Gå til innhold

Vitterlig

Gjest Gjest_Esmeralda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Esmeralda_*

Ordet vitterlig blir innemellom brukt her på KG - og jeg smiler litt hver gang jeg leser det.

"Jeg vasker da vitterlig gulv hver dag"

"Jeg betaler vitterlig alle regninger i tide"

"Jeg leser da vitterlig mailen min"

Hva tenker dere om dette order? For meg blir det et litt sånn snusfornuftig ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Men hva betyr det egentlig?

Hva er forskjellen på:

"Jeg betaler vitterlig alle regninger i tide" og "Jeg betaler alle regninger i tide"

Kunne aldri falt meg inn å bruke det ordet i daglig tale, og har heller aldri hørt noen som prater sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er forskjellen på:

"Jeg betaler vitterlig alle regninger i tide" og "Jeg betaler alle regninger i tide"

Kunne aldri falt meg inn å bruke det ordet i daglig tale, og har heller aldri hørt noen som prater sånn..

Tja, du kan jo bytte "vitterlig" ut med "virkelig" og selv se forskjellen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er forskjellen på:

Hvis man lurer på hva ord betyr, er www.ordnett.no og www.ordbok.no gode nettsider.

Vitterlig er et helt vanlig ord i det norske språk, men man finner det ikke i alle sosiolekter og dialekter.

For eksempel: Selv kommer jeg fra Østfold, og selv om jeg gjerne bruker ord som "vitterlig" når jeg uttrykker med skriftlig på internett eller når jeg snakker med mennesker fra andre deler av Norge, hadde jeg nok blitt steinet om jeg brukte et så "snobbete" ord hjemme i Østfold. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Helene_*
Hvis man lurer på hva ord betyr, er www.ordnett.no og www.ordbok.no gode nettsider.

Vitterlig er et helt vanlig ord i det norske språk, men man finner det ikke i alle sosiolekter og dialekter.

For eksempel: Selv kommer jeg fra Østfold, og selv om jeg gjerne bruker ord som "vitterlig" når jeg uttrykker med skriftlig på internett eller når jeg snakker med mennesker fra andre deler av Norge, hadde jeg nok blitt steinet om jeg brukte et så "snobbete" ord hjemme i Østfold. ;)

Ja det er akkurat det!!! Det høres snobbete og litt sånn nesa-i-været ut!

Sier man at man "betaler virkelig alle regningene i tide" så har det enn litt annen ordlyd enn "vitterlig alle regningene".

Du høres ærlig og ordentlig ut når du sier virkelig. Du høres ut som en besservisser når du sier vitterlig... Litt sånn Flettfrid Andresen fra Øvre Singsaker (bare at man er sånn på ordentlig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Ja det er akkurat det!!! Det høres snobbete og litt sånn nesa-i-været ut!

Sier man at man "betaler virkelig alle regningene i tide" så har det enn litt annen ordlyd enn "vitterlig alle regningene".

Du høres ærlig og ordentlig ut når du sier virkelig. Du høres ut som en besservisser når du sier vitterlig... Litt sånn Flettfrid Andresen fra Øvre Singsaker (bare at man er sånn på ordentlig!)

Jeg synes det er trist at mobbementaliteten lever i "beste" velgående hos presumptivt voksne mennesker, at man skal bli bedømt som menneske på grunnlag av sin dialekt/sosiolekt. Her har vi alle et ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hilde_*

:ler: Jeg føler meg nesten litt truffet siden jeg brukte det ordet i tården om amerikansk i norsk.

Jeg bruker ikke ordet i stedet for "viktig" (er det faktisk et synonym for vitterlig? :klø: )

Min bruk av ordet er i betydningen unektelig/bekjent/åpenlys.

Jeg oppfatter heller ikke ordet som snusfornuftig/snobbete. Det er enkelt og greit bare et ord som er vanlig hvor jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hilde_*
:ler: Jeg føler meg nesten litt truffet siden jeg brukte det ordet i tården om amerikansk i norsk.

Jeg bruker ikke ordet i stedet for "viktig" (er det faktisk et synonym for vitterlig? :klø: )

Min bruk av ordet er i betydningen unektelig/bekjent/åpenlys.

Jeg oppfatter heller ikke ordet som snusfornuftig/snobbete. Det er enkelt og greit bare et ord som er vanlig hvor jeg kommer fra.

Jeg mente å skrive virkelig, ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*
Jeg synes det er trist at mobbementaliteten lever i "beste" velgående hos presumptivt voksne mennesker, at man skal bli bedømt som menneske på grunnlag av sin dialekt/sosiolekt. Her har vi alle et ansvar.

Jeg føler faktisk litt omvendt. At de som bruker ordet vitterlig ofte gjør det i en sammenheng hvor de gir inntrykk av å se ned på andre.

Hilde i innlegget over sa at hun oppfatter ordet vitterlig som synonymt med unektelig/bekjent/åpenlys. Det blir et ord man bruker for å virkelig understreke noe, men på en slik måte at man liksom ikke kan forstå at noen kunne tro noe annet om seg. Når det da blir brukt i sammenhenger hvor det ikke er så lett å vite om dette som for personen selv er innlysende så oppfatter jeg det ihvertfall som om personen har litt for høye tanker om seg selv og hva andre burde forstå.

Hvis noen svarer meg på et spørsmål og bruker ordet vitterlig så får jeg nesten følelsen av at vedkommende ser ned på meg som var så dum å stille spørsmålet.

Litt sånn:

Jeg spør: Unnskyld, vet du hvor mye klokken er?

Og får svar: Ja! Den er 4. Jeg har da vitterlig klokke!

Eller du er ny på en arbeidsplass, og vet at det er mange andre nye der også og spør en av de som allerede jobber der: Hvor lenge har du jobbet her? Er du ny du også?

Også svarer vedkommende: Nei, jeg har da vitterlig jobber her i 10 år.

Det siste der har faktisk hendt meg... Synes faktisk det var en ganske frekk måte å svare på.

Her på KG så synes jeg at folk ofte bruker ordet når det virker som om de er indignert for noe. Det er ikke sikkert de er det, men de virker sånn nå de bruker ordet vitterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frøken_*

De som bruker ordet vitterlig synes ikke det er noe rart ord, og synes ikke det er snobbete eller snusfornuftig.

Det er klart det.

Selv er jeg nordlending og der jeg kommer fra kan man si "hestkuk" uten å tenke på at det er et banneord. Men jeg forstår jo at resten av Norge oppfatter det som et sterkt banneord.

Litt sånn er det med "vitterlig" også. For de som ikke bruker det ordet så virker det snusfornuftig og litt nedlatende. Det bør de som bruker ordet ta litt til seg. Det er ikke snakk om å mobbe de som sier vitterlig. Bare gjøre dem oppmerksom på at de kanskje gir et feil inntrykk.

Det er viktig å forstå hvordan enkelte ord og uttrykk blir oppfattet blant andre. Hvis man absolutt ikke føler seg snobbete så er det kanskje dumt å bruke et ord som flere oppfatter som veldig snobbete... At man selv ikke synes det er snobbete spiller liten rolle. Akkurat som "hestkuk". For meg er ikke det banning, men om folk jeg har rundt meg mener at det er det, ja så har faktisk de rett!! De har rett i sin oppfatning av ordet! De har rett i å tro at jeg er stygg i munnen, selv om det for meg er helt naturlig å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg nordlending og der jeg kommer fra kan man si "hestkuk" uten å tenke på at det er et banneord. Men jeg forstår jo at resten av Norge oppfatter det som et sterkt banneord.

Godt eksempel :ler:

Jeg skal gifte meg med en nordlending, og kombinasjone sørlandsk og nordlandsk kan fort føre til litt misforståelser.

For eksempel opfatter mange som kommer nordra at når vi ser "se det", så er vi litt sånn... ja, jeg vet ikke helt, litt arogante kanskje.

Om butikkdama sier "se det," etter hun har slått inn alle varene, så er det mer en måte å si "sånn" på, men denne misforstås ofte.

Kanskje litt off subject, men poenget var at dialekter og sosiolekter er forskjellige, og oppfattes anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg føler faktisk litt omvendt. At de som bruker ordet vitterlig ofte gjør det i en sammenheng hvor de gir inntrykk av å se ned på andre.

Hilde i innlegget over sa at hun oppfatter ordet vitterlig som synonymt med unektelig/bekjent/åpenlys. Det blir et ord man bruker for å virkelig understreke noe, men på en slik måte at man liksom ikke kan forstå at noen kunne tro noe annet om seg. Når det da blir brukt i sammenhenger hvor det ikke er så lett å vite om dette som for personen selv er innlysende så oppfatter jeg det ihvertfall som om personen har litt for høye tanker om seg selv og hva andre burde forstå.

Hvis noen svarer meg på et spørsmål og bruker ordet vitterlig så får jeg nesten følelsen av at vedkommende ser ned på meg som var så dum å stille spørsmålet.

Litt sånn:

Jeg spør: Unnskyld, vet du hvor mye klokken er?

Og får svar: Ja! Den er 4. Jeg har da vitterlig klokke!

Eller du er ny på en arbeidsplass, og vet at det er mange andre nye der også og spør en av de som allerede jobber der: Hvor lenge har du jobbet her? Er du ny du også?

Også svarer vedkommende: Nei, jeg har da vitterlig jobber her i 10 år.

Det siste der har faktisk hendt meg... Synes faktisk det var en ganske frekk måte å svare på.

Her på KG så synes jeg at folk ofte bruker ordet når det virker som om de er indignert for noe. Det er ikke sikkert de er det, men de virker sånn nå de bruker ordet vitterlig.

Et ord får ikke bare en negativ betydning fordi at du oppfatter det slik og har hørt det i en negativ setting.

Hilde sin synonymer er korrekte, se ordnett.no eller annen kilde.

Jeg kan ikke se hvordan du får ordene unektelig/bekjent/åpenlys til å bli "på en slik måte at man liksom ikke kan forstå at noen kunne tro noe annet om seg".

"Det ser vitterlig ut til å være noe i det han sier." ("Det er unektelig noe i det han sier.")

"Det er meg bekjent at..."

"Det var åpenlyst at..."

JEg forstår ikke hvordan desse ordene kan bli oppfattet som å ha "høye tanker om seg selv." :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har aldri hørt det ordet før. og etter å ha lest hele tråden skjønner jeg fortsatt ikke helt hvordan det skal brukes. Det kan i mange av eksepmlene som er skrvet ikke brukes istedet får virkelig.

Jeg er fra oslo vest og der ha rjeg aldri hør det bli brukt.

Bra tråd;)

hva med å state en får lokale utrykk og forkortelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg har aldri hørt det ordet før. og etter å ha lest hele tråden skjønner jeg fortsatt ikke helt hvordan det skal brukes. Det kan i mange av eksepmlene som er skrvet ikke brukes istedet får virkelig.

Jeg er fra oslo vest og der ha rjeg aldri hør det bli brukt.

Bra tråd;)

hva med å state en får lokale utrykk og forkortelser?

I tillegg til de ordene som er nevnt som synonymer til "vitterlig", vil jeg tilføye "faktisk". Et eksempel:

Hvor er det blitt av fjernkontrollen? Den lå da vitterlig (faktisk) på bordet i sta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de som oppfatter ordet som snobbete eller nedlatende oppfatter det slik pga settingen ordet bli sagt i.

Hvis jeg om meg selv sier: Det var vitterlig tåpelig gjort av meg.

Ja, da er det vel ingen som tar anstøt av det?

Men om jeg stiller et spørsmål til noen og de svarer meg med "det burde du vitterlig vite" - når det ikke er noen grunn til at jeg burde vite det. Da må jeg innrømme at ordet vitterlig er med på å styrke det litt nedlatende i den setningen. Jeg vet ikke hvorfor, men hadde det blitt sagt "det burde du virkelig vite" så hadde det virket ørelite mildere....

Også er jeg med på den med at folk som bruker ordet vitterlig i en setning hvor de skal forsvare seg ("det har jeg vitterlig aldri gjort"), de høres litt snurt ut.... Eller indignert som en annen her sa. (de gangene jeg har sett ordet brukt her på KG så har det vært i en slik setting).

At ordet bare betyr faktisk eller virkelig, og at det beskriver noe som er unektelig/bekjent/åpenlys er selvfølgelig riktig. Og det vet nok alle som setter spørsmålstegn ved ordet også. Jeg tror ikke ts har startet tråden fordi hun ikke aner hva ordet betyr.

"Vitterlig" er litt kunstig og gammeldags for meg. Jeg har lest ordet i bøker, men jeg kjenner ingen som bruker det i dagligtale. Så når unge kvinner på KG bruker det (det var først her jeg så det i bruk i "normal tale") så virker det litt tilgjort. Men det er mulig at det bare virker sånn på meg for jeg blant venner, familie eller på arbeidsplass aldri har hørt ordet brukt.

Endret av Cava Queen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hope_*
I tillegg til de ordene som er nevnt som synonymer til "vitterlig", vil jeg tilføye "faktisk". Et eksempel:

Hvor er det blitt av fjernkontrollen? Den lå da vitterlig (faktisk) på bordet i sta!

Sier du "Hvor er det blitt av fjernkontrollen? Den lå da vitterlig på bordet i sta!" da får jeg følelsen av at du er litt anklagende. Du er streng.

Men sier du "Hvor er det blitt av fjernkontrollen? Den lå da faktisk på bordet i sta!", da påpeker du bare at du vet at den lå på bordet i sta men at du ikke forstår hvor den er blitt av du heller.

Vet ikke hvorfor det er sånn. Jeg hadde sikkert en streng frøken på barneskolen som alle var redd for, som sa vitterlig.

Dere som bruker ordet vitterlig som den naturligste ting i verden forstår sikkert inne nyansene i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man sier vitterlig for å understreke at man selv har rett og at andre tar feil.

Men fremmer derfor en holdning som er veldig sort/hvit og det er klart at folk blir provosert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Sier du "Hvor er det blitt av fjernkontrollen? Den lå da vitterlig på bordet i sta!" da får jeg følelsen av at du er litt anklagende. Du er streng.

Men sier du "Hvor er det blitt av fjernkontrollen? Den lå da faktisk på bordet i sta!", da påpeker du bare at du vet at den lå på bordet i sta men at du ikke forstår hvor den er blitt av du heller.

Vet ikke hvorfor det er sånn. Jeg hadde sikkert en streng frøken på barneskolen som alle var redd for, som sa vitterlig.

Dere som bruker ordet vitterlig som den naturligste ting i verden forstår sikkert inne nyansene i dette.

At det går an å ha så forskjellige meninger om et enkelt ord, det er vanskelig for meg å forstå. Når det gjelder det eksempelet jeg nevnte, er det akkurat sånn jeg kan si eller tenke for meg selv. Jeg bor alene, og har i grunnen ingen å skylde på hvis det er noe jeg ikke finner. For spøk pleier jeg å si at jeg har en roteånd i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...