Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #21 Skrevet 10. mars 2010 Og, det kan jo faktisk tenkes at unge mennesker synes det er betryggende at mamma og pappa alltid kan finne dem. Altså fra 5 år og oppover. Min store angst da jeg begynnte på skolen var at noen skulle kidnappe meg og at jeg aldri skulle se mamma og pappa igjen. Hadde jeg visst at foreldrene mine hadde installert dette på min mobil skal jeg love dere at det hadde vært veldig betryggende. Ok, så du har problemer med utrygghet og har hatt det lenge, noe som ofte gjør at man blir kontrollerende ovenfor andre, spesielt egne barn. Dette kan komme av mange ting, og er noe man burde jobbe med. Det at du har problemer med utrygghet og derfor synes det er lurt å være kontrollerende ovenfor andre betyr ikke at det faktisk er det, det betyr at du har noe du virkelig burde jobbe med. Dessuten er det ikke snakk om en 5-åring, det er snakk om en tenåring, som forhåpentligvis ikke har det samme problemet som du hadde og har.
Jens Skrevet 10. mars 2010 #22 Skrevet 10. mars 2010 Ok, så du har problemer med utrygghet og har hatt det lenge, noe som ofte gjør at man blir kontrollerende ovenfor andre, spesielt egne barn. Dette kan komme av mange ting, og er noe man burde jobbe med. Det at du har problemer med utrygghet og derfor synes det er lurt å være kontrollerende ovenfor andre betyr ikke at det faktisk er det, det betyr at du har noe du virkelig burde jobbe med. Dessuten er det ikke snakk om en 5-åring, det er snakk om en tenåring, som forhåpentligvis ikke har det samme problemet som du hadde og har. jøssenavn...det var da voldsomt til hobbypsykologi..... spør jeg 5 åringen min om han syns det er greit at jeg installerer dette, er det vell ikke noe problem?
Nigo-san Skrevet 10. mars 2010 #23 Skrevet 10. mars 2010 Og, det kan jo faktisk tenkes at unge mennesker synes det er betryggende at mamma og pappa alltid kan finne dem. Altså fra 5 år og oppover. Min store angst da jeg begynnte på skolen var at noen skulle kidnappe meg og at jeg aldri skulle se mamma og pappa igjen. Hadde jeg visst at foreldrene mine hadde installert dette på min mobil skal jeg love dere at det hadde vært veldig betryggende. Men det ville jo i høyeste grad vært en falsk trygghet, for det aller, aller første en kidnapper ville gjøre var å kaste barnets mobiltelefon ut av vinduet. Hvis ikke kunne jo barnet bare ringt hjem... Å skulle abbonnere på elektronisk overvåkning fordi barnet muligens kan bli borte på skitur lyder for meg veldig rart. Jeg tenker at de minste barna trenger det ikke (de er jo med foreldre eller andre så godt som hele tiden og har neppe mobil uansett) og de store vil antagelig nekte å ha det, så jeg ser ikke bruksområdet her i det hele tatt...
-Alvildebrud- Skrevet 10. mars 2010 #24 Skrevet 10. mars 2010 Ser poenget ved ferier, når barnet skal bort med andre enn familien, tar sin første spasertur til skolen alene, og ellers så lenge barnet selv synes dette er en OK ting. At barnet er for lite til mobil er ikke et argument mot, for min del. Det er bare å gi de en liten mobil i 5 årsgave det. Hvorfor skal de ikke ha mobil? Det er en del av den teknologiske utviklingen, og jeg ser forresten på PC/data på samme måte. Lær dem det så tidlig som mulig. Tidene forandrer seg. En ting du ikke kan stoppe er utviklingen Ellers vil det nok ikke fungere som et "spioneringsverktøy" til (utagerende) ungdom, de finner veien utenom likevel, og vil oppfatte det hele som svært påtrengende og krenkende.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #25 Skrevet 10. mars 2010 jøssenavn...det var da voldsomt til hobbypsykologi..... spør jeg 5 åringen min om han syns det er greit at jeg installerer dette, er det vell ikke noe problem? Hvilken del av "det er ikke snakk om en 5-åring her, det er snakk om en tenåring" er det du ikke forstår? Men selvfølgelig, om 5-åringen din konstant står i fare for å komme i fare (det var da også en måte å formulere seg på ) og samtykker, er vel ingenting jeg har med det å gjøre. Og nei, ikke hobbypsykologi, heller ganske grunnleggende psykologi.
-Alvildebrud- Skrevet 10. mars 2010 #26 Skrevet 10. mars 2010 Ok, så du har problemer med utrygghet og har hatt det lenge, noe som ofte gjør at man blir kontrollerende ovenfor andre, spesielt egne barn. Dette kan komme av mange ting, og er noe man burde jobbe med. Det at du har problemer med utrygghet og derfor synes det er lurt å være kontrollerende ovenfor andre betyr ikke at det faktisk er det, det betyr at du har noe du virkelig burde jobbe med. Dessuten er det ikke snakk om en 5-åring, det er snakk om en tenåring, som forhåpentligvis ikke har det samme problemet som du hadde og har. Herlighet for et innlegge Du er jammen frekk og dristig som klarer å dømme, en du ikke engang kjenner, utifra ett eneste innlegg. Skal du dømme flere kan du starte med meg. Jeg er trygg som person, det samme gjelder barnet mitt. Jeg ser "likevel" et enormt potensial i denne oppfinnelsen. Du burde jobbe med din agressjon og din uvitenhet (jeg bare dømmer deg litt nå altså, ikke noe å ta ille opp)
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #27 Skrevet 10. mars 2010 Herlighet for et innlegge Du er jammen frekk og dristig som klarer å dømme, en du ikke engang kjenner, utifra ett eneste innlegg. Skal du dømme flere kan du starte med meg. Jeg er trygg som person, det samme gjelder barnet mitt. Jeg ser "likevel" et enormt potensial i denne oppfinnelsen. Du burde jobbe med din agressjon og din uvitenhet (jeg bare dømmer deg litt nå altså, ikke noe å ta ille opp) Sliter ikke med aggresjon, men tanken på en krenkelse av privatlivet på denne måten gjør meg sint, ja.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #28 Skrevet 10. mars 2010 At barnet er for lite til mobil er ikke et argument mot, for min del. Det er bare å gi de en liten mobil i 5 årsgave det. Hvorfor skal de ikke ha mobil? Fordi de er små barn som slett ikke har noe bruk for en mobil? Barn som er så små som 5 år er jo sammen med forendrene, i barnehage eller blir passet at andre voksne til enhver tid. Hva skulle de bruke mobilen til?
-Alvildebrud- Skrevet 10. mars 2010 #29 Skrevet 10. mars 2010 Fordi de er små barn som slett ikke har noe bruk for en mobil? Barn som er så små som 5 år er jo sammen med forendrene, i barnehage eller blir passet at andre voksne til enhver tid. Hva skulle de bruke mobilen til? Som nevnt i innlegget over? Når de er på besøk hos andre, går til skolen alene osv. FRA 5 år og oppover ja. Jeg ser helt klart at en 5-6 åring klarer å svare i tlf om den ringer... 5-6 åringer går på skolen, ikke i barnehage. Forresten. Gi dem en mobil så fort de kan håndtere en
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #30 Skrevet 10. mars 2010 5-6 åringer går på skolen, ikke i barnehage. Forresten. Nei, det kommer ann på når på tida av året barnet er født. Lillegutt har fylt 6 år, men skal gå i barnehage i over et halvt år til. Og har er -etter min mening- for liten til å ha bruk for mobiltelefon. Klart at han klarer å svare på telefonen når den ringer. Han har brukt både min og pappans flere ganger (til f.eks å ringe besteforeldre). Men han skal ikke noe med en EGEN telefon. Når han er på besøk hos kamerater er det jo voksne til stede som har telefon. Og han går ikke til og fra noe alene ennå.
Amys Skrevet 10. mars 2010 #31 Skrevet 10. mars 2010 Hvis man bruker noe sånt på et barn, vil ikke det fort føre til falsk trygghet? Dvs, man tror man vet hvor ungen er til enhver tid, og da er det ikke så nøye å passe på 5åringen like mye som man ellers ville gjort. Jeg kan ikke helt se for meg at en kidnapper ville latt ungen beholde telefonen... Og man vil kanskje også bli mindre nøye på å få ungen til å si fra om hvor de går og hvor lenge de blir borte, fordi man uansett "vet" det (kanskje mer aktuelt for eldre unger som drar på besøk til venner etc). Og hvis 13åringen til TS ble spurt om han ville ha noe sånt hadde han ikke så mye valg akkurat. Hvis han hadde sagt nei ville vel moren blitt enda mer hysterisk, lurt på hva slags "hemmelige" ting han drev med etcetc. Ved å si ja får han beroliget sin bekymrede mor, samtidig som han får makt til å selv velge om moren skal vite hvor han er ved å plassere telefonen på de "riktige" stedene. Jeg overhørte en samtale mellom mamma og venninnene hennes da jeg var 11-12, de snakket om hvordan de holdt styr på ungene (snoking på rom, på PCen etc), og jeg ble sjeleglad da mamma var den eneste av de som ikke gjorde sånt fordi hun stolte på meg og mente jeg hadde rett til mitt eget privatliv
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #32 Skrevet 10. mars 2010 Nettopp. Når barna er så store at de er "ute på egenhånd" (altså slik at dette KUNNE vært nyttig) er de for store til å bli overvåket. Er de så unge og usikre/upålitelige at de har behov for å bli overvåket, så slipper man dem ikke ut på egenhånd. Enkelt og greit?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #33 Skrevet 10. mars 2010 I enkelte situasjoner kan det nok være lurt. Når det gjelder en tenåring. Glem det. Det eneste du oppnår er at mobilen blir "glemt" både her og der. Tenåringer bruker nå teknikker som: *hørte ikke telefonen *avviser samtalen eller at man kun får opptattsignal. *tom for strøm. Det blir garantert mer av den type ting dersom de også skal spores.
Nigo-san Skrevet 10. mars 2010 #34 Skrevet 10. mars 2010 Gi dem en mobil så fort de kan håndtere en Sånn i åtte-niårsalderen, med andre ord? Hva er vitsen med å ha en mobil når du ikke kan ringe ut, ikke kan skrive sms, og i tillegg ikke skjønner greia med betaltjenester som lurer deg til både det ene og det andre? Det er ingen som kan stoppe utviklingen, men det at teknologien endres gjør ikke barn mer modne over natten heller. Når er denne femåringen alene, slik at han har bruk for mobilen, da? For øvrig er jeg veldig enig med gjest over. "Har glemt mobilen" og "Tom for strøm" kommer bare til å bli enda mer vanlig når tenåringen skjønner at han/hun blir overvåket. Bottom line er vel bare at jeg synes det er uendelig trist hvis dette skulle bli "nødvendig". Glem fireåringene, de er alltid sammen med mamma eller pappa allikevel, og hvis man er i en stor idrettshall en hel dag og de løper rundt, så skribler man bare telefonnummeret på armen. Men for de store? Og for partnere? Hvis du føler at du trenger en sporingstjeneste for å holde koll på familien din, er dere virkelig ute og kjører. Og da handler det om langt mer enn teknologien, for å si det sånn.
Aftensol Skrevet 10. mars 2010 #35 Skrevet 10. mars 2010 (endret) I enkelte situasjoner kan det nok være lurt. Når det gjelder en tenåring. Glem det. Det eneste du oppnår er at mobilen blir "glemt" både her og der. Tenåringer bruker nå teknikker som: *hørte ikke telefonen *avviser samtalen eller at man kun får opptattsignal. *tom for strøm. Det blir garantert mer av den type ting dersom de også skal spores. Eller de av-installerer programmet... Og i tillegg: nå har jeg bare lest forsiden der, men der står det symbian og windows os.. Det vil si at det er de dyreste mobilene man kan bruke det på.. Nokia sin N og E serie, og htc telefoner (noen sony ericsson telefoner og noen få nokia også, men ikke de vanlige telefonene man gjerne gir en 10åring...) Endret 10. mars 2010 av Aftensol
Gjest Gjest_..._* Skrevet 10. mars 2010 #36 Skrevet 10. mars 2010 Hei, Jeg har installert et lokaliseringssystem (http://www.DondeEsta.com) til sønnen min. Det er greit å bruke foreldrekontroll systemer? Det er ikke greit, uansett alder. Når jeg vokste opp hadde vi ikke mobil. Da hadde barn privatliv. I dag er barn kontrollert på alle bauger og kanter. Barn er faktisk mennesker de også. De har rett til å leve sitt eget liv. Folk er faen meg helt sjuke i hodet sitt! Barn er ikke en eiendel! Folk i dag stenger ungene sine inne, slipper dem ikke ut i nabolaget og skal overvåke dem. Jeg lurer på, hvordan hadde dere følt det om dere fant overvåkningsutstyr på deres mobiler fra nær familie?
Ciara Skrevet 12. mars 2010 #37 Skrevet 12. mars 2010 Jeg synes det er helt sprøtt å overvåke barna sine på denne måten. Jeg kommer høyst sannsynlig til å bli en ganske bekymret mor, men jeg synes ikke jeg kan overvåke barna mine av den grunn. Jeg kan ikke gjøre mitt problem til deres problem. Man må nesten akseptere at man ikke kan ha full oversikt over barna sine og at ting kan skje her i verden, men risikoen er tross alt minimal. Og når man skal man avslutte denne overvåkingen da? Når barnet er myndig? Når det flytter hjemmefra?
ViljaH Skrevet 13. mars 2010 #38 Skrevet 13. mars 2010 Kanskje jeg skal skyte inn en GPS-brikke inn under huden på sønnen min. I tilfelle noen prøver å stjele hjertebarnet mitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå