Men det viktigste er egentlig ikke hva som forbrenner mest, men hva man trives best med å gjøre! :)

Veldig sant. I dag trente jeg bare en halvtime. Vurderer å holde meg til en halvtime om dagen, det er litt mer overkommelig. Tror dere det holder? Vil så gjerne ned litt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...