Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere på studiene?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvor mye tid som er vanlig å bruke på studiene forutsatt at man vil ha gode karakterer? Jeg studerer engelsk (30 studiepoeng) og har 15 forelesninger i uken, disse går jeg selvfølgelig på. Men ellers da? Jeg har nemlig hørt mye forskjellig rundt dette, noen sier det er som en ni-til-fire-jobb, andre har fortalt at de selv har sittet fra 08 om morgenen til 22 om kvelden. :o

Jeg har ikke noe fast opplegg, men leser som regel litt etter forelesning og på kvelden.

Så hva er lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette lurer jeg også på, for jeg har jo også hørt om de som leser fra tidlig morgen til sent på kveld.

Det orker ikke jeg, og da blir jo også jeg litt engstelig for hvordan det skal gå med meg på eksamen. Jeg tror imidlertid at det er viktigst å være konsentrert når man leser slik at man får noe ut av lesinga. Det er jo liten vits i å lese i et bestemt antall timer om man er totalt svimeslått, og ikke husker noenting...Jeg går ikke på forelesninger da, så jeg legger opp løpet omtrent som en 9-15 jobb. Dette kommer bl.a av at jeg har omsorg for barn. Ja, jeg vet nå ikke hva som er fasiten, men man får vel bare prøve hva som passer en selv best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg har som mål å lese minst 4 timer om dagen. Jeg har ikke forelesninger jeg går på, og disponerer tiden min selv.

Når jeg hadde forelesninger leste jeg ca 2t om dagen, men tok meg fri i helgene.

Dette har fungert fint for meg, men noen må lese mer for å få en forståelse av det, og andre mindre. Jeg tror dette er veldig individuelt hva person til person. En venninne av meg var på forelesningene, og leste rett før eksamen, og fikk de beste karakterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki ikke innlogget.

Jeg har forelesninger 4 dager i uken på kvelden. Jeg jobber deltid ved siden av.

Jeg prøver å lese fra 9 til 14 de dagene jeg jobber og fra 9 til 17 eller lengre de dagene jeg ikke jobber. Dette fungerer helt fint for meg. Men jeg passer på å ta meg litt fri i helgene.

Det er vel ikke noe fasitsvar på hvordan man bør lese. Noen liker å lese i korte intervaller, andre leser på dagen og noen liker å bruke natten til å lese....

Vi må vel egentlig bare finne en måte som passer oss best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

:o Snakket med mamma i dag, og hun brukte 12 timer daglig det siste året av sine studier på lesing og skriving, pluss fire timer til dagen i helgene. Det er skummelt mye tid det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det varierer jo veldig hva man studerer og på hvilket nivå. noen fag er vanskeliger enn andre, noen krever mer jobbing og så videre.

og så varierer det hvor mye undervisning man har.

eks. dette semesteret tar jeg 10 vt (30 sp) og har i snitt 6 timer undervisning/uke.

i fjor høst tok jeg et annet fag, på samme nivå, samme mengde vekttall, og hadde 30 timer forelesning/uke!

i vår brukte jeg en time eller to utenom en daglig dobbelttime forelesning.

høsten 98 brukte jeg 8-10 timer om dagen inkludert undervisning.

selvfølgelig avspeiles mengden arbeid man gjør i resultatet, men det finnes da ikke ett fasitsvar på hva som er normal mengde skolearbeid.

mener nå jeg.

det kommer jo også an på hvor lett man lærer - og det kommer igjen an på hvor motivert og interessert man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...