Gå til innhold

lyve om kreft ?

*Kaisa*

Anbefalte innlegg

Jeg trenger desperat hjelp. Det er ikke meg det gjelder. Jeg er frisk som en fisk. Dette gjelder ei forholdshvis helt skrudd dame. Dama er eks-kona til min samboer. De har to barn sammen.

Vi har vært samboere i noen år nå. Og helt fra starten la jeg merke til eks-kona sine hypokondriske tendenser. Det har ikke vært måte på hvor dårlig stilt det er med henne. Alltid sliten og elendig form. Det har vært alt! Alt fra influensa en gang i mnd til leddgikt osv. Leddgikta viste seg til slutt bare å være stive muskler i skuldra. Snakk om å overdrive. Jeg blir ganske fortvila over situasjonen.

En gang kræsjet hun bilen og ble litt mørbanka. Var inne på legevakta til en liten sjekk og fikk beskjed om å holde seg i ro noen dager. Dette var det vi fikk bekjed om da hun ringte fra legevakta klokka 3 om natta. Ungene var hos oss fordi hun var så veldig sliten. For sliten til å ha ungene men selvsagt opplagt nok til å dra på byen. Vi tok ungene noen dager slik at hun skulle komme seg. Men da vi skulle levere de tilbake så ble det til at hun faktisk hadde indre blødninger og masse ribbeinsbrudd??

Er ikke dette da en pasient som hører hjemme på sykehus? Hun sa jo at hun bare hadde vært på legevakta!? :o

I tillegg i åra som har gått har vi både i tide og utide snakket om cyster. Kommet med den ene historien verre en den andre. Informert meg om en ting, informert mannen min om noe annet. Og når vi konfonterer henne med dette så nekter hun for å ha sagt noe som helst. Så kommer kjempebomba for noen mnd siden. HUN PÅSTÅR Å HA KREFT. Også her utbroderer hun til det uendelige. Først forteller hun mannen min om at hun har ondartet kreft i livmora. Legene hadde tatt feil av cystene.....

Når jeg snakker med henne på telefonen så nekter hun. Hun Har aldri sagt at hun har kreft i livmora, men hun har en stor akne på rompa og den er det kreft i.Dette fortalte hun oss i førsten av juni. I slutten av august så sier hun at hun bare tok kreftprøver og disse har hun ikke fått svar på enda! Går dette virkelig ann?? I hele denne tiden har hun fortalt både oss,skole, venner og familien at hun har ondartet kreft. Også hennes egen unge har hun informert.

Det kan umulig ta over to mnd å få svar på slike prøver. I enkelt tilfeller så er det jo livstruende.

Så kommer beskjeden fra henne om at hun skal opereres for kreft. Men det mest fantastiskie je har hørt om norsk helsevesen er at de tar dette på dagkirurgi???? Dette ta kaka. Jeg er nå 100% sikker på at dama lyver.

Hue mitt er ett eneste stort rot om dagen. Ungene er fortsatt hos oss. Det har de vært siden kreft-meldinga kom. Det gikk syv uker før hun ringte for å høre hvordan ungene hadde det. I samme telefonsamtale så var hun i tillegg frekk nok till å spørre når hun fikk barnebidrag. Hun måtte ha mer penger for hun skulle på ferie!

Mannen min og eks-kona har vært inne til megling flere ganger. Hvor hun har kalt inn pga at hun mener at vi ikke stiller opp. Hun har aldri fått medhold i noen ting av megleren. Nå sist så kom de frem til at vi skulle ha ungene en uke til og så skulle hun ha de selv. Dagen før hun skal ta over ungene sine kontakter hun barnevernet. Vi tar ungene en mnd til. Nå er det like før hun igjen skal prøve å ha ungene. Og hun har igjen begynt å messe om kreft. Som sagt jeg er helt sikker på at dette er oppspinn for å få medlidenhet. Hun er gal. Og jeg tror faktisk barnevernet har begynt å legge sammen to og to. Men hun bare fortsetter . Er det noen som kan hjelpe meg ? Jeg går snart opp i liminga. Jeg har også to barn. Er så sliten nå. Jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer å fortsette i forholdet hvis det skal være slik. Føler meg ganske overkjørt. Vi kan jo aldri planlegg noen ting uten at hun spolerer det. Jeg er fortvila og oppgitt. Innimello så gjør jeg ting som jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg har fått ett vanvittig temperament. Jeg griner for ingenting. Dette er ikke meg.Jeg vill ikke ha det sånn!!

Dette ble sikkert utrolig langt å lese. Men det var godt å få det litt ut.

Håper det er noen som kan gi meg ett råd eller to!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dama er jo helt tydelig syk, men ikke på den måten hun selv påstår. Hun er syk i hodet, og det ganske kraftig. Det er helt opplagt at dette er oppspinn, det er tydelig at hun ikke har satt seg inn i det hun lyver om. F. eks. er det ingen som sier "ondartet kreft". Kreft er ondartet per definisjon, så det finnes ikke godartet. Det finnes ondartede/godartede svulster, men kreft er kreft.

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til. Har du konfrontert henne med det direkte? Eller å "lure" henne til å sette seg fast i sitt eget nett av løgner, slik at hun må innrømme at det ikke er sant?

Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å stri med dette spøkelset fra fortiden, og kan ikke si annet enn at jeg beundrer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg si hva som feiler vedkommende da........ men skal fortelle en lignende historie:

Ei dame jeg kjenner litt til hun jugde på seg all slags sykdommer. Hun fortalt bl.a. omverdenen at hun hadde fått utlagt tarm. En dag fikk hennes mann spørsmål om hvordan det stod til med kona etter operasjonen ........ Ektefellen fikk jo hakeslipp - og fortalte at hun hadde da ikke hatt noen operasjon. Den som spurte ble jo like overrasket, for kona hadde jo fortalt flere at hun hadde fått utlagt tarm.

Jeg vil tro - uten å vite - at dette nok en en psykisk lidelse!

Men - det er jo utrolig da - at det går an å lyve om slikt........ og også når man vet at man må jo bli avslørt!!!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kreften kan du ikke ringe sykehuset for å høre hvor lang tid det kan ta for å få et svar, og om kreftsvultser virkelig kan opereres på dagkirurgi. Så får du svar på det i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi!! Skjønner godt at du er sliten! men en tanke som slo meg var:

Hva med barna hennes? Er hun i stand til å ha den daglige omsorgen for dem? Eller ville de hatt det bedre hos dere??? Det må jo være grusomt for dem å få servert alle disse utrolige historiene, og angst hos små barn er veldig alvorlig og kan få store konsekvenser for resten av ungdommen og voksenlivet.

Det virker som denne damen trenger profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har en form for Munchhauser syndrom (eller hvordan det nå skrives). Da lyver man på seg sykdom for å få oppmerksomhet. Det er visst mest vanlig at mødre gjør dette - at de kommer med barnet sitt på sykehuset og sier at det er sykt også er det kanskje ikke tilfelle i det hele tatt. Så må barnet ligge på sykehuset og de selv spiller bekymret mor. Kun for å få oppmerksomhet... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være Münchhausen syndrom (er litt usikker på skrivemåten jeg også).

Da påstår de at de har allverdens med alvorlige sykdommer. De kan til og med skjære opp seg selv og legge på bandasjer slik at det skal se mest mulig ut som operasjonssår. De kan dope seg ned og late som om det er medesiner de får for alle sine smerter/plager.

Og så har de gjerne spiseforstyrrelser også.

De kan virke glade og fornøyde ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...